۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۵۳۲۲۳۰

چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی امام رضا

انتصاب فیاضی به عنوان مشاور مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا، افزایش ۳۰ درصدی بودجه بنیاد امام رضا در سال ۹۷، جریان ساز بودن سینمای رضوی و افزایش برنامه های رضوی به ۱۰۰ کشور و ۳ هزار نقطه جهان چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی امام رضا است.
اخبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فیاضی به عنوان مشاور مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا منصوب شد.

در متن حکم دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) آمده است:

نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجربیات ارزنده جنابعالی به‌موجب این حکم با حفظ سمت مدیرعامل خبرگزاری رضوی، به عنوان مشاور مدیرعامل بنیاد منصوب می شوید. انتظار می‌رود در تعامل با سایر بخش‌ها و ارکان بنیاد بین المللی فرهنگی هنری  امام رضاعلیه السلام و با رعایت دستور العمل‌ها و قوانین و ضوابط این بنیاد گام های مؤثری در راستای ترویج سیره و فرهنگ منوّر رضوی در سطح جامعه برداشته شود.

افزایش حداقل 30 درصدی بودجه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در سال 97

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش حداقل 30 درصدی بودجه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در لایحه بودجه پیشنهادی سال 97 نسبت به سال 96 خبر داد.

علی‌اصغر کاراندیش درباره تجدیدنظر در بودجه بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در راستای ارتقای کیفی شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، گفت: بودجه این بنیاد در سال 96 که همزمان با پانزدهمین دوره جشنواره امام رضا(ع) می‌شود، 23 درصد نسبت به سال 95 افزایش پیدا کرد. در بودجه سال 97 نیز پیگیر هستیم تا بودجه بنیاد نسبت به سال 96 افزایش خوبی پیدا کند تا بتوانیم برنامه‌های لازم را پوشش دهیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره میزان افزایش بودجه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در سال 97، اظهار داشت: بودجه پیشنهادی سال 97 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز کامل نشده و بودجه پیشنهادی را به سازمان برنامه و بودجه ارسال نکرده‌ایم. اما به دنبال افزایش حداقل 30 درصدی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در سال 97 نسبت به سال 96 هستیم.

وی درباره میزان تحقق بودجه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در سال 96 نیز گفت: تحقق بودجه در سال 96 بستگی به تخصیصی دارد که بر اساس درآمدهای دولت تا پایان سال صورت می‌گیرد.

 سینمای رضوی جریان ساز است/در جهت ارتقای آثار سینمایی رضوی می کوشیم

دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: آثار تولید شده حوزه سینمایی جشنواره امام رضا(ع) از لحاظ کمی و کیفی قابل قبول است و با بهره بردن از نظرات کارشناسان سینمایی و برگزاری کارگاه های آموزشی می توان در جهت ارتقای این آثار گام برداشت.

نشست کمیته بررسی برنامه‌های سینمایی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، که با حضور اکبر شیخ مدیر عامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، حجت الاسلام سید حسین سیدی معاون فرهنگی این بنیاد و مسعود زارعیان از منتقدان و مستند سازان برگزار شد؛ دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) بر نقش مهم سینما تاکید کرد و گفت: سینما در جهت دهی افکار عمومی نقش اساسی داردو می تواند بین اقشار مختلف جامعه جریان سازی فکری و فرهنگی کند.

شیخ با تاکید بر تولید آثار فاخر سینمایی در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: امید داریم آثار تولید شده در جشنواره را در اختیار علاقمندان  قرار دهیم تا آنها به سهولت به این آثار دسترسی پیدا کنند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) بر توجه به مفاهیم اخلاقی در آثار تولید شده تاکید کرد و گفت: در سیره رضوی نکته های اخلاقی فراوانی وجود دارد که برای جامعه امروز ما مفید است و شایسته است این نکته ها مد نظر فیلم سازان رضوی قرار گیرد.

دبیر جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، با اشاره به این که از توان و ظرفیت هنرمندان شهرستان ها و همه استان های کشور در برنامه های سینمایی باید استفاده شود، افزود: جذب مخاطب مهم است و محور همه فعالیت های ما باید جذب مخاطب باشد.

وی بر اهمیت بحث اطلاع رسانی در خصوص برنامه های سینمایی تاکید کرد و گفت: فراخوان و پوستر این برنامه ها باید در اختیار همه هنرمندان و علاقه مندان قرار گیرد.

شیخ بر حضور شهدای وحدت و مدافع حرم درتولیدات رضوی سینمایی تاکید و اظهار کرد: شهدای وحدت و مدافع حرم بر گردن همه ما حق دارند و شایسته است در آثار هنرمندان ما مطرح شوند.

هم چنین مسعود زارعیان از مستند سازان در این نشست گفت: مردم و مخاطب بسیار مهم هستند و زمانی یک جشنواره موفق است که توان جذب حداکثری مردم را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه فیلم سازان رضوی باید به سبک زندگی دینی در فیلم هایشان توجه داشته باشند افزود: سیره رضوی سرشار از نکته هایی است که می تواند در آثار سینمایی رضوی مطرح شود

بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي مردمي براي ترويج فرهنگ رضوي/ فضاي مباحثه در همايش‌هاي رضوي برقرار باشد

ریيس هيأت مديره بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) با يادآوري تاكيد هيئت مديره اين بنياد بر ترجمه آثار ارزشمند در حوزه سيره و فرهنگ رضوي به زبان‌هاي مختلف، گفت: لازم است از امكاناتي غير از اعتبارات و امكانات اداري و نهادي نيز براي ترويج فرهنگ رضوي بهره بگيريم.

علي‌اصغر كارانديش عصر امروز در نشست شوراي بين‌الملل شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در محل سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با بيان اين مطلب گفت: براي ترويج فرهنگ رضوي شايسته است كه فعاليت‌ها را فقط معطوف به محدوده يك سري كشورهاي خاص كنيم و كشورهايي كه شايد تعداد مسلمانان آنان چندان هم زياد نيست را در نظر داشته باشيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: ظرفيت‌هاي زيادي از جمله دانشجويان و نخبگان مذهبي و علاقمند در كشورهاي مختلف داريم كه مي‌توانند براي فعاليت‌هاي عرصه ترويج فرهنگ رضوي در سطح بين‌الملل بسيار موثر عمل كنند؛ بنابراين لازم است از امكاناتي غير از اعتبارات و امكانات اداري و نهادي نيز براي اين منظور بهره بگيريم.

وي درباره ظرفيت خبرگزاري رضوي جهت ترويج فرهنگ رضوي نيز اظهار داشت: در داخل كشور به اندازه كافي مطالب به زبان فارسي درباره سيره رضوي و رسانه براي انتشار آنها در دسترس مردم وجود دارد. بنابراين لازم است به سمت ترجمه محتواها به زبان‌هاي مختلف برويم. البته در كنار ترجمه بايد توليد محتواي مناسب هم داشته باشيم.

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: يكي از خلأهايي كه در حال حاضر وجود دارد و به اندازه كافي نتوانسته‌ايم بر روي آن كار كنيم، بحث توليد محتواي تاثيرگذار و متناسب با مخاطبان مختلف است. در فضاي مجازي اين خلأ را داريم و بايد در راستاي توليد محتواي متناسب با بيان و زبان فضاي مجازي گام برداريم و محتوا طوري بسته‌بندي شود كه بتواند مخاطب را جذب كند.

كارانديش با اشاره به برگزاري همايش‌هاي «عقلانيت و معنويت در سيره رضوي» كه همزمان با شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در چند كشور برگزار خواهد شد، تصريح كرد: اين همايش‌ها نبايد صرفا در قالب يك مراسم دو روزه و چهار سخنراني كليشه‌اي برگزار شود كه در اين صورت اثر مثبت نخواهد داشت. بلكه انتظار اين است برنامه‌ريزي همايش‌هاي علمي به نحوي باشد كه فضاي مباحثه و گفت‌وگوي دو طرفه را فراهم كند و بتوانيم به سوالاتي كه از سوي شركت‌كنندگان مطرح مي‌شود پاسخ دهيم و آنها را به مرحله اقناع برسانيم.

ریيس هيأت مديره بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) بر مردمي شدن فعاليت‌هاي بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) در داخل و خارج كشور تاكيد كرد و گفت: اگر اين مراسم مردمي نشود و صرفا با اتكا به اعتبارات دولتي و نهادي انجام شود، اثر لازم را بر روي جامعه نخواهد داشت بنابراين هم حضور مردمي در برنامه‌ها و هم جلب كمك‌هاي مردمي براي تامين امكانات بسيار ضروري است.

افزايش گستره اجراي برنامه‌هاي رضوي به 100 كشور و 3 هزار نقطه جهان

مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) با بيان اينكه برنامه‌هاي ترويج فرهنگ و سيره رضوي در پانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در 77 كشور و 2 هزار و 400 نقطه جهان برگزار شد، گفت: گستره اجراي برنامه‌هاي رضوي در شانزدهمين دوره جشنواره به 100 كشور و 3 هزار نقطه جهان افزايش پيدا خواهد كرد.

اكبر شيخ در نشست شوراي بين‌الملل شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در محل سالن اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اشاره به برگزاري همايش‌هاي «عقلانيت و معنويت در سيره رضوي» در 8 كشور، افزود: اين همايش‌هاي علمي با همكاري وزارت علوم و رايزني فرهنگي ايران در كشورها و دانشگاه‌هاي كشور مقصد همزمان با شانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) از اعزام 10 گروه مبلغ امام رضا شناس به كشورهاي افغانستان، پاكستان، عراق و هند در سال جاري براي برگزاري سخنراني‌هاي تبليغي در زمينه سيره رضوي خبر داد و گفت: هفته فرهنگي شب‌هاي خراسان نيز تا دو ماه ديگر در آلمان برگزار مي‌شود.

به گفته دبير شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع)، مستند دهه كرامت در مشهد، قم و شيراز به زبان اسپانيولي ساخته شده است.
شوراي بين‌الملل شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع)  با حضور علي‌اصغر كارانديش معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اكبر شيخ مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) در محل وزارت ارشاد برگزار شد.

اعضاي شوراي بين‌الملل شانزدهمين جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) در اين نشست در خصوص هماهنگي‌هاي اجرايي جهت نحوه برگزاري همايش‌هاي علمي خارج از كشور تبادل‌نظر كردند.

همچنين در حاشيه اين نشست، دست‌اندركاران بخش بين‌الملل پانزدهمين دوره جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) از سوي كارانديش معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اكبر شيخ مديرعامل بنياد بين‌المللي امام رضا(ع) مورد تقدير قرار گرفتند.

وی به اهم فعالیت های این بنیاد اشاره و ابراز کرد: فعالیت های بنیاد امام رضا(ع) در دو بخش داخل و خارج کشور است. در حوزه داخل جشنواره بین المللی امام رضا(ع) را داریم. جشنواره از ولادت حضرت معصومه(ع) تا ولادت امام رضا(ع) در سنوات مختلف فعالیت داشته است و امیدواریم این حرکت در طول سال جاری شود و مختص به دهه کرامت نباشد.  
مدیر عامل بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: این بنیاد در کل کشور در زمینه های علمی، پژوهشی، مطبوعاتی و ... جشنواره های مختلفی برگزار می کند و در این راه توانسته ایم خیل عظیم مشتاقان را جذب کنیم.

بهره گیری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) از تمام ظرفیت های پیش رو

شیخ ابراز کرد: نکته مغفول ما شرکت آحاد مردم است و ضروری است به سمت مردمی شدن در اجرا و عمل پیش برویم و انشاالله جامعه بزرگ فرهنگی که در حوزه تربیت بدنی فعال است بتواند در راستای ترویج فرهنگ رضوی گام بردارد و این ارتباط دوسویه برقرار شود.

مدیر عامل بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: خبرگزاری رضوی زیر نظر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) مشغول به فعالیت است. این خبرگزاری، رسانه به روزی است که در حوزه امام رضا(ع) فعالیت دارد و می طلبد که 80 درصد از تولیدات خبرگزاری،به معرفی اهل بیت و امام رضا(ع) بپردازد و 20 درصد جنبه خبری داشته باشد؛ از این رو این رسانه نقش بسزایی در گسترش فرهنگ رضوی دارد.

وی گفت: بنیاد امام رضا(ع) متعلق به تمام صفوف است و می توانیم از ظرفیت اموزش و پرورش استفاده کنیم و تلاش ما بر این است که امام رضا(ع) را از زبان خود ایشان معرفی کنیم.

شیخ به فعالیت های بخش بین الملل این بنیاد اشاره و ابراز کرد: ما قبلا در 77 کشور و 2400 نقطه فعالیت داشتیم که تازگی به 100 کشور و 3000 نقطه افزایش داشتیم و در خارج کشور رایزنی فرهنگی خوبی با مراکز مختلف داریم. در این زمینه تعامل خوبی با جامعه المصطفی داریم که هر کدام از طلاب این مرکز مبلغ خوبی هستند و از این ظرفیت باید استفاده کرد.

انتخاب 8 خادم نمونه فرهنگ رضوی 

مدیر عامل بین المللی امام رضا(ع) اظهار کرد: هر سال 8 خادم رضوی انتخاب می شود و هر کدام سفیری برای بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در خارج کشور هستند. هم چنین در خارج کشور موسساتی داریم که به نام امام رضا(ع) نامگذاری شده اند.

شیخ ابراز کرد: دنبال این هستیم که از ظرفیت مشهد و خراسان استفاده کنیم و نیاز به تعامل هر چه بیشتر با موسسات داریم.

شیخ گفت: امیدواریم این نشست، منشا خیر و برکت در ترویج فرهنگ رضوی باشد و دغدغه ما این است که از تجربیات و اندیشه پیشکسوتان استفاده کنیم؛ اگر از بزرگان استفاده کنیم چراغ راه ما می شوند و به طور قطع انسان هایی که مشورت می کنند در زندگی موفق تر هستند.

شیخ در پایان یادآور شد که در جلسات اینده گزارشات ارائه می شود و به دنبال این هستیم که در حوزه ورزش برنامه ریزی کرده و قسمتی از اعتبارات خود را در زمینه ورزش اختصاص دهیم.

با فعالیت های مستمر در فضای مجازی می توان بیشتر با مخاطبان جشنواره امام رضا(ع) مرتبط شد

اکبر شیخ مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در نشست کارگروه رسانه های دیجیتال جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بر اهمیت استفاده و بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی تاکید کرد و گفت: در دنیای امروزاستفاده از فضاهای مجازی رشد فراوانی پیدا کرده است و برای جذب مخاطبانی که بسیار هم با این فضا مانوس هستند نیازمند آن هستیم که بتوانیم بهره برداری بیشتر از این فضا داشته باشیم.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با بیان این که در دور افتاده ترین نقاط کشور ممکن است رسانه های مکتوب وجود نداشته باشد  اما اینترنت و فضای مجازی در اختیار همگان قرار دارد و آن ها می توانند از طریق فضای مجازی در جریان همه اتفاقات قرار گیرند افزود: فضای مجازی امروزه مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است و مخاطبان فراوانی دارد.

شیخ با اشاره به این که همه مردم شایسته است که عضوی از جشنواره بین المللی امام رضا(ع) باشند اظهار کرد: با فعالیت های مستمر خبری  و اطلاع رسانی می توان در دل مردم حضور داشت و برنامه های جشنواره را اطلاع رسانی کرد.

وی گفت: پارک های علم و فناوری مراکزی هستند که می توانند مخاطبان فراوانی را در جریان برگزاری برنامه های جشنواره قرار دهند تا علاقمندان به سهولت در برنامه ها شرکت کنند.

در ادامه این نشست هر یک از اعضای نشست به ارائه دیدگاه های خود پرداختند.امین قاسمیان مجری سامانه ثبت نام الکترونیک  برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، این سامانه را در برقراری ارتباط با مخاطبان جشنواره موفق ارزیابی کرد و گفت: امروز بانک اطلاعات مخاطبان جشنواره به  هزاران نفر افزایش یافته است که نشان دهنده استقبال مخاطبان از برنامه های جشنواره است.

وی افزود: قابلیت های سامانه ثبت نام الکترونیک برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، در این دوره با توجه به حمایت های مدیرعامل بنیاد بین المللی امام راض(ع) افزایش یافته است.

به گفته وی بخش اطلاع رسانی و فضای مجازی جشنواره ارتباط خوبی با مسئولان دبیرخانه ها و مسئولان سامانه ثبت نام الکترونیک جشنواره دارند./۹۷۰۵/پ204/ب1

ارسال نظرات