۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۳۱۸۲۲
یادداشت؛

لغو تحریم‌ها چه شد؟!

آقای روحانی! آقای ظریف! متأسفانه با این دست‌فرمان، بیم آن است که شما روزی صلاح را بر ادامه دادن برجام با کشورهای منطقه اوراسیا ببینید! یا اصلا جزایر قناری!
تحریم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از «وطن امروز»، این روزنامه در یادداشتی از «حسین قدیانی» نوشت:

ناظر بر ده‌ها مورد درشت‌گویی علیه اصحاب نقد و نیز ناظر بر تکرار همان مواضع منتقد توسط بعضی‌ها، احتمالا این حق برای ما محفوظ است که این روزها، حضرات را با عرض معذرت، یا حواله به جهنم بدهیم که نلرزند یا بی‌سواد و بی‌شناسنامه و بزدل سیاسی و افراطی و تندرو و متحجر و عقب‌مانده بخوانیم اما سخن بر سیاق کینه و کنایه، منش ما نیست! پس کمافی‌السابق، از در خیرخواهی وارد می‌شویم! آقای روحانی! آقای ظریف! یادتان هست روزگاری فرض را بر این گرفتیم که «اصلا شما راست می‌گویید و برجام، فتح‌الفتوح! لطفا برای جلوگیری از پاره شدن دستاورد گرانقدرتان، متولیان وظیفه‌شناسی برای این طفل نوپا باشید و الا عدم پاسخ شایسته به رفتار و گفتار اوباما و جان کری، حتما سبب خواهد شد برجام دچار پارگی شود»؟! بله البته! این روزها هیچ کجای کاغذ برجام پاره نیست لیکن لغو شدن شمار کثیری از تحریم‌های قبلی فقط روی کاغذ که منجر به عدم مشاهده عینی عواید آن شده، به‌علاوه اعمال تحریم‌های جدید که «مادر تحریم‌ها» فعلا جدیدترین و عجیب‌ترین و پردامنه‌ترین آن است، مع‌الاسف آدمی را به این آرزو وامی‌دارد که کاش همان کاغذ برجام توسط سران قبلی و فعلی کاخ سفید پاره می‌شد! عاقبت، خودتان مکرر گفته‌اید که «کاتسا» نقض توأمان جسم و روح برجام است!

لذا از «پارگی کاغذی» بدتر است! آقای روحانی! آقای ظریف! یادتان هست گفتیم جواب دزدی اموال ملت ایران توسط یانکی‌ها آن‌هم در پسابرجام، ارسال چند ایمیل برای وزیرخارجه آمریکا نیست؟! یادتان هست گفتیم وقتی اوباما و جان کری در روز روشن و به شکل علنی و رسمی و با صدای بلند و بلکه هم در مقام عمل، حالا بگو روح برجام را دارند نقض می‌کنند، زیبنده نیست پاسخ شما خلاصه شود در لاله گوش چند نماینده مجلس در چند جلسه خصوصی؟! یادتان هست گفتیم این همه شل آمدن، از قضا دشمن را تحریک به نقض عهد مضاعف می‌کند به حدی که اندک تناسبی میان داده‌های ما به دشمن و ستانده‌های ما از دشمن، باقی نگذارد؟! یادتان هست گفتیم کمی بیشتر هوای برجام‌تان را داشته باشید و کمی بیشتر روی آن تعصب داشته باشید؟! یادتان هست گفتیم اگر می‌خواهید فتح‌الفتوح‌تان لکه‌دار نشود، اندکی جدی‌تر برابر شیطنت‌های شیطان بزرگ، موضع بگیرید که سران کاخ سفید فکر نکنند با مشتی بچه طرفند؟!

خلاصه همه نقدهای ما این بود که واقعا اگر برجام را مفید می‌خوانید، پس جوری با دشمن تعامل نکنید که توهم بزند هر بلایی در مقام عمل، سر توافق بیاورد، نهایت اعتراض شما، بسنده کردن به چند جمله چندوجهی است! البته قبل‌ترش، ما با اصل و اساس این جمله، بارها و بارها مخالفت کرده بودیم که «هیچ توافقی، بدتر از عدم توافق نیست»! حرف حساب ما این بود؛ با این گارد، زپرتی‌ترین کشورها هم، کمترین حق تو را کف دستت نمی‌گذارند، وای به حال آمریکا! آقای روحانی! آقای ظریف! یادتان هست می‌گفتیم اگر هدف از برجام، واقعا لغو تحریم‌های قبلی و ممانعت از تصویب تحریم‌های جدید است، پس چرا با گارد بی‌گارد «هر توافقی، بهتر از عدم توافق است»؟! واضح بود که با این دست‌فرمان، فرجام برجام می‌شود همین که امروز داریم تماشا می‌کنیم؛ کاغذی کاملا سالم و بدون حتی یک سانت پارگی اما همراه با عرض سلامی خدمت «مادر تحریم‌ها»! همان «کاتسا»یی که خود یانکی‌ها «سنگین‌ترین رژیم تحریمی تاریخ» می‌خوانندش!

و این، از جمله ثمرات برجامی است که فتح‌الفتوح‌خوانندگانش، متولیان امینی برایش نبودند! تو گویی برای ایشان، خود آن کاغذ مهم بود، نه اهدافی که باعث شد به برجام برسیم! پس اینکه ما تیتر می‌زنیم «برجام را پاره کرد» اشاره به کاغذ برجام نیست، بلکه اشاره به اهداف برجام است! اگر تحریم‌های قبلی، یا اساسا لغو نشده‌اند و یا اگر هم لغو شده‌اند، دارای سودی معادل «تقریبا هیچ» در مقام عمل هستند و هنوز ما نتوانسته‌ایم تعامل بانکی لازم را با دنیا برقرار کنیم و اگر تحریم جدید هم می‌شویم، آن‌هم تحریم موسوم به «مادر تحریم‌ها» این همه یعنی پارگی اهداف برجام! هدف که رسیدن به 4 برگ کاغذ نبود! هدف «لغو بالمره تحریم‌های قبلی بود و عدم تصویب تحریم‌های جدید»! و با وجود چنین هدفی، شک نکنید که «برجام را پاره کرد»! دیروز آقای اوباما! و امروز هم آقای ترامپ! و هر دو هم، رئیس‌جمهورهای آمریکا! بله! جمله جناب سیف که «عایدی ما از برجام، تقریبا هیچ بوده» برمی‌گردد به زمان ریاست‌جمهوری اوباما! و دبه درآوردن‌ها، از همان روزها شروع شد! پس ترامپ دارد همان مسیری را می‌رود که اوباما برایش گشود اما سلمنا! اسکلانه‌تر! منتهای مراتب، نه «اوباما» رئیس‌جمهور آلمان بود و نه «ترامپ» رئیس‌جمهور فرانسه است!

این هر دو میز کارشان در اتاق بیضی واقع در کاخ سفید واقع در واشنگتن واقع در همان آمریکایی است که شما آقای روحانی! بله! دقیقا شخص شما معتقد بودی «از آنجا که آمریکا، کدخدای اروپاست و اروپا «آقااجازه» است، اگر ما با آمریکا وارد مذاکره شویم، راحت‌تر می‌توانیم تحریم‌های قبلی را بالمره لغو کنیم و مانع تصویب تحریم‌های جدید هم بشویم»! چه خوب! چقدر زیبا! از قضا، اذن مذاکره با یانکی‌ها به شما داده شد تا هم تحریم‌های قبلی بالمره لغو شود و هم تحریم‌ جدیدی تصویب نشود! ولی هم تحریم جدید تصویب شد و هم تحریم‌های قبلی لغو نشد! و باز هم چه خوب! و چقدر زیبا که اینک شما با ما سخن از ادامه‌دادن برجام با اروپا می‌رانی! آقای روحانی! آقای ظریف! اگر واقعا خواهان ابقای برجام بودید، اتفاقا باید علیه نقض عهدهای برجام توسط آمریکا، چنان سفت و سخت و محکم و با اشاره به فلان و بهمان کار مشخص در مقام عمل، رفتار و گفتار می‌کردید که سران کشورهای اروپایی بروند پیش سران کاخ سفید و به زعمای اتاق بیضی هشدار بدهند که «از قرار، دولت ایران بر استیفای حقوق خود از برجام، کاملا جدی است، لذا پای‌تان را بگذارید روی ترمز!» اینکه هم تحریم‌های قبلی عملا باقی باشد و هم می‌خوریم به پست «مادر تحریم‌ها» و هم کماکان خواهان ادامه برجام، این بار با هم‌دهاتی‌های کدخدا یعنی اروپای آقااجازه هستیم، نهایت آرزوی مشترک آمریکا و اروپاست!

اهداف برجام برای ما پاره و منافع برجام برای آمریکا روشن و در عین حال، ادامه برجام با دولت‌های اروپایی! حالا این وسط، تحریم‌های قبلی بالمره لغو نشد، نشد! دوباره هم تحریم شدیم، شدیم! «مادر تحریم‌ها» هم شدیم، شدیم! مهم برجام است! و تمدید آن! و اگر اهداف برجام، عملا و علنا پاره شد، سر کاغذ برجام به سلامت! آقای روحانی! آقای ظریف! از اینجا به بعد یادداشت، من را اصلا غرب‌زده‌ای فرض کنید که نه خمینی توانست متوجه خباثت‌های آمریکا کند، نه حضرت آقا! آری! من را غرب‌زده‌ای فرض کنید که ناظر بر درافشانی‌های چند روز اخیر شما، تازه فهمیدم سران کاخ سفید، چه جور جانورهایی هستند! و همین تازگی‌ها متنبه شدم که سپاه، چقدر عزیز است و تا چه حد محبوب! خب! بعدش؟! آیا قرار است جانوری به نام ترامپ با «مادر تحریم‌ها» گریبان سپاه عزیز من و شما را بگیرد و گریبان موشک‌های کشور را بگیرد و گریبان همکاران و همراهان سپاه را بگیرد و گریبان سایر نهادها و ارگان‌ها را بگیرد و شما اما اکتفا کنید به مختصر سخنانی در مدح سپاه و پیوستن به اصحاب هشتگ «من هم سپاهی هستم» و ادامه برجام با اروپای آقااجازه؟! همین؟! یعنی شما احیانا وظیفه دیگری در قبال پاسداری از پاسداران امنیت این مردم و این مرز و بوم ندارید؟! یعنی شما فکر نمی‌کنید در مواجهه با دشمنی عملیاتی دشمن، لازم است فی‌المثل، 4 تا تعهدات خود در برجام را تعلیق کنید؟! براستی شما اذن مذاکره گرفتید که چند صباحی با یانکی‌ها بپرید و بعد هم با اروپایی‌ها؟! همین؟!

پس چه شد آن وعده که کنار خانواده شهدای هسته‌ای به ملت دادید؟! که همه تحریم‌ها در همان روز اجرای برجام، بالمره لغو می‌شود؟! و تحریم جدید هم آمریکا بگذارد در کوزه و آبش را بخورد؟! چه شد پس؟! آیا فکر می‌کنید این مردم و رهبر حکیم و البته صبورشان، تنها و تنها منتظر 4 تا برگ کاغذ بودند تحت عنوان توافق مثلا؟! پس اهداف برجام چه شد؟! آقای روحانی! آقای ظریف! متأسفانه با این دست‌فرمان، بیم آن است که شما روزی صلاح را بر ادامه دادن برجام با کشورهای منطقه اوراسیا ببینید! یا اصلا جزایر قناری! 5 به‌علاوه یک، جملگی خارج از برجام اما منتفع از برجام و ما داخل برجام و در حال دست و پنجه با «ننه‌بزرگ تحریم‌ها»! و دل‌خوش به اینکه کاغذ برجام همچنان سالم است! و هنوز هستند کشورهایی که ما را در ادامه دادن مسیر برجام، تنها نگذارند! در نهایت، پرسشی و عرضم تمام! آن توافق، توافق، توافقی که مدعی بودید توانسته سایه شوم جنگ را از سر کشور، دور کند، همین برجام بود؟! اجازه دارم منبعث از «سایه شوم مادر تحریم‌ها» در جواب بگویم زرشک؟!

ارسال نظرات