۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵
کد خبر: ۵۳۱۹۵۶
حجت الاسلام غریب رضا:

تحول اربعین حسینی از جنس بعثت نبوی است

حجت الاسلام غریب رضا گفت: معجزه اربعین حسینی این است که رسوبات جاهلی فرهنگی را از قلب دو ملت بیرون کرد. تحول اربعین حسینی از جنس تحول بعثت نبوی است.
غریب رضا

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، پیش نشست ارتباطات بین الملل و گفتگوی دینی بر بستر اربعین روز یکشنبه ۲۳ مهرماه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار گردید. در این نشست حجت الاسلام حمیدرضا غریب رضا به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام غریب رضا در ابتدا گفت: زیارت اربعین حسینی بزرگترین تجمع دینی در جهان و پدیده ای بی بدیل است که فهم حقیقت آن علاوه بر اندیشه و تفکر عمیق نیازمند سلوک عملی این راه و چشیدن حقایق آن است. همچنین اردوی آمادگی حسینی برای هویت اسلام و تشیع است.  اربعین عرصه تمدنی و اجتماعی است که مانور جهانی تربیت سربازان آخرالزمانی مهدی موعود به شمار می آید و به هیچ وجه اختصاص به عراق و ایران ندارد بلکه مرزهای جغرافیایی و حتی اعتقادی را درنوردیده و برای تمامی آزادگان جهان، فرصت سیر الی الله را فراهم نموده است. اگرچه بیشترین جمعیت زائر حاضر در این مراسم میلیونی از دو کشور عراق و ایران می باشد و همین مساله وظیفه ای مهم و سنگین بر دوش فعالان فرهنگی خواهد گذاشت.

رئیس مؤسسه گفتگوی دینی وحدت در ادامه عنوان کرد: برای استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت بنده ۴۰ راهکار را مطرح نموده ام که در این جلسه به این راهکار ها خواهم پرداخت. استفاده از ظرفیت سفر اربعین برای گفتگو می تواند در سه سطح عمومی یعنی همه زائران حسینی اربعین، سطح میانه شامل قشر فرهنگی و سطح تخصصی شامل عالمان دینی، اساتید دانشگاه و نخبگان صورت پذیرد. در زمان حاکمیت صدام و حتی بعد از سقوط صدام با حمایت آمریکا از برخی رسانه های وابسته، تبلیغات فراوان در عراق بر ضد جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. اما معجزه اربعین حسینی این است که رسوبات جاهلی فرهنگی را از قلب دو ملت بیرون کرده و وحدت اسلامی و مذهبی را در بین دو ملت محقق می کند. تحول اربعین حسینی از جنس تحول بعثت نبوی است. همان گونه که بعثت پیامبر کینه جنگ های چند ساله اوس و خزرج را از بین برد.

حجت الاسلام غریب رضا در ادامه افزود: مشارکت در موکب های عراقی، تبسم در چهره برادر مومن، احترام ویژه به علما و طلاب، مصافحه، هدیه دادن و عکس یادگاری گرفتن از نکاتی است که می تواند به ایجاد الفت و دوستی میان دو ملت کمک کند. همچنین در این راه نهراسیدن از خطرها رمز اساسی می باشد. از طرفی مقام معظم رهبری از تلاش های بی دریغ ملت و دولت عراق تشکر ویژه کرده اند که ذکر این پیام برای نخبگان و متفکران عراقی تاثیرگذار خواهد بود. طرح دیدگاه های اربعینی رهبر انقلاب به جای انتشار تصویر ایشان نکته مهمی است. خود ایشان نیز بارها گفته اند که از انتشار عکس شان راضی نیستند.

غریب رضا در ادامه گفت: توصیه های آیت الله سیستانی درباره زیارت اربعین نیز بسیار مهم است. از طرفی جملات آیت الله سیستانی درباره توصیه به تبعیت از رهبری و این که هر روز برای ایشان و مردم ایران دعا می کنند در جهت وحدت میان ولایت فقیه و مرجعیت عراق بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین اشاره به کتاب نگاری های مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی درباره بحران نجف در زمان اشغال نیروهای آمریکایی مفید خواهد بود. از طرفی دیگر تاکید بر علاقمندی ملت عراق به رهبر انقلاب و علاقمندی مردم ایران به آیت الله سیستانی و این که در دو کشور مقلدان هر دو مرجع زیاد هستند نیز می تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: هشدار دادن و بحث پیرامون خطر اسلام آمریکایی و تشیع انگلیسی، داشتن نگاه تمدنی و تأکید بر اهداف و هویت زیارت اربعین از دیگر نکات حائز اهمیت است. یک نکته دیگر تصریح بر این حقیقت است که فضل و کرم حسینی مردم عراق برای ما الگو است. اشاره به موکب های پذیرایی ایرانیان در مرزهای ایران و عراق که فضایی شبیه جاده نجف به کربلا را ایجاد کرده است نیز مناسب است.

غریب رضا در ادامه افزود: رنگ جهاد پیدا کردن عزاداری اربعین امروز پر رنگ شده و مثل سابق نیست که صرفاً یک مراسم عزاداری منفعل باشد. امام خمینی (ره) فرمودند امروز عرصه جنگ در دانشگاه است. درست است که جنگ با تکفیری ها صدمات زیادی به عراق وارد کرد اما تجربه مدیریتی و جهادی نخبگان عراقی در مدیریت بحران و تربیت انسان مسلمان مجاهد دست آورد بزرگی است که سرمایه آینده عراق خواهد بود. ایران و عراق و سوریه پر از قاسم سلیمانی هاست و باید از ظرفیت های جهادی برای اتحاد و اتصال بیشتر استفاده کرد.

وی همچنین اظهار داشت: احیای نام شهدای مستشار ایرانی لازم است. همچنین مرحله ما بعد داعش یکی از مباحث روز امنیتی و فرهنگی عراق است. آمریکا و تکفیری ها از اتحاد دو ملت ایران و عراق هراس دارند. در این زمینه نیز باید آگاهی بخشی کرد. پرهیز از دخالت در اختلافات درونی عراق که در میان احزاب سیاسی داخل عراق وجود دارد امری لازم است. نکته دیگر آن است که باید توجه کرد سکولاریسم راه حل عراق نیست. بعضی رفتارهای غلط جریان های اسلام گرا موجب مشکلاتی شده که باید تبیین کرد که مشکل از اصل اسلام نیست بلکه باید نواقص خود را برطرف کنیم.

غریب رضا در انتها گفت: نکته دیگر حوزه علمیه نجف است که ساختاری سنتی دارد اما حرکت های جهادی و حرکت به سمت نظم بخشی بیشتر در آن دیده می شود که باید از آن حمایت کرد. تجربیات حوزه علمیه قم را باید در اختیار آن ها قرار دهیم. البته نه به این معنا که حوزه علمیه نجف را زیر چتر حوزه قم بیاوریم. همچنین تبلیغاتی علیه فلسطینیان در درون مردم عراق وجود دارد. تلاش زیادی می شود تا با اتهام ناصبی بودنِ مردم فلسطین از حمایت ها از فلسطین کم کنند. توجه ویژه به نماز جماعت نکته دیگر است. یادمان نرود امام حسین (ع) حتی در ظهر عاشورا نماز جماعت را کنار نگذاشت. از طرفی پیاده روی مشترک و گعده های شبانه با فضلا و طلاب عراقی فرصت مناسبی برای طرح مسایل گوناگون است. به عنوان مثال از آن ها بپرسیم که چه تصوراتی راجع به مردم ایران دارند و حرف های آنان را نیز گوش دهیم. ارتباط با موسسات فرهنگی و دینی عراق هم مفید است. اگر چه در این ایام عمدتاً تعطیل اند اما از پیش می توان با آن ها هماهنگی به عمل آورد. ثبت خاطرات و استمرار ارتباطات نیز بسیار مهم و مؤثر است./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات