۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۵۳۲۲۷۱

دو خبر از نشر معارف

چاپ اول کتاب «فلسفه شناخت» نوشته حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و چاپ دوم درسنامه جامع دانشجویی «حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد» نوشته حجت الاسلام محمد نجفی از مهمترین اخبار انتشارات معارف است.
دو

به گزارش خبرگزاری رسا چاپ اول کتاب «فلسفه شناخت» نوشته حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه و چاپ دوم درسنامه جامع دانشجویی «حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد» نوشته حجت الاسلام محمد نجفی  از مهمترین اخبار انتشارات معارف است.

«فلسفه شناخت»:

معرفت‌شناسی در فلسفه غرب جایگاه ویژه‌ای داشته است. غرب مدرن با مبنای سوبجکتیویسم و سکولاریسم و اومانیسم، توانست معرفت‌شناسی مدرن را جایگزین معرفت‌شناسی پیشامدرن نماید. معرفت‌شناسی پیشامدرن بر اصالت واقعیت تمرکز داشت و ذهن را ابزاری برای کشف واقع می‌دانست. معرفت‌شناسی مدرن بر اصالت ذهن تأکید داشته و درصدد کشف متصرفانه یا ساخت واقع است.

معرفت‌شناسی را نباید تنها یک شاخه‌ای از فلسفه یا یک دانش مستقل دانست و با آن به صورت یک تفرّج معرفتی برخورد کرد. معرفت‌شناسی مدرن، مبنای نگرش و بینش و منش و کنش انسان مدرن است که تمامی دستاوردهای تمدن مدرن از جمله فلسفه مدرن، علوم طبیعی مدرن، علوم انسانی مدرن، مهندسی مدرن، صنعت مدرن، فرهنگ مدرن و سبک زندگی مدرن بر آن مبتنی است.

معرفت‌شناسی حِکْمی و اسلامی نیز باید این چنین باشد. همه متفکران علوم فلسفی و علوم طبیعی و علوم انسانی و علوم مهندسی و صنایع و فرهنگ و سبک زندگی در جوامع اسلامی، باید بر اساس این مدل از معرفت‏ شناسی پیش روند. ساختن تمدن نوین اسلامی بر اساس معرفت‌شناسی ایده ‏آلیستی مدرن در حکم ساختن مثلث هشت ضلعی است که تحقق‌اش، نشاید.

کتاب «فلسفه شناخت»، علاوه بر تبیین یک دوره مباحث معرفت‌شناسی با رویکرد و ساختاری جدید و ارزیابی دیدگاه‌های دیگران، در نهایت به نظریه برگزیده نگارنده پرداخته است.

اثر حاضر، از چهارده فصل تشکیل شده است: کلیات فلسفه معرفت، پیشینه فلسفه معرفت، تعریف معرفت، اقسام معرفت، امکان معرفت، ابزار معرفت، منابع معرفت، ارزش معرفت صادق، معیار معرفت صادق، مبدأ معرفت، منشأ آغازین معرفت، مراحل معرفت، شرایط و موانع معرفت، قلمرو معرفت. در پایان نیز فهرست منابع و نمایه آیات و اعلام و اسامی آمده است.

نشر معارف چاپ اول کتاب فلسفه شناخت را با تحقیق و تدوین دکتر حسن پناهی آزاد و باهمکاری مؤسسه حکمت نوین اسلامی در 652 صفحه وقطع وزیری در مهر  با96 قیمت 29000 تومان منتشر کرده است.

درسنامه جامع دانشجویی «حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد»:

بحث اصلی این کتاب، پاسخ به شبهات درباره رابطه دین و سیاست، ضرورت حکومت اسلامی و تبیین ولایت فقیه است.

نویسنده در این کتاب، با قلمی روان و استدلال های مناسب، در ۲۴ درس به موضوعاتی چون ضرورت و اهمیت بحث درباره حکومت اسلامی، حکومت مشروع و مشروعیت حکومت، رابطه دین و سیاست، رابطه آزادی و حکومت اسلامی، تبیین دموکراسی و نقد آن، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، اثبات ولایت فقیه جامع الشرایط، پاسخ به شبهات درباره ولایت فقیه، تبیین مفهومی ولایت فقیه، تبیین محدوده اختیارات حکومت اسلامی و ولایت فقیه، تبیین معنای مطلقه در ولایت مطلقه فقیه، بررسی شبهات درباره ولایت مطلقه فقیه، نقش مردم در مشروعیت بخشی به نظام اسلامی، نقش مردم در انتخابات، مردم سالاری دینی (جمهوری اسلامی) و تفاوت آن با دموکراسی، مشکلات جامعه در حاکمیت ولایت فقیه و پاسخ به شبهاتی درباره رهبری می‌پردازد.

همچنین دفتر نشر معارف از این نویسنده و محقق، کتاب «نظام ولایت فقیه؛ نظام علوی یا مهدوی؟» را منتشر کرده است که با استقبال مخاطبان مواجه شد./925/د ۱۰۳

ارسال نظرات