۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۳۲۲۰۳

چند خبر کوتاه از سوره مهر

انتشار کتاب‌های «داستان‌های انقلاب»، «ضربت متقابل» و «نگارش خلاقانه برای فیلم» و «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد»از عناوین اخبار کوتاه انتشارات سوره مهر هستند.
انتشارات سوره مهر

انتشار مجموعه «داستان‌های انقلاب»، چاپ  پانزدهمین کتاب «ضربت متقابل» و انتشار کتاب «نگارش خلاقانه برای فیلم» و ده داستان در حوزه دفاع مقدس در یک مجلد از عناوین اخبار کوتاه انتشارات سوره مهر هستند.

مجموعه «داستان‌های انقلاب» منتشر شد

مجموعه هفت جلدی «داستان‌های انقلاب» با ویرایش محمدرضا سرشار(رهگذر) شامل گزیده داستان‌های کوتاه درباره پیروزی انقلاب اسلامی برای نوجوانان است.

مجموعه هفت جلدی «داستان‌های انقلاب» که توسط محمدرضا سرشار گزیده و ویرایش شده، شامل منتخب داستان‌های کوتاهی است که تاکنون درباره انقلاب اسلامی ایران نوشته و منتشر شده است.

داستان‌های این مجموعه که به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده، به قلم نویسندگان شناخته شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده است. این گروه سنی (نوجوان) با خوانش این مجموعه می‌توانند با حال و هوا و روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی آشنا شوند.

عناوین این هفت مجموعه به ترتیب عبارتند از «به دنبال پدر»، «پای تخته سیاه»، «همه گفتند مرگ بر شاه»،«نوشته روی دیوار»، «غریبه‌ها»، «جاسوس» و «امام می‌آمد» است.

«به دنبال پدر»: اولین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. در این مجموعه، 6 داستان به قلم نویسندگان نسل اول بعد از انقلاب است که اسامی آنها با داستان‌هایشان عبارتند: داوود غفار زادگان«روزی دیگر»، رضا رهگذر«مش قاسم»، طاهره ایبد «آقا جان»، حسین فتاحی«شبهای انقلاب» ، محمد ناصری«محمد ناصری» و شهید علیرضا شاهی «به دنبال پدر».

«پای تخته سیاه»: کتاب«پای تخته سیاه» دومین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. در این مجموعه، ناصر شریف زاده با داستان«پای تخته سیاه»، مجید درخشانی با دو داستان «یک فریاد و هزار فریاد» و «سیزده محرم» و داوود غفار زادگان نیز با دو داستان دو داستان: «جعبه عسل» و «رویش در باد»، دومین اثر از مجموعه داستان‌های انقلاب را تشکیل داده‌اند.

همه گفتند مرگ بر شاه:«همه گفتند مرگ بر شاه»، سومین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. این مجموعه، شش داستان به قلم پنج نویسنده است؛ مجید درخشانی با دو داستان«رهایی» و«اخلالگرها» بهمن پگاه راد با داستان«مدرک جرم»، داوود غفار زادگان نیز با داستان «کبوترها و خنجرها» ، ابراهیم حسن بیگی با «استوار ایوبی» و مریم جمشیدی نیز با داستان «همه گفتند مرگ بر شاه» ارائه شده است.

کتاب«نوشته روی دیوار»، چهارمین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. این مجموعه با پنج داستان به قلم پنج نویسنده است. محمدرضا بایرامی«تفنگ»، مصطفی خرامان«سنگ و شیشه»، غلامرضا آبروی«عکس»، هاجر زمانی«شبی برای شعار نویسی» و سید ناصر هاشمی«نوشته روی دیوار» ارائه شده است.

کتاب«غریبه‌ها»، پنجمین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. در این مجموعه، 4 داستان به قلم 3 نویسنده است. علی اکبر والایی«آخرِتعزیه»، م. تقوا «بسته عجیب» و محمدحسین کیانپور با دو اثر«شاخه‌های شکسته و غریبه‌ها» ارائه شده است. گفتنی است این اثر پیش‌تر در سوره مهر انتشار به چاپ چهارم رسیده بود.

 کتاب«جاسوس»، ششمین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» است. در این مجموعه، 4 داستان به قلم 4 نویسنده؛ علی آقاغفار«اولین نقش من»، مجید درخشانی«جاسوس»، محمدحسین کیانپور«مجسمه» و حسین عبدی«نقشه» ارائه شده است. گفتنی است این اثر پیش‌تر در سوره مهر به چاپ چهارم رسیده بود.  

کتاب«امام می‌آمد»، هفتمین مجموعه از سری«داستان‌های انقلاب» در این مجموعه، 6 داستان به قلم 6 نویسنده؛ وجیهه علی اکبری سامانی«یکی از همین مردم»، احمد عربلو«مرد پریشان»، خسرو آقایاری «شبهای حکومت نظامی»، علی اکبر والایی«دستی از دور»، مهدی کردفیروزجایی«اعلامیه» و بهاره طائرپور«امام آمد» آمده است.

 

قیمت کتاب‌های این مجموعه به تفکیک:

به دنبال پدر: 6 هزار تومان

پای تخته سیاه: 6 هزار تومان

همه گفتند مرگ بر شاه: 6 هزار تومان

نوشته روی دیوار: 6 هزار تومان

غریبه‌ها: 5 هزار تومان

جاسوس: 5 هزار تومان

امام می‌آمد: 5 هزار تومان

برای تهیه کتاب‌ها با شماره 66477001 تماس حاصل فرمایید.

کتاب «ضربت متقابل» به چاپ  پانزدهمین رسید

پانزدهمین چاپ کتاب «ضربت متقابل»؛ اثر برگزیده کتاب سال دفاع مقدس که گلعلی بابایی و حسین بهزاد نگاشته‌اند،  به همت سوره مهر منتشر شد.

کتاب «ضربت متقابل» در چهارده فصل با عناوین «تدبیر تعقیب متجاوز»، «اهداف طرح عملیاتی کربلا»، «شناسایی و سازماندهی»، «تلاش‌های بازدارنده»، «ضربت متقابل»، «رخنه ناموفق»، «نبرد فطر»، «همت چاره ساز»، «انتخاب راه کار»، «مصاف با دژهای مثلثی»، «مثلث سوم»، «آخرین تمهیدات»، «واپسین تکاپو» و «ترازبندی نبرد رمضان» شکل گرفته است.

این کتاب به عنوان کتاب دوم کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله، درباره کارنامه عملیاتی این لشکر، در عملیات رمضان از تیر تا پایان شهریور ماه ۱۳۶۱ است.

کتاب اول این مجموعه نیز با عنوان «همپای صاعقه» به تشریح نقش این لشکر در دو عملیات بزرگ فتح المبین، بیت‌المقدس (آزادسازی خرمشهر) و اعزام نیروهای آن به لبنان پرداخته و در برگیرنده وقایع دی ماه۱۳۶۰ تا ت‌ی‌ر ماه ۱۳۶۱ است.

مقام معظم رهبری در دست نوشته‌ای بر حاشیه این کتاب آورده‌اند: «کتاب‌هایی مانند «ضربت متقابل» و «همپای صاعقه» باید کتاب‌های رایج دست کارکنان در سطح سپاه و خانواده‌هایشان باشد. این کتاب نقش فرماندهان را در جنگ برجسته می‌کند که چگونه فرماندهان سپاه و ارتش وارد صحنه دفاع مقدس شدند و عملیات‌های موفقی را انجام دادند...وظیفه فرماندهان ترویج، نشر و عرضه این کتاب‌ها به حد کافی در جامعه است.»

این کتاب در دوازدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در زمینه پژوهش انتخاب شده شده بود.

گفتنی است کتاب «ضربت متقابل»؛ کتاب دوم کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است که در ۱۰۰۷ صفحه و با تیراژ ۲۵۰۰ جلد  به همت انتشارات سوره مهر به چاپ پانزدهم رسیده است.

مبانی نظری و روش‌های کاربردی نگارش خلاقانه فیلم در یک اثر

انتشارات سوره مهر، کتاب «نگارش خلاقانه برای فیلم» از مبانی نظری تا روش‌های کاربردی را به قلم سید مجتبی شریعتی  منتشر کرد

شریعتی درباره کتاب گفت: اصلی‌ترین معضل سینمای ایران را فیلم‌نامه نویسی و به صورت مشخص در مبحث داستان و محتوا می‌دانم، همچنین یکی دیگر از معضلات فیلم‌نامه‌نویسی نبود آموزش و خلاقیت است که اگر یک منبع آموزش بومی در حوزه آموزش خلاقانه فیلم‌نامه نویسی داشتیم، می‌توانستیم نویسندگان را از لحاظ بومی با فرهنگ خودمان آشنا کرده، خلاقیت را در آنها پرورش دهیم که در این کتاب سعی شده به این موارد پرداخته شود.

وی ادامه داد: مبحث بعدی که در کتاب به آن اشاره شده، بحث ایده است که اگر فرد حتی خلاق هم باشد امکان دارد ایده‌های نامناسبی را انتخاب کند که اهتمام در این کتاب این بوده که روش‌های ایده‌پردازی را هم آموزش بدهیم. روش‌های ایده‌پردازی در این اثر کاملا تالیفی است که در منابع خارجی و ایرانی یافت نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه سینما درباره مخاطبان کتاب نیز اظهار داشت: فضای آکادمیک کتاب تبلور زیادی دارد، ارجاعات و تالیفات در متن کتاب زیاد است، اصلا هدف اصلی‌ام این بود که کتاب برای فیلم‌نامه نویسان، کارگردانان و دانشجویان رشته سینما باشد. کتاب می‌تواند به همه نویسندگان سینما و تلویزیون کمک کند که نگاه جدیدی رو به فیلم‌نامه نویسی داشته باشند.

گفتنی است این اثر در چهارفصل نوشته شده است: فصل اول «پیش از نویسندگی خلاق» نام دارد، فصل دوم کتاب به طور جدی به بحث نویسندگی خلاق پرداخته شده است، فصل سوم روش‌های کاربردی نویسندگی خلاق مورد بررسی واقع شده است و عنوان فصل چهارم نیز «پس از نویسندگی خلاق» نام دارد.

کتاب «نگارش خلاقانه برای فیلم» تولید پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است که  انتشارات سوره مهر این اثر را در قطع رقعی و به قیمت 15000تومان منتشر کرده است.

10داستان در حوزه دفاع مقدس در یک مجلد

«باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» شامل ۱۰ داستان در حوزه دفاع مقدس است به نوشته علی‌الله سلیمی است، که به علاقه‌مندان کتاب معرفی می‌شود.

سلیمی درباره این مجموعه داستان گفت:سعی کرده‌ام نگاهی دوسویه به جنگ و تاثیرات بعدی آن در زندگی افراد داشته باشم. به این صورت که برخی داستان‌ها مستقیم به دوران جنگ و صحنه‌ها و اتفاقات آن روزها برمی‌گردد و برخی دیگر درباره آدم‌هایی است که پس از جنگ به زندگی عادی بازگشته‌اند، ولی بهانه‌هایی چون یک موضوع آنها را به دوران جنگ بازمی‌گرداند.

سلیمی در توضیح بیشتر فضای این داستان‌ها گفت: در این داستان‌ها ما با یک حالت‌های انسانی مواجه هستیم.آدم‌هایی که در این داستان‌ها هستند، واکنش‌هایی نشان می‌دهند که در حالت عادی کمتر شاهد این واکنش‌ها هستیم.

وی افزود: بیشتراین داستان‌ها تداعی کننده و یادآوری خاطرات گذشته است و حس نوستالژیکی که این افراد به گذشته دارند و با دیدن یک نشانه، نامی و یا موقعیت مکانی باز به گذشته‌ها و خاطراتشان رجوع می‌کنند. آدم‌های این داستان‌ها اگرچه در زمانه امروز و به عنوان یک شهروند زندگی می‌کنند ولی دلشان جای دیگری است و فضا و زمانه‌ای دیگر را جست وجو می‌کنند. در واقع گذشته روی حال و اکنون این آدم‌ها سایه افکنده است.

نویسنده کتاب «دلبستگی در سال‌های سخت» درباره عنوان این مجموعه هم گفت: نام کتاب برگرفته از عنوان یکی از داستان‌های آن است. زمان نگارش این داستان‌ها، یک دوره زمانی خاص نبوده، بلکه در فواصل مختلف نوشته شده‌اند.

وی درباره منابع این داستان‌ها هم گفت:علاوه بر اینکه به دلیل حضورم در جبهه‌ها، خاطرات خودم را مدنظر داشتم، ولی سعی کردم از کتاب‌های خاطرات سرداران و کهنه سربازان جنگ بهره بگیرم و از بعضی خاطرات این افراد یک موقعیت داستانی ایجاد کنم و شروع به نوشتن کنم.

در یکی از داستان‌های این مجموعه می‌خوانیم:«صدای مرغان دریایی از آن سوی اسکله می‌آید. رحمان بیل مکانیکی را در جاده خاکی حاشیه اسکله پیش می‌راند. اسکله ساکت و آرام است. کامل عبدالله، افسر استخباراتی عراق، روی نرده‌های اسکله نشسته و سیگار می‌کشد. رحمان بوق می‌زند. کامل عبدالله برمی‌گردد، کلاه از سربرمی‌دارد و در هوا برای ما تکان می‌دهد. رحمان گاز بیل مکانیکی را کم می‌کند:«مثل اینکه امروز کامل عبدالله سرحال‌تر از دیروز است.»

گفتنی است چاپ دوم کتاب مجموعه داستان «باد برگ‌ها را سمت دره‌ها می‌برد» تولید مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری است که انتشارات سوره مهر این اثر را در ۱۰۴ صفحه، قطع رقعی و در تیراژ ۲۵۰۰ جلد و با قیمت 4900 منتشر کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات