۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۵۳۱۸۶۰
چند خبر اسلامی؛

بازسازی بزرگترین مسجد اروپا در استراسبورگ فرانسه

مسجد «ایوب سلطان» در شهر استراسبورگ فرانسه در قالب یک مجتمع دینی و با اقتباس از سبک معماری اسلامی در دوره عثمانی، بازسازی می‌شود.
مسجد فرانسه

مسجد «ایوب سلطان» در شهر استراسبورگ فرانسه که سال‌های متمادی به عنوان بزرگترین مسجد اروپا مطرح بوده، در قالب یک مجتمع دینی و با اقتباس از سبک معماری اسلامی در دوره عثمانی، بازسازی می‌شود.

کلنگ بازسازی این مسجد که ۲۸ گنبد و دو مناره به ارتفاع ۴۴ متر خواهد داشت، امروز (۲۳ مهر) به زمین زده می‌شود.

این مسجد در زمینی به مساحت ۶ هکتار، ظرفیت ۳ هزار نفر را دارد و همچنین دارای سالن‌های کنفرانس، مدرس، کتابخانه، رستوران، مغازه و پارکینگی با ظرفیت ۶۰۰ دستگاه خودرو و ۲۶۰ جایگاه دوچرخه است.

بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه، باقر عزت بگوویچ، عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگووین، اسماعیل حقی موسی، سفیر ترکیه در پاریس و نمایندگان محلی فرانسه در مراسم کلنگ‌زنی مسجد مذکور شرکت خواهند کرد.

این مسجد به جای سوله‌های کارخانه‌های قدیمی که در سال ۱۹۹۶ از سوی جامعه اسلامی ملی گوروش (IGMG)خریداری و بازسازی شده و به مدت ۲۱ سال به عنوان مسجد مورد استفاده بوده است، ساخته خواهد شد.

گفتنی است، کارهای زیر بنایی ساخت مسجد جدید، سال گذشته آغاز شده است.

گفت وگوی بین ادیان در کلیسای تاتنهام کانادا

کلیسای تاتنهام در استان انتاریوی کانادا برنامه گفتگوی بین ادیان با محوریت معرفی اصول اسلام برگزار می‌کند.

در این برنامه که سه‌شنبه (۲۵ مهر) ساعت ۷:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار خواهد شد، عمر پاتل، سخنران مسلمان برخی از اصول اسلام را تبیین کرده و در پایان به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ خواهد داد. 

پتی روجرز، رییس کلیسای تاتنهام در این باره گفت: گاهی اوقات شناختن همسایگان از طریق دیدار با آن‌‌ها بسیار موثرتر از یک سلام دادن از دور است. 
وی افزود: در مورد اسلام چیزهای زیادی گفته شده که بعضی از آن‌ها حقیقت است و بیشتر آن‌ها تفاسیر نادرست است. 
 
در این برنامه از شرکت‌کنندگان با غذاهای محلی سوریه‌ای پذیرایی خواهد شد. 

معرفی اسلام در مسجد شارلوتزویل آمریکا

مسجد شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای آمریکا، مراسم «درهای باز» را با هدف معرفی اسلام به غیرمسلمانان برگزار کرد.

به دنبال وقوع حادثه تروریستی در تابستان سال جاری در شارلوتزویل، اعضای جامعه اسلامی این شهر بر آن شدند تا با برگزاری مراسم درهای باز سوءتفاهم‌های موجود درباره اسلام را برطرف کرده و ارتباط خود با غیرمسلمانان را مستحکم‌تر کنند. 
 
مراسم درهای باز روز گذشته با برنامه‌هایی مثل بازدید از مسجد، مشاهده نماز جماعت و جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد. 
 
سعد حسین، یکی از اعضای جامعه اسلامی شارلوتزویل در این باره اظهار کرد: هدف از برگزاری این مراسم این بود که همه مردم بدانند مسلمانان بخشی از جامعه شارلوتزویل هستند و چیزهایی از اسلام را به آن‌ها معرفی کنیم که شاید پیش از این نمی‌دانستند. 
 
 بیش از صد نفر از شهروندان شارلوتزویل در این مراسم شرکت کردند و از نزدیک با مسجد، اعضای آن و فعالیت‌های آن آشنا شدند. 

بررسی چالش‌های بانوان مسلمان در نشویل آمریکا

گروه بین الملل: بانوان مسلمان شهر نشویل در ایالت تنسی آمریکا طی نشستی در این شهر در مورد چالش‌هایی که با آن مواجه هستند، صحبت کردند.

چالش‌های پش روی بانوان مسلمان از جمله تاثیر سیاست‌های اجرایی ترامپ در مورد مسلمانان و نحوه برخورد با این سیاست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
زلفت سورا، رییس شورای مشورتی مسلمانان آمریکایی در این باره گفت: هدف برنامه بررسی اتفاقاتی که برای بانوان  مسلمان رخ می‌دهد و مشارکت دادن آن‌ها در حل مسایل است. 
 
وی افزود: وقتی وقایع را درست بشناسید و تحلیل کنید می‌توانید بهتر با آن‌ها مواجه شوید. 

عزم بلژیک درقطع ارتباط عربستان با مسجد جامع بروکسل

با افزایش تروریسم و افراط‌گرایی در بلژیک، یک کمیسیون پارلمانی در این کشور در تلاش است تا عربستان سعودی را از نظارت بر مسجد جامع شهر بروکسل منع کند.

از زمان حملات تروریستی به فرودگاه و مترو بروکسل در سال 2016، دولت، نهادهای امنیتی و یک کمیسیون پارلمانی بلژیک در تلاش هستند تا دلایل نفوذ افراط‌‌گرایی در این کشور را پیدا کنند.

حتی پیش از این حملات تروریستی نیز بلژیک در میان کشورهای اروپایی بیشترین تعداد جوانان افراط‌گرایی را داشت که برای جنگ در جبهه داعش به سوریه سفر کرده بودند.

اخیراً سیاستمداران بلژیکی به جای تمرکز بر مساجد کوچکی که عمدتاً محل استفاده مهاجران هستند، توجه خود را معطوف به قدیمی‌ترین و بزرگترین مسجد پایتخت کرده‌اند.

در سال 1967، پادشاه بلژیک به طور رسمی به همتای سعودی خود، ملک فیصل، زمینی اهدا کرد که بعدها به مسجد بزرگ و مرکز اسلامی اصلی شهر بروکسل تبدیل شد.

این مسجد جایی است که دیپلمات‌ها در آن نماز می‌خوانند، افراد مسلمان می‌شوند و آموزش‌های دینی دریافت می‌کنند. از میان افرادی که در این مکان تحصیل کرده‌اند، تعدادی تبدیل به تروریست شده‌اند.

این مسأله سبب شده که هیئت تحقیقاتی بلژیک متشکل از طیف متنوعی از سیاستمداران این کشور به این نتیجه برسند که مسجد بزرگ بروکسل باید از نظارت و مالکیت سعودی‌ها خارج شود.

تئو فرنکن، وزیر مهاجرت بلژیک نیز اعلام کرده است که تصمیم دارد امام جماعت اصلی این مسجد را به خاطر تعلق به مکتب افراط‌گرای سلفی از این کشور اخراج کند.

از آنجایی که اکثر مسلمانان بلژیک را ترکیه و مراکشی تبارها تشکیل می‌دهند، مقامات بلژیکی درصدد هستند که از این کشورها برای نظارت بر مساجد خود استفاده کنند.

مسلمانان حدود 1 میلیون نفر از جمعیت 11 میلیونی بلژیک را تشکیل می‌دهند. بیش از 300 مسجد در سراسر این کشور وجود دارند.

بازدید غیرمسلمانان از مسجد همیلتون

مسجد شهر همیلتون در استان آنتاریوی کانادا مراسم درهای باز را تحت عنوان «از مسجد ما بازدید کنید» با هدف معرفی مسلمانان این شهر برگزار کرد.

در این مراسم که انجمن مسلمانان همیلتون روز یکشنبه (23 مهر) برگزار کرد، بسیاری از غیرمسلمانان برای نخستین بار از این مسجد بازدید کردند. 

کامران بتی، از اعضای هیئت مدیره انجمن مسلمانان همیلتون گفت: علیرغم اینکه بسیاری از مردم کانادا اسلام را با افراط‌گرایی مرتبط می‌دانند، به نظر می‌رسد مردم همیلتون چنین برداشتی از اسلام نداشته و رفتار دوستانه‌ای با مسلمانان دارند. 
وی افزود: با وجود این، مقابله با تصورات نادرست در همیلتون از سوی مسلمانان همواره جریان دارد. 

جاوید میرزا، رییس انجمن مسلمانان همیلتون نیز گفت: بسیاری از شرکت‌کنندگان قبل از این مراسم هرگز از یک مسجد بازدید نکرده بودند. 

وی اظهار امیدواری کرد غیرمسلمانان با بازدید از مسجد به ارزش‌های مشترک خود با مسلمانان پی ببرند.

کمپین سودانی‌ها برای بررسی وضعیت مراکز حفظ قرآن

فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در سودان با راه‌اندازی کمپینی از دولت و سازمان‌های حمایت از کودکان این کشور خواستند که وضعیت مراکز و آموزشگاه‌های خصوصی حفظ قرآن را مورد بررسی قرار دهند.

در کشور آفریقایی سودان، مکتب‌خانه‌ها و آموزشگاه‌های قرآنی زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و در لهجه سودانی به آن‌‌ها «الخلوه» گفته می‌شود.

اما اخیرا خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده که برخی مربیان از روش‌های خشونت‌آمیزی از جمله قفل و زنجیرزدن به پای کودکان برای آموزش حفظ قرآن استفاده می‌کنند که این مسأله از بین رفتن اعتماد و گرایش مردم به این مراکز سنتی آموزش قرآن را در پی داشته است.

در همین راستا، اخیرا یک قطعه کوتاه ویدئویی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن، یکی از قرآن‌آموزان مرکز آموزش حفظ قرآن منطقه «شرق النیل» سودان بر پاهای او حلقه و پابند آهنین بسته شده است.

کودکی که در این قطعه ویدئویی به تصویر کشیده شده، دو پابند آهنین بر پاهای او قرارداده شده که خود این کودک در این باره می‌گوید: «مربی این مرکز قرآنی، به درخواست دایی من، اقدام به بستن پابندها و زنجیرهای آهنین بر پای من کرد». 

وی با بیان این که کودکان دیگری نیز هستند که از این پابندهای آهنین که به «مکیة» معروف است، رنج می‌برند، از مورد ضرب و شتم قرار گرفتن خود خبر داد که آثار آن همچنان بر بدن وی مشهود است. 

اعتراض به تولید ویدئوکلیپ موهن به قرآن در برزیل

اقدام دو خواننده و هنرمند برزیلی در تولید ویدئوکلیپی موهن به ساحت مقدس قرآن کریم با واکنش و اعتراض شدید مسلمانان مواجه شده است.

دو خواننده برزیلی، اخیرا آهنگی در قالب ویدئوکلیپ تولید کرده‌اند که در این آهنگ از آیات قرآن کریم استفاده شده است.

در این ویدئوکلیپ که دربردارنده صحنه‌هایی از رقص و تصاویر ناشایست است، به صورت توهین‌آمیزی از آیات قرآن کریم استفاده شده  که انتشار آن در کشورهای عربی و اسلامی، واکنش‌ شدید مسلمانان را به همراه داشته است.

این ویدئوکلیپ در پی اعتراض شدید مسلمانان پخش آن در یوتیوب متوقف شد، اما یکی دیگر از شبکه‌های اجتماعی با عنوان «آهنگی که مسلمانان را تحریک کرد» اقدام به پخش آن کرده است.

نکته قابل توجه این است که حتی پس از ممنوعیت پخش این ویدئوکلیپ در یوتیوب، هنوز هیچ توجیه منطقی از سوی این دو خواننده برزیلی به خاطر تولید این آهنگ موهن به اسلام و مسلمانان ارائه نشده است.

شایان ذکر است که در برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، یونان، ایرلند، فنلاند، آلمان و... توهین به مقدسات به عنوان جرم تلقی شده و مجازات‌ قانونی به همراه دارد.

مسلمانان آتن همچنان در انتظار باز شدن تنها مسجد این شهر

یک روحانی مسلمان یونانی با اشاره به اینکه مسلمانان آتن هیچ انتخابی ندارند جز اینکه نمازهای جماعت را در شرایط غیربهداشتی در زیرزمین‌ها اقامه کنند، بر نیاز مبرم به یک مسجد در پایتخت یونان تاکید کرد.

ابراهیم شریف، مفتی شهر کموتینی یونان گفت: یونان تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که پایتخت آن مسجد ندارد.

وی افزود: مسلمانان در آتن نمی‌دانند که آیا در نهایت صاحب مسجد خواهند شد یا خیر. آن‌ها فقط زمانی از این مسأله اطمینان پیدا می‌کنند که مسجد در حال ساخت آتن بالاخره تکمیل و افتتاح شود.

ابراهیم شریف گفت: حدود نیم میلیون مسلمان در آتن زندگی می‌کنند. این افراد از زیرزمین‌ها و اماکنی که وضعیت مناسبی ندارند به عنوان مسجد استفاده می‌کنند.

پروژه ساخت اولین مسجد آتن از قرن نوزدهم کلید خورده و پس از سال‌ها مخالفت کلیسای آتن و کشمکش‌های فراوان قرار است تا پایان امسال باز شود.

اما مسلمانان آتن که بارها شاهد شکست خوردن این پروژه بوده‌اند تا بازگشایی رسمی آن، باور نمی‌کنند که صاحب مسجد شده‌اند.

شریف می‌گوید: به نظر می‌رسد که تکمیل این پروژه همچنان چند سال دیگر زمان ببرد.

وی افزود: مساجد متعددی در شهرهای ورویا، اسکندریه، سالونیک و دیدیموتیکو تعطیل شده‌اند و دلیل حکومت برای تعطیلی آن‌ها نداشتن خروجی اضطراری عنوان شده است.

شریف همچنین گفت: ترکیه بسیاری از اماکن اسلامی منطقه بالکان را بازسازی می‌کند اما یونان اجازه این کار را نمی‌دهد و اماکن اسلامی محکوم به فنا هستند.

شعارنویسی بر مرکز اسلامی سوئیس

گروه خرابکارانه «ری استارت» در اقدامی اسلام‌ستیزانه و موهن به دین بر صندوق پستی و درب ورودی مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت(ع) سوئیس شعار نوشتند.

مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت(ع) سوئیس در اطلاعیه‌‌ای به این اقدام واکنش نشان داد که متن آن بدین شرح است:

باسمه تعالی 
اطلاعیه 
در پی شعارنویسی  بر در و دیوار مرکز اسلامی و فرهنگی اهل بیت(ع) بسیاری از هموطنان و شیعیان گرامی ضمن تماس تلفنی حمایت خود را از این مرکز اعلام کردند که ضمن تشکر از همه عزیزان به اطلاع می‌رسانیم گروه ری استارت گروه شیطان‌پرستی است که در راس آن  سید محمد حسینی  مجری سابق صدا و سیما قرار دارد.
 
رهبر شیطان‌پرست و نژادپرست این فرقه تحت حمایت رژیم‌های اسلام‌ستیز اخیرا با انتشار ویدئویی از عوامل خود خواسته تا دست به اقدامات خرابکارانه بزنند.
 
این گروه اخیرا در داخل کشور جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام به شکستن شیشه چند بانک و آتش‌زدن مسجد جواد الائمه(ع) در تهران کردند و دست به اقدامات خرابکارانه زدند که تمام عوامل آن شناسایی و دستگیر شدند.
 
این فرقه در پی مطرح‌ساختن خود هر از گاهی دست به اقدامات خرابکارانه می‌زند؛ اما اهداف شیطانی و نژادپرستانه این گروه در میان مردم ایران همواره محکوم است.

اسلام‌ستیزان با ایجاد فتنه و جنگ بین مسلمانان اتحاد اسلامی را هدف قرار داده‌اند تا منافع مالی بیشتری عایدشان شود و بدین خاطر با طرح ‌مسأله شیعه و سنی و یا ملیت و قومیت از سوی مزدوران خود برای تفرقه بین مسلمانان تلاش می‌کنند؛ بنابراین این  مسلمانان هستند که باید هشیار باشند تا در دام این گروه‌های شیطانی گرفتار نشوند.
 
مرکز اسلامی سوئیس بار دیگر از همه عزیزان که تماس گرفته‌اند  تشکر می‌کند و اعلام می‌دارد جای هیچ نگرانی نیست و موضوع از سوی مقامات امنیتی و قضایی سوئیس در حال پیگیری است و ما همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهیم و درب مرکز اسلامی به روی همه باز است.

اوکراین؛ میزبان همایش «نقش ارزش‌های دینی در ترویج فرهنگ صلح»

همایش بین‌المللی «نقش ارزش‌های دینی در تقویت ثبات جامعه، نشر فرهنگ صلح و طرد نفرت» با مشارکت نخبگان و پژوهشگران سه دین اسلام، مسیحیت و یهودیت در اوکراین برگزار می‌شود.

این همایش روزهای 25 و 26 مهرماه به همت مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و با همکاری مرکز ارتباطات و گفت‌وگوی اوکراین برگزار خواهد شد.

مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان که مقر آن در کشور قطر قرار دارد، در بیانیه‌‌ای مطبوعاتی با اشاره به این که این همایش، ابتکاری برای تقویت گفت‌وگو میان ادیان و تأکید بر ارزش‌های تسامح و هم‌زیستی است، اعلام کرد: همایش مذکور در سه محور کلیدی شامل «نقش ارزش‌های دینی در ترویج فرهنگ هم‌زیستی و طرد نفرت»، «نقش رهبران دینی در تربیت نسل‌ها برای گفت‌وگو و پذیرش دیگران» و «نقش حکومت‌ها در تقویت روابط میان پیروان ادیان» برگزار می‌شود.

در همایش اوکراین، شخصیت‌های مهم سیاسی و فرهنگی همچون روستلاو پاولنکو؛ معاون رییسجمهور اوکراین در امور فرهنگی و دینی، پائول ریوزنکو؛ معاون نخست‌وزیر این کشور، آندره یورش؛ وزیر فرهنگ اوکراین و رییس اداره ادیان و قومیت‌های وزارت فرهنگ این کشور و تعدادی از شخصیت‌های دینی مهم به نمایندگی از ادیان اسلام و مسیحیتحضور می‌یابند.

این همایش، نخستین هم‌اندیشی رسمی در این سطح در کشور اوکراین است که با نظارت اداره امور ادیان و قومیت‌های این کشور و با مشارکت مسؤولان عالی‌رتبه دولتی برگزار می‌شود.

هدف از همایش اوکراین تقویت همکاری مثبت میان پیروان ادیان آسمانی و ترسیم چشم‌اندازهای آینده همزیستی مثبت میان بخش‌های مختلف جامعه عنوان شده است.

دوره قرآنی ویژه نظامیان در فضای امنیتی کرکوک

در حالی که استان کرکوک به دلیل بحران اخیر کردستان در فضایی امنیتی به سر می‌برد، اما انجمن قرآنی وابسته به نیروهای بسیج مردمی عراق در ادامه سلسله فعالیت‌های قرآنی خود یک دوره آموزش قرآن ویژه نیروهای امنیتی مستقر در این منطقه برگزار کرده است.

در این دوره آموزش قرآن، گروهی از نیروهای پلیس محلی و نیروهای بسیج مردمی عراق حضور دارند.

تدریس این دوره قرآنی سه روزه را «حاج عبدالکریم عبادی» و «محمد عطیه» از اساتید قرآنی و «محمد قحطان» از قراء عراقی برعهده دارند.

این دوره قرآنی سه روزه در چارچوب سفر هیئتی از انجمن قرآنی نیروهای بسیج مردمی عراق به استان کرکوک در حال برگزاری است.

همچنین، این هیئت قرآنی، یک جلسه آموزش قرآن را برای یکی از گروهای جبهه مردمی وابسته به تیپ 16 در کرکوک برگزار کرد که تدریس دروس آن برعهده «محمد عطیه» بود.

عطیه در این جلسه، ضمن اشاره به اهمیت همراهی رزمندگان با قرآن، برخی از مفاهیم مرتبط با قرائت صحیح کتاب الهی و مفاهیم آیات قرآن را برای آنان تشریح کرد.

مقابله با اسلام‌هراسی با اقامه نماز در دانشگاه پنسیلوانیا

یک گروه تازه تأسیس مقابله با اسلام‌هراسی در دانشگاه ایندیانای پنسیلوانیا در آمریکا با مراسم اقامه نماز جماعت مسلمانان که با حضور غیرمسلمانان برگزار شد، آموزش‌هایی را در مورد اسلام و مقابله با نفرت دینی ارائه کرد.

این گروه مقابله با اسلام‌هراسی با نام «متحد علیه اسلام‌هراسی» به سرپرستی «کریستین بیکر»، استاد تاریخ دانشگاه ایندیانای پنسیلوانیا راه‌اندازی شده است.

بیکر می‌گوید: ما در این دانشگاه جمعیت بزرگی از مسلمانان داریم که این جمعیت برای شهر کوچکی در غرب پنسیلوانیا، بزرگ است. ما می‌خواهیم دانشجویان مسلمانمان در اینجا احساس راحتی کنند.

وی افزود: تصمیم داریم که برنامه‌های بیشتری از این قبیل برگزار کنیم تا دانشجویان مسلمان بیشتر دیده شوند و فرصت پیدا کنند که در مورد اسلام برای دیگران توضیح دهند.

بیکر به هنگام مطالعه در مورد تاریخ خاورمیانه و «میشله سندهوف»، دستیار وی به هنگام مطالعه در مورد تاریخ مسلمانان در ارتش آمریکا، ترغیب به تشکیل این گروه برای مقابله با اسلام‌هراسی شدند.

گروه آن‌ها در تازه‌ترین اقدام، با برگزاری نماز جماعت، فضایی فراهم کرد تا دانشجویان بیشتر در مورد مسلمانان بدانند.

پیش از این نیز آن‌ها با برپایی یک راهپیمایی وحدت علیه جرائم ناشی از نفرت علیه اقلیت مسلمانان، اعتراض خود را به سیاست‌های ترامپ، رییس جمهور فعلی آمریکا اعلام کرده بودند.

گروه متحد علیه اسلام‌هراسی با همکاری سازمان دانشجویان مسلمان فعالیت می‌کند و در آینده نیز برنامه‌های دیگری برای رسیدن به اهداف خود در مقابله با اسلام‌هراسی اجرا خواهد کرد.

راهکاری برای آشنایی غیرمسلمانان با قرآن

 جامعه مسلمانان منطقه «پمبینا ولی» در استان مانیتوبای کانادا با برگزاری نمایشگاه روز میراث اسلامی از مردم دعوت کردند تا در مورد اسلام و فرهنگ‌های مسلمانان اطلاعات بیشتری کسب کنند.

این برنامه با عنوان نمایشگاه روز میراث اسلامی در راستای برنامه‌های ماه میراث اسلامی که در سراسر کانادا در حال برگزاری است، انجام شد.

دولت کانادا در سال ۲۰۰۷، ماه اکتبر را به عنوان ماه شناخت میراث اسلامی نامگذاری کرد و در این ماه برنامه‌های مختلفی در راستای آشنایی بیشتر با میراث و تاریخ اسلامی برگزار می‌شود.

نمایشگاه روز میراث اسلامی در مانیتوبا با برگزاری جلسات دوستانه و گفت‌وگوها و به اشتراک گذاشتن فرهنگ و عقاید مسلمانان و غیرمسلمانان برگزار شد.

کمرون فریسن، وزیر اقتصادی مانیتوبا با شرکت در نمایشگاه روز میراث اسلامی از لزوم مشاهده جهان از دید و نگاه دیگران سخن گفت.

شهین صدیقی، رییس خدمات اجتماعی اسلامی وینیپگ، مرکز استان مانیتوبا نیز با شرکت در این برنامه، به سؤالات مردم در مورد اسلام و سوءتفاهم‌ها پاسخ داد.

وی در مورد چگونگی آشنایی غیرمسلمانان با قرآن خطاب به آنان گفت: اگر می‌خواهید واقعاً قرآن را بشناسید، به مطالعه آن با کسی که عربی می‌داند بنشینید و تفاسیر مختلف مسلمانان و غیرمسلمانان را در مورد آن مطالعه کنید. غیرمسلمانان زیادی بوده‌اند که تفاسیر خوبی از قرآن ارائه داده‌اند.

زمین فوتبال با چمن مصنوعی در مرکز اسلامی کالیفرنیا

مركز اسلامی فاطميه، در منطقه سیلیکون ولی در شمال کالیفرنیا آمریکا به منظور جذب بيشتر نوجوانان مسلمان تصميم دارد زمين فوتبال با چمن مصنوعی افتتاح کند.

پروژه ساخت زمین فوتبال تا حد زیادی پیش رفته و قسمت‌هايی نیز برای ورزش واليبال و بسكتبال در نظر گرفته شده است.
  
مركز اسلامي فاطميه ميز پينگ‌پونگ و فوتبال دستی نیز دارد. 

این مرکز به مدیریت سیداباذر واحدی، مبلغ شیعی و قاری و حافظ کل قرآن در طول ایام هفته جلسات حفظ قرآن و تفسیر، دعای توسل و کمیل برگزار می‌کند. 

همچنین روزهای یکشنبه جلسات مطالعات اسلامی، فقه، تاریخ و قرآن به صورت «sunday school» برای نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود.

کمک‌ بشردوستانه مسلمانان دیترویت به بی‌خانمان‌ها

مسجد مرکزی شهر دیترویت در ایالت میشیگان آمریکا با سازماندهی سازمان امداد اسلامی آمریکا، برنامه‌ای را برای ارایه کمک‌های بشردوستانه به بی‌خانمان‌ها و افراد کم‌‌درآمد برگزار می‌کند.

سازمان امداد اسلامی شهرالکساندریا ـ ویرجینیا در ایالت ویرجینیا این برنامه را روزگذشته با هدف تهیه مواد غذایی، لباس و ارایه معاینات پزشکی رایگان  و سایر خدمات بشردوستانه به بی‌خانمان‌ها و افراد کم‌درآمد جامعه بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب برگزار می‌کند. 

در این برنامه تاثیرات فقر و نابرابری مورد بررسی قرار گرفته و برخی خدمات رفاهی به نیازمندان ارایه خواهد شد. 

مسوولان برگزاری برنامه با انتشار بیانیه‌ای هدف برنامه را هموار کردن مسیر برای رسیدن به خودکفایی نیازمندان عنوان کرده‌اند. 

دیترویت بزرگ‌ترین شهر ایالت میشیگان است که در ژوئیه ۲۰۱۳ به دلیل مشکلات مالی اعلام ورشکستگی کرد و درخواست ورشکستگی آن مورد موافقت فرمانداری ایالت میشیگان قرار گرفت.

انجمن قرآنیان بصره راهی ایران می‌شوند

انجمن قرآنیان بصره از آغاز نام‌نویسی از علاقه‌مندان دختر و پسر برای اعزام به جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ یک‌ساله قرآن کریم خبر داد.

شرایط حضور در این دوره یک‌ساله به شرح زیر است:

شرایط سنی شرکت‌کنندگان بین ۱۴ تا ۲۴ سال بوده و متأهل نباشند.

رضایت نامه کتبی از جانب والدین به منظور رضایت برای حضور در این دوره را دارا باشند.

قرآن‌آموز باید متعهد شود که در آینده و در صورت نیاز از کادر انجمن قرآنیان بصره شود و در مسابقات، محافل و دوره‌های قرآنی باید با نام این انجمن شرکت کند.

برای حضور در این دوره یک‌ساله، حد نصاب آزمون اولیه را کسب کند.

یادآور می‌شود، این دوره آموزش حفظ قرآن یک ساله و در چهار ترم خواهد بود و هزینه‌های مربوط به اسکان، غذا و دستمزد اساتید (برای هر نفر یک میلیون و دویست‌هزار دینار عراقی) بر عهده انجمن قرآنیان بصره است.

نام‌نویسی این دوره برعهده موسسه قرآنی «عشاق الثقلین» بصره به مدیریت «سعید خرسان» است. 

الازهر خواستار کمک جامعه بین الملل به دولت سومالی شد

الازهر با صدور بیانیه ای دو حمله تروریستی در موگادیشو پایتخت سومالی و قربانی شدن ده ها شهروند بی گناه را محکوم کرد.

الازهر تاکید کرد: این جنایت ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و با آموزه های تمام ادیان منافات دارد و ما از جامعه بین الملل می خواهیم از دولت سومالی برای مبارزه با تروریست ها حمایت کند.

رییس سازمان جهانی مهاجرت IOM بحران مسلمانان روهینگیا را بررسی می‌کند 

رییس  سازمان جهانی مهاجرتIOM  برای بررسی بحران مسلمانان روهینگیا به بنگلادش سفر می کند.

آژانس مهاجرت سازمان ملل متحد اعلام کرد: ویلیام لاکی سوینگ رییس سازمان جهانی مهاجرت روز گذشته سفر چهار روزه ای را به بنگلادش خواهد داشت و این سفر در راستای اهتمام ویژه سازمان ملل به نیاز شدید اقلیت روهینیگا به کمک ها و حمایت های  بشر دوستانه است.

وی هم چنین قصد دارد برای تامین کمک های انسان دوستانه و حفاظت از پناهندگان در بنگلادش و کشورهای میزبان دیگر منابع ضروری و مورد نیاز را بسیج کند.

رییس سازمان جهانی مهاجرت به عنوان یکی از برنامه های سفرش در 16 اکتبر قصد دارد از نزدیک از شهرک های اسکان موقت مهاجرین روهینیگا را بازدید کند.

او هم چنین با مقامات رسمی، سفرای کشورهای مختلف و نمایندگان گروههای امداد رسان دیدار خواهد کرد.

لازم به ذکر است اگرچه برخی نهادهای بین المللی اقداماتی را برای کمک به مسلمانان مظلوم میانمار انجام داده و می دهند اما آنچه مهم است نتیجه آن هادر عمل و پایان این جنایت است.

برگزاری سمینار «غدیر، کربلا و مهدویت» در منطقه بلتستان پاکستان

سمینار «غدیر، کربلا و مهدویت» در پاکستان برگزار شد.

این سمینار 3 روزه در منطقه بلتستان پاکستان و از سوی مرکز الهدی فاوندیشن در شهر اسکردو برگزار شد.

علاوه بر علما، صاحب نظران و بزرگان منطقه ، اقشار مختلف مردم نیز استقبال خوبی از این همایش کردند.

نشست روز حسینی(ع) از سوی اهل سنت جامو و کشمیر هند برگزار شد 

نشست روز حسینی(ع) در منطقه بدگام کشمیر با هدف تبیین اهداف قیام کربلا برای نسل جوان و نوجوان برگزار گردید.

همایش روز حسینی(ع) از سوی اهل سنت جامو و کشمیر هند برگزار شد.

این همایش یک روزه در منطقه بدگام کشمیر در دبیرستان لاکی استار و از سوی تحریک کاروان شاه همدان(ره) و با هدف تبیین اهداف قیام کربلا برای نسل جوان و نوجوان برگزار گردید.

این برنامه با عنوانHUSSAINI DAY  روز حسینی(ع) و با حضور دانش آموزان و اساتید، مسؤولان این دبیرستان برگزار شد.

