۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
کد خبر: ۵۳۲۰۰۶
ولایتی در جمع خبرنگاران:

حضور مشروع ایران در منطقه قابل مذاکره نیست

رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سخنان ترامپ، گفت: آمریکایی‌ها در زمان اوباما و ترامپ به تعهداتشان عمل نکردند، حضور مشروع ما در منطقه قابل مذاکره نیست و مردم منطقه پاسخ آمریکایی ها را می دهند
ولایتی علی اکبر ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اکبر ولایتی رییس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی و مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در حاشیه همایش «زعیم ذوفنون» که عصر امروز دوشنبه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات برگزار شد با اشاره به اظهارات رییس جمهور آمریکا علیه ایران و برجام، گفت: آنچه رییس جمهور آمریکا بیان کرده حرف تازه ای نیست و جز این انتظار نبود که چنین آدم بدعهدی که به عهدشکنی و بدقولی معروف است این کار را انجام دهد. ما آنچه از او شنیدیم دور از انتظار نبود فردی است که بدون تعقل سخن می گوید و لذا هروقت سخن می گوید مقدار زیادی اشتباه دارد و اطرافیانش می آیند تا سخنان او را درست کنند که چنین نمی شود.

وی افزود: آمریکایی ها چه در زمان اوباما و ترامپ به عهدشان وفا نکردند و از این بابت باید مورد مواخذه 5+1 قرار گیرند، جمهوری اسلامی ایران نیز نیازی ندارد آمریکا اقدامات جمهوری اسلامی را تأیید کند یا نکند.  سخن از حضور منطقه ای می کنند  که کاملا امری مشروع است و باید از آنان بپرسیم شما اینجا چه می کنید؟ امریکایی ها در منطقه هستند تا کشورها را تضعیف و تجزیه کنند، حضور امریکایی ها در سوریه و در منطقه کرد نشین عراق برای تجزیه سوریه و عراق است.

ولایتی اظهار داشت: چون ایران با تجزیه کشورهای منطقه مخالفت می کند و جمهوری اسلامی ایران دعوت حکومت های قانونی منطقه مانند عراق و سوریه را اجابت کرده است، بنابراین کار ما مشروع و هرکمکی که کشورهای منطقه ای ایران درخواست کنند به آن پاسخ مثبت می دهیم و اگر کمک های جمهوری اسلامی ایران نبود امروز در بغداد و دمشق به جای حکومت های قانونی تروریست های داعش در آن جا حکومت می کردند و ما به حضور مشروع منطقه ای خود افتخار می کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اینکه برخی از کشورهای اروپایی برجام را تایید می کنند و بر آن تبصره می گذراند که ایران باید در مورد حضور در منطقه و مسائل نظامی خویش مذاکره کند، صحیح نیست و حضور مشروع ما در منطقه قابل مذاکره نیست، ساختن امکانات دفاعی به ویژه موشک احتیاج به مذاکره ندارد و از سوی دیگر اهانتی که به مردم ایران داشته از سوی مردم پاسخ داده می شود، ایران و مردم منطقه حاضر به حضور امریکایی ها در منطقه نیستند، عراق به این دخالت بجای امریکایی ها پس از بازپسیری کرکوک در عراق پاسخ محکم داده است.

ولایتی گفت: پاسخ آقای ترامپ را در منطقه مردم خواهند داد و مانند ویتنام دماغ آنان را به خاک می‌مالند و ترامپ و نیروهایش با ذلت در منطقه خارج می شوند. این سخنانی که از اروپا و آمریکا می شونیم و برخی از دیگر رجال سیاسی امریکا به نظر می رسد یک تقسیم نقش میان آنان شده است، برخی علیه برجام سخن می گویند که باید تکمیل شود، برخی می گویند زمانی برجام کامل می شود که درباره حضور منطقه ای ایران سخن به میان آید.

وی ادامه داد: اگر بدبین باشیم اینها میان خود تقسیم نقش کردند، ایران در مورد امنیت، استقلال خویش، حضور در منطقه و  از تمامیت عرضی خویش در کشورهای منطقه از فردی اجازه نمی گیرد و اینها قابل مذاکره نیست و این مسأله مربوط به مردم منطقه است.

ولایتی در پایان اظهار داشت: به هیچ وجه این توافق برجام تجدید نخواهد شد و مذاکره ثانوی هم نداریم و طرف های مقابل برای همان مذاکره انجام گرفته متعهد هستند و تمام اعضا باید به تعهدات عمل کنند و امریکا را باید به عمل وادارند./811/۲۰۲/ح

 

ارسال نظرات