۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۳۱۵۵۵
آیت الله مهدوی:

تفرغ عبادت از با فضیلت ترین اعمال در نزد پروردگار است

آیت الله مهدوی گفت: بحث تفرغ تنها برای مال دنیا نیست و در اصول کافی درباره تفرغ در عبادت هم روایاتی داریم، این به آن معناست که انسان مؤمن باید خود را برای عبادت خداوند از همه امور دنیوی فارغ کند و هیچ عجله ای برای عبادت نداشته باشد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مراسم عزاداری دهه سوم محرم که در حسینیه امام سجاد(ع) اصفهان برگزار شد، گفت: مردم باید در دنیا زاهدانه زندگی کنند تا دلشان برای آخرت خالص شود و به قلب سلیم دست پیدا کنند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ائمه معصومین(ع) اینگونه نیستند و می توانند در عین اینکه از ظاهر زندگی مادی خوبی هم برخوردار هستند باز هم زاهدانه زندگی کنند و دلبستگی به مال دنیا پیدا نکنند و خلوص خود را همواره حفظ کنند، اما انسان های معمولی به هر میزان که در دنیا از مال دنیا بهره مند شوند به همان میزان هم دلبستگی بیشتری به دنیا پیدا می کنند و توان فارغ شدن و انقطاع از مال دنیا در آن ها کمتر می شود.

وی افزود: یک تَفرُّغ در عبادت هم داریم، در اصول کافی در بحث عبادت این موضوع مطرح شده است، این به آن معناست که انسان مؤمن باید خود را برای عبادت خداوند از همه امور دنیوی فارغ کند و وقتی مثلاً سراغ نماز می رود هیچ عجله ای برای تمام کردن آن نداشته باشد، بلکه همه عجله ها باید برای رسیدن به نماز و رها کردن امور دیگر باشد، عبادت با تفرغ از دنیا از با فضیلت ترین امور در نزد خداست.

آیت الله مهدوی اظهار داشت: مرحوم آیت الله فرید کاشانی بعد از اتمام نماز عشا یک ساعت در سجده گریه می کردند و هر کس که کنار ایشان نشسته بود منقلب می شد و به گریه می افتاد، این افراد از عبادت ها لذت می برند، سعی کنید شب ها بیدار شوید و خودتان را برای عبادت خالصانه آماده کنید.

استاد اخلاق حوزه علمیه تصریح کرد: امام حسن مجتبی(ع) و امام صادق(ع) از امامان معصومی بودند که در زمانی از مکنت ظاهری مالی خوبی هم برخوردار بودند اما هرگز ذره ای اسیر مال دنیا نمی شدند و همواره انقطاع  و تفرغ کامل خود را حفظ می کردند و از مال دنیا برای رسیدگی به مسلمانان و بهبود اوضاع اسلام استفاده می کردند، اما انسان های عادی نمی توانند آن انقطاع را داشته باشند و نیاز است تا جایی که می توانند از ظاهر ثروت های دنیا دور شوند تا قلبشان هم منقطع شود.

وی ادامه داد: حتی امام علی(ع) هم که در دوره ای از زندگی خود حاکم و خلیفه مسلمین بودند و ظاهر زندگی ایشان در سطح فقیرترین افراد جامعه بود هم همواره مال دنیا را برای پیشبرد امور جامعه و حکومت اسلامی خرج می کردند و با اینکه بیت المال کاملاً در اختیار ایشان بود ذره ای برای آباد کردن ظاهر زندگی خود از بیت المال استفاده نکردند.

آیت الله مهدوی بیان داشت: ضعف انسان تنها از نظر ظاهری نیست و انسان ضعف روحی هم دارد، به طوری که وقتی غذای خوشمزه ای جلوی انسان می گذارند تا حدودی نیازمندان را از یاد می برد، چه کسی می تواند مانند حضرت فاطمه زهرا(س) در شب عروسی در میانه راه و هنگام رفتن به سوی منزل همسر لباس شب عروسی خود را به فقیر ببخشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار افزود: با اینکه حضرت زهرا(س) در همان هنگام عروسی لباس دست دوم هم داشتند که اگر همان را به فقیر می دادند او می پذیرفت، انتظار آن فقیر هم آن نبود که حضرت(س) لباس نو خود را به او بدهند و به لباس معمولی هم قانع بود، اما این بزرگواری و کرامت در وجود صدیقه طاهره(س) سبب آن ایثار شد./869/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات