۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۵۳۲۳۹۲
آیت الله علوی گرگانی:

ورزش وسیله ای برای رسیدن به کمال علمی و معنوی است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: توصیه بنده به طلاب این است که افزون بر ورزشی که انجام می دهند، این فعالیت را وسیله و مرکبی برای افزایش علوم خود قرار دهند تا رشد و کمال طلاب را در بر داشته باشد.
دیدار آیت الله علوی گرگانی با طلاب کوهنورد قم دیدار آیت الله علوی گرگانی با طلاب کوهنورد قم دیدار آیت الله علوی گرگانی با طلاب کوهنورد قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب کوهنورد قمی که به مناسبت آغاز هفته «تربیت بدنی و ورزش» انجام گرفت، با تقدیر از طلابی که در زمینه ورزش و سلامت فعال هستند، اظهار داشت: آیات قرآنی تکلیف ما را کاملا روشن می کند و باید به آن ها توجه ویژه داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 46 سوره فصلت، ابراز کرد: در عالم حیات، سلسله حرکت ها و برنامه هایی وجود دارد و این برنامه ها که شکل خارجی به خود می گیرد، از دو حال خارج نیست؛ یا این عمل در خارج عمل خوبی است و نتیحه دارد که محصول آن برای خود فرد بوده و نافع است و اگر کار خلاف هم کرده باشد ضرر آن برای او خواهد بود؛ اما باید توجه داشت که خداوند از این فعالیت ها غافل نمی شود و همه را مورد نظر دارد.

وی در بخشی از سخنان خود به بحث کلامی درباره آیه 46 سوره مبارکه فصلت پرداخت و گفت: اگر متعلق فعل در کلام نیاید، نتیجه این می شود که شنونده آزاد است و محدود نمی شود؛ پس آیه قرآن بنده را آزاد گذاشته و واژه «فلنفسه» مربوط به دنیا و آخرت است.

آیت الله علوی گرگانی با بیان این که علت آزاد گذاشتن این امر، فراگیر بودن و جامعیت است، افزود: ورزش کردن از افعالی است که خاصیت دنیایی و آخرتی دارد؛ از نظر دنیایی سلامت جسمی و قدرت بدنی فرد را افزایش داده و بهبود می بخشد؛ به طور کلی نفس این فعالیت، امر پسندیده ای است.

وی با اشاره به حدیثی با عنوان «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ» (زن گلی خوشبو است؛ نه یک قهرمان) از امیر مؤمنان علی(ع)، گفت: در تفسیر این حدیث باید گفت که قهرمانی ویژه مردان است و مرد باید فعالیت بدنی و آمادگی جسمانی داشته باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه امروزه وضعیت به گونه ای شده که زنان از مردان هم جلوتر رفته اند و برخی زنان ما تبدیل به مرد شده اند؛ زنان امروز با نواهایی نامشروع ورزش هایی کاملا مردانه می کنند و این حربه شیطان است که خوب می داند باید با چه کسی بازی کند.

وی ورزش هایی که در شرع و دین مبین اسلام سفارش شده را مطلوب دانست و بیان داشت: کشتی از دیگر فعالیت هایی است که ریشه در اسلام دارد؛ اصل این حرکت که انسان به وسیله آن قدرت بدنی پیدا کند، در اسلام مطلوب و پسندیده است.

آیت الله علوی گرگانی خاطرنشان کرد: علمای پیشین اسلام در قم و نجف از راهپیمایی ها و کوهنوردی ها برای کمال و ترقی خود استفاده می کردند؛ ایشان در حین فعالیت های ورزشی، مطالب علمی و شعرهایی را حفظ می کردند.

وی در ادامه اظهار داشت: مرحوم آیت الله بروجردی از جمله این افراد بود که الفیه را در راهپیمایی و ورزش حفظ کردند؛ اگر برنامه ریزی وجود داشته باشد، در راه حرکت می توان بخشی از قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و یا شعرهای ادبی را حفظ کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: توصیه بنده به طلاب این است که افزون بر ورزشی که انجام می دهند، این فعالیت را وسیله و مرکبی برای افزایش علوم خود قرار دهند تا رشد و کمال طلاب را در بر داشته باشد.

وی در پایان ابراز داشت: امیدواریم روزی برسد که خبر بیاورند، کوهنوردان ما به سطح مرجعیت رسیده اند؛ آرزوی چنین روزی را برای همه طلاب کوهنورد و ورزش کار دارم و برای توفیقات شما دعا می کنم./840/۲۰۲/ح

ارسال نظرات