پیر سید اشفاق بخاری شافعی در سخنان خود در این همایش گفت: اگر ما بتوانیم هدف قیام اهل بیت و امام حسین را بفهمیم مشکلات ما حل خواهد شد.

وی تاکید کرد جوانان و نوجوانان ما در این قبال وظیفه مهمی دارند.

در پایان دانش آموزان ممتاز این مرکز آموزشی مورد تشویق قرار گرفتند.

مرد مسلمانی که شغلش دوست شدن با بیماران علاج ناپذیر است 

ابومومن جوان مسلمان و فعال اجتماعی در لندن است که به عنوان یکی از داوطلبان بنیاد مراقبت عدن، وظیفه او ایجاد رابطه دوستی و مراقبت از بیماران علاج ناپذیری است که دوست، خانواده یا فامیلی در بستر مرگ ندارند.

شغل یک جوان مسلمان در لندن داوطلب مراقبت و همراهی با بیماران علاج ناپذیری است که هیچ خانواده یا دوست و آشنایی در بستر مرگ ندارند.

ابومومن، جوان مسلمان و فعال اجتماعی در شهر لندن است. وی یکی از داوطلبان بنیاد «مراقبت عدن» است و وظیفه او در این سازمان دوستی و مراقبت از بیماران علاج ناپذیر و رو به موت می‌باشد. وی این بیماران را که هیچ خانواده، دوست و آشنایی را نزدیک بسترشان ندارند شناسایی کرده و در آخرین روزها یا لحظات مرگ از آن‌ها مراقبت می‌کند.

تصاویر متعددی که بر دیوار اتاق او نصب شده‌اند، بیمارانی را نشان می‌دهند که او در لحظات آخر در کنارشان بوده و لبخند را به لب آن‌ها نشانده است.

مومن در این باره توضیح می‌دهد: کار ما شامل ایجاد یک دوستی فشرده می‌باشد. ما بعد از ظهر را با بیماران می‌گذرانیم، آن‌ها را همراهی کرده، برایشان غذای مورد علاقه شان را فراهم می‌کنیم. دیگر فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم. مثلا برایشان قرآن می‌خوانیم و اینکه حتی آن ها را به سفر می‌بریم. هدفمان این است که بتوانیم آخرین آرزوی بیمار را برآورده کنیم و آن‌ها را که به خاطر ناتوانی جسمی قادر به حرکت نیستند، به مکان‌هایی که می‌خواهند ببریم.

بیشتر بیمارانی را که مومن با آن‌ها سر و کار دارد مسلمان هستند، اما این بنیاد با بیماران غیرمسلمان نیز دوستی برقرار می‌کند. بنیاد «مراقبت عدن» شرکایی از ادیان دیگر نیز داشته تا تشییع جنازه غیرمسلمانان با مراسم و آیینی‌ که ترجیح می‌دهند انجام شود.

چالش پیش روی تازه مسلمانان به اسلام هنگام مرگ

 تازه گرویدگان به دین اسلام معمولا بیشترین بیماران علاج ناپذیر در لیست این بنیاد می‌باشند.

مومن دراین باره می‌گوید: ما معمولا تازه مسلمان‌هایی را می‌بینیم که اغلب تنها مسلمان در خانواده خودشان هستند و از اعضای خانواده و فامیل جدا افتاده‌اند و نگران زندگی بعد از مرگ هستند.

وی می‌افزاید: در مورد کیفیت دفن وظیفه ماست که با اعضای فامیل درباره مراسم خاکسپاری اسلامی صحبت کنیم و اطمینان حاصل کنیم که مسلمان به شیوه دیگر مسلمانان تدفین شود. در برخی موارد خانواده‌ها به برگزاری مراسم تشییع غیراسلامی و مسیحی تاکید داشته‌اند، اما مواردی هم بوده که به خواسته‌های متوفی احترام گذاشته‌اند.

وی می‌افزاید: تا سال 2030 نزدیک به یک چهارم میلیون مسلمان بالای سن 65 در انگلستان وجود خواهند داشت و ما وظیفه داریم به این مسأله رسیدگی کنیم. متاسفانه مسلمانان در این رابطه بی‌توجه بوده‌اند و باید برای برطرف کردن این نیاز سریعتر عمل کنند.

از زمان تاسیس این بنیاد در اواخر سال 2014 تاکنون، مومن و دیگر داوطلبان مراسم تدفین 52 نفر را ترتیب داده‌اند و با بسیاری بیماران در حال مرگ دیگر دوست شده‌اند.

اسناد مهر و موم شده مربوط به پرونده تیرانداز مسجد کِبِک منتشر می‌شوند 

براساس حکم قاضی دادگاه کبک برخی اسناد و مدارک مهر و موم از جمله احکام تفتیش و دیگر مستندات مربوط به پرونده الکساندر بیسونت، متهم تیراندازی به مسجد شهر کبک منتشر خواهند شد.

رسانه‌ها قادر به انتشار چند گزیده از اسناد مهر و موم شده خواهند بود که این اسناد شامل 10 حکم تفتش پلیس می باشند. قاضی آیلین موراند گفت: به زودی بیشتر اطلاعات مربوط به این پرونده در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار می‌گیرند.

در پی دادگاه اولیه بخش‌های زیادی از اسناد مربوط به این پرونده از حالت مهر و موم درآمدند. برای مثال در سندی که روز جمعه افشاء شد، جاناتان فیلتو افسر اداره پلیس گفته بود که در شب حادثه  در روز 29 ژانویه یک دختر 7 ساله را در مسجد دیده که پدرش جلوی چشمش با شلیک گلوله از پای درآمده است.

به علاوه تجهیزات الکترونیکی از جمله سه دستگاه لپ تاب اپل، یک کامپیوتر ایسر، چهار آی‌پد و 2 آیپاد و یک تلفن همراه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در این اسناد همچنین اسامی برخی شاهدان وجود دارند. همچنین اسناد بیشتری نیز در 10 روز آینده منتشر خواهند شد.

قاضی دادگاه در ادامه گفت: این پرونده توجه رسانه زیادی را در کبک به خود جلب کرده که تا به امروز بی نظیر است. موضوعات حساسی در این زمینه مدنظر هستند از جمله اخبار سیاسی، کشتار دسته جمعی، مسأله مهاجرت، اسلام هراسی، نژادپرستی، عدم مدارا و افزایش حقوق افراط گرایان در کشور.

الکساندر بیسونت 27 ساله به جرم حمله به مسجد کبک در کانادا در ژانویه امسال، متهم به 6 مورد قتل درجه اول و 6 مورد اقدام برای قتل می‌باشد.

وی با اسلحه به نمازگزاران مسجدی در کبک حمله کرده، با شلیک گلوله 6 نمازگزار را به شهادت رسانده و عده زیادی را مجروح کردند. دادستان دادگاه کبک حاضر نشد اتهام تروریستی به پرونده وی اضافه شود.

اگر برای یک روز حکومت را بدست بگیریم ربا را از بین می‌بریم 

امیر جماعت اسلامی پاکستان در اعتراض به وجود نظام استثماری و ربوی در اقتصاد پاکستان گفت: حتی اگر برای یک روز حکومت را بدست بگیریم ربا را از بین می بریم.

سناتور سراج الحق که نماینده مجلس سنای پاکستان و امیر یکی از بزرگترین گروههای مذهبی پاکستان یعنی جماعت اسلامی است در شهره مانسهره و در سخنرانی خود در میان اعضای این جماعت اعلام کرد: در کشور باید نظام اسلامی حاکم باشد؛ در دادگاهها قوانین قرآنی و اسلامی نافذ شود و فساد اداری و مالی ازبین برود.

وی در ادامه افزود: تمام بخش های کشور بدست کسانی اداره می شود که احکام اسلامی را قبول ندارند و کشور را به سمت لیبرالیزم و سکولاریزم پیش می برند در حالیکه ما مسلمانان اجرای احکام اسلام  و قرآن را خواستاریم.

تشکیل زنجیره انسانی و تحصن مقابل کنسولگری میانمار در شهر تورنتو 

گروهی از بنگلادشی های مقیم کانادا در اعتراض به ظلم و جنایت علیه مسلمانان روهینیگا در ایالت آراکان میانمار در مقابل کنسولگری این کشور در شهر تورنتو زنجیره ای انسانی تشکیل دادند.

اعتراض کنندگان پلاکاردهایی را دست داشتند که برآن نوشته شده بود: از حقوق بشر حفاظت کنید، کشتار روهینیگا را متوقف کنید و مقابل حرکت های نژادپرستانه بایستید.

پس اتمام این تحصن بیانه ای پنج ماده ای قرائت شد که در آن توقف فوری پاکسازی نژادی در ایالت آراکان و عمکل به مصوبات سازمان ملل در آن خواسته شد

وهابیت ارتباطی با هیچ یک از مذاهب اسلامی ندارد 

یخ یوسف الناصری پژوهشگر مرکز میراث کربلا وابسته به آستان مقدس عباسی در کنفرانسی علمی با عنوان «هجوم وهابیت به شهر کربلا»، تاکید کرد: وهابیت با هیچ یک از مذاهب چهارگانه اسلامی ارتباطی ندارد.

شیخ الناصری  اشاره کرد: بعد از تأسیس تفکر وهابیت، شهر کربلا در پایان قرن هجدهم مورد هجوم ترریست ها قرار گرفت و این تفکر مجموعه ای از افکار خطرناک در جهان بوجود آورد که از جمله آن ها ایجاد وهابیت در کشور های عربی است.

وی افزود: وهابیت در حملاتش به شهر کربلا جنایت هایی زیادی را علیه این شهر و اهالی آن مرتکب شد و در مراقد مطهر عراق خرابی و ویرانی به بار آورد. تمامی این جنایات دلالت بر ریشه کینه توزی و نفرت انگیزی وهابیت دارد که این فرقه گمراه در جان پیروان خود کاشته است.

محمد رضا هاشمی پژوهشگر دیگر در این همایش تصریح کرد: تفکر گمراه کننده وهابیت، یک تفکر بسیار انحرافی است که به تحریف آیات قرآن و احادیث نبوی روی آورده است و رسانه های داخلی و بین المللی نقش مهمی در پوشش این فعالیت داشته اند.

در حاشیه این کنفرانس، مرکز میراث کربلا یک نمایشگاه تصاویر برگزار کرد. این نمایشگاه مشتمل بر 16 تابلو هنری بود که مراحل توسعه آستان مقدس حسینی را در طول عصر های متوالی نشان می دهد. بخش دیگر نمایشگاه تصاویری را در خود جای داده بود که انتفاضه شعبانیه و آثار بمباران و ویرانی آستان های مقدس حسینی و عباسی و شهر کربلا را به نمایش می گذارد که مورد تعرض رژیم صدام قرار گرفت.

نیمی از مراکز اسلامی مالزی در برابر آتش سوزی ناامن هستند 

نیمی از مراکز دینی اسلامی در کشور مالزی از نظر امکانات ایمنی در برابر آتش سوزی ناامن هستند. اداره آتش‌نشانی و امداد و نجات مالزی اعلام کرد 50%  از  956 مرکز اسلامی و مدرسه آموزش قرآن در کشور مالزی که از سوی بازرسان این اداره مورد بازدید قرار گرفته اند در برابر آتش سوزی ناامن اعلام شده‌اند.

داتوک وان محمد نور ابراهیم مدیر کل آتش نشانی گفت: این مدارس باید به امکانات ایمنی به ویژه نصب تجهیزات اطفای حریق مجهز گردند. شایع ترین ایراد مشاهده شده نداشتن تجهیزات ایمنی اطفای حریق بود که بازرسان به 291 مدرسه اسلامی اخطار داده‌اند که تا پایان تاریخ اعلام شده یعنی 13 اکتبر باید این مشکل برطرف گردد.

وی افزود: یک مشکل رایج دیگر این بود که ساختمان‌ها خروجی کافی هنگام بروز آتش نداشتند. مراکز و مدارس اسلامی همچنین باید تجهیزات ایمنی آتش سوزی مانند سیستم زنگ خطر یا آشکارساز دود را به عنوان یک احتیاط ایمنی نصب کنند.

این مقام آتش نشانی مالزیایی این سخنان را  امروز در نمایشگاه و کمپین ایمنی آتش در سالن برجایا مگامال در ایالت پهانگ در مالزی گفته و تصریح کرد: ما هم اکنون در حال جمع آوری اطلاعات و ارائه آن‌ها به دولت هستیم.

