۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۳۱۵۷۵
در اولین همایش بین المللی زیارت اربعین مطرح شد:

باید عظمت زیارت اربعین را به جهان نشان دهیم/ زیارت اربعین فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری فرهنگی، دینی و اجتماعی است

سخنرانان همایش بین المللی اربعین خواستار ثبت جهانی این زیارت عظیم شدند و تاکید کردند باید از این فرصت برای معرفی مکتب حسینی به جهان و تاثیرگذاری بر مخاطبان استفاده کرد.
حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی

به گزارش خبرگزاری رسا، اولین همایش بین المللی زیارت اربعین از سوی مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا وابسته به آستان مقدس حسینی و با حضور جمع زیادی از شخصیت های دینی و دانشگاهی و مشارکت 75 بحث علمی برگزار شد.

باید عظمت زیارت اربعین را به جهان نشان دهیم

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان مقدس حسینی در سخنرانی خود در افتتاحیه این همایش گفت: اکنون برای همه روشن شده که بزرگ ترین تجمع ایمانی و اعتقادی و عاطفی در جهان زیارت اربعین است به گونه ای که تعداد شرکت کنندگان در این زیارت عظیم، هر سال افزایش می یابد و شمار زیادی از دلدادگان حسینی از داخل و خارج عراق در این مراسم شرکت می کنند و از این رو ما باید بدانیم چگونه می توان از این جمعیت عظیم برای پیشبرد اهداف دینی و اخلاقی و اعتقادی و فکری اسلام استفاده کنیم و چگونه می توانیم بحث ها و تحقیقات علمی مطرح شده در این همایش ها را به صورت عملی در این زیارت ها و مراسم ها اجرا کرد به گونه ای که عظمت این حادثه را به جهان نشام دهیم، زیرا واقعیت این است که هیچ کشوری در جهان نمی تواند به مد 15 روز چنین خدماتی را به چنین جمعیتی ارائه کند و از این رو این مراسم بزرگ باید ثبت جهانی شود.

ضرورت توجه به اهداف برگزاری زیارت عظیم اربعین

وی افزود: ما توانایی ها و ظرفیت هایی فکری داریم که باید ابزار مناسب در اختیار آن قرار بگیرد تا متفکران ما بتوانند افکار خود را توضیح دهند و مطرح کنند و در چنین جمعیت عظیمی به اجرا در بیاورند و به اهداف مطلوب برسند.

شیخ کربلایی گفت: اولین هدف ما در این زمینه آگاهی بخشی اعتقادی است و اینکه ما بتوانیم ازاین مناسبت ها برای تغییر شخصیت زائران استفاده کنیم.

 وی افزود: دومین هدف نیز این است که این مراسم های دینی همراه با احکام شرعی باشد و احیانا برخی مسائل خلاف شرع و اخلاق و اعتقادات در آن رخ ندهد.

تولیت آستان مقدس حسینی گفت: سومین هدف ما در این مراسم، بسیج اعتقادی و ملی است، زیرا ما هنگامی که مثلا فتوای جهاد کفایی علیه تروریست های داعش صادر می شود انتظار داریم انبوه مردم به این فتوا پاسخ دهند و تجلی مبانی و اررزش های کربلا را در رزمندگان خود مشاهده کنیم و این اتفاقی است که در عراق رخ داد.

حجت الاسلام کربلایی ادامه داد: باید کارگروه ها و نشست هایی برای تبیین اهمیت و جایگاه زیارت اربعین برگزار شود و البته این نشست ها نباید فقط در فاصله زمانی نزدیک زیارت اربعین برگزار شود تا ما بتوانیم از نتایج این نشست ها و همایش ها استفاده کنیم و از تاثیرات عملی آنها بهره ببریم و البته متخصصان و صاحب نظران نیز باید طیف هدف و مخاطب را در زیارت اربعین شناسایی و دسته بندی کنند و راه های تاثیر گذاری بر این افراد را بررسی کنند.

تمام جهان باید با مکتب امام حسین(ع) و تاثیرات معنوی آن آشنا شوند

در ادامه این همایش، حجت الاسلام شیخ یوسف ناصری از مرکز دفاع از مقدسات در سخنان خود گفت: مراسم زیارت اربعین امام حسین (ع) در راس تمام مراسم های استراتژیک مرکز دفاع از مقدسات قرار دارد که از اهمیت ویژه ای در میان مسلمانان جهان برخوردار است و چنین همایش هایی می تواند از ابعاد مختلف زیارت اربعین پرده بردارد و نشان دهد این زیارت عظیم چه تاثیرات اخلاقی، تربیتی، جغرافیایی و معنوی می تواند داشته باشد و اکنون از این مکان مقدس از دست اندرکاران و مسئولان می خواهم این مراسم عظیم را ثبت جهانی کنند تا تمام جهان با مکتب امام حسین(ع) و تاثیر معنوی آن بر جان انسان ها آگاه شود.

ضرورت بررسی تاثیرات و ثبت وقایع زیارت اربعین

در ادامه این مراسم سید محمدعلی الحلو در سخنانی به نمایندگی از شورای عالی تدوین دانشنامه زیارت اربعین گفت: تمام همایش ها و نشست های آستان مقدس حسینی در راستای خدمت به مکتب تشیع صورت می گیرد و اکنون از طریق این همایش علمی می خواهم برای اهداف این همایش را بیان کنم.

1. حفظ و مستند سازی و ثبت زیارت اربعین و تمام جزئیات این مراسم دینی اجتماعی و رصد تاثیرات فردی و اجتماعی آن.

2.  اظهار جایگاه و نقش زیارت اربعین در فرهنگ عراق و جهان و توضیح ابعاد و اهداف و آثار اجتماعی و فرهنگی و تمدنی آن در فرهنگ جوامع اسلامی.

3. بررسی ابعاد مختلف مترتب بر این مراسم مبارک و استفاده از آن برای تقویت ارزش های همزیستی و گفت‌وگو و گذشت.

4. بررسی نیازهای اساسی برای برگزاری بهتر زیارت اربعین و تامین احتیاجات آن در زمینه های مختلف.

5. ثبت وقایع زیارت در سطح جهانی./۹۹۴/ب۱۰۱/ف

منبع: حوزه

ارسال نظرات