۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۳۱۹۷۴
امام جمعه بابل:

رساله حقوق امام سجاد، سندی محکم بر نگاه ویژه اسلام به حقوق بشر است

امام جمعه بابل اثر برجسته دیگر امام سجاد(ع) را رساله حقوق آن حضرت عنوان کرد و گفت: رساله حقوق امام سجاد(ع) یکی از افتخارات شیعه و جهان اسلام در شناخت حقوق و تکلیف در حیات و زندگی است که بخش مهمی از آن به حقوق بشر از دیدگاه اسلام اختصاص دارد.
امام جمعه بابل دبیرستان صدرا امام جمعه بابل دبیرستان صدرا امام جمعه بابل دبیرستان صدرا امام جمعه بابل دبیرستان صدرا امام جمعه بابل دبیرستان صدرا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل امروز در جمع دانش آموزان دبیرستان علوم اسلامی صدرا بابل با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع)، گفت: امامان معصوم بر اساس رسالت الهی وظیفه تربیت و حفظ سلامت جامعه را بر عهده دارند و هر امام به تناسب شرایط و نوع موقعیت خود سبک و روش ویژه ای را برای اصلاح جامعه به اجرا در آورد.

وی افزود: دوران امامت امام سجاد(ع) دورانی پر از خفقان حکومت بنی امیه بود زیرا ایشان در همان صحرای کربلا و بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) مسؤولیت امامت را عهده دار شد.

امام جمعه بابل بازسازی جامعه آفت زده بعد از واقعه عاشورا را از سوی امام سجاد(ع) مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع) تنها چهار نفر در میان اسلام بودند که بعد از واقعه کربلا از اسلام حقیقی فاصله نگرفته بودند و این شرایط بسیار تلخ و سختی برای امام سجاد(ع) بود.

وی با اظهار تاسف از برداشت غلط  در خصوص چهره نورانی امام سجاد(ع) و تصور بیمار بودن ایشان در تمام طول زندگی، خاطرنشان کرد: امام زین العابدین(ع) بر اساس مصلحت الهی چند روزی تلخی بیماری حکمت آمیز الهی را که سپری برای حفاظت از آن حضرت بود را چشید تا سلسله امامت بعد از واقعه تلخ کربلا همچنان ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به سخنرانی های افشاگرایانه امام سجاد(ع) در کوفه و شام پرداخت و گفت: پاسخ قدرتمندانه امام سجاد(ع) در دارالحکومه کوفه و در مقابل ابن زیاد فضای این شهر را عوض کرد و زمینه ساز قیام های بعد از واقعه کربلا در این شهر شد.

وی ادامه داد: یکی از روش های مهم امام سجاد(ع) بعد از ماجرای کربلا روشنگری در میان مردم بود و در تاریخ شواهد زیادی از پاسخ های قوی و مستدل امام سجاد(ع) در عین قرار داشتن در غل و زنجیر به مردم در جهت آگاهی بخشی از حقیقت اهل بیت پیامبر(ص) وجود دارد.

تولیت مدارس علمیه خاتم الانبیا(ص) و الزهرا(س) بابل خطبه محکم امام سجاد(ع) در کاخ یزید در شام را یکی از جلوه های رسالت ایشان در به دست گرفتن افکار عمومی در شام دانست و اظهار داشت: امام سجاد(ع) در مسجد شام با سخنرانی غرّا آنچنان به معرفی خود در این شهری که بوی اهل بیت(ع) به مشام آن ها نرسیده بود، کرد که یزید وادار به عقب نشینی از مواضع گذشته خود شد.

وی تربیت شاگردان برجسته را از جمله سیره عملی امام سجاد(ع) در انجام وظیفه خود در حوزه امامت بیان کرد و افزود: امام سجاد(ع) بعد از ماجرای کربلا در عین فشارهای شدید دستگاه اموی به تربیت شاگردان برجسته ای مانند ابوخالد کابلی و یحیی ابن ام تمیم پرداخت که هر یک منشا آشنایی و تربیت افرادی دیگر در سیره امامت شیعه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی به دو اثر برجسته امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: صحیفه سجادیه یکی از آثار گرانقدر و پرمحتوا در جامعه اسلامی است که به عنوان سومین کتاب برجسته در اسلام بعد از قرآن، نهج البلاغه شناخته می شود.

وی ادامه داد: جای بسیار تاسف است که جامعه دینی و اسلامی با کتاب بسیار ارزشمند صحیفه سجادیه که مملو از مفاهیم عمیق تربیتی و معارف الهی در قالب دعا است، آشنایی زیادی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه تاکید کرد: هیچ کسی نمی تواند به مانند امام سجاد(ع) تمام معارف مورد نیاز را در قالب دعا در صحیفه سجادیه بیان نماید و مفاهیم گرانقدر معرفتی را این گونه در معرض دید بشر بگذارد.

امام جمعه بابل اثر برجسته دیگر امام سجاد(ع) را رساله حقوق آن حضرت عنوان کرد و گفت: رساله حقوق امام سجاد(ع) یکی از افتخارات شیعه و جهان اسلام در شناخت حقوق و تکلیف در حیات و زندگی است که بخش مهمی از آن به حقوق بشر از دیدگاه اسلام اختصاص دارد./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات