۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۳۲۲۴۰
اثر آیت الله مکارم شیرازی:

انتشار کتاب «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» + دانلود

کتاب«عرفان اسلامی» بدون مبالغه از پرمحتواترین کتاب‌ها، در زمینه عرفان اسلامی و شاخ و برگ‌های آن و طرق سیر و سلوک الی الله است.
دانلود فایل دانلود فایل کتاب «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلد اول و دوم کتاب «عرفان اسلامی؛ شرحی جامع بر صحیفه سجادیه» تازه‌ترین اثر حضرت آیت الله العظمی مکارم انتشار یافت.

این مجموعه با همکاری حجج الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی، محمدجواد ارسطا، عبدالمهدی توکل، سعید داودی، محمدجواد رودگر و احمد قدسی نگارش یافته است.

در جلد نخست این مجموعه بعد از سرآغاز با عنوان صحیفه سجادیه، دورنمایی امیدآفرین، 18 فصل با عنوانهای زیر پیش‌روی ما قرار گرفته است:

عرفان ناب در صحیفه سجادیه، نسخه‌های جامع سیر و سلوک، روش‌های پیشنهادی اساتید سیر و سلوک،  معیارهای عرفان راستین و هشدارها، روش قابل نقد، اهمیت ذکر پروردگار در قران و احادیث، آیا برای سیر و سلوک استاد و راهنما لازم است؟، ریاضت‌های مشروع و نامشروع، شریعت، طریقت و حقیقت، کشف، شهود و رؤیا، کرامات اولیاء الله، عرفان و مسأله وحدت وجود، عرفان‌های کاذب و نوظهور، عرفان نظری و عملی راستین در صحیفه سجادیه، صحیفه سجادیه و امام سجاد(ع) را بهتر بشناسیم،‌ شارحان صحیفه سجادیه، جامعیت دعای صحیفه و اهمیت فوق‌العاده دعا در فرهنگ اسلامی.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در پیشگفتار این کتاب چنین آورده است:

کتابی که در پیش رو دارید بدون مبالغه از پرمحتواترین کتاب‌ها، در زمینه عرفان اسلامی و شاخ و برگ‌های آن و طرق سیر و سلوک الی الله است؛ کتابی است که با کمک و همکاری گروهی از اندیشمندان حوزوی با توجه به منابع معتبر اسلامی به بار نشسته است و هدف آن است تلاش کنیم در میان انبوه عرفان‌های کاذب و گمراه کننده راه وصول به قُرب پروردگار را از نزدیک‌ترین مسیر به کمک قرآن مجید و رهنمودهای مقرّبان درگاه الهی و آموزه های عقلانی (در سایه شرح صحیفه سجادیه) در اختیار طالبان این راه و عاشقان الله بگذاریم.

می‌دانیم عرفان اسلامی دو شاخه دارد:

شاخه نظری که از طریق شناخت «صفات جمال و جلال الهی» حاصل می‌شود و شاخه عملی که از طریق تهذیب نفوس و خودسازی و سیر و سلوک عملی به دست می‌آید.

عارفان بزرگ اسلامی هر کدام یکی از این دو راه ـ و گاه هر دو راه ـ را پیموده‌اند و دستورهایی از متون اسلامی استخراج کرده، در اختیار رهروان نهاده‌اند که شرح دستورات مهم آنها در «همین جلد» آمده است تا با آموزه های خود عاشقان سرچشمه بقا را رهبری کنند و آنها را به مقام «النفس المطمئنه» برسانند و بتوانند بر بساط قُرب پروردگار (رَاضِیةً مَّرْضِیةً) گام نهند و به خطاب «فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی»؛ در سلک بندگان خاصم درآی و در بهشت خاص خودم گام نه، مخاطب شوند.

جالب اینکه: این بهشت نه تنها در سرای دیگر که در همین سرا بهشتی در انتظارشان است که انواع میوه های معرفت و جلوه های محبوب بی همتا بر شاخسار پربار درختانش نمایان است و صبح و شام به حکم «وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَةً وَ عَشِیّآ» مشمول موهبت تازه‌ای می‌شوند بلکه در عالمی غوطه‌ور می‌شوند که صبح از شام نمی‌شناسند.

