۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۵۳۱۸۷۳
در پرسمان عاشورایی ارائه شد؛

شیوه‌‌های صحیح عزاداری برای اهل بیت

کارشناس مسائل دینی با تأکید بر این که هدف از بیان شبهه، صرفا وارد کردن اشکال به دین نیست، گفت: مبلغان به جای رفتار احساسی و متعصبانه، باید پاسخ شبهات را بدهند.
حجت الاسلام اکبر روستایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام اکبر روستایی پیش از ظهر امروز در نشست پرسمان عاشورایی و اربعین در مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، اظهار داشت: مکتب شیعه مکتبی است که از سؤال فراری نیست و تأکید بر تحقیق و تعقل دارد؛ هر کس هر شبهه ای دارد باید بپرسد تا به پاسخ آن برسد.

کارشناس مسائل دینی درباره گِل به سر و صورت مالیدن در عزای اهل بیت(ع)، گفت: روایاتی در منابع شیعی و سنی در این زمینه آمده است؛ حضرت ام سلمه(س) در عالم خواب رسول خدا(ص) را می بینند که با رویی ژولیده و خاک آلود هستند، وقتی علت را جویا می شوند، حضرت می فرمایند که به خاطر شهادت امام حسین(ع) است.

وی با تأکید بر این که در پاسخ به شبهات باید تعصب و احساسات را کنار بگذاریم تا به یک وحدت رویه برسیم، ادامه داد: هر کس که شبهه ای مطرح می کند، هدف او اشکال وارد کردن به دین نیست بلکه این وظیفه ما کارشناسان و مبلغان دینی است که پاسخ آن شبهات را بدهیم.

حجت الاسلام روستایی درباره حجاب اسرای کربلا، ابراز داشت: آنچه در منابع ذکر شده این است که روبنده حضرت زینب(س) را گرفتند، اما این که آیا معجر از سر ایشان کشیدند و موهای حضرت هم نمایان شد، منبع موثقی وجود ندارد.

وی با بیان این که شجاعت به معنای قتل و کشتار نیست بلکه به معنای ایستادن در مسیر حق است، گفت: حضرت ابوالفضل العباس(ع) اگر شجاعت و قدرت نداشتند، 4 هزار تیر انداز گرد او نمی آمدند تا مانع رسیدن او به خیمه ها شوند.

کارشناس مسائل دینی درباره شیوه عزاداری، بیان داشت: اصل سینه زنی و جامه چاک دادن از زمان اهل بیت(ع) بوده است؛ لطم زدن نیز در منابع ذکر شده که به معنای با کف دست به سینه و صورت زدن است؛ پس این نوع عزاداری ریشه در شیوه عزاداری اهل بیت(ع) دارد.

وی به شبهه استحباب روزه در روز عاشورا اشاره و تصریح کرد: فقهای شیعه روزه روز عاشورا را مکروه دانسته و برخی نیز آن را حرام می دانند؛ علمای اهل سنت نیز در کتب معتبر خود عنوان کرده اند که استحباب اعمالی چون خضاب کردن، سرمه کشیدن، روزه گرفتن و موارد مشابه در روز عاشورا، کاملا دروغ است.

حجت الاسلام روستایی درباره این که برخی شهدای کربلا پس از این که امام حسین(ع) جمله معروف «هل من ناصر ینصرنی» را فرمودند، بدن آن ها تکان خورد، گفت: این واقعه در برخی منابع ذکر شده و صحت دارد.

وی به شیوه عزاداری زنان برای اهل بیت(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: عزاداری زنان اهل بیت(ع) در روایات مختلف ذکر شده اما این عزاداری ها در مقابل نامحرم ها نبوده است؛ حتی ذکر شده که حضرت رباب و اهل خانه ایشان به حدی می گریستند که اشک آنان خشک می شد؛ اما باید توجه داشت که این عزاداری ها نباید مقابل نامحرم باشد.

کارشناس مسائل دینی در ادامه تصریح کرد: اگر عزاداری ضرر قابل توجهی به فرد بزند، اشکال دارد؛ در واقع باید گفت، هر گونه عزاداری که موجب وهن اهل بیت می شود، حرام است.

وی در پاسخ به این سؤال که سالار شهیدان با علم به شهادت و برای رضای خدا به کربلا رفته اند، پس چرا برای ایشان باید گریست و عزاداری کرد، گفت: حضرت یعقوب(ع) می دانستند که حضرت یوسف(ع) زنده است، اما باز هم برای ایشان می گریستند؛ از امام باقر(ع) روایت شده که گریه حضرت یعقوب(ع) برای این بود که مردم از حجت خدا محروم شده اند؛ گریستن ما برای امام حسین(ع) هم برای این است که از این حجت خدا محروم شدیم؛ همچنین گریه برای اهل بیت(ع) در روایات و احادیث زیادی تأکید شده است.

حجت الاسلام روستایی در پایان سخنان خود به جمله معروف «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» اشاره کرد و گفت: این عبارت معروف جمله ای است که از زبان علما جاری شده و روایت یا حدیثی با این عنوان مطرح نشده است./840/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳
بله کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا جمله از بزرگان دین است و روایتی به این شکل نداریم
0
0