۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۳۱۹۳۱

بررسی دلایل حمایت عربستان از راهبرد جدید ترامپ علیه ایران

اگر نگاهی داشته باشیم به موضع رژیم‌های عربی در قبال توافق هسته‌ای در می یابیم که این کشورها از ابتدا هم مخالف توافق هسته ای با ایران بودند.
ایران عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه ایران و طرح اتهامات بی‌اساس علیه تهران، برخی از رژیم‌های عربی از جمله عربستان سعودی متحد نزدیک واشنگتن در منطقه از آن استقبال و حمایت کردند.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در نطق خود  در روز جمعه،  استراتژی جدید دولت خود در برابر ایران را اعلام کرد و توافق هسته ای با ایران را که یک توافق بین المللی است زیر سوال برد و آن را بدترین توافق در تاریخ این کشور دانست.  این راهبرد که تلاش دارد سیاست های سختگیرانه تری را علیه ایران در پیش گیرد، بلافاصله به مذاق برخی از رژیم‌های عربی منطقه از جمله عربستان خوش آمد و مورد استقبال این رژیم ها قرار گرفت.

در مقابل سخنان ترامپ با موجی از مخالفتهای جهانی روبرو شد و همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی بر اجرای توافق هسته ای تاکید کردند و با انتقاد از سخنان رییس جمهور آمریکا از موضع ایران در برجام حمایت کردند.

در این بین برخی از رژیم‌های عربی از جمله عربستان، بحرین و امارات و در کنار آنها رژیم صهیونیستی از راهبرد جدید آمریکا در منطقه حمایت کردند.

این مطلب در صدد پاسخگویی به چرایی موضع گیری این سه کشور عربی است؟ در حالیکه که جامعه جهانی با انتقاد از رویکرد ترامپ در قبال ایران بر حفظ توافق هسته ای تاکید دارند، دلیل نگرانی این رژیم های عربی چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید به قبل از اجرای توافق هسته ای باز گردیم.

اگر نگاهی کنیم به موضع رژیم های عربی در قبال توافق هسته ای در می یابیم که این کشورها از ابتدا هم مخالف توافق هسته ای با ایران بودند و در مذاکرات رسمی و غیررسمی خود دولت اوباما را ترغیب می کردند که در قبال ایران انعطاف به خرج ندهد  چرا که امضای این توافق را به زیان خود می دیدند.

رژیم های عربی از هر راهی که به جلوگیری از نفوذ منطقه ای منجر شود استقبال می کردند زیرا که آن را در راستای مصالح خود در منطقه نمی بینند به همین دلیل ابتدا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از امضای این توافق به کار گرفتند ولی بعد از اینکه عزم دولت اوباما را برای این توافق جدی دیدند، مجبور شدند که به آن تن بدهند.

اکنون بعد از روی کارآمدن دولت ترامپ، عربستان دوباره فضا را مناسب دیده و تمام تلاش خود را برای آنچه «مقابله با ایران در منطقه خوانده» به کار گرفته است.

عربستان سعودی که سیاست‌های منطقه‌ای آن در همه کشورها از جمله سوریه، یمن و عراق با شکست مواجه شده در این زمینه به دولت جدید آمریکا متوسل شده ولی از آن رو که ترامپ یک تاجر و از این زوایه به مسائل می نگرد از ابتدا هم اعلام کرد که هزینه حضور این کشور در کشورهای عربی  را باید خود کشورهای عربی بپردازند و در این راستا بود که عربستان با امضای قراردادهای نظامی تلاش کرد که نظر آمریکا را جلب کند  وحتی ترامپ برای خوشایند رژیم های مرتجع عربی در نطق اخیر خود از واژه مجعول خلیج ع-ر-ب-ی استفاده کرد.

این رژیم های عربی از قدرت ایران در منطقه و نیز پیشرفت های روز افزون ایران در حوزه های مختلف به ویژه قدرت نظامی که با تکه بر توانمندی های داخلی و با وجود شدیدترین تحریم های ظالمانه علیه ایران به دست آمده است، نگرانند.

عربستان و دنباله روهای این کشور در منطقه از آن ناراحتند که با وجود حمایت های مالی و گسترده به تروریست های سوری، نظام بشار اسد همچنان در قدرت باقی است. حزب الله لبنان از نیروهای مقاومت لبنان روز به روز قویتر شد و به عنوان یک قدرت سیاسی در لبنان در عرصه سیاسی این کشور حضوری فعالی دارد.

در عراق یک دولت شیعه در کنار دیگر اقوام این کشور مدیریت این کشور را در دست دارد و در مبارزه با گروههای تروریستی به پیروزی های چشم گیری دست یافته است و داعش در این کشور نفس های پایانی خود را می کشد.

در یمن انصار الله بخش اعظم خاک یمن را در دست گرفته و همچنان از موضع قدرت سخن می گوید و این انصار الله است که برای دولت سعودی برای مذاکرات شرط و شروط تعیین می کند.

اینها موضوعاتی نیست که کشورهای عربی آنها را اتفاقی و تصادفی قلمداد کنند و همه اینها را از چشم ایران می بینند و مدعی هستند که ایران در امور داخلی کشورهای عربی مداخله می کند.

آمریکا مدعی است که امنیت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی دو متحد آمریکا از سوی ایران تهدید می شود در حقیقت تهران سیاست توسعه‌طلبانه‌ای را در منطقه پیش می‌‌برد و تلاش می‌کند نفوذ خود در سوریه، لبنان، عراق و یمن را گسترش دهد. ترامپ براین نظر است که در شرایطی که نفوذ منطقه ای ایران رو به گسترش است، باید ایران را مهار کرد و جلوی نفوذ گسترده منطقه ای آن را گرفت و به همین دلیل سعی کردند که بازوی ایران را هدف قرار دهند و از اینجاست که می توان به عمق خشم و عصبانیت این روزهای این کشورها از سپاه پاسداران پی برد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در نطق خود  در روز جمعه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تحت تحریم به موجب اقدامات اصطلاحاً «تروریستی» قرار داد. در حالی که همه می دانند سپاه پاسداران با کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم همکاری نزدیکی دارد. عمق این نگرانی را می توان در سخنان اخیر «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات دریافت آنجا که بر «حمایت منطقه‌ای برای (آنچه آن را) مهار نفوذ تهران خواند» تاکید کرد.

این رژیم‌ها تا جایی پیش رفتند که پیوسته بر طبل ایران هراسی در منطقه می کوبند و در مقابل رژیم صهیونیتسی دشمن اصلی خود در منطقه که تهدیدی جدی برای این کشورهاست را به فراموشی سپرده و حتی با این رژیم مراودات اقتصای هم دارند.

ایرانی‌ها در این سال‌ها و در سایه جنگ و تحریم آنچنان آبدیده شده که توانسته اند به پیشرفت های شگرفی در حوزه های مختلف عملی و نظامی دست یابند که جهانیان را مبهوت و شگفت زده کنند و در این شرایط بود که شعارهای ایران مرزهای جغرافیای را در نوردیده و در بین کشورهای منطقه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

 در پایان باید گفت با اقداماتی چنین دست و اعمال محدویت علیه ایران نمی‌توان از نفوذ رو به گسترش ایران در منطقه جلوگیری کرد. رژیم های عربی باید در وهله اول به حل اختلافات داخلی خود بپردازند و به جای در پیش گرفتن سیاست تقابل ، رویکرد تعامل با ایران را در پیش بگیرند چرا که ایران قدرتمند، حامی این کشورها در برابر تهدیدات منطقه ای و فرامنطقه ای خواهد بود./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

حسن رستمی کارشناس مسائل خاورمیانه

ارسال نظرات