۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۳۷۵
عضو هیئت علمی دانشگاه سوره:

هنر انقلاب هنری متعهد، متذکر و روشنگر است

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره هنر انقلاب را هنری متعهد، متذکر و روشنگر توصیف کرد که مردمی‌تر از دوره‌های گذشته هنر اسلامی است.
نشست علمی «جریان شناسی مطالعات هنر اسلامی در جهان معاصر» مرتضی گودرزی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره مرتضی گودرزی عضو هیئت علمی دانشگاه سوره

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مرتضی گودرزی دیباج پیش از ظهر امروز در نشست علمی «جریان شناسی مطالعات هنر اسلامی در جهان معاصر» که به همت مرکز فرهنگی هنری در نگارستان اشراق قم برگزار شد، اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی مدعی هستیم که باید فرهنگ و تمدن اسلامی را داشته باشیم و ادامه دهنده تمدن اسلامی باید باشیم، معتقد هستیم که هنر اسلامی خوب، ارزشمند و قبال تقدیر است.

وی با مهم خواندن هنر اسلامی گفت: هنر اسلامی کارکرد اجتماعی و اعتقادی و فرهنگی دارد و خیلی مهم است؛ در گذشته هنر اسلامی در متن زندگی مردم بود، یعنی در ابزار خوردن و نوشیدن و آشامیدن و درب خانه و ... هنر اسلامی بود.

آثار شبه هنری خارجی در حال از بین بردن پایه های فرهنگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره با بیان انتقادی نسبت به ورود آثار شبه هنری خارجی به کشور تصریح کرد: در طول سال میلیون ها دلار پول این مملکت از کشور خارج می شود و آثار شبه هنری از چین و مالزی و شرق دور خریداری می شود و در خانه های ایرانی ها پخش می شود و امروز مثل این خوره، پایه های فرهنگی و جهان بینی این کشور را می خورد. هنر اسلامی در این میان کجاست؟ وجود ندارد، چرا که برخی نمی خواهند این هنر بالا بیاید؟

وی ضمن بیان سؤالاتی در خصوص هنر اسلامی افزود: سؤالات مهمی مطرح است که هنر اسلامی به کدام سمت می رود؟ به چه درد ما می خورد؟ چرا هنر اسلامی تولید نمی شود؟ چرا از حوزه کاربرد و زندگی مصرف بیرون آمده و به عنصر تزیینی در موزه ای قرار گرفته و یا در تاریخ برای مطالعه واقع شده است؟

در جمهوری اسلامی شمه ای از نگرش دینی در هنر انقلاب متجلی شد

گودرزی اظهار داشت: چرا در دانشگاه ها حکمت هنری اسلامی تدریس می شود، اما دانشجویی که فارغ التحصیل می شود و معماری ای که برای خانه و مبل و ساختمان و... طراحی می کند، هیچ بویی از اسلام و ایران در آن نیست، چرا باید اینطور باشد؟ آیا هنر اسلامی از حوزه کاربرد و تزیین هدفمند نمی تواند بالاتر بیاید؟

وی با بیان این که هنر انقلاب در دوران جنگ تبدیل به هنر دفاع مقدس شد، گفت: در جمهوری اسلامی شمه ای از نگرش دینی داشتیم که در هنر انقلاب متجلی شد؛ هنر انقلاب برای اولین بار اجتماعی و در حوزه رفتارهای اجتماعی درگیر مسائل روز شد و به نقاشی انقلاب، گرافیک انقلاب و موسیقی انقلاب تبدیل و در دوران جنگ نیز تبدیل به هنر دفاع مقدس شد و از خود رفتار نشان داد.

هنر انقلاب هنری متعهد و متذکر و روشنگر است

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره گفت: چرا باید فقط به دنبال هنر اسلیمی و تزیینی باشیم؟ آیا هنر اسلامی نمی تواند اجتماعی شود و در تعاملات فرهنگی و اجتماعی و مسائل روز حضور داشته باشد و به عنوان یک هنر متعهد، هم متذکر و هم روشنگر باشد و خبر خوب و بد ارائه کند؟

وی تصریح کرد: چرا هنر انقلاب تعطیل شد؟ یا اگر آثاری تولید می شود، چرا جریان ندارد؟ این مسأله مورد مطالعه بوده و اینها سؤالات اساسی پیش روی ما است.

گودرزی با بیان پرسشی مبنی بر این که چه مکانیزمی در دست است که نمی گذارد این هنر، به هنر آکادمیک تبدیل شود، گفت: با هنر انقلاب ضمن اینکه دین مداری در میان مردم می آید و با مردم تعامل برقرار می کند، حتی اعلام خطر می کند و مذکر می شود و به کسی باج نمی دهد و زیر بار قدرت نمی رود.

هنر انقلاب مردمی تر از دوره های گذشته هنر اسلامی است

وی هنر انقلاب اسلامی کاملا مردمی بوده و مردمی تر از دوره های گذشته هنر اسلامی است؛ عجیب است که به سرعت با فاصله دو دهه، این مسأله گم می شود و یا آن را گم می کنند؛ چه مکانیزمی در دست است که نمی گذارد این هنر، به هنر آکادمیک تبدیل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در پایان بر لزوم معاصرسازی هنر اسلامی تأکید و خاطرنشان کرد: اگر هنر اسلامی این مبانی های معرفتی اش معاصرسازی نشود و به رفتارهای هنری در حوزه فرم با نگاه به شرایط امروز و فردای ما تبدیل نشود، سخن گفتن از هنر اسلامی مانند هزاران موضوع دیگر است./۸۲۲/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات