۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۳۱۹۳۶
جانشین هماهنگ کننده نیروی انتظامی استان قم:

آگاهی افراد جامعه مهم ترین دلیل کاهش جرم است

سرهنگ صادقی آگاهی افراد جامعه را مهم ترین دلیل کاهش جرم دانست و گفت: در بیشتر جرائم، قربانی با بی احتیاطی خود را در معرض جرم قرار می دهد.
سرهنگ صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرهنگ صادقی در نشست مطبوعاتی مشترک دادگستری، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم که در سالن جلسات اتاق اصناف برگزار شد با تسلیت شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: اگر برای جرم یک مثلث قائل باشیم یک رأس مثلث قربانی، یک رأس مجرم و رأس دیگر آن فضای اجتماعی یعنی بستر آماده برای جرم است.

جانشین هماهنگ کننده ستاد فرماندهی نیروی انتظامی استان قم ادامه داد: در صورت آگاهی دادن به قربانی یا فضای اجتماعی، یک رأس مثلث جرم حذف می شود و در این صورت مجرم نمی تواند مرتکب جرم شود به عنوان مثال اگر موتور سواری موتور خود را به صورت روشن رها کند بستر را برای مجرم آماده کرده است و اگر مجرمی حتی نخواهد دست به ارتکاب جرم زند در این صورت وسوسه می شود.

وی با بیان این که غالبا قربانی با بی احتیاطی باعث می شود بر روی او جرم صورت گیرد، اظهار کرد: برخی افراد که خود را در بستر اجتماع به گونه ای نشان می دهند که موجب می شود افراد سودجو از آن سوء استفاده کنند به عبارت دیگر قربانی اگر خود را در معرض جرم قرار دهد بر روی او جرم انجام می شود همانند این که خانمی با وضعیت نا مناسبی در اجتماع حاضر می شود که به صورت نا خود آگاه پیام می دهد که حاضر است بر روی آن جرم واقع شود.

صادقی خاطرنشان کرد: اگر در زمینه آگاهی سازی جامعه کلاس های پیشگیرانه ایجاد نشود این گونه غفلت ها افزایش پیدا می کنند در نتیجه میزان جرم در جامعه نیز افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر اگر بخواهیم کلاس های پیشگیرانه مناسبی را ایجاد کنیم باید مشارکت و هم فکری و هم افزایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بدنه اجتماع در دست اصناف همانند بازاری ها قرار دارد که همه این موارد بستر آسیب های اجتماعی هستند که در صورت ایجاد آگاهی برای آن افراد، می توان پیشگیری لازم را انجام داد؛  پیشگیری با یک تحلیل و برآورد درست به راحتی در جامعه توسعه پیدا می کند./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات