۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۵۳۲۲۵۷
دادستان تهران:

موضع گیری اخیر آمریکا درباره ایران مصداق باج‌خواهی است

دادستان تهران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده است که ایران در چارچوب توافق برجام حرکت کرده و لذا اقدام اخیر آمریکا، مصداق باج‌خواهی است.
عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی در سیزدهمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران موضع گیری اخیر دولت آمریکا و ترامپ پیرامون برجام را از سه محور محکوم نمود و با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی مسوولان کشور که جای بحث بیشتر را باقی نمی‌گذارد، در بیان نخستین محور، اظهار داشت: تنها مرجع قانونی برای بررسی پایبندی ایران به برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بارها اعلام کرده است ایران در چارچوب توافق برجام حرکت کرده و لذا اقدام اخیر آمریکا، مصداق باج‌خواهی است.

پاسخ دومی که جعفری دولت‌آبادی در محکوم نمودن موضع دولت آمریکا ارائه نمود، بین‌المللی بودن توافق برجام بود که بر این اساس، قابل بر هم زدن نیست و زمینه مذاکره مجدد هم منتفی است.

نکته سوم مورد اشاره دادستان تهران، عدم امکان محدودیت برجام توسط کشورهای عضو توافق است و در این باره اظهار داشت: هیچ یک از کشورهای عضو توافق نمی‌توانند آن را محدود کنند و لذا این که آمریکا پس از دو سال بگوید بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای ایران تشدید شود، قابل پذیرش نیست.

آمریکا یک پیمان‌شکن جهانی است

جعفری دولت‌آبادی با تصریح به این که ایران به تعهداتش در توافق برجام عمل نموده و این آمریکا است که عهدشکنی می‌کند، افزود: آمریکا یک پیمان‌شکن جهانی است و این گونه مواضع آمریکا نسبت به ایران از قدمت چهل ساله برخوردار است و لازم است دولت آمریکا بداند که هر چه خصومت آمریکا علیه ملت ایران بیشتر ابراز شود، آتش انقلاب ایران شعله‌ورتر می‌شود؛ چرا که حضرت امام خمینی فرمودند که انقلاب ایران انفجار نور بود که مانند آتش‌فشانی در جهان و منطقه خاورمیانه تأثیر گذار شده و نور آن قابل خاموش شدن نیست و این گونه اقدامات آمریکا، کشورهای مستضعف و مردم جهان را در شناخت ماهیت دشمنان یاری می‌کند.

وی هدف دولت آمریکا در اتخاذ این موضع را متشنج کردن روابط جهانی ارزیابی نمود و با تصریح به این که از وظایف دولت‌ها، پای‌بندی به تعهدات و توافقات است، گفت: طبیعی است که مردم ایران چنین پیمان‌شکنی را دشمنی و خصومت آشکار دولت آمریکا با ایران تلقی نمایند و طبیعی است پاسخ‌های متقابل ایران قاطع و جدی باشد.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: اگر آمریکا از حمله به طبس یا تحمیل جنگ به ایران یا حمایت از گروهک‌های معاند و یا اقدامات مشابه سودی برد، از این طریق نیز خواهد برد و علت این که حضرت امام آمریکا را شیطان بزرگ نامید، به تدریج برای جهانیان اثبات خواهد شد.

وی نقش سپاه در دفاع از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور را بی‌بدیل خواند و تأکید کرد دشمنی آمریکا با سپاه نشانگر نقش مؤثر این نهاد انقلابی در مبارزه با عوامل آمریکا در منطقه است./۸۴۰/۱۰۱/ح

ارسال نظرات