در بخش نهایی کتاب، اسناد صحیفه سجادیه به طور جامع مورد بررسی قرار گرفته، و تاریخچه آن تبیین شده، و با گوینده بزرگوار آن یعنی امام سجاد زین‌العابدین علی بن الحسین (ع) آشنایی بیشتری حاصل شده و مسیر برای شرح دعاهای صحیفه سجادیه و استخراج گوهرهای عرفانی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی هموار گردیده است و دعاها از جلد دوم شروع می‌شود.

..قاطبه علما و دانشمندان که صحیفه سجادیه را مورد بررسی قرار داده‌اند، اعم از شیعه و اهل سنت و حتی غیر مسلمانان اعتراف به عظمت اعجازمانند آن کرده‌اند.

همچنین در مقدمه جلد دوم این کتاب با عنوان «صحیفه سجادیه؛ گنجینه بی‌بدیل» چنین می‌خوانیم:

نخستین جلد این شرح را با محتوای گسترده‌ای درباره ویژگی‌های عرفان اسلامی و نیز معرفی بخش مهمی از عرفان‌های کاذب و التقاطی و همچنین اسناد صحیفه سجادیه و آشنایی بیشتر با پدید آوردنده به پایان بردیم نا خوانندگان عزیز با بصیرت بیشتر بتوانند دعاها صحیفه را دنبال کنند.

 و در این جلد که دومین مجلد از این شرح است تفسیر دعاها را شروع کرده‌ایم و تعداد شش دعا تحت عناوین حمد ثنای الهی در برابر نعمت‌های وافرش، نعمت فوق‌العاده وجود پیامبر(ص)، دعا برای اصناف فرشتگان، دعا برای پیروان انبیا و جانفشانی آنان، دعا برای همه دوستان و علاقه‌مندان، و دعا هنگام صبح و شام شرح داده شده است، شرحی شبیه تفسیر نمونه عمیق و روان و شرحی جمله به جمله با توجه به نکات ادبی، تاریخی، اخلاق و اعتقادی که بر عموم مخاطبان بتواند مفید باشد و البته نکاتی که نیز شرح بیشتر داشته در پایان هر فصل به صورت مستقل مطرح و توضیح داده شده است.

در فصل پانزدهم از جلد اول این مجموعه به بررسی و نقد عرفان‌های نوظهور به ویژه عرفان حلقه پرداخته شده و درباره توحید و شیطان در عرفان حلقه این چنین آمده است:

توحید در عرفان حلقه

آنها دین را یک امر ظاهری، روبنایی و کم اهمیت تلقی می‌کنند و مسیحی و یهودی و پیروان هر آیین و مذهبی، حتی کافر، می‌تواند به شعور کیهانی متصل شوند و کسانی که وحدت الهی را قبول دارند و به آشتی خود و همه جهان هستی دعوت می‌کنند موحد نامیده می‌شوند و این در واقع یک توحید انسانی است نه یک توحید الهی؛ بنابراین همه را به بی‌اعتنایی به برنامه‌های شریعت و شکستن خطوط قرمزها سوق داده‌اند و نام را توحید می‌نهند.

 شیطان در عرفان حلقه

 آنها شیطان را همچون ملائکه، کارگزار الهی می‌دانند و یا به تعبیر دیگر، شیطان را ملک می‌شمارند و معتقدند که ابلیس است که انسان را به کمال می‌رساند و موجودی است که در تمثیل از جنس آتش شمرده می‌شود (در حالی که از آز آتش نیست) و اگر رویارویی با این آتش نبود، انسان خام می‌ماند.

حتی می‌گویند: سجده نکردن ابلیس در برابر آدم به امر خدا صورت گرفته و نوعی فرمان‌برداری بوده؛ چون خداوند آن را از پیش تعیین کرده و حتی رانده شدن ابلیس از درگاه خدا به معنای تغییر وضعیت او در جهان دو قطبی است و شیطان درون هر انسانی، بخشی از وجود را تشکیل می‌دهد که هیچ گاه از بین نمی‌رود.

 بنابراین، نوعی تقدیس شیطان که زمینه شیطان‌پرستی است در عمق تعلیمات آنها دیده می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب به انتشارات امام علی بن ابیطالب(ع) به نشانی: قم، خیابان شهدا – کوچه ۲۲ – پلاک ۱۵ مراجعه و ضمنا متن این کتاب را از فایل ضمیمه دریافت کنند./۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

ارسال نظرات