۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۳۲۱۰۰
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

تقوای الهی عامل موفقیت دنیوی و اخروی امام راحل شد

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی گفت: امام راحل مصداق انسان باتقوایی بود که روزی ایشان را با غربت خاصی شبانه از ایران تبعید کردند اما وقتی به ایران بازگشتند، با شکوه خاصی از ایشان استقبال شد.
عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبدخدایی شامگاه دوشنبه در ششمین شب از مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) در دهه سوم محرم که در محل بیت حجت الاسلام نوروزی، حاکم شرع و رییس اسبق دادگاه های انقلاب خراسان برگزار می شود، با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت امام سجاد(ع)، اظهار کرد: نام امام سجاد(ع) انسان را به یاد دعا، راز و نیاز و مطالب عاشقانه آن حضرت با خداوند می اندازد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: اصولا اهلبیت(ع) در رأس افرادی هستند که سخن و یاد آن ها انسان را به یاد خدا می اندازد. گواه این ادعا، روایتی از پیامبر اکرم(ص) است که فرمودند «نگاه به چهره امیرمؤمنان(ع) عبادت است» و این روایت توسط علمای اهل سنت نیز نقل شده است. ابن اثیر که از علمای برجسته اهل تسنن در قرن ششم هجری بود، در تحلیل این روایت می گوید «وقتی علی(ع) نزد مردم ظاهر می شد، مردم قبل از بیان صفات وی «لا إله إلا الله» می گفتند و به یاد قدرت پروردگار می افتادند.

وی یادآور شد: حضرت مسیح(ع) به پیروان خود می فرمد با شخصی نشست و برخاست کنید که دیدن او شما را به یاد خدا می اندازد. چنین شخصی وقتی حرف می زند، علم شما را زیاد می کند و عملش نیز شما را به آخرت ترغیب می کند.

نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادعیه ای که از امام سجاد(ع) نقل شده، خاطرنشان کرد: دعاهای ما مطالب گوناگونی دارد که در وهله اول معرفت الهی و حمد و ثنای خداست و به این موضوع می پردازد که خدا را چگونه بشناسیم و حرف دل خود را چگونه به او بزنیم. در نتیجه اگر بهترین راه برای دعا کردن این است که به شیوه اهلبیت(ع) دعا کنیم و ترجمه این ادعیه را بدانیم. خواندن یک صفحه دعای با توجه بهتر از خواندن صفحات زیاد دعایی است که بدون توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدخدایی دعای مکارم الأخلاق امام سجاد(ع) را از ادعیه برجسته تشیع قلمداد کرد و گفت: اگر بتوانیم بخش بخش دعای مکارم الأخلاق را بخوانیم و نسبت به عمل کردن به مفاهیم آن تعهد داشته باشیم، تغییرات رفتاری و اخلاقی را در خود احساس خواهیم کرد.

وی تقوا و ذکر خدا در همه حال را لازمه بهره مندی حقیقی انسان از دعا و مناجات و خوشبختی در دنیا و آخرت دانست و با بیان این که «گناهکاران تنها در مواقع نیاز به دعا روی می آورند و وقتی نیازشان مرتفع شد، خدا را فراموش می کنند»، افزود: امام راحل مصداق انسان باتقوایی بود که روزی ایشان را با غربت خاصی شبانه از ایران تبعید کردند اما وقتی به ایران بازگشتند، با شکوه خاصی از ایشان استقبال شد و در تشییع پیکرشان نیز حضور مردم چشمگیر بود. این مصداق عبارت قرآنی شریف «العاقبه للمتقین» است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به مرور مهم ترین رویکردهای امام سجاد(ع) در مناجات با پروردگار پرداخت و یادآور شد: ایشان خیر هر نعمتی را از خدا طلب می کردند و از شر همان نعمت به خدا پناه می بردند. برای نمونه وسعت رزق را از پروردگار می خواستند اما از این که ثروت مایه فراموشی شان شود، به خدا پناه می بردند./820/پ202/ب1

ارسال نظرات