۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۳۱۶۳۸
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان:

تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان ضروری است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت تشکیل هیأت اندیشه ورز در مجلس خبرگان گفت: هیأت اندیشه ورز باید با سیر در آسمان انقلاب اسلامی، تحولات آن را به دقت رصد و تحلیل کند.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، در یادداشتی گفت: تشکیل هیأت اندیشه ورز در خبرگان رهبری یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه نگاه هیأت اندیشه ورز به مباحث انقلاب نباید مقطعی و درجازننده باشد، افزود: هیأت اندیشه ورز باید با سیر در آسمان انقلاب اسلامی، تحولات آن را به دقت رصد و تحلیل کند و اندیشه های منتهی به مواضع جامع الاطراف را پدید آورد.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری تشکیل گروه اندیشه ورز را از ضروریات مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد و گفت: این گروه ها باید خلأ تحلیل نسبت به انقلاب اسلامی را با هدف تعمیق حضور آن پر کنند.

وی با بیان اینکه از رهگذر تشکیل گروه های اندیشه ورز، خبرگان رهبری و دستگاه هایی که در یک خلأ تحلیلی و تئوریک نسبت به انقلاب اسلامی قرار دارند، منتفع خواهند شد، افزود: مجلس خبرگان با توجه به جایگاه، ترکیب و امکانات معنوی، فکری، اجتماعی و انقلابیِ دراختیار، باید با تشکیل هیأت اندیشه ورز، به ایفای نقش های مهم خود در ارتباط با انقلاب اسلامی دست بزند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه طرح تشکیل گروه اندیشه ورز از سوی رهبر معظم انقلاب، از طرح های اساسی، بنیادی و تاریخی است، ادامه داد: گروه اندیشه ورز باید حاصل اندیشه های خود را در اختیار مجلس قرار دهند تا اقدام آنها، به موقع، مؤثر و برخاسته از اندیشه و سودمند به حال انقلاب نسبت به موضوعات مختلف باشد.

وی با بیان اینکه اگر گروه اندیشه ورز مورد نظر رهبر معظم انقلاب در خبرگان رهبری شکل نگیرد و یا اگر این هیأت در صورت تشکیل، متناسب با جایگاه خبرگان نباشد، ممکن است به جایگاه منحصر به فرد خبرگان در چشم ها و چشم اندازها آسیب وارد نماید، خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان دارای جایگاهی جدی، محوری و فرا اندیش در مقایسه با سایر نهادها بوده و به همین دلیل این مجلس باید بر روی ریل اندیشه ورزی حرکت کند و در اندیشه ورزی خود بر کلان ترین چارچوب های برخاسته از منطق انقلاب اسلامی تمرکز نماید.

هیأت اندیشه ورز و انقلاب اسلامی

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رویکرد هیأت اندیشه ورز مجلس خبرگان رهبری به مباحث انقلاب اسلامی نباید مقطعی، درجا زننده، یا نسبت به وضعیت های خاص زودگذر باشد، بلکه این گروه باید پیش از هر چیز مجهز و مسلح به منطق انقلاب اسلامی باشد، ادامه داد: رنگ و لعابی که بر اندیشه ها، طرح کردن ها و عرضه نمودن های گروه اندیشه ورز می نشیند باید رنگ و لعاب انقلاب اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه زمانی که انقلاب مبنا قرار گیرد حمایت از همه دستاوردهای انقلاب اسلامی محل اندیشه ورزی قرار می گیرد، اظهار داشت: هر حادثه و مسأله ای که در این چارچوب قرار گیرد را باید بر اساس این منطق یعنی انقلاب اسلامی مورد سنجش قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه اگر گروه اندیشه ورز با تمرکز بر منطق انقلاب اسلامی نسبت خود را با نهادها، پدیده ها و جریان ها تعریف کند، جایگاه مجلس خبرگان رفیع تر، اساسی تر، منسجم تر، معنا دارتر و برش دارتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما اکنون نهادی که به هویت و ماهیت انقلاب اسلامی، روندها، جریان پذیری و تحول پذیری های اجتماعی مربوط به آن بپردازد، را نداریم، زیرا سایر نهادها یا قانون گذاری می کنند و یا فعالیت های اجرایی و عملیاتی را برعهده دارند.

وی با تأکید بر اینکه نهاد خبرگان باید سیر کردن در آسمان انقلاب اسلامی را وجهه همت خود قرار دهد و کل انقلاب را از گذشته تا کنون مورد بررسی قرار دهد، ادامه داد: با نگاهی دقیق و در عین حال آگاه باید به نقاط انعطاف، دستور کارهایی اساسی و هوشمند را برگزیند و در پیش گیرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان این که گروه اندیشه پرداز و پردازنده به انقلاب اسلامی یک ابتکار، ابداع، ضرورت و امر بسیار کلانی است که رهبر معظم انقلاب آن را مطرح فرمودند، خاطرنشان کرد: طرح تشکیل این هیأت، برخوردار از یک منطق معلوم، شفاف و دارای نتایج شنیدنی و از سوی دیگر بر دوش گیرنده حمایت و پاسداری جدی از انقلاب اسلامی است.

وی به الزامات این گروه اندیشه ورز اشاره و عنوان کرد: وقتی سخن از اندیشه به میان می آید، شعارها باید پس از شکل گیری اندیشه ها باشد، نه اینکه ابتدا شعار بدهیم و سپس اندیشه ورزی کنیم، در این صورت اندیشه، حرکت و تأثیر آن متضرر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تأکید بر اینکه خبرگان باید یک موضع جامع الاطرافی در مورد مسائل کشور داشته باشد و همه باید از خبرگان درس تقویت همه نهادهای برخاسته از انقلاب را بشنوند، بیان داشت: داشتن موضع تذکر جدی، قاطع و انقلابی برای این نهاد ضرروی است.

وی با بیان اینکه خبرگان نباید به جزییات و مسائل ریز مشغول شود، تصریح کرد: تصریح کرد: هر عمل جزئی در صورتی که به انقلاب مربوط شود و در صورت تکرار، قالبی اجتماعی و عمومی پیدا کند، باید از آن جهت که به انقلاب اسلامی بازگشت دارد، بدان پرداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گروه اندیشه ورز در خبرگان رهبری می تواند انقلاب اسلامی را تحلیل و روندهای جاری و میزان حلول شعارهای اصیل انقلاب اسلامی در روندها را بررسی و به نتایج خوبی از این حیث برسد، گفت: این گروه باید نوع و شیوه برخورد با مسائل را به گونه ای که در آن انقلاب پاس داشته شود، در پیش گیرد.

وی تأکید داشت: نوع تعامل خبرگان در عین قاطع بودن، جدی و مؤثر بودن، باید به گونه ای باشد که در خدمت انقلاب قرار گیرد و به همین دلیل باید فراتر از طرف های داخل میدان به حل و فصل کلان مسائل بیاندیشد.

خبرگان و مباحث داخلی نظام

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان اینکه افراد خبرگان یا مجموعه خبرگان رهبری باید به جای حضور یافتن های جزئی به سمت داشتن «کلان حضور» در انقلاب اسلامی حرکت کنند و انقلاب را حفظ کنند، ادامه داد: هیأت اندیشه ورز در خبرگان رهبری باید به تعیین موضوعات و مسأله های مرتبط به کشور از حیث داشتن نسبت با انقلاب، بررسی ساز و کارها و شیوه های تعامل، دستیابی به نتایج دقیق نسبت به مسائل مربوط به انقلاب، دست بزند.

وی با بیان اینکه خبرگان رهبری می تواند تعامل مجموعه های داخل نظام را با هم تعریف کند، اظهار داشت: همچون رهبر معظم انقلاب که به نوع و چگونگی تعامل توجه جدی می کنند و خطوط قرمز مواجه را گوشزد می کنند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرنگان رهبری با تأکید بر اینکه گروه های اندیشه ورز نباید در قالب کمیسیون های خبرگان قرار گیرند، زیرا کمیسیون ها، طرح های خاصی دارند و ممکن است از آنها اندیشه استفاده شود ولی کارهای روتین دارند، گفت: این گروه باید در یک فضای کلان تر، تحت قالب های دیگر و حتی برخوردار از اتاق فکرهای اساسی آزاد ولی متوجه به انقلاب، معطوف به آسیب ها و نیز شناخت روح انقلاب شکل بگیرد و کمیسیون ها از نتایج آنها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اندیشه ورزی امری نیست که به صورت سهل و آسان در اختیار باشد، گفت: خبرگان برای انتخاب هیأت، باید دست به گزینش بزند، مجموعه ها و افرادی را از درون خود به این نام و عنوان برگزیند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی عنوان داشت: گروه های اندیشه ورز باید با اندیشه ورزان جامعه در ارتباط باشند و حتی هر کدام می توانند به بخشی از جامعه وصل شده و اندیشه ها را از جامعه دریافت و سپس در آن مجموعه های خود خبرگان، به بحث گذاشته شود.

وی با تأکید بر اینکه گروه اندیشه ورز، باید فرصت اندیشدن را به اندازه کافی برای خود محفوظ بدارد و نتایج را شتاب زده و یا در وضعیت نیمه راه، ارائه نکند، خاطرنشان کرد: اندیشه ورزی نسبت به مسائل مختلف است گاه ممکن است زود و گاه دیر به نتیجه برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گروه های اندیشه ورز باید انعکاس های شعارهای انقلاب اسلامی را از حیث میزان توجه جامعه به آن شعارها به هر دلیلی از دلایل را هم رصد کنند و با مطالعات میدانی، به نوعی واقعیت های اجتماعی در ارتباط با انقلاب و جامعه شناسی انقلاب را فهم و کشف کنند.

وی با بیان اینکه گروه های اندیشه ورز نباید انتزاعی فکر کند، چراکه انقلاب اسلامی مدت زمان زیادی را پشت سر گذارنده است، ادامه داد: باید این هیأت فرازها و نگاه های اجتماعی رخ داده را به صورت میدانی مورد توجه قرار دهد و اندیشه ورزانه تحلیل کند.

حجت الاسلام والمسلمین عنوان داشت: انقلاب یک پدیده عظیم و عمیق اجتماعی است و پس از 40 سال، اندیشیدن نسبت به یک موضوع مهم و حساس، با اندیشه های انتزاعی غیر متکی بر واقعیت ها به دست نمی آید؛ بلکه نیازمند مدد گرفتن از مطالعات میدانی و برخوردار بودن از یک حوصله بالا است./9459/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات