۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۳۲۳۵۶
با هدف احیای ارتباط میان حوزه و بازار؛

چهارمین جلسه هیأت مشترک حوزه علمیه و بازار در مدرسه امام خمینی برگزار شد

با هدف احیای ارتباط میان حوزه و بازار، چهارمین جلسه از هیأت مشترک حوزه علمیه و بازاریان با حضور طلاب و کسبه بازار در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد.
مراسم هیئت مذهبی حوزه وبازار مراسم هیئت مذهبی حوزه وبازار مراسم هیئت مذهبی حوزه وبازار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با هدف احیای ارتباط میان حوزه و بازار چهارمین جلسه از هیأت مشترک حوزه علمیه و بازاریان صبح امروز که با قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و مراسم صبحانه همراه بود با حضور طلاب و کسبه بازار در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد.

این گامی مهم و ارزشمند در احیای رابطه تنگاتنگ میان حوزه و بازار است، چرا که از دیر باز سنت ساخت مدارس علمیه بر این استوار بود که در جوار بازار و مساجد جامع شهر بنا شود تا این امر تعادلی میان دنیا و آخرت مردم ایجاد کند و در حقیقت پول حلال در اقتصاد جامعه اسلامی به جریان افتد.

بازار به عنوان متن اقتصادی جوامع به ویژه در گذشته، همیشه مدافع اسلام و حوزه های علمیه بود و این هم جواری مبارک سبب می شد تا حوزه های علمیه از حمایت مالی بازاریان مؤمن برخوردار باشند و در عوض نیز مکاسب رایج بازار نیز با همت روحانیت و علما در چارچوب اقتصاد اسلامی و احکام معاملات اسلامی قرار می گرفت.

نکته دیگر در ساخت بنای مدارس علمیه، هم جواری با مساجد جامع بود تا این ارتباط تنگاتنگ از حوزه و بازار به متن جامعه نیز کشانده شود، آنچه در این سنت گذشته قابل توجه است ارتباط میان حوزه های علمیه با مردم است تا چهارچوب حرکتی جامعه اسلامی و افراد مؤمن بتواند به راحتی ترسیم و ترویج یابد.

حوزه‌های علمیه در اثر جدا افتادن از بازار و حضور در حاشیه متروک شهرها، به صورتی اداره شدند که طلبه‌ها در فضایی به دور از اجتماع و مردم رشد یافتند، در نتیجه تصورات آنها و روحیات آنها با اجتماع مردم فاصله گرفت که در نتیجه این دوری حوزه‌های علمیه، عامل بحران تفاهم طلاب در درک مناسب از مخاطب خود شد.

امروز شاهد نادیده گیری این اصل در طراحی و ساخت حوزهای علمیه و همچنین گسست ارتباط میان مردم و طلاب هستیم، تا جایی که گاه مشاهده می شود مدیران مدارس تمام تلاش خود را برای کاهش این ارتباط و حداقل کردن آن به کار می بنند، در حالی که این یک حرکت اشتباه و مخالف با استراتژی سنتی حوزه ها در گذشته است.

فراموشی استراتژی همجواری میان حوزه، بازار و مسجد جامع امروز باعث شده است که هم مردم و هم طلاب تصوارت غیر واقع گرایانه نسبت به همدیگر داشته باشند، امروز این ارتباط به مراسمات مذهبی خارج از مدارس و محیط اطراف مدارس محدود شده است که در نتیجه شناخت میان حوزه و جامعه به شناختی سطحی و غیر واقع گرایانه مبدل شده است.

برگزاری مراسم هیأت مذهبی حوزه و بازار در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) یک حرکت بجا و مهم در تحکیم و تعمیق ارتباط میان حوزه و بازار است تا هم بازاران نسبت به احوال حوزه های علمیه آگاه باشند و هم طلاب بتوانند ارتباط گیری بهتری با مردم به ویژه اصناف بازار داشته باشند، اما نکته قابل توجه این است که نباید این ارتباط را تنها محدود به یک مراسم مذهبی قرار داد./854/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات