۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۵۳۱۶۸۰
نگاهی به کارکردهای طلبگی؛

طلبگی رسالتی خطیر در عرصه بصیرت بخشی جامعه

حوزه علمیه نهادی مقدس بوده و در تربیت طلاب توانمند و امروزی رسالتی خطیر بر دوش دارد، طلابی که بتوانند با تکیه بر علم و آگاهی و آگاه بودن به مسائل و مشکلات جامعه و در سایه بصیرت بخشی در جهت رفع مشکلات اجتماعی و مقابله با آسیب های اجتماعی گام بردارند.
حوزه علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حوزه علمیه رسالتی خطیر در تعلیم و تربیت طلاب خواهر و برادر برای نقش آفرینی در عرصه های مختلف و آینده جامعه دارد، بصیرت بخشی و آگاهی دادن به جامعه، روشنگری در سایه تبلیغ مبلغانی که در حوزه عای علمیه آموزش دیده اند و درس و اخلاق را زیر نظر اساتید برجسته حوزه فرا گرفته اند، مؤثر است.

خروجی اصلی حوزه و رسالتی که بر دوش دارد، تربیت طلاب ولایتمدار، بصیر، آگاه و باتقوا بوده، طلابی که با تکیه بر علم و آگاهی و الگو گیری از بزرگان حوزه بتوانند در تعمیق بخشیدن به باورهای دینی و تبیین اهداف و آرمان های انقلاب نقش آفرین باشند.

از ضروریات حوزه علمیه در جامعه امروز، تربیت طلابی امروزی است، حوزه باید طلابی پرورش دهد و تربیت کند که بتوانند با توجه به نیازهای علمی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، برنامه‌ریزی کرده و در جهت رشد و ارتقای فرهنگ و اخلاق جامعه ایفای نقش کنند.

فعالیت در حوزه علمیه تربیت محور باشد

تربیت صحیح طلاب باید بر اساس معیارهای اسلام ناب محمدی(ع) باشد، تربیت محور بودن فعالیت مدارس علمیه امری مهم برای پرورش طلاب توانمند و نقش آفرین برای آینده کشور است، هر یک از طلاب ما باید یک معلم اخلاق باشند، معلمانی که در راستای نهادینه سازی ارزشها، ارتقای معنویت و اخلاق و مقابله با ضدارزش ها گام بردارند.

گفتار و رفتار یک طلبه بنا بر وظیفه و رسالتی که بر دوش دارد، باید منطبق بر اخلاقیات اسلام و دین باشد، گفتار و رفتاری که الگوی دیگر جوانان جامعه باشد، گفتاری که با بصیرت بخشی موجب تقویت معنویت و خنثی سازی هجمه های فرهنگی شود و رفتاری که موجب جذب جوانان به حوزه، روحانیت، دین و تبیین ارزشهای دینی شود.

امروزه شاهد رشد و ترقی حوزه های علمیه خواهران پا به پای حوزه علمیه برادران هستیم، حوزه ای که در تربیت خواهران طلبه و علاقه مند به تحصیل در علوم دینی نقش آفرین است، مهم ترین دغدغه این حوزه تربیت مادرانی نمونه و معرفی کردن الگوهای اسلامی برای دیگر زنان جامعه است، مادرانی که به عنوان معلم اخلاق و مبلغ بتوانند در تربیت دینی نسل جوان جامعه امروز و حفظ بنیان خانواده در برابر ناملایمات اجتماعی به رسالت خطیر مادرانه خود جامعه عمل بپوشانند.

برای نقش آفرینی خواهران طلبه در انجام رسالت خطیری که حوزه برای آنها تعریف کرده است، این قشر باید به مشکلات و نیازهای جامعه واقف بوده و متناسب با شرایط روز جامعه در جهت بصیرت بخشی و روشنگری به علم روز و شیوه های نوین مهارت افزایی مجهز باشند.

رسالت مهم حوزه حفظ و تحقق آرمانهای انقلاب و نهادینه سازی ارزش های اسلامی است، ارزش هایی که موجب بیداری پیر و جوان در برابر توطئه های دشمنان می شود، توطئه هایی که در عرصه های مختلف برای به بی راه کشاندن و رواج بی بند و برای ضربه زدن به انقلاب مورد هدف دشمن قرار می گیرد.

برای اصلاح جامعه در جهت حفظ کانون خانواده در برابر آسیب های پیش رو و جلوگیری از رواج و ورود آسیب های اجتماعی به نهاد مقدس خانواده، طلاب و مبلغان خواهر باید آسیبهای اجتماعی را جدی گرفته و فعالیت آنان بر مبنای تقویت نظام و انقلاب باشد.

بالا بردن و تقویت بصیرت و بینش سیاسی لازمه موفقیت مبلغان برای رفع نیازهای جامعه و روشنگری بین مردم مردم است، طلاب ما با ورود به حوزه باید هدفی والاتر از تحصیل داشته باشند و این امر زمانی محقق می شود که رسالت حوزه را که همان بصیرت بخشی و تبیین ارزشها است، رسالتی که ادامه دهنده راه اهل بیت(ع) است، به خوبی درک کنند و در ادامه راه شهدا، امام راحل و پیروی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب  همواره پیش قدم باشند.

تحصیل یک هزار و 800 طلبه خواهر در استان لرستان

یک هزار و 800 طلبه لرستانی در مدارس علمیه استان لرستان مشغول به تحصیل و فراگیری علوم دینی هستند، این آمار نسبت به سال های گذشته همچنان رو به افزایش بوده و این مهم نشان از عشق و علاقه دختران لرستانی به تحصیل در مراکز دینی است.

همزمان با آغاز سال تحصیلی هر ساله تعدادی از طلاب فارغ التحصیل و ورودی های جدید مشغول به تحصیل می شوند، فارغ التحصیلان یا ادامه تحصیل می دهند و یا در مکان های آموزشی، اداری و تبلیغی آنچه را که در سال های تحصیل زیر نظر اساتید برجسته فراگرفته اند، به کار می گیرند.

جامعه تشنه معنویت است

با توجه به رواج مشکلات اقتصادی و فرهنگی در کشور، می توان گفت راه حل برون رفت از این مشکلات بصیرت بخشی و معرفت افزایی است، امروز جامعه تشنه معنویت بوده و نقش مبلغان در ارتقا معنویت و نهادینه سازی ارزش ها حائز اهمیت است.

اکرم مهرابی، معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران لرستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: همزمان با سال تحصیلی جدید 405 طلبه نو ورود در مدارس علمیه استان پذیرش شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از یک هزار و 800 طلبه در 13 مدرسه علمیه خواهران لرستان مشغول به تحصیل هستند، افزود: از این تعداد مدرسه 10 مدرسه علمیه در سطح دو و سه مدرسه در سطح سه فعالیت دارند.

معاون آموزش حوزه علمیه لرستان یادآور شد: طلاب سطح سه در رشته های تفسیر علوم قرآن، کلام و فقه و اصول در مدارس علمیه خرم آباد، بروجرد و دورود مشغول به تحصیل هستند.

مهرابی در ادامه از فعالیت تعداد اساتید در مدارس علمیه خواهران لرستان خبر داد و گفت: 150 استاد مشغول تدریس علوم حوزه به طلاب هستند.

در ادامه به سراغ خواهران طلبه مدارس علمیه استان لرستان رفتیم تا با اهداف ورود آنان به مدارس علمیه و هدف از تحصیل در حوزه را انعکاس دهیم.

محیط خانواده در انتخاب راه فرزندان مؤثر است

فاطمه سادات اولین طلبه ای بود که با او به گفت و گو نشستیم، او مشغول تحصیل در سطح سه می باشد، فاطمه می گوید من از بچگی بین خانواده ای بزرگ شدم که در حوزه فعالیت داشته اند، او از همان روزها علاقه عجیبی به فراگیری علوم دینی داشتم و از دوران کودکی مادرم زمزمه های دینی را در گوش من نجوا می کرد و همیشه داستان های دینی را برایم تعریف می کرد، وقتی محیط اطراف خود را می دیدم علاقه من روز به روز بیشتر می شد تا اینکه به حوزه وارد شدم و با ادامه تحصیل موفق به قبولی در رشته تخصصی فقه و اصول شدم و همواره از انتخاب خود خرسند هستم و اگر باز هم حق انتخاب داشته باشم همین مسیر را انتخاب خواهم کرد.

فعل خواستن را صرف کردن برای رسیدن به هدف

زهرا از طلاب نو ورودی بود که به سراغ او رفتیم او می گوید در ابتدا علاقه و انگیزه روشنی برای انتخاب مسیر طلبگی نداشتم و فراگیری دروس حوزوی برایم سخت نبود فکر کردم با ورود به این عرصه و تلاش و پشتکار می توانم موفق شوم و به حوزه آمدم تا ثابت کنم با سعی و تلاش می توان انگیزه پیدا کرد فقط کافی است در ابتدا مورد تشویق و حمایت اطرافیان قرار گرفت تا موفقیتت دو چندان شود.

زهرا ادامه داد: یک روز در جمع دوستان خود نشسته بودیم و صحبت از انتخاب رشته بود و من به همراه مریم دوست دوران کودکی ام تصمیم به ورود به حوزه را گرفتیم، در ابتدا مورد تمسخر دیگر دوستان قرار گرفتیم آنان معتقد بودند ما توانایی گذراندن دروس حوزه را نداریم ولی بر خلاف نظر دوستان با شرکت در آزمون ها و گذراندن دوران مصاحبه و آموزش های ابتدایی انگیزه به تحصیل ما روز به روز بیشتر می شود.

الگو گرفتن، مهم ترین عامل در انتخاب مسیر طلبگی است

ناهید از دیگر طلاب سطح دو لرستانی است که می گوید تحصیل در حوزه را شیرین ترین اوقات زندگی ام می دانم، با ورود به حوزه احساس دانش آموز یا دانشجو بودن ندارم اینجا احساس می کنم وظیفه ای سنگین ولی شیرین بردوش من نهاده شده و تا جایی که توانایی دارم باید در این راه کوشا باشم.

او در ادامه با اشاره به فعالیت تبلیغی خود در مناسبت های خاص و در جمع دختران و بانوان جامعه ابراز خرسندی کرد که همواره در کنار تحصیل می توانم فعالیت تبلیغی داشته باشم، او می گوید از بچگی عاشق طلبگی و مداحی بودم و همیشه با مادرم در روضه های خانگی شرکت می کردم و زمان بازی با دوستانم چادر سفیدی به سر می کردم و برای آنان جلسات مداحی و روضه برپا می کردم.

ناهید الگو پذیری را مهم ترین عامل در موفقیت خود در مسیر طلبگی عنوان کرد و گفت: همین امر موجب شد تا من مسیر طلبگی را انتخاب کنم، او بهترین و بزرگ ترین الگوی خود را در راستای انتخاب مسیر طلبگی خاله خود و موفقیت او در زندگی فردی و اجتماعی اش عنوان کرد.

ناهید در ادامه گفت: از اینکه امروز در این جایگاه طلبگی قرار دارم خیلی خرسند هستم و موفقیت های من در هر زمینه ای علاقه ام را دوچندان می کند و بی شک فردی موفق در مسیر طلبگی و انجام وظیفه خواهم بود، او می گوید اگر روزی دارای فرزند دختر شوم می خواهم راه خودم را ادامه دهد./9459/ز503/ب1

ارسال نظرات