گفتنی است وقوع حریق در یک مدرسه اسلامی در کوالا لامپور، پایتخت مالزی که در 24 سپتامبر رخ داد جان ۲۵ نفر را گرفت. اکثر قربانیان این حادثه دانش‌آموز بودند. این آتش سوزی در مدرسه «دار‌القرآن اتفاقیه» در کوالا لامپور اندکی پیش از طلوع آفتاب به آتش‌نشانی اعلام شد. اما ماموران آتش‌نشانی و آمبولانس‌ها هنگامی به این مدرسه رسیدند که ۲۳ محصل و ۲ آموزگار جان خود را از دست داده بودند.

مسجدی در ویرجینیای مرکزی روز درهای باز برگزار کرد 

جامعه اسلامی شارلوتزویل در ایالت ویرجینیای مرکزی در آمریکا روز گذشته میزبان یک نشست میان ادیانی و روز درهای باز به هدف ایجاد اتحاد میان مردم با پیشینه‌های دینی و اعتقادی مختلف بود. بیش از 100 نفر در این نشست حضور پیدا کردند.

درحالی که تعداد نئونازی‌ها و کو کلوکس کلان‌های نژادپرست در شهر شارلوتزویل، در ویرجینیا رو به افزایش گذاشته‌اند، اعضای این مسجد تلاش دارند همدلی و اتحاد را بار دیگر به میان مردم بازگردانند. پس از خشونت‌های تابستانی درشارلوتزویل که منجر به کشته شدن یک زن در راهپیمایی نژادپرستان شد، جامعه اسلامی لازم دیدند به سوءبرداشت‌ها درباره اسلام پاسخ داده و ارتباط محکم‌تری با مردم ادیان دیگر بسازند.

سعد حسین، از معتمدین این مسجد می‌گوید: ما امیدواریم همگان دریابند که ما در اینجا هستیم و بخشی از جامعه محسوب می‌شویم. این گردهمایی به مردم کمک خواهد کرد که درک بهتری از دین اسلام داشته باشند، سوءتفاهم‌ها در خصوص دین اسلام در ذهن آن‌ها از بین برود و دانشی را که تا پیش از این درباره اسلام نداشته‌اند به دست بیاورند.

حسین افزود: مسلمانان بخشی از این جامعه محسوب می‌شوند. آن‌ها اینجا پزشکان، وکیلان بوده یا به دیگر فعالیت‌ها اشتغال دارند.

مایک سیگنر شهردار با شرکت در این نشست می‌گوید: چنین رویداد‌هایی پل ارتباطی برقرار می‌کنند و همه از همدیگر اطلاعات دینی یاد می‌گیریم.

سیگنر افزود: صدها تن از کشورهای دیگر همراه با خانواده‌هایشان به اینجا آمده‌اند و بخشی از جامعه ما شده‌اند و آزادی حق آن‌ها است.

در پایان اعضای مسجد خاطرنشان کردند که مردم و غیرمسلمانان می‌توانند هر زمان که می‌خواهند از مسجد بازدید به عمل آورده و دین آن‌ها را بهتر بشناسند.

ادای احترام به ۱۱ تن از علمای سنگاپور به سبب کمک به جامعه اسلامی 

روز گذشته شورای مذهبی اسلامی سنگاپور «مویس» طی مراسمی که در منطقه دولتی ایستانا در کوالالامپور پایتخت سنگاپور برگزار شد، به چند تن از علماء و شخصیت‌های اسلامی به سبب دستاوردهایشان و کمک‌های انجام داده برای بهبود زندگی مسلمانان در این کشور جوایزی اهداء کرده و به آنان ادای احترام شد. حلمیه یعقوب رییس جمهور سنگاپور شخصا جوایز را به برگزیدگان تقدیم کرد.

این جوایز به کسانی اهدا گردید که در زمینه‌های مختلف مانند آموزش، خدمات اجتماعی یا تعالیم اسلامی در جامعه اسلامی تاثیر گذار بوده و نقش پررنگی داشته‌اند.

حاجی عبدالرزاق ماریکار مدیر اجرایی شورای اسلامی سنگاپور گفت: این افراد برای ایجاد اتحاد اجتماعی، ارتقاء همدلی در جامعه و برقراری رابطه دوستی و اتحاد میان شهروندان سنگاپور و خارجی‌ها نقش ایفاء کرده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت روحیه اجتماعی در سخنرانی خود، مردم را به افزایش فعالیت‌هایی چون دادن زکات و کمک به نیازمندان تشویق کرده و گفت: در سالی که گذشت نسبت به سال‌های قبل کمک‌های مردمی بیشتری به مستمندان داشته‌ایم و این مایه خرسندی است.

ماریکار افزود: در سال گذشته 18.4 میلیون دلار از سوی مردم به نیازمندان کمک شده که نسبت به سال 2015 این رقم 16% افزایش نشان می‌دهد. این جلوه‌ای از ارزش‌های عمیقی است که از هسته هویت مسلمانان سنگاپور نشات گرفته که برای تقویت جامعه و کمک به ملت و فرای آن تلاش می‌کنند.

برندگان این جایزه چه کسانی بودند؟

استاد علی محمد 71 ساله، در ده‌ها سال فعالیت داوطلبانه، به بسیاری از جوانان از افراط گرایان دینی گرفته تا مجرمین قاچاق مواد مخدر مشاوره داده و کمک کرده است. وی در سال 2007 در صدور فتوای مهمی در رابطه با اهمیت و حلال بودن پیوند اعضای بدن از سوی مسلمانان نقش ایفاء کرده است که یکی از دلایل اصلی دریافت این جایزه از سوی وی بود.

دکتر رادیا سلیم 54 ساله از دیگر برندگان این جایزه که در سال 2012 نهادی به منظور کمک به مبتلایان به بیماری‌های روانی و حمایت از خانواده‌های آن‌ها تشکیل داده دراین باره می‌گوید: هدف ما از بین بردن دیدگاه‌های غلط و سوءتفاهم‌ها درباره مشکلات و بیماری‌های روانی بود تا مردم در صورت مواجه با چنین مسائلی زودتر به پزشک مراجعه کرده و درمان روند بهتری داشته باشد.

استاد علی، بنیانگذار یک گروه توانبخشی مذهبی در سال 2003 و از برندگان این جایزه نیز گفت: من بر این باورم که اسلام دین نفرت و خشونت نیست. وقتی ما در کنار غیرمسلمانان زندگی می‌کنیم وظیفه داریم ثابت کنیم که تنها گروه کوچکی از افراط‌گرایان وجود دارد که آن‌ها نیز هیچ ارتباطی به اسلام ندارند./۹۹۴/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات