۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۳۲۱۲۵

تأکید بر هویت اسلامی قدس در سمینار اردن

شرکت‌کنندگان در سمینار «قدس؛ پایتخت فرهنگ» که در شهر «عقبه»(جنوب غرب اردن) برگزار شد، بر هویت اسلامی ـ عربی قدس با وجود سیاست‌های یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی تأکید کردند.
مسجد الاقصی

به گزارش خبرگزاری رسا، شرکت‌کنندگان در سمینار «قدس؛ پایتخت فرهنگ» که در شهر «عقبه»(جنوب غرب اردن) برگزار شد، بر هویت اسلامی ـ عربی قدس با وجود سیاست‌های یهودی‌سازی رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

«طارق بدور»، مدیر اداره امور فرهنگی شهر عقبه بر اهمیت جایگاه قدس در وجدان عربی و اسلامی و ضرورت تبیین ابعاد تمدنی و فرهنگی این شهر در جهان اسلام تأکید کرد.

در این سمینار، «سوسن فاخری»، از اساتید تاریخ در اردن نیز گفت: منابع تاریخی و نسخ خطی برجای مانده نشان‌می‌دهد که قدس یک شهر فرهنگی و تاریخی با سابقه حضور علم، ادب و فرهنگ بوده است و این منطقه برای پیروان تمامی ادیان مقدس بوده و نقطه ثقل تمرکز جهانیان محسوب می‌شود.

وی افزود: فرهنگ امت عربی و اسلامی بر پایه آزادی، کرامت، تمسک به حقوق و دستیابی به صلح جهانی بنا نهاده شده‌ است.

«سناء رفاعی»، استاد تاریخ دانشگاه عقبه اردن نیز ضمن سخنانی در این سمینار گفت: علی‌رغم سیاست‌ یهودی‌سازی و کوچاندن ساکنان اصلی قدس از سوی صهیونیست‌ها، اما قدس هویت عربی و اسلامی خود را حفظ خواهد کرد.

وی در ادامه به تبیین نقش تاریخی خاندان هاشمی اردن در بازسازی مسجدالاقصی، حفظ مقدسات اسلامی و تأکید بر حاکمیت مسلمانان و عرب‌ها بر مقدسات اسلامی کرانه باختری از جمله قدس شریف پرداخت.

رقابت قاریان و حافظان عراقی در مسابقات ثقلین

دومین دوره مسابقات ملی قرآن «ثقلین» با مشارکت قراء و حافظان 14 استان عراق در دو بخش حفظ و تلاوت در استان ذی‌قار(جنوب عراق) برگزار شد.

 مسابقات قرآنی ثقلین برای دومین سال متوالی به همت مجمع قرآن کریم استان «ذی‌قار»(جنوب عراق) برگزار شد. 

«عماد فاخر»، رییس مجمع قرآنی استان ذی‌قار، برگزاری این مسابقات برای دومین سال متوالی را یک نهضت عظیم قرآنی در این استان جنوبی عراق خواند و تصریح کرد: در این رقابت‌ها، قاریان و حافظانی از 14 استان عراق شرکت کردند. 

شرکت‌کنندگان در این مسابقات بر نقش این رخداد‌ قرآنی در ترویج فرهنگ کلام وحی و ایجاد الفت و محبت میان اقشار مختلف جامعه تأکید کردند.  

قراء و حفاظ حاضر در این رقابت‌ها همچنین، با تأکید بر ضرورت نشر تعالیم اسلام و مبانی اهل بیت (ع) و برجسته‌سازی نقش قرآن در جامعه، تصریح کردند: اجرای برنامه‌های متنوع قرآنی و دینی در سالم‌سازی فضای جامعه تأثیرگذار است.

همچنین، هیأت آستان علوی نیز در حاشیه این مسابقات موضوعات مهمی از جمله راه‌اندازی ایستگاه‌های قرآنی زیارت اربعین را در دیدار با شخصیت‌های قرآنی عراق مورد بحث و تباد‌ل‌نظر قرار داد.

نقدی بر رفتار نژادپرستانه جامعه آلمان با زنان مسلمان

اکثریت جامعه و بالاتر از آن همه سیاستمداران قبل و بعد از انتخابات مجلس آلمان فدرال، هنوز هم بر روی موضوع مناقشه برانگیز «اسلام و زنان مسلمان» تمرکز می‌‌کنند، اما مشکلات اجتماعی این قشر همچنان حل نشده است.

در شماره 341 هفته‌نامه خبری رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آمده است: نبیلا بشری، فعال زنان و دانشجوی دانشگاه فرایبورگ در مقاله‌ای توضیح داده است که چرا جامعه آلمان در نحوه ارتباط با زنان مسلمان با چالشی بزرگ مواجه است، متن مقاله بدین شرح است:

اکثریت جامعه و بالاتر از آن همه سیاستمداران قبل و بعد از انتخابات مجلس آلمان فدرال، هنوز هم بر روی موضوع مناقشه برانگیز «اسلام و زنان مسلمان» تمرکز می‌‌کنند، اما مشکلات اجتماعی این قشر همچنان حل نشده است. اگر احزاب بر روی زنان مسلمان متمرکز شوند و به مشکلات اجتماعی نپردازند، ما باید به طور جدی راه چاره‌ای در این باره پیدا کنیم. نمونه‌ای از بحث درباره بورکینی در فرانسه و همچنین نمونه فعلی ممنوعیت برقع در اتریش، کاهش مشارکت زنان مسلمان در جامعه را در نتیجه مشکل لباس نشان داد. زنان مسلمان همیشه خواسته‌اند حجاب داشته باشند.

تصادفی نیست که در بحث غرب در مورد اسلام موقعیت اجتماعی زنان مسلمان در مرکز توجه قرار گرفته است، زیرا از زمان دوره استعمار این مشکل وجود داشته است.

در آن زمان، علاوه بر تسلط اقتصادی توسط قدرت‌های استعماری، یک حمله نظام‌مند به نهادهای اسلامی و خانواده‌ها صورت گرفت. برای استعمار، دین ویژگی و تمایزی بود که باید با آن مبارزه می‌کرد. در این زمینه، زنان مسلمان به عنوان یک مانع اصلی توسط قدرت‌های استعماری در نظر گرفته شدند.

تصویر مسلمانان در دوران استعمار نقش مهمی در ساختارهای قدرت ایفا کرد. به این ترتیب مرد الجزایری مجبور شد در مکان عمومی، به زبان دیگری صحبت کند و زنان مسلمان را مجبور کردند حجابشان را بردارند.

در حالی که استعمارگران می‌خواستند حجاب را برای شکستن ساختار سنتی و مذهبی از میان بردارند، حجاب به عنوان یک سیستم مقاومت استفاده شد. خشونت و ساختارهای اجتماعی که در طول دوران استعمار تقویت شده‌اند، امروزه همچنان ادامه دارد و اسلام همیشه مورد حمله قرار می‌گیرد.

این مشکلات به دلیل فقر و فقدان حاکمیت قانون، در مستعمرات سابق وجود داشت، با این حال، این الگوهای اندیشه در برخی مناطق و بخش‌های دارای افراد نژادپرست هنوز وجود دارد که می‌تواند در برخی حوزه‌ها مانند هنر، ادبیات، رسانه‌ها و در حوادث سیاسی دیده شود.

بحث‌های نژادپرستانه درباره ادغام، آزادی مذهب و حقوق زنان همانطور که در حال حاضر در آلمان دیده می‌شود، عمدتا مربوط به نژادپرستی استعماری است. امروزه اختلافات درباره اسلام در بحث‌های عمومی به طور فزاینده‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نتیجه، مسأله زنان در مرکز توجه قرار گرفته است. در محافل عمومی جامعه، تصویری نشان داده شده که اسلام قادر به مدرن‌سازی نیست و  زن مسلمان اساسا به عنوان فردی ستمدیده شناخته می‌شود.

