۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۵۳۱۵۵۹
استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان:

رعایت ادب در برابر معصومان نشانه شخصیت و تقوای مؤمن است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به تأکید خداوند نسبت به رعایت ادب در برابر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع)، آن را نشانه دانست و گفت: تعظیم و تقدیس پیامبر و اهل بیت(ع) آنقدر برای خداوند مهم است که گذشته از بخشش گناهان و شخصیت دهی به مؤمنان، پاداشی بزرگ هم دارد.
درایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، شب گذشته در جلسه تفسیر خود در مجتمع بنی فاطمه با اشاره به آیه شریفه  «وَ لَوْ أَنهُمْ صبرُوا حَتی تخْرُجَ إِلَیهِمْ لَکانَ خَیراً لَّهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحیمٌ..» گفت: خداوند در این بخش از سوره مبارکه حجرات، ادب ارتباط با پیامبر(ص) را به مسلمانان تعلیم می دهد.

وی تصریح کرد: از جمله موارد ادب این است که هنگام صحت با پیامبر(ص) صدایمان را از صدای ایشان بلندتر نبریم که موجب حبط اعمال نیک انسان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به فراز «اِمتَحَن الله قلوبهم» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه شریفه، رعایت ادب در مواجهه با رسول خدا(ص) را نشانه خلوص قلب آنان برای تقوا می داند بنابراین رعایت ادب، نشانه تربیت روح، شخصیت و تقوای فرد است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خداوند به مراعات کنندگان ادب در برابر پیامبر(ص) وعده بخشش و مغفرت می دهد اظهار کرد: در این زمینه ائمه اطهار(ع) هم مانند پیامبر(ص) هستند. تعظیم و تقدیس پیامبر آنقدر برای خداوند مهم است که گذشته از بخشش گناهان و شخصیت دهی به مؤمنان، پاداشی بزرگ هم دارد.

عضو کمیسیون اموزش شورای عالی حوزه گفت: در صدر اسلام عده ای وقتی می خواستند حال پیامبر(ص) را بپرسند یا کاری با ایشان داشتند، از پشت خانه صدا می زدند که خداوند می فرماید آن ها انسان های فهمیده ای نیستند و مراعات حال و امورات زندگی حضرت را نمی کنند و توقع دارند هر وقت خواستند پیامبر(ص) در دسترسشان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی ادامه داد: خداوند این مهم را در سوره نور نیز به نحو دیگری به مسلمانان یادآوری کرده و حتی در سوره مجادله برای کسانی که کار خصوصی با پیامبر(ص) دارند یک نظام مالی تعریف می کند به گونه ای که هر کس قصد چنین کاری داشت صدقه دهد و مسلمانان با توجه به این بار مالی ملاقات با پیامبر(ص)، مراجعاتشان را کمتر کردند.

وی اضافه کرد:  پیامبر(ص) به دلیل بزرگواری، خستگی یا مشغله خود را به روی مردم نمی آورد بنابراین خداوند به مومنان می فرماید شما خودتان تامل و تعقل کنید و اگر صبر کنید زمانی که پیامبر(ص) از خانه بیرون می آید، حرفتان را بگویید برایتان بهتر است.

آیه ششم سوره حجرات؛ پایه تفکر فقهی شیعه

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه شریفه « يا أيها الذين آمنوا إن جاءكم فاسقٌ بنبأ فتبينوا أن تُصيبوا قوما بجهالة فتُصبحوا على ما فَعلتم نادمين»، آن را آیه ای زیربنایی و پایه تفکر فقهی شیعه دانست و افزود: خداوند تأکید می کند اگر انسان فاسقی خبری آورد، زود به آن اقدام نکنید ابتدا تحقیق و بررسی کنید زیرا در غیر این صورت ممکن است از روی جهالت اقدام نادرستی انجام دهید و پشیمان شوید(نه تنها اقدام بلکه حتی استناد هم نمی توان کرد).

حجت الاسلام والمسلمین درایتی در پایان با اشاره به اینکه این آیه دو سبب نزول دارد و دو بار نازل شده است، در توضیح سبب نخست گفت: پیامبر(ص) شخصی به نام ولید را برای جمع آوری زکات، نزد بنی مصطلق فرستادند و چون بنی مصطلق در زمان جاهلیت نزاعی با ولید داشتند، همین که شنیدند نماینده پیامبر(ص) برای اخذ زکات می آید، به استقبال وی رفتند اما ولید با توجه به ذهنیت نزاع قبلی احساس کرد آن ها برای کشتن او آمده اند.

وی ادامه داد: ولید به مدینه بازگشت و به پیامبر(ص) گفت بنی مصطلق نه تنها زکات نمی دهند بلکه قصد کشتن مرا داشتند. عده ای تندرو باشنیدن این سخنان، پیامبر را تحت فشار گذاشتند که حتما باید با آن ها بجنگیم و در این هنگام آیه فوق نازل شد./930/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات