۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۳۱۷۷۵
در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس صورت گرفت؛

دیدار لاریجانی با رؤسای پارلمانی ویتنام، عراق، ترکیه و مکزیک

رییس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس با رؤسای پارلمانی کشورهای ویتنام، عراق، مکزیک و ترکیه دیدار و گفت و گو کرد.
لاریجانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خانه ملت،  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس در دیدار با رئیس پارلمان ویتنام بر ارتقاء سطح روابط بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ویتنام گام های موثری برای توسعه برداشته و جمهوری اسلامی این آمادگی را دارد به توسعه روابط اقتصادی و صنعتی با ویتنام بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مواضع ویتنام در مسائل بین المللی مناسب است و در زمینه های صنعتی این امکان وجود دارد همکاری های بیشتری بین دو کشور در بخش های خصوصی شکل بگیرد.

براساس این گزارش رئیس پارلمان ویتنام نیز در این دیدار گفت: ویتنام برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی قائل است و از سال 2016 سطح همکاری ها بین دو کشور ارتقاء یافته است.

رئیس پارلمان ویتنام خواستار ارتقاء مناسبات اقتصادی دو کشور تا سطح 2 میلیارد دلار شد و گفت: به نظر می رسد زمینه های مناسبی برای انجام این مهم فراهم است.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور گفت: این کمیسیون مشترک در زمینه های کشاورزی، نفت و گاز و شیلات تصمیم های خوبی گرفته که باید اجرایی شود.

رویکرد اقلیم کردستان به پشتوانه اسرائیل به منطقه آسیب می‌زند

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در در دیدار با رئیس پارلمان عراق به شرایط عراق و منطقه اشاره کرد و گفت: شرایط به وجود آمده، گسترش رایزنی، مذاکره و گفت وگو بین دو کشور را ضروری ساخته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحولات عراق سبب نگرانی نسبت به آینده این کشور می باشد، عراق هنوز از شر تروریست رها نیافته مسئله جدایی طلبی کردستان شروع شد.

لاریجانی به حمایت ایران از کردهای عراق در جریان تروریسم و مبارزه با آن اشاره کرد و گفت: رویکرد کردستان بر امنیت عراق و منطقه لطمه می زند زیرا اسرائیل پشت سر این قضیه قرار دارد.

وی ادامه داد: آمریکا نیز هر چند به ظاهر مخالفت می کند اما چندان اطمینان به آن ها نداریم.

لاریجانی ادامه داد: احتمال سوء استفاده برخی از اوضاع عراق وجود دارد بنابراین مسائل باید به درستی رصد و سیاستگذاری شود.

وی عراق را کشوری مهم، ممتاز و دموکرات خواند و گفت: این بحران احتمالی شکننده در داخل و خارج از عراق می تواند وجود داشته باشد بنابراین باید هوشیار بود. تحرکات پارلمان و دولت عراق خوب بوده اما کافی نیست. باید سعی شود مسائل در کوتاه ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

لاریجانی تصریح کرد: حرکت همه پرسی دستاوردهای این سال های اقلیم کردستان را از بین می برد و برای منطقه مشکل ساز می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ایران از عراق یکپارچه حمایت قاطع می کند.

در این دیدار سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز از مواضع و حمایت ایران قدردانی کرد و گفت: عراق هنوز نیازمند مشورت و حمایت های ایران می باشد.

وی گفت: بعد از آزادی موصل به بازسازی منطقه و بازگشت آوارگان می اندیشیدیم که وارد مسئله جدید اقلیم کردستان شدیم.

رئیس پارلمان عراق افزود: در قانون اساسی عراق همه پرسی وجود ندارد و بر عراق یکپارچه تاکید شده است. در خصوص کردستان نیز مشکلاتی ناشی از حضور تروریست ها و برخی نارسایی ها حتی برخی خطاهای سیاسی وجود آمد که راه حل آن مذاکره و گفت وگو است.

الجبوری بحران عراق را در برگیرنده منطقه دانست و گفت: احتمال گسترش بحران عراق در منطقه به خصوص ایران وجود دارد و از این بابت نگران هستیم.

وی رفراندوم در کردستان عراق را فاقد رسمیت و مشروعیت خواند و به دیدار خود با مسعود بارزانی اشاره کرد و گفت: تصمیم و اقدامات دولت عراق برای بست سرزمین و سه سرزمین خودش بوده است که باید زودتر انجام می شد. این اقدامات برای مقابله با کردستان و در برابر همه پرسی یا تحریم کردستان انجام نشده است.

جبوری ادامه داد: بحران عراق کردستان منطقه ای است و باید به صورت منطقه ای حل و فصل شود بنابراین رایزنی ها باید افزایش یابد.

رئیس پارلمان عراق گفت: آنچه از سوی بارزانی انجام شده سبب ایجاد مناقشه در منطقه شده است، عراق از کردها حمایت می کند و به آن ها احترام می گذارد اما به حفظ تمامیت ارضی عراق و عراق یکپارچه تاکید داریم.

ایران از تمامیت ارضی عراق به‌صورت کامل حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار دیگری که با رئیس پارلمان ترکیه ترتیب یافت بر گسترش سطح همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و گفت: روابط اقتصادی دو کشور ظرفیت گسترش و ارتقاء را دارد و می‌تواند به 3میلیارد دلار در سال برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید اتاق‌های بازرگانی دو کشور بیشتر فعال شوند و ایجاد کمیسیون‌های مشترک اقتصادی دو کشور می‌تواند این مهم را تسهیل کند.

لاریجانی به عرصه‌های نفت و گاز، انرژی‌های پاک، حمل و نقل ریلی و محیط زیستی به عنوان محورهای همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: در همه این زمینه‌ها می‌توان همکاری مشترک داشت و سطح روابط اقتصادی دو کشور را افزایش داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به شرایط منطقه اشاره کرد و گفت: مذاکرات سوریه در آستانه خوب پیش رفته است ولی نیاز به ابتکارات تکمیلی دارد تا این مذاکرات تقویت شود، روسیه هم نقش فعال و موثری در این مذاکرات داشته است.

وی به حفظ تمامیت ارضی کشور عراق تأکید  کرد و گفت: ایران از تمامیت ارضی عراق به صورت کامل حمایت می‌کند. در عراق مسئله داعش تمام نشده که یک مسئله دیگری رخ داده است و اسرائیلی‌ها پشت این بحران قرار دارند.

لاریجانی گفت: ایران همواره در کنار کردها بوده است اما این اقدامات باعث آشفتگی منطقه و بروز مشکلاتی می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت بیشتر ترکیه از مسلمانان میانمار شد.

بر اساس این گزارش، رئیس پارلمان ترکیه نیز در این دیدار خواستار تقویت و ارتقاء سطح همکاری‌های بین دو کشور شد و گفت: توسعه روابط پارلمانی توسعه روابط بین ملت ها است بنابراین سطح روابط دو کشور باید افزایش یابد و زمینه‌های آن وجود دارد.

وی همچنین افزود: میزان تجارت دو کشور 9.7 میلیارد دلار است و ترکیه قصد دارد این میزان به 30 میلیارد دلار در سال افزایش یابد. فعالان اقتصادی ترکیه مصمم به همکاری‌های نزدیک با فعالان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران هستند و ترکیه از ارتقاء و گسترش روابط اقتصادی به شدت حمایت و استقبال می‌کند.

رئیس پارلمان ترکیه به سفر اردوغان رئیس  جمهور ترکیه به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: پس از این سفر رئیس جمهور دستور دادند که تجارت بین دو کشور بر اساس ارزهای ملی دو کشور صورت گیرد و این تصمیم به موقع و موثر در عرصه اقتصادی برای دو کشور بوده و باید  ارتباط گمرکی دو کشور توسعه یابد.

رئیس پارلمان ترکیه با اشاره به شرایط منطقه، تصمیم‌های دو دولت را تاریخی ارزیابی کرد و گفت: منطقه با چالش‌هایی مواجه است و دو کشور با تهدیدهای مشترک روبرو هستند بنابراین باید با هماهنگی یکدیگر حرکت کنیم تا به وحدت و حفظ تمامیت ارضی کشورها ختم شود. در واقع حفظ تمامیت ارضی عراق سیاست مشترک دو کشور است.

وی همچنین افزود: ترکیه معتقد است رفراندوم در کردستان عراق مشروع نبوده است و در این شرایط همکاری‌های ایران و ترکیه برای منطقه حیاتی است.

رئیس پارلمان ترکیه تصریح کرد: باید با همکاری یکدیگر تلاش شود تا امت‌ اسلامی از این مناقشات خارج شوند.

رئیس پارلمان ترکیه خواستار شکل‌گیری دیدارهای سه جانبه بین ایران، ترکیه و پاکستان برای همکاری و هماهنگی در اعلام مواضع در خصوص مسائل بین‌المللی شد.

رئیس‌جمهور آمریکا فاقد نگاه نظام‌یافته به صلح و ثبات در جهان است

لاریجانی دیداری هم با رئیس پارلمانی مکزیک داشت، که در این دیدار گفت: سطح همکاری‌ها و روابط دو کشور می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی به زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: ایران از حضور مکزیک و شرکت‌های مکزیکی که سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی حمایت خواهد کرد.

لاریجانی سطح مناسبات اقتصادی دو کشور را پایین دانست و خواستار ارتقاء و گسترش آن در بخش‌های صنعتی و تجاری شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به اظهارات ترامپ در خصوص دیوارکشی در مرز مکزیک و آمریکا اشاره کرد و گفت: ترامپ حرف‌های عجیب و غریب زیادی می زند.

لاریجانی تأکید کرد: از وقتی ترامپ رئیس آمریکا شده یک نوع بهم ریختگی در جهان ایجاد کرده است. وی فقط از زاویه پول به مسائل می‌نگرد و فاقد یک نگاه نظام یافته به صلح و ثبات در جهان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ترامپ را یک رئیس جمهور دردسرساز برای دنیا خواند .

رئیس پارلمان مکزیک نیز در این دیدار گفت: از افزایش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور استقبال می‌کنیم و قدم‌هایی را نیز برداشته‌ایم.

خورخه کارلوس رامیرز مارلین در ادامه گفت: در زمینه‌های انرژی فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

وی گفت: از سوی دیگر فوتبال نیز زمینه  همکاری مساعدی برای دو کشور است. مکزیک جام ملت‌های آسیا را رصد می‌کرد بازی ایران شبیه مکزیک است و می‌تواند همکاری مناسبی شکل گیرد.

رئیس پارلمان مکزیک به دیوارکشی آمریکا در مرز دو کشور اشاره کرد و گفت: پیش از ترامپ نیز موانعی در مرزهای ما و آمریکا وجود داشت، اما یوارکشی امری غیرممکن است زیرا هزینه‌های بسیار زیادی دارد.

وی گفت: مواضع و اظهارات ترامپ مشکلاتی را ایجاد کرده است و سبب ناراحتی و سلب آسایش مردم مکزیک شده است. بنابراین مردم مکزیک نگرش خوبی نسبت به ترامپ ندارند. در داخل آمریکا هم بخش میانه‌رو مخالف جدی ترامپ هستند و صدایشان هم بلند است.

رئیس مجلس پارلمان مکزیک، گفت: امروز ترامپ هزینه‌های سنگینی را به آمریکا تحمیل کرده است و امیدوارم که دولت وی سه سال دیگر نباشد./907/204/ح

ارسال نظرات