۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۳۱۷۷۳
دبير جامعه روحانيت كاشان:

هيچ ثوابي بالاتر از انفاق به نيازمندان نيست

دبيرجامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه خداوند براي انفاق ثواب زيادي در نظر گرفته است، گفت: هيچ ثوابي بيشتر و بالاتر از انفاق به نيازمندان نيست.
حجت الاسلام شاه فضل

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در شب شهادت امام سجاد(ع) و در تفسيرآيه 34 سوره توبه كه مي فرمايد ‹‹يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنَّ کَثيراً مِنَ الأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيأْکُلُونَ أَمْوالَ النّاسِ بِالْباطِلِ وَ يصُدُّونَ عَنْ سَبيلِ اللّهِ›› گفت: در آيات قبل صحبت از مشركين و اهل كتاب بود كه خداوند فرمود هم يهود و هم نصاري مشرك شدند.

وي افزود: خداوند در اين آيه اشاره به احبار و رهبان زمان پيامبر اكرم(ص) دارد و مي فرمايد تعداد زيادي از احبار و رهبان ‹‹لَيأْکُلُونَ أَمْوالَ النّاسِ بِالْباطِلِ›› اموال مردم را به بهانه اينكه از خدا مي خواهند گناهان آنها را ببخشن از آنها مي گرفتند.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: يك گروه ديگر از احبار و رهبان در كار خريد و فروش بهشت فعاليت مي كردند و افراد گناهكار را از جهنم مي ترسانيدند و براي اينكه آنها را از جهنم دور كند تقاضاي پول مي كردند تا بهشت را به جاي جهنم برايشان خريداري كنند.

دبير جامعه روحانيت، ادامه داد: در زمان پيامبر با اينكه يهود و نصاري مي دانستند پيامبر و اسلام و قرآن بر حق است اما به دليل  اينكه منافع مادي خود را از دست ندهند، اعلام كردند اين پيامبر آخر الزمان نيست.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند در ادامه آيه بحث كلي را مطرح كرده است و مي گويد، احبار و رهبان به دنبال گرفتن پول و مال مردم از راه حرام بودند اما يك قائده كلي است كه ‹‹وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ›› كسانيكه طلا و نقره ذخير مي كنند‹‹وَلاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللّهِ››  و در راه خدا انفاق نمي كنند و به دنبال مال اندوزي هستند ‹‹ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ›› براي آنها عذاب دردناكي خواهد بود.

وي افزود: خداوند در آيه بعد زمان عذاب آنها را اعلام مي كند ‹‹يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ›› زماني كه آنها را در آتش جهنم داغ مي كنند ‹‹فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ›› و سكه داغ كرده به پيشاني و پشت و پهلوي آنها مي زنند و به آنها خطاب مي شود ‹‹هَـذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ››  اينها مال و اموالي  است كه پس اندازه كرده ايد و نه خودتان خورديد و نه به مردم نيازمندي بخشيديد ‹‹فَذُوقُواْ مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ›› پس مزه آنچه را كه ذخيره كرديد بچشيد.

دبير جامعه روحانيت گفت: خداوند صفت حرص و زياده خواهي را به انسان داده است و انسان هرچه داشته باشد باز هم بالاتر و بيشتر از آنچه دارد مي خواهد و هيچ موقع قانع نيست و تنوع طلب است و به هيچ چيز قانع و راضي نيست.

وي با اشاره به اينكه، خداوند صفت حرص و طمع را به انسان داده است تا آن را براي معنويات خرج كند، گفت: خداوند صفت حرص و طمع را براي جمع كردن ثواب به انسان داده است و انسان به جاي اينكه از صفت حرص و طمع در معنويات استفاده كند در ماديات استفاده مي‌كند.

به گفته وي، اگر انسان در وادي حرص و طمع ماديات حركت كند هيچ موقع قانع نخواهد شد و امروز كساني كه در وادي گناهان جنسي هستند در هواهاي نفساني خود به اندازه اي حريص شدند كه در آن غرق شدند.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: خداوند در اين آيه هشدار مي دهد كه اگر براي دنيا و ماديات حرص و طمع داشته باشيد در انتها هرچه پس انداز كرده ايد به ضرر شما تمام خواهد شد و هيچ سودي از آن نخواهيد برد.

حجت الاسلام شاه فضل به بحث مفسرين در باره ذخيره سازي پول و اموال و حلال و حرام بودن آن اشاره كرد و گفت: اين آيه از زماني است كه هنوز حكم زكات صادر نشده بوده و قبل از اينكه حكم زكات صادر شود خداوند مي فرمايد افرادي كه پول و اموال ذخيره مي‌كنند هرآنچه كه مورد نياز آنها است استفاده كند و مازاد آن را انقاق كنند.

وي افزود: اگر خمس و زكات داده  شود و باز مال و ثروت مازاد باقي بماند و نيازمندي وجود باشند، نمي تواند بي تفاوت باشد، از اين روپول و ثروتي كه خداوند انسان مي دهد براي ذخيره كردن نيست، بلكه خدا مال و ثروت را به انسان داده است تا انسان را امتحان كند چگونه و در چه راهي هزينه مي‌كند.

دبيرجامعه روحانيت كاشان، ادامه داد: مجازات هايي كه خداوند در قيامت براي انسان قرار داده است از جنس عملكرد انسان است و كسي كه با حرف زدن به مردم نيش مي زند در قيامت نيش زبان هاي او تبديل به نيش مار خواهد شد، از اين رو در اين آيه مي فرمايد، پولي را كه اينها ذخيره مي كردند تبديل به عذاب مي شود.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: خداوند از يك طرف كسي را كه انفاق نمي كند بشارت عذاب سخت داده است و از سوي ديگر  گفته است فضليت انفاق كننده انسان را بالا مي برد، به اين معني كه با يك هزارتومان هم مي توان به جهنم رفت و هم مي توان راهي بهشت شد.

 به گفته وي، اگر يك هزار تومان انفاق شود، مانند دانه گندمي كه كاشته شود تبديل به 700 دانه گندم مي شود و باز هم خداوند آن را چندين برابر مي كند و ثواب هيچ چيزي مانند انفاق زياد نيست.

وي با اشاره به اينكه خداوند ثواب انفاق را تا 700 برابر افزايش مي دهد، گفت: خداوند ثواب زيادي براي انفاق و دستگيري از مستمندان داده و تأكيد كرده است مراقب باشيد انفاق هاي خود را با منت گذاشتن و به رخ كشيدن باطل نكنيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در آيه 66 مي فرمايد، كساني كه انفاق نمي كنند مراقب باشند خداوند مي تواند شرايطي را براي انسان فراهم مي‌كند كه همه دارايي خود را در يك لحظه از دست بدهد و او را تبديل به انسان نيازمند كند./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات