۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۳۱۶۶۴
معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی:

هدف حوزه علمیه رساندن طلاب به مفاهیم و بطن قرآن است

معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی به نقش حوزه در نهادینه کردن مفاهیم قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف حوزه علمیه، رساندن طلاب به مفاهیم و بطن قرآن است.
معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی

حجت الاسلام مصطفی اوحدی معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا استان مرکزی، در رابطه با جایگاه جشنواره ها و فعالیت های قرآنی در حوزه های علمیه، بیان کرد: تمامی دروس از مقدمات تا اجتهاد شامل درس های فقه، اصول، فلسفه، منطق، تاریخ معصومین، سیره پیامبرانٰ، علم رجال مقدمه ای برای کشف معارف قرآنی و فهم آن هاست.

نقش حوزه در نهادینه کردن مفاهیم قرآنی

معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی به نقش حوزه در نهادینه کردن مفاهیم قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف حوزه علمیه، رساندن طلاب به مفاهیم و بطن قرآن است.

حجت الاسلام اوحدی در رابطه با اهمیت آگاهی  و به روز بودن حوزه های علمیه طبق نیازهای جامعه، تشریح کرد: یکی از مهم ترین وظایف حوزه های علمیه، استخراج مطالب طبق نیاز روز جامعه و انتقال احکام صحیح به مردم، برای هدایت به سمت حق است.

اقدامات قرآنی در حوزه های علمیه

وی در ادامه به اقدامات قرآنی که در حوزه های علمیه به صورت کلاسی برگزار می شود پرداخت و افزود: معارف قرآن به صورت سبک زندگی اسلامی با نام کتاب های اخلاق اسلامی تدوین شده اند و شامل آیات قرآن کریم، تفسیر و بیان سبک زندگی می شوند که به بیان آداب زندگی فردی، اجتماعی و مسائل اقتصادی جامعه اسلامی می پردازند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی تشریح کرد: در پایه های یک تا سه  حوزه  کتاب تذکار وحی در سه پایه و شش ترم، با هدف آشنایی طلاب با واژه ها و مفاهیم قرآنی تدریس می شود.

حجت الاسلام اوحدی افزود: طلاب حوزه علمیه در 6 ترم، با مفاهیم 15 جزء قرآن آشنا می شوند و کتاب مخصوص علوم قرآنی آیت الله معرفت، حاوی بحث های مفصل قرآنی در پایه ششم تدریس می شود و روحانیان در پایه های بالاتر و سطح 2، کتاب های شامل مباحث تخصصی و تفسیری را می آموزند.

وی ادامه داد: کتب طلاب سطح 1، قبل و بعد از پایه 3 در رابطه با تجزیه و ترکیب است که به ادبیات عرب معروف است و در این کتب، جزء 29 و 30 قرآن، با روش تجزیه و ترکیب و ادبیات عرب تدریس می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی با اشاره به دروس پایه های بالاتر از ششم حوزه بیان کرد: در پایه های ششم به بالا حوزه،  تفسیر قرآن کریم آموزش داده می شود.

حجت الاسلام اوحدی در رابطه با دروس پایه های هفت، هشت و نه حوزه گفت: کتب پایه های هفت، هشت و نه حوزه، بر مبنای کتاب تفسیری المیزان است که در آن، تفسیر سوره مبارکه اسراء( جزء 13 المیزان) تدریس می شود.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان مرکزی ادامه داد: اولین مراحل درسی پس از ورود به حوزه، کتاب روخوانی و تجوید استاد شهیدی از اساتید بین المللی قرآن و حوزه علمیه و کتاب تجوید استاد علی حبیبی است.

به گزارش رسا، بیش از پنج هزار طلبه برادر و خواهر در 25 حوزه علمیه در سه سطح یک، 2 و سه در استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند./842/ت۳۰۲/ب۲

ارسال نظرات