۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۳۲۴۰۱

خبرهایی از نشر معارف

چاپ دوم کتاب «سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان» و چاپ اول کتابهای «رابطه دین و فناوری» و «معجزه در آینه حکمت» از مهمترین اخبار نشر معارف هستد.
معرف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا چاپ دوم کتاب «سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان» و چاپ اول کتابهای «رابطه دین و فناوری» و «معجزه در آینه حکمت» از مهمترین اخبار نشر معارف هستد.

«رابطه دین و فناوری»

یکی از مسائل نوظهوردر عرصه کلام اسلامی و ذیل عنوان کلام جدید، «ارتباط دین و یافته های بشری در عرصه علم و تجربه، از جمله فناوری» است.  آیا دین و حیات مبتنی بر آن، با فناوری و تأثیرات غیرقابل انکار آن در تعارض است و آیا انسان، تنها قادر به انتخاب یکی از این دو است یا راهی برای سازش و هماهنگی میان این دو وجود دارد؟

کتاب «رابطه دین و فناوری» محصول چندین سال پژوهش نویسنده درباره مسأله رابطه دین و فناوری (تکنولوژی) است که در نگارش کتاب، از راهنمایی دکتر مهدی گلشنی (استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف) و حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه (رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) نیز بهره برده است.

کتاب حاضر از پنج فصل تشکیل شده است: فصل اول: با کلیات شامل چیستی دین، چیستی فناوری، نسبت فناوری با علوم تجربی، پیش‌فرض‌های فناوری و آثار و لوازم فناوری؛ فصل دوم با عنوان «موضع دین درباره فناوری»،‌ به این سؤال پاسخ می‌دهد که دین کدام‌یک از پیش‌فرض‌های فلسفی، اخلاقی و روانی فناوری را می‌پسندد یا طرد می‌کند؟ همچنین تأثیر دین بر آثار و لوازم فناوری چیست؟ در فصل سوم با تأثیر فناوری بر دین آشنا می‌شویم که شامل تأثیر فناوری بر معرفت دینی و رفتار جامعه دینی است؛ در فصل چهارم به بررسی و نقد آرای دیگران پرداخته می‌شود؛ در فصل پنجم یا نتیجه‌گیری، به این موارد توجه شده است: رابطه دین و فناوری در دوره‌های تاریخی (ادبیات موضوع)، شیوه‌های جلوگیری از تکوین تکنولوژی‌های مضر به جوامع اسلامی و محیط زیست، روش‌های حاکم شدن جهان‌بینی اسلامی بر برنامه‌ریزی‌های تکنولوژیک، و فناوری اسلامی.

چاپ اول کتاب رابطه دین و فناوری نوشته دکتر حسین مطیع (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان) با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در280 صفحه و قطع وزیری به قیمت 13500 تومان منتشر شده است.

«سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان»

کتاب «سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان» با نگاهی به شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو حکومت منتشر شده و از مهم‌ترین مباحث این اثر، بررسی نقش شیعیان و تاثیرات‌ آن‌ها بر حکومت اموی و عباسی است.

دولت اموی در دوران خود با مخالفان متعددی روبه‌رو بود. برخی از آنان به این نتیجه رسیده بودند که استمرار اثربخشِ مبارزه برای براندازی امویان جز در سایه انسجام تشکیلاتی هدفمند به سرانجام نخواهد رسید. از این رو، دو سازمان مختلف با اهداف متفاوت، تحت رهبری جریانات عمده مخالف، با فاصله کوتاهی تشکیل شد. یکی از این دو، سازمان دعوت عباسی بود که سال 98 قمری به محمدبن علی سپرده شد و دیگری سازمان وکالت بود که بعد از سال 114 قمری در دوران امامت امام صادق(ع) از سوی ایشان تاسیس شد.

 سازمان اول عمری به کوتاهی سال‌های مانده دولت اموی داشت و با سقوط آن به پایان رسید اما سازمان وکالت تا پایان دوران غیبت صغرا به حیات خود ادامه داد. موضوع این کتاب مقایسه این دو سازمان از ابعاد مختلف مانند بستر پیدایش، اهداف، اصول سازمانی، ساختار تشکیلاتی، وظایف سازمان، انحرافات سازمانی و دلایل آن‌ها، گستره جغرافیایی و منابع مالی است.

 مطالعه سازمان وکالت امامیه ـ که مؤسس آن ائمه بوده‌اند ـ و مقایسه آن با سازمان دعوت عباسیان ـ که جریان دیگری در تاریخ بوده ـ برای شیعیان فوایدی چون شناخت بهتر سیره امامان و الگوهای زندگی سیاسی و اجتماعی آنان را به همراه دارد. بررسی این دو سازمان از جهت دیگری هم برای ما ایرانیان حایز اهمیت است؛ زیرا هر دو سازمان دعوت و وکالت، در مناطقی از ایران فعال، و داعیان عباسی و وکیلان امامی از عوامل نفوذ و گسترش تشیع در ایران بوده‌اند. بنابراین شناخت و مقایسه آنان، به شناخت بهتر عوامل نفوذ تشیع و نحوه ورود و تثبیت آن در ایران می‌انجامد. این امر می‌تواند ناقض نظر برخی مورخان درباره «ایرانی بودن تشیع» باشد.

 این کتاب در 10 فصل تهیه و تنظیم شده است.  فصل اول به بررسی منابع جدید و قدیم و توضیح مفاهیم می‌پردازد. فصل دوم به دلیل اهمیت شناخت کلی دو سازمان دعوت عباسیان و وکالت امامیه، سیر تاریخی و مشخصات کلی این دو سازمان تحت عنوان «تاریخچه دو سازمان» نوشته شده است. بستر پیدایش دو سازمان با هم مقایسه شده‌اند و این‌که زمینه‌های پیدایش این دو سازمان و بسترهای تاریخی عصر آن دو چگونه بوده و رهبران سازمان به چه دلیلی به فکر ایجاد این دو سازمان افتاده‌اند، از مباحث فصل سوم با عنوان «شباهت‌ها و تفاوت‌ها در بستر پیدایش» است.

 در فصل های چهارم تا هفتم به «شباهت‌ها و تفاوت‌ها در اهداف، اصول سازمانی، ساختار تشکیلاتی و وظایف سازمانی» این دو سازمان و مقایسه آن دو با یکدیگر اختصاص یافته است. در فصل هشتم گستره جغرافیایی دو سازمان بررسی شده و این‌که این دو سازمان به چه میزان گسترده شده‌اند و در چه مناطقی فعالیت‌ کرده‌اند؟ فصل نهم نیز به شناخت منابع مالی این دو سازمان و مقایسه منابع مالی و نحوه توزیع آن‌ها اختصاص دارد. در فصل پایانی با موضوع «شباهت‌ها و تفاوت‌ها در انحرافات سازمانی» به انحرافات اعضای سازمان پرداخته و سعی شده عوامل انحراف در این دو سازمان توضیح داده شوند.

چاپ دوم کتاب سازمان وکالت امامیه و سازمان دعوت عباسیان (شباهت ها و تفاوت ها) نوشته محمدکاظم ملبوبی با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 248 صفحه وقطع رقعی به قیمت 4000 تومان منتشر شده است.

«معجزه در آینه حکمت»

مباحث دین شناختی، قسمت عمده‌ای از نظام دروس معارف اسلامی در بخش مبانی اندیشه اسلامی را به خود معطوف داشته و فراز مهم آن، که با پرسش‌های پر شمار و دامنه‌دار دانشجویان مواجه شده، «معجزه» است. هستی و حقیقت معجزه چیست؟ اعجاز با صدق و مدعای نبوت چه ارتباطی دارد؟ رابطه معجزه و نظام علیت و اسباب چیست؟ چگونه می توان برای اثبات وجود خدا از معجزه کمک گرفت؟ این چند پرسش، نمونه پرسش های پُرشمار درباره معجزه است. تحلیل و تبیین معجزه از دیدگاه عقل، فلسفه و دانش های جدید از مسائل مهم کلام جدید است. نظریه پردازی های دانشمندان مغرب زمین درباره معجزه و طرح فرضیه تجربه دینی در مجامع علمی امروز گواه بر این مطلب است.

نویسنده در کتاب «معجزه در آینه حکمت»، پس از طرح بحث و تبیین اصطلاحات اصلی، به بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان علوم عقلی اسلامی در خصوص معجزه و ابعاد آن و سپس بیان مواجهه‌های دانشمندان علوم تجربی و طبیعی با معجزه پرداخته است. این اثر همچنین به تبیین عقلانیت و اثبات‌پذیری معجزه بر اساس مبانی فلسفه و کلامی و سپس دلالت منطقی معجزه بر ادعای صاحب معجزه می‌پردازد. از آنجا که قرآن کریم، معجزه ابدی نبی مکرم اسلام(ص) و بارزترین مصداق معجزه است، مبحث اعجاز قرآن نیز در گستره این اثر جای گرفته است. فصل پایانی این پژوهش نیز شامل پاسخ به شبهات مطرح شده درباره معجزه است. بدین ترتیب، مجموعه مسائل اصلی و مهم درباره معجزه، در پیش روی مخاطبان گرامی قرار گرفته است.

این کتاب از هفت فصل تشکیل شده است: کلیات و مفاهیم، معجزه از منظر اندیشمندان و مکاتب کلامی و فلسفی، معجزه و قوانین طبیعت، اثبات پذیری معجزه، دلالت منطقی معجزه، اعجاز قرآن و شبهات درباره معجزه.

چاپ اول کتاب معجزه در آینه حکمت نوشته حجت‌الاسلام دکتر روح‌الله شاکری زواردهی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) با همکاری دانشگاه معارف اسلامی در 248 صفحه و قطع وزیری به 12000 تومان منتشر شده است./925/ پ204/ش

ارسال نظرات