فمینیسم انحصاری

موضوع این بحث‌های هدایت‌شده روسری زنان مسلمان است که به عنوان یک مانع برای ادغام در نظر گرفته می‌شود. اما در مورد زنان مسلمان که خواهان تحصیلات دانشگاهی هستند، در جهان کار، مشارکت و در بحث‌های سیاسی شرکت می‌‌کنند، کسی نظری ندارد. این زنان همچنین توسط اکثریت جامعه به عنوان «متفاوت» و «خارجی» نشان داده می‌شوند. آنها زنانی مانند نیکلا کلک هستند که در خانواده‌اش به معنای منفی اسلام را آموخته است. از سوی دیگر، زنان مسلمان مانند فرشته لودین و دیگر فمینیست‌های مسلمان که روسری می‌پوشند و با کلیشه‌های ستم بر زنان مطابقت ندارند، در گفتگوهای عمومی یک شنونده هستند و یا به عنوان «استثنا» اعلام می‌شوند.

مسلمانان به عنوان «دیگران»

در حال حاضر تصویری از مسلمانان در بین عموم وجود دارد که عمدتا با خصوصیات منفی مرتبط است. ویژگی‌هایی مانند عقب‌ماندگی، خشونت و ظلم بر زنان رایج است.  به عقیده اکثریت جامعه آلمان یک تصویر منفی از دنیای زنان مسلمان و مشکلات اجتماعی آنها وجود دارد. از سوی دیگر زنان مسلمان با مشکلات قانونی و ظلمی که بر آنها می‌رود، در چشم آلمانی‌ها ظاهر می‌شوند، در حالی که زنان سفیدپوست و اکثریت جامعه آلمان می‌خواهند برای آنها نقش برابری جنسیتی ایفا کرده و زنان مسلمان را برای محافظت در برابر شوهران خود آموزش دهند. به طور خاص، منتقدان اسلام مانند نیکلا کلک و بخشی از فمینیست‌ها از جمله آلیس شوارتزر مدعی شده‌اند که یک زن با پوشیدن روسری آزاد نیست و این پوشش لزوما قربانی ظلم و ستم مردسالارانه است. زنان مسلمان چه می‌کنند؟ بله، یا آنها باید قبول کنند که شوهران، برادران و دین، آنها را تحت فشار قرار داده‌اند و توسط فمینیست‌ها و اکثریت جامعه نجات می‌یابند و یا ساده و بی تکلف برای ادامه‌دادن راه قبلی مقابله کنند.

به این ترتیب، همیشه گروهی از افراد در جامعه آلمان وجود دارند که به «دیگران» شناخته می‌شوند. قبلا کارگران مهمان، سپس خارجی‌ها و اکنون مسلمانان در مرکز توجه هستند. اما زمان آن است که اکثریت جامعه آلمان خود را از الگوهای استعماری جدا کند و با پذیرش مشکلات به عنوان چالشی اجتماعی به جای متهم‌کردن یک گروه خاص یا یک فرد، آن را حل کند. این کار را نه برای نجات زنان مسلمان، بلکه برای حفظ اصول برابری و عدالت خود، که در شرایط فعلی با حل نشدن مشکلات اجتماعی به نابودی تهدید می‌شوند، باید انجام دهند.

کشمکش آلمانی‌ها بر سر تعطیلات اسلامی

مباحثه‌ها و کشمکش‌ها در مورد به رسمیت شناختن تعطیلات اسلامی همچنان در میان سیاستمداران آلمانی ادامه دارد.

بحث و گفت‌وگوها در این رابطه پس از آن آغاز شد که توماس دمایزیر، وزیر کشور آلمان، خواستار به رسمیت شناخته شدن تعطیلات اسلامی در این کشور شد.

این وزیر ارشد عضو حزب دمکرات مسیحی که آنگلا مرکل رهبری آن را به عهده دارد با بیان اینکه پیروان دیگر ادیان در مناطقی که جمعیت زیادی دارند، در مناسبت‌های دینی تعطیل هستند، خواستار چنین حقی برای مسلمانان شد.

بنابر قوانین آلمان، هر 16 ایالت این کشور مختار هستند که در مورد تعطیلات رسمی دینی خود تصمیم بگیرند.

این پیشنهاد وزیر کشور آلمان با مخالفت‌هایی مواجه شده و بحث و گفت‌وگو در این رابطه همچنان ادامه دارد.

الکساندر دربرینت، رهبر حزب سوسیال مسیحی ضمن مخالفت با این پیشنهاد گفت: معرفی رسمی تعطیلات اسلامی مسئله‌ای نیست که به آن پرداخته شود.

دیگر اعضای این حزب نیز اعلام کردند که سنت‌های مسیحی صدها سال است که شکل‌دهنده آلمان بوده‌اند و این حالت تغییری نخواهد کرد.

یواخیم هرمان، وزیر داخلی ایالت بایرن آلمان ضمن مخالفت با ایده دمایزیر گفت: چنین پیشنهادی در بایرن عملی نخواهد شد.

حزب افراط‌گرا و ضد اسلامی «آلترنتیو برای آلمان» نیز ضمن مخالفت شدید با پیشنهاد در توئیتی اسلام‌ستیزانه، تعطیلی مناسبت‌های مهم اسلامی را به افسانه‌های سنگسار و سوزاندن کلیسا مرتبط کرد.

از سوی دیگر مارتین شولتس، رهبر حزب سوسیال دمکرات آلمان گفت: ایده دمایزیر ارزش فکر کردن دارد.

آلمان حدود 5 میلیون مسلمان دارد که 5 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند و بیشتر آن‌ها در برلین و شهرهای غربی زندگی می‌کنند.

مستند «از مسجد مجاور دیدن کنید» در تلویزیون استرالیا

برای نخستین بار مستندی سه قسمتی با عنوان «از مسجد مجاوردیدن کنید»، با هدف به تصویرکشیدن زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مقابله با اسلام‌هراسی، از آبان‌ماه سال جاری از شبکه تلویزیونی «اس بی اس» استرالیا پخش خواهد شد.
این مسجد، «هلندپارک» نام دارد که در شهر «بریزبِن» واقع در سواحل شرقی استرالیا قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مساجد این کشور به شمار می‌رود.

اين مسجد به دلیل این که در محدوده انتخاباتی پُلین هانسون(از نمایندگان اسلام‌ستیز پارلمان استرالیا) قرار دارد، پیوسته با اعتراضات و انتقادات گسترده‌ای مواجه بوده، چرا که تندروها مدعی هستند که اسلام با شیوه زندگی حاکم بر جامعه استرالیا هم‌خوانی ندارد.

در این اثر هنری، مستنداتی درباره دشواری‌ها و چالش‌های پیش‌روی مسلمانان همچون اسلام‌هراسی، افراط‌گرایی، انتشار کلیپ‌هایی افراط‌گرایان در فضای مجازی و تحقیقات مربوط به تروریسم و نقش زنان در مسجد ارائه شده است.

در حالی که فعالیت این مسجد با فشارهای داخلی و خارجی زیادی مواجه است، اما سازندگان این مستند در صدد ارائه حقیقت روح انسجام اجتماعی و دوستی قوی مسلمانان با غیر مسلمانان هستند.

«مارشل هیلد»، مدیر شبکه تلویزیونی «اس بی اس» استرالیا در این خصوص گفت: این مستند در نوع خود بی‌نظیر بوده و هدف از پخش آن به تصویرکشیدن زندگی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مقابله با سوءبرداشت غیرمسلمانان این کشور نسبت به این قشر از جامعه است. این مستند قادر به تقویت روابط و تفاهم میان مسلمانان و غیرمسلمانان در جامعه استرالیا خواهد بود.  

این مستند از تولیدات شرکت Southern Pictures است که از ۱۷ آبان‌ماه سال جاری، روزهای چهارشنبه ساعت ۸:۳۰ شب به وقت محلی از تلویزیون اس بی اس استرالیا پخش و پس از اتمام آن، به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

ممنوعیت استفاده از بلندگو در برخی مساجد مالزی

حاکم ایالت سلانگور در مالزی با صدور حکمی استفاده از بلندگو برای پخش خطبه‌ها و سخنرانی‌ها را در تمامی مساجد این ایالت ممنوع اعلام کرد.

سلطان شرف الدین ادریس شاه الحاج، حاکم ایالت سلانگور دوشنبه (۲۴ مهر) با صدور این دستور اعلام کرد از تمامی سخنرانی‌های مساجد نیز برای بررسی مطابقت آن‌‌ها با قوانین این ایالت باید فیلم‌برداری شود. 

حنفی شاه، دبیر شورای دادگاه سلطنتی سلانگور امروز در نشست خبری در حمایت از دستور حاکم این ایالت گفت: استفاده از بلندگو تنها به پخش اذان و تلاوت قرآن محدود می‌شود. 

وی افزود: استفاده از بلندگوها برای پخش خطبه‌ها و سخنرانی‌ها ممنوع است و این دستور برای حفظ تصویر زیبای اسلام از عدم ایجاد مزاحمت برای مردم جامعه است.

اعتراض نماینده پارلمان استرالیا به منع سفر مسلمانان به آمریکا

اد هوسیک، نماینده حزب کارگر در پارلمان استرالیا با اعلام ناامیدی از دستور دونالد ترامپ برای منع سفر مسلمانان به آمریکا، سفر به آمریکا را تحریم کرد.

 هوسیک در مجلس نمایندگان استرالیا، خطاب به همکاران خود گفت: آمریکا در حال بستن درها به روی مردم تنها به خاطر گرایش دینی آن‌ها است.

وی افزود: فکر می‌کنم غلط است کشوری که تا به این اندازه از آزادی می‌گوید، مردم را به خاطر دینشان ممنوع الورود کند؛ آن هم به آن شیوه.

هوسیک در جلسه بررسی روابط استرالیا با آمریکا به بیان این سخنان پرداخت و گفت: من از سال 2005 هر سال به آمریکا سفر می‌کردم اما اکنون در حال تجدیدنظر در مورد هرگونه سفر به این کشور در آینده هستم.

بنابر دستور مهاجرتی ترامپ که به تازگی برای بار سوم تجدید شد، کشورهای ایران، سوریه، یمن، سومالی، لیبی و چاد و همینطور کره شمالی از سفر به آمریکا منع شده‌اند.

اد هوسیک که یک مسلمان بوسنیایی تبار است در سال 2010 به عنوان اولین نماینده مسلمان به پارلمان استرالیا راه یافت.

وی در این جلسه گفت: نمی‌توانم ببینم که مردمی مانند من و هم دینان من جلوی چشم کودکانشان از صف خارج و تحقیر شوند فقط به این دلیل که مسلمان هستند.

تخریب قبور مسلمانان در سوییس

پلیس شهر لوزان در سوییس از تخریب 22 قبر متعلق به مسلمانان در قبرستان این شهر خبر داد.

به گفته پلیس افراد ناشناس هفته گذشته با تخریب گل‌ها و گیاهان و تخته‌های چوبی قبور که اسامی متوفی روی آن‌‌ها نگاشته شده بود، روی زمین نیز اظهارات ضد اسلامی با اسپری درج کرده بودند. 

فیلم منتشر شده از قبور تخریب شده توسط خبرگزاری ATS نشان می‌دهد عاملان روی زمین نوشته اند: مسلمانان باید از سوییس بروند و قبرستان برای کمونیست‌ها ممنوع است. 

پلیس با اعلام محکومیت این حادثه ضداسلامی توسط جامعه لوزان در بیانیه‌ای گفت: جامعه لوزان علیه عاملان این حادثه دادخواست ارایه خواهد داد. 

همچنین پلیس در این بیانیه افزود: خانواده‌های این قبور با مقامات جهت بررسی حادثه تماس خواهند گرفت و قرار است قبور تخریب شده تعمیر و بازسازی شود. 

بخش قبور مسلمانان در قبرستان لوزان در سال 2016 افتتاح شد که قبلا نیز مورد تخریب قرار گرفته است.

مرکز اسلامی دوبلین، پناهگاه حادثه‌دیدگان اوفلیا

به دنبال وقوع طوفان شدید اوفلیا در ایرلند، مرکز اسلامی کلونسکیگ در دوبلین، پایتخت ایرلند، درهای خود را به روی بی‌خانمان‌ها و حادثه‌دیدگان باز کرد.

مالک مدنی، از مسوولان این مرکز در این باره گفت: درهای مرکز اسلامی به صورت شبانه‌روزی به روی همه باز است. 

وی افزود: این مرکز غذا و سوپ برای نیازمندان تهیه می‌کند و این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. 

مدنی گفت: انتظار داریم مراکز فرهنگی دیگر در دوبلین نیز درهای خود را به روی حادثه‌دیدگان باز کنند. 

اوفلیا شدیدترین طوفانی است که از سال ۱۹۳۹ تا کنون در شرق اقیانوس اطلس به ثبت رسیده است.  

به گفته مقامات ایرلند، این طوفان روز گذشته موجب قطع برق بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی و تجاری شد. 

اداره هواشناسی ایرلند پیش بینی کرد که طوفان اوفلیا مسیر خود را در ایرلند ادامه دهد و باعث شکل گرفتن تندبادهای ناگهانی و ویران‌کننده در همه نقاط کشور شود.

افتتاح نمازخانه در دانشگاه مین آمریکا

دانشگاه ایالت مین در شمال شرقی آمریکا، نمازخانه جدیدی را برای دانشجویان مسلمان و سایر ادیان افتتاح می‌کند.

 پروژه ساخت این نمازخانه که شامل یک وضوخانه هم هست، 100 هزار دلار هزینه داشته است.  

مونا آدن، رییس انجمن دانشجویان مسلمان این دانشگاه گفت: بسیاری از دانشجویان درخواست مکانی مطابق با نیازهای دینی خود کردند زیرا تعداد زیادی از دانشجویان ورودی سال‌های گذشته از مهاجران هستند، به طوری که در برخی موارد بیش از نصف دانشجویان هر کلاس را تشکیل می‌دهند. 

ساختمان نمازخانه جدید قرار است تا اواخر ماه اکتبر یا اوایل ماه نوامبر افتتاح شود. 

دانشگاه مین در سال ۱۸۶۵ تاسیس گردید که در حال حاضر بزرگ‌ترین دانشگاه این ایالت به حساب می‌آید و بیش از ۱۲۰۰۰ دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند.

آغاز کمپین مقابله با جرائم ضداسلامی در لندن

کمپین مقابله با جرائم ناشی از نفرت دینی علیه مسلمانان از سوی شرکت حمل و نقل لندن و پلیس این شهر راه‌اندازی شد.

شرکت حمل و نقل و پلیس لندن با همکاری یکدیگر 200 برنامه در سراسر لندن در راستای «هفته شناخت جرائم ناشی از نفرت» برگزار می‌کنند تا یادآوری کنند که سیستم حمل و نقل عمومی باید برای همه مردم امن باشد.

مسلمانان در اتوبوس‌ها و متروی لندن بارها و بارها هدف حمله قرار گرفته‌اند که فیلم بسیاری از این حملات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

مأموران پلیس در راستای این برنامه با بازدید از مسجد شرق لندن و استقرار در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو، از مردم می‌خواهند که جرائم ناشی از نفرت را گزارش کنند.

بنابر آمارهای رسمی در انگلیس، تنها در فاصله بهار تا تابستان امسال جرائم ناشی از نفرت 25 درصد افزایش یافته است.

سال گذشته نیز اداره حمل و نقل با همکاری نیروهای پلیس در شهر لندن کمپینی را با عنوان «سفر امن‌تر برای همه» و «ما در کنار هم می‌ایستیم» (#WeStandTogether) راه‌اندازی کردند و در جریان آن مردم را تشویق می‌کردند که در صورتی که قربانی جرائم ناشی از نفرت می‌شوند، مراتب موضوع را گزارش دهند تا پلیس بتواند عاملان را مورد پیگرد قرار دهد.

افزایش رستوران‌های «حلال» در تگزاس

تعداد زیادی از رستوران‌های ایالت تگزاس آمریکا به منظور مقابله با اسلام‌هراسی، غذاهای حلال را به منوی خود اضافه کرده‌اند.

 رشد سریع مهاجران مسلمان در آمریکا به ویژه در شهر دالاس ایالت تگزاس باعث شده غذاهای حلال در تعداد بیشتری از رستوران‌های این شهر ارائه شود. 

این مسأله به جز جنبه اقتصادی آن، تلاشی برای مقابله با اسلام‌هراسی از طریق کمک به پذیرش مسلمانان در جامعه‌ای است که اسلام‌هراسی و نفرت از مسلمانان در آن رو به رشد بوده است. 

طبق گزارش یک وبسایت راهنمای حلال، 287 رستوران حلال در شهر دالاس  و 1114 رستوران حلال در کل ایالت تگزاس وجود دارد و در شهرهایی مانند پلانو و ریچاردسون رستوران‌های مشهوری مانند  KFC نیز غذاهای حلال به منوی خود اضافه کرده‌اند. 

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی پیو که در سال 2005 منتشر شد، 3.3 میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‌کنند و به همین دلیل افتتاح رستوران‌های حلال در سراسر این کشور در حال توسعه است.

جزئیات برنامه «روز حجاب» در دانشگاه میزوری آمریکا

انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه سادرن استیت میزوری واقع در شهر جاپلین ایالت میزوری آمریکا برنامه روز حجاب را برای دانشجویان غیرمسلمان این دانشگاه برگزار می‌کند.

این برنامه پنج‌شنبه (27 مهر) از ساعت یازده صبح به مدت سه ساعت برگزار خواهد شد و اعضای اتحادیه دانشجویان مسلمان نحوه پوشیدن روسری را به شرکت‌کنندگان آموزش خواهند داد.

هدف این برنامه، آگاهی بخشی در مورد حجاب و از بین بردن تصورات نادرست در مورد آن است.

قرار است روسری‌هایی برای تمرین حجاب در دسترس شرکت‌کنندگان قرار داده شده و غرفه‌‌ای نیز برای گرفتن عکس‌ سلفی با روسری برپا شود.

همچنین در این برنامه، سوءتفاهم‌ها در مورد حجاب مورد بررسی قرار گرفته و فلسفه آن نیز تبیین خواهد شد.

بازداشت امام جماعتی ۷۰ ساله در ترکیه

نیروهای امنیتی ترکیه، «یوسف سونا» امام جماعت ۷۰ ساله مسجدی در شهر «آدانا» را به اتهام ارتباط با تروریسم بازداشت کردند.

در شرایط وضعیت فوق‌العاده حاکم در کشور ترکیه، مقامات امنیتی این کشور با حمله به منزل «یوسف سونا»، امام جماعت ۷۰ ساله مسجد شهر آدانا، وی را به اتهام ارتباط با تروریسم بازداشت کردند. 

نیروهای امنیتی ترکیه همچنین علاوه بر «یوسف سونا» که به طور داوطلبانه و بدون دریافت هیچ پولی در مسجد محله خود نماز می‌خواند، ۳۴ تن از نمازگزاران اعم از زن و مرد و از گروه‌های سنی مختلف را که از ساکنان همان محله بودند، دستگیر کردند. 

حدود سه ماه پیش نیز نیروهای امنیتی به منزل شیخ یوسف حمله کرده و پسرش را بازداشت و بعد از ده روز حبس احتیاطی آزاد کردند. 

این درحالی است که یوسف سونا، امام جماعت هفتاد ساله مسجد شهر آدانا تاکنون در هیچ حادثه امنیتی و قضایی دخالتی نداشته و از شهرت خوبی میان اطرافیان خود برخوردار است. 

وی به همراه یکی از فرزندانش در سال ۱۹۹۲ میلادی از روستای «سولاک» از توابع شهرک «ایدیل»(محل تولد خود) به دلیل ترس از درگیری‌های آن منطقه و اقدامات سرکوب‌گرایانه نیروهای امنیتی، در شهر آدانا ساکن شده است. 

وکیل شیخ یوسف در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی از احتمال ماندن یوسف و همراهانش در بازداشت برای دو هفته دیگر به دلیل اصلاحات جدید در وضعیت فوق‌العاده ترکیه خبرداد و افزود: رهبران ترکیه در دیدارهای مردمی خود از ادامه مبارزه تا نابودی آخرین تروریسم سخن می‌گویند، این در حالی است که این موضوع پایان نخواهد یافت.

وی  به کنایه نوشت: «آخرین تروریستی که من در اداره امنیت مشاهده کردم، «یوسف سونا» امام جماعت ۷۰ ساله یکی از مساجد شهر «آدنا» بود که به‌عنوان امام جماعت و به طور داوطلبانه در این مسجد فعالیت می‌کرد». 

گفتنی است، براساس آمار وزارت کشور ترکیه، تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر در این کشور به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام سال گذشته این کشور بازداشت شده‌اند./۹۹۴/ب۹۰۲/ف

ارسال نظرات