۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۳۲۲۴۶
آیت الله سیدان:

ادله نقلیه و عقلیه مبین عصمت معصومین است

آیت الله سیدان با بیان اینکه ادله نقلیه و عقلیه بیانگر عصمت معصومین است، گفت: اگر عصمت نباشد و خطا در انبیا و ائمه باشد، وثوق به اینکه هر آنچه آنها می گویند غلط است؛ چرا که احتمال اشتباه و دروغ، اعتماد مردم را ازبین می برد در حالی که اساس کار در نبوت، اعتماد خلق به رسول و نبی است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه درس تفسیر قرآن امروز در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی با اشاره به مساله عصمت انبیا و ائمه اطهار(ع)، گفت: عصمت در لغت به معنای حفاظت است.

وی افزود: عصمت، محفوظ بودن از خطای علمی و عملی است، اگر فردی دارای چنین امتیاز و خصوصیت و ملکه ای باشد این فرد دارای درجات و  مراتبی است که خطا در علم و عمل ندارد.

این استاد اخلاق ادامه داد: گاه عصمت مطلقه است یعنی محفوظ ماندن از خطا در مطالب علمی و در مطالب عملی است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان اذعان کرد: در ارتباط با اینکه پیامبر معصوم هستند، مورد ادعای بسیاری از محققان می باشد، که می توان گفت بحث از عصمت پیامبر عصمت مطلقه است که در ارتباط با این مساله ادله عقلیه و نقلیه اقامه شده است.

وی ابراز داشت: اگر عصمت نباشد و خطا در انبیا و ائمه باشد، وثوق به اینکه هر آنچه آنها می گویند غلط است؛ چرا که احتمال اشتباه و دروغ، اعتماد مردم را ازبین می برد در حالی که اساس کار در نبوت، اعتماد خلق به رسول و نبی است.

آیت الله سیدان در پایان گفت: اگر رسول معصوم نباشد اعتماد سلب می شود و اعتمادی وجود ندارد، چرا که چون عصمت در معصومین هست تکلیف گناهانی که به آنان نسبت می دهند، کاملا مشخص است، که تهمتی بیش نیست./۹۷۰۵/پ202/ب1

ارسال نظرات