۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۲
کد خبر: ۵۳۱۹۹۹
گزارش رسا از تحولات امروز عراق؛

استمرار عملیات برای آزادی کامل کرکوک/ خط و نشان پیشمرگه برای دولت بغداد

با آنکه برخی منابع غیر رسمی از سیطره کامل نیروهای عراقی بر استان کرکوک خبر می‌دهند اما پیشمرگه دولت مرکزی بغداد را تهدید کرد که تاوان سنگینی را برای اقدام امروز خود خواهد داد.
نیروهای نظامی عراق

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: صبح امروز دوشنبه حیدرالعبادی نخست وزیر عراق فرمان آغاز ماموریت نیروهای مسلح برای تامین امنیت استان کرکوک، بازپس گیری چاه‌های نفتی و تاسیسات گازی، پایگاه‌های نظامی، فرودگاه و سایر اماکن مهم و استراتژیک کرکوک را صادر کرد.

به دنبال اعلام این خبر و کمتر از چند ساعت، نیروهای عراقی توانستند مناطق وسیعی از کرکوک را بدون درگیری تحت سیطره خود در آورده و بر تاسیسات نفتی، فرودگاه و ایستگاه پلیس مسلط شوند. به دنبال اعلام این خبر حیدر العبادی تاکید کرد که اقلیم کردستان با برپایی همه‌پرسی به دنبال ایجاد حاکمیتی نژادی است و حکومت مرکزی عراق نسبت به تامین امنیت اهالی کرکوک اهتمام دارد.

استاندار کرکوک: مردم به خیابان‌ها بیایند
با آغاز عملیات ورود نظامیان عراقی به کرکوک، شبکه کردی زبان روداو وابسته به اقلیم کردستان از آمادگی نیروهای پیشمرگه کردستان برای مبارزه با الحشد الشعبی عراق خبر داد. نجم الدین کریم استاندار کردستان نیز اهالی کرکوک را به خیابان‌ها دعوت کرد تا آنچه که وی «حمایت از خود در برابر نیروهای بسیج مردمی» توصیف کرده، محقق شود.

بی‌بی‌سی: پیشمرگه همچنان بر چاه‌های نفت سیطره دارد
در این میان و زمانی که نیروهای عراقی به سمت چاه‌های نفت و سایر مناطق استراتژیک در حال پیشروی بودند، شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از یکی از مسؤولان امنیت کردی اعلام کرد که پیشمرگه‌ها هشدار نیروهای عراقی برای عقب نشینی از نقاط استراتژیک جنوب کرکوک را رد کرده و همچنان بر چاه‌های نفت سیطره دارند اما مدت زمانی نگذشت که خبرگزاری‌های عراق از سیطره نیروهای عراقی بر چاه‌های نفت کرکوک خبر دادند.

سید عمار حکیم: اقدامات انجام شده به نفع همگان است
همزمان با آغاز عملیات کرکوک، حجت الاسلام سید عمار حکیم در دیدار رامون بلیکوا سفیر جدید اتحادیه اروپا در عراق تاکید کرد که تصمیمات دولت مرکزی به مصلحت تمامی شهروندان عراقی است و هیچ تاثیر سلبی را بر مردم کردستان نخواهد گذاشت.

وی با تجلیل از تلاش‌های حکومت مرکزی عراق در حفظ وحدت و همبستگی ملی، از جامعه جهانی و اتحادیه اروپا درخواست کرد تا حمایت خود از عراق یکپارچه، متحد و همدل را ادامه دهند.

تهدید دولت مرکزی بغداد از سوی پیشمرگه
آغاز عملیات کرکوک با اختلاف در میان دو حزب اتحادیه ملی کردستان وابسته به جلال طالبانی که خواستار به تاخیر انداختن همه‌پرسی و آغاز گفتگو با بغداد با نظارت سازمان ملل بود و حزب دموکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی همراه شد.

فرماندهی کل نیروهای پیشمرگه با ورود نظامیان عراقی و آغاز پیشروی در کرکوک دولت بغداد را تهدید کردند که به دلیل این تصمیم غلط «تاوان سنگینی» را خواهد داد. این نهاد نظامی همچنین حزب اتحاد ملی کردستان را  «خائن» توصیف و مدعی شد که این حزب با دولت مرکزی عراق در این عملیات همکاری داشته است.

فرماندهی کل پیشمرگه با اتهام زنی به ایران تصریح کرد: حمله بسیج مردمی و نیروهای عراقی به کرکوک با فرماندهی ژنرال اقبالپور از افسران بلندپایه سپاه پاسدارن و با حمایت تسلیحاتی آمریکا بوده اما باید بدانند که پیشمرگه همچنان از مردم کردستان حمایت کرده و پاسخ مناسبی به این تجاوزگری می‌دهد.

فرماندهی‌کل پیشمرگه از مردم کرد و نیروهای تحت امر خود خواست تا با تمام توان از کردستان حمایت کرده و به دولت مرکزی عراق و حیدرالعبادی اعلام کرد که مسؤولیت این جنگ بر عهده وی بوده و بی‌شک تاوان سنگینی را پرداخت خواهد کرد.

در همین راستا هیمن هروامی مشاور بارزانی نیز از اقدام نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب بارزانی در ترک مواضعشان ابراز تاسف کرد. در شبکه‌های اجتماعی نیز برخی فیلم‌ها پخش شده که در آن تعدادی از مردم کرد نشین با سنگ به استقبال نیروهای پیشمرگه‌ای رفتند که مواضعشان را ترک کردند.

حزب اتحادیه ملی کردستان: بارزانی صداهای نابهنجار را ساکت کند
با اتهام زنی به حزب اتحادیه ملی، سعدی احمد بیره از رهبران بارز اتحادیه ملی کردستان از مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق خواست تا صداهای نابهنجار اعضای حزبش را ساکت کرده و بیش از این دردسر ایجاد نکند.

وی در یک نشست مطبوعاتی در دفتر سیاسی حزب اتحاد ملی در اربیل گفت: متاسفانه برخی شایعه‌های بی‌اساس از گوشه و کنار شنیده می‌شود که در آن اتهاماتی را به رهبران اتحادیه ملی کردستان پیرامون حوادث کرکوک نسبت می‌دهند. از بارزانی می‌خواهم که این صداها را هرچه سریعتر ساکت کند تا بحران موجود بیش از پیش تشدید نشود که حزب اتحادیه ملی تا حدی در برابر اهانت‌ها سکوت می‌کند.

ابراز خرسندی ترکیه از تصمیم بغداد
وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای با اشاره به حوادث کرکوک تاکید کرد که از پیام حکومت بغداد مبنی بر آنکه در برابر عناصر وابسته به حزب تروریستی کارگران کردستان تسامح و تساهل نمی‌کند، استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: به اقلیم کردستان هشدار می‌دهیم که اشتباه اخیر خود را مجددا تکرار نکرده و دست به خطای جبران ناپذیری نزند. حزب کارگران کردستان یک حزب تروریستی است که تهدیدی برای امنیت کرکوک و منطقه است.

وزارت خارجه ترکیه با اشاره به همراهی کشورش در حل بحران عراق با حکومت بغداد خاطر نشان کرد که همواره از عراقی یکپارچه و متحد حمایت کرده و خواهیم کرد و آماده هستیم تا به ماجراجویی‌های حزب کارگران کردستان عراق در منطقه پایان دهیم.

افزایش نگرانی آمریکا با عقب نشینی کردها
آمریکا که همواره در بحران‌های منطقه‌ای نقش اصلی را ایفا کرده و با ایجاد تفرقه به دنبال کسب منفعت بیشتری است، با ابراز نگرانی شدید از پیشروی نیروهای عراقی و سیطره آنها بر نقاط استراتژی کرکوک خصوصا چاه‌های نفت خواستار پایان دادن دولت مرکزی عراق به «خشونت‌ها» شد.

سفارت آمریکا در عراق با صدور بیانیه‌ای طرفین درگیر را به توقف فوری عملیات نظامی و بازگشت آرامش به مناطق مورد اختلاف دعوت کرد تا ضمن گفت‌وگو با حکومت بغداد و مسؤولان اقلیم کردستان از افزایش درگیری‌ها جلوگیری به عمل بیاورد.

در این بیانیه آمده است: « ایالات متحده آمریکا همیشه از راهکارهای مسالمت‌آمیز برای اداره مشترک مناطق مورد اختلاف با رعایت قانون اساسی و تامین منافع کردها حمایت کرده و خواهد کرد. اکنون داعش دشمن حقیقی ملت عراق است و ما از همگان می‌خواهیم که تمرکز خود را بر آزادی کشورشان از این خطر بزرگ قرار دهند.»

دستور ویژه حیدر العبادی برای برافراشتن پرچم عراق در کرکوک
نخست وزیر عراق با سیطره نیروهای عراقی بر کرکوک دستور داد تا پرچم عراق در مناطق مورد اختلاف به اهتزاز در آید. این دستور پس از آن صادر شد که چندی قبل و در مراسم تشییع و تدفین جلال طالبانی نخست وزیر اسبق عراق، پرچم عراق از روی تابوت وی برداشته شده و پرچم کردستان به عنوان یک دولت مستقل بر تابوتش قرار داده شد.

برخی کارشناسان این تصمیم حیدرالعبادی را حاوی پیام آشکاری برای کردهای جدایی طلب می‌دانند که طبق آن تنها دولت رسمی در عراق حکومت مرکزی بغداد است و عراق تنها یک پرچم دارد و هیچ حکومت جدید و پرچم جدید را به رسمیت نمی‌شناسد.

آخرین تحولات: از بستن مرزها به روی کردستان تا هشدار بغداد به آمریکا
پس از آنکه سفارت عراق نسبت به حوادث کرکوک ابراز نگرانی کرد رییس کمیته دفاع پارلمانی عراق از آمریکا خواست تا در مسائل داخلی عراق دخالت نکند زیرا طرح آنها برای تقسیم عراق با شکست مواجه شده است.

از سوی دیگر کابینه ترکیه با توصیه شورای امنیت ملی این کشور برای بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی دولت کردستان موافقت کرد. همچنین گذرگاه ابراهیم الخلیل نیز تعطیل شده است.

عصائب اهل الحق عراق نیز با صدور بیانیه‌ای پیرامون حوادث کرکوک با تجلیل از «درایت بالا»ی حیدر العبادی و مواضع سیاسی صحیح برخی از مسؤولان حزب اتحاد ملی کردستان تاکید کرد که اهمیت پیروزی در معرکه کرکوک کمتر از اهمیت آزادسازی مناطق اشغالی از تحت سیطره داعش نیست زیرا امروز عراقی‌ها اثبات کردند که توان دفاع از وحدت، یکپارچگی و همبستگی خود را داشته و در برابر هرگونه توطئه تجزیه ایستادگی می‌کنند.

همزمان با اخبار غیر رسمی مبنی بر کنترل بغداد بر استان کرکوک، سه شهر جلولاء، قره تپه و جباره در استان دیاله نیز تحت کنترل بغداد درآمد. نیروی پلیس استان کرکوک نیز از ساعت هفت شب تا هفت صبح فردا را در این استان حکومت نظامی اعلام کرد./981/ب950/ر

ارسال نظرات