۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۳۱۵۴۰

چند خبر کوتاه از بازار نشر

انتشار کتاب‌های «آیین تعلیم و تربیت در آیینه قرآن»، «خیریه در جوامع اسلامی»، مجموعه «با ردیف آب» و چاپ یازدهم کتاب ««لعن‌های نامقدس» از عناوین خبرهای کوتاه از بازار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب‌های «آیین تعلیم و تربیت در آیینه قرآن»، «خیریه در جوامع اسلامی»، مجموعه دوبیتی‌های عاشورایی با عنوان «با ردیف آب» و چاپ یازدهم کتاب ««لعن‌های نامقدس»   از عناوین خبرهای کوتاه از بازار نشر هستند.

آیین تعلیم و تربیت در آیینه قرآن

کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» نوشته سکینه عزتی شهیر، اهداف، زمینه‌ها، عوامل و موانع تعلیم و تربیت را از منظر قرآن کریم بررسی می‌کند.

آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن، کامل‌ترین و جامع‌ترین آیین بوده و قابل مقایسه با هیچ آیین تعلیم و تربیتی دیگری نیست. این آیین هدفدار است و برای رسیدن به این هدف باید به یک مجموعه‌ای از اهداف مرحله‌ای دست پیدا کرد. همچنین دارای طرح و برنامه است، طرحی که مربی و محور اصلی آن خداست. هرگاه تعلیم و تربیت براساس کلام خدا محقق نشود و از موانع درونی و بیرونی منزه نباشد، انسان در مرحله حیوانیت خود متوقف و به گمراهی دچار می‌شود. به همین دلیل توجه، اهتمام و اهمیت دادن به امر تعلیم و تربیت مبتنی بر معیارها و ارزش‌های ذکر شده در قرآن کریم با هر زمان و مکان سازگار است و یک ضرورت و زیرساخت تفکر سالم انسانی به‌شمار می‌آید.

در کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» در سه فصل با عنوان‌های «اصول تعلیم و تربیت»، «آیین تعلیم و تربیت (اهداف، زمینه‌ها، عوامل و موانع تعلیم و تربیت)» و «لوازم تعلیم و تربیت»،  براساس روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، همه آیات مشتمل بر کلیدواژه‌های هدایت و ضلالت و هم‌خانواده‌های آن‌ها به‌عنوان آیات اصلی به همراه سیاق‌های مربوطه به ترتیب آخر به اول قرآن، مورد تدبر و استفاده و بررسی قرار گرفته و مراجعه به منابع تفسیری و حدیثی شده است.

یکی از راهکارهای تربیتی که در قرآن به آن اشاره شده؛ «همراهی» است که در این زمینه در صفحه 77 کتاب آمده است: «خداوند در مورد راهکار تربیتی  حضرت ابراهیم (ع) بیان می‌کند که آن حضرت با ستاره‌پرستان، ماه‌پرستان و خورشیدپرستان همراه می‌شود تا بتواند بدون ایجاد حالت تدافعی در آن‌ها، موجبات بیداری و تنبه را فراهم آورد. مدتی را با هر یک می‌گذراند و سپس در موقعیت‌های مناسب با بهره‌گیری از برهان و دلیل قاطع می‌کوشد تا بطلان هریک از آن باورها و بینش‌ها و نگرش‌ها را بیان کند و آن‌ها را به خود آورد. چنین راهکاری موجب شد که حتی زمانی که بت‌ها را می‌شکند و تنها بت بزرگ را به‌جا می‌گذارد و به آن‌ها می‌گوید که بت بزرگ برای حسادت بتان دیگر را شکسته است، خودتان از بت بزرگ بپرسید. آن‌ها به خود می‌آیند و می‌گویند که این بت که توان حرکت و نطق ندارد و نمی‌تواند متعرض دیگر بتان شود یا از خود دفاع کند و سخنی بگوید و عملی داشته باشد. در حقیقت آن‌ها خودشان متذکر می‌شوند و اقرار می‌کنند که بت‌ها هیچ‌یک از شرایط پروردگاری را ندارند، پس نمی‌توان آن‌ها را پروردگار قرار داد. برای ایجاد زمینه پذیرش در متعلمان و متربیان نسبت به تغییر یک عادت یا رفتار تثبیت شده، باید با تیزبینی، رعایت اصول تغییرناپذیر، نرمش و همراهی موقت نشان داد تا مخاطب به تدریج با عقیده و روش صحیح، همراه شود.»

انتشارات سرافراز، نخستین چاپ کتاب «آیین تعلیم و تربیت در مکتب قرآن» در 263 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه راهی بازار نشر کرده است.

نگاهی به تاریخچه خیریه در جوامع اسلامی در یک اثر

کتاب «خیریه در جوامع اسلامی» نوشته امی سینگر با ترجمه دکتر فاطمه سلجوقیان، بی‌طرفانه و به‌دور از تعصب، تاریخ خیریه در جوامع اسلامی را بررسی می‌کند.

کتاب «خیریه در جوامع اسلامی» یکی از هزاران پژوهش تاریخی شرق‌شناسان در حوزه تارخ مسلمانان در کشورهای اسلامی است که این‌بار از نگاه فعالیت‌های خیرخواهانه به تاریخ جوامع اسلامی پرداخته است. نویسنده در نتیجه‌گیری کتابش نوشته است: «هدف این کتاب، روشن‌ کردن این نکته بود که مطالعه تطبیقی خیریه به جستجوی تفاوت‌ها و شباهت‌های میان جوامع و تجارب تاریخی آن‌ها منجر می‌شود.» به همین دلیل هنگامی که خواننده کتاب را می‌خواند، صرف‌نظر از بعضی اشتباهات، احساس می‌کند که نویسنده بی‌طرفانه و به‌دور از تعصب، تاریخ خیریه و جوامع اسلامی را بررسی کرده است، زیرا هدف این نوع مطالعات، شناخت دقیق و صحیح از جوامع اسلامی است تا تایید یا تخریب فرد یا گروه خاص؛ موضوعی که در کتاب‌های تاریخی کمتر دیده می‌شود.

کتاب حاضر در پنج فصل با عنوان‌های «زکات (نماز بخوان و زکات بپرداز)»، «فعالیت‌های خیریه داوطلبانه»، «خیرین (دست بالا)»، «فقرا و نیازمندان» و «اقتصاد مختلط خیریه» تنظیم شده است.

در صفحه 196 کتاب درباره نقش موقوفات در پیشرفت‌های شهری و روستایی آمده است:

«موقوفات به مدت طولانی، عامل پیشرفت شهری و روستایی بوده است. این بنیادها علاوه بر ایجاد فضاهای معنوی، اقتصادی، مسکونی و تجاری، عامل مهم استقرار مردم در نواحی فتح شده نیز بودند. پیشرفت روستایی، اسلامی‌سازی و امنیت با تاسیس زاویه‌هایی انجام می‌گرفت که دارای فضاهای معنوی، اقامتگاه‌ها، آشپزخانه‌ها، تسهیلات برای مهمان و گاهی زمین‌های کشت و زرع بود. در نواحی کم‌جمعیت، زاویه‌ها علاوه بر سیاحان موقت، همسایگان دائمی را هم جذب می‌کرد که از خدمات معنوی صوفیان و مجاورت موسسه حمایتی که عامل پیشرفت اقتصادی پایا بود، بهره می‌بردند.»

همچنین در صفحه 383 می‌خوانیم: «خیریه زبان کاملی است که لغات آن عملکردها است و معنی آن از طریق زبان نظم اجتماعی و قواعدی که حامل معانی است، به دست می‌آید. این زبان بخشی از مذهب، قانون، فعالیت اجتماعی، تبادل اقتصادی و توقعات فرهنگی است. برای درک مفاهیم خیریه باید هر فعالیت را به دلیل کشف رابطه‌ای که ایجاد یا فراخوانده می‌شد و توقعاتی که دربرداشت، رمزگشایی کرد... دیدن خیریه فقط به‌مثابه پاسخی به فقر، نقش و تاثیر آن در جوامع اسلامی و در هر جامعه دیگری را مخدوش می‌کند.»

انتشارات قبسات، نخستین چاپ کتاب «خیریه در جوامع اسلامی» در 438 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه به بهای 30 هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.

درباره کتاب و نویسنده‌اش:

پروفسور امی سینگر، متخصص تاریخ عثمانی و عضو هیات علمی مرکز مطالعات تاریخ آفریقا و خاورمیانه در دانشگاه تل‌آویو است. «کشاورزان فلسطینی و دولتمردان عثمانی»، «ایجاد کراکز عام‌المنفعه عثمانی؛ مراکز اطعام خیریه در اورشلیم»، «فقر و خیریه در مجموعه خاورمیانه» و «تغذیه مردم، تغذیه قدرت؛ رمز و رازهای امپراتوری عثمانی» دیگر آثار این نویسنده هستند.

کتاب «خیریه در جوامع اسلامی» از این نویسنده که در سال 2008 میلادی از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده، در سال 2009 میلادی لوح تقدیر جایزه کتاب انجمن دوستی انگلستان و کویت و در سال 2010 جایزه بهترین کتاب حوزه تحقیقات بخش غیرانتفاعی و داوطلبانه را از انجمن مطالعات سازمان‌های غیرانتفاعی و فعالیت‌های داوطلبانه دریافت کرده است.

«لعن‌های نامقدس» به چاپ یازدهم رسید

کتاب «لعن‌های نامقدس» نوشته مهدی مسائلی که تحقیقی پیرامون توهین به مقدسات اهل سنت است به چاپ یازدهم رسید.

 در توضیح این کتاب آمده است:

حقیقت تبری چیست؟ آیا برای انجام وظیفۀ تبری لازم است حتماً به مقدسات اهل‌سنت توهین و لعن شود؟

آیا واقعاً این تفکر، آن‌گونه‌که مطرح می‌شود، از ضروریات و لوازم مکتب تشیع است یا چنین نیست و بدون اهانت و لعن به مقدسات اهل‌سنت نیز می‌توان شیعه بود؟ تفاوت لعن با دشنام چیست؟ آیا لعن در هرجا و به‌هرصورتی جایز است؟

 

نویسنده در کتاب یادآور می‌شود که لعن و توهین به خلفا، امروز خدمتی بزرگ به جریان افراطگری در اهل‌سنت است. افراطی‌های اهل‌سنت ابزاری مؤثرتر از این توهین برای ترویج افکار ضدشیعی خود ندارد. بسیاری از اندیشه‌های شیعه که زمینه‌ساز بیان تهمت‌ها و برداشت‌های سوء و غیرواقعی افراط‌گرایان اهل‌سنت به شیعه است، در میان جریان‌های اعتدال‌گرای اهل‌سنت نیز پذیرفته است و ازهمین رو اینان تهمت‌ها و نسبت‌های سوء افراط‌گرایان اهل‌سنت را در این موضوعات نمی‌پذیرند. اما موضوع لعن و توهین خلفا نزد هیچ‌کدام از فرقه‌های اهل‌سنت پذیرفته نیست و همۀ آن‌ها از بیان آن منزجرند. از همین رو جریان افراط‌گرای اهل‌سنت با استفاده از این ابزار، گروه‌های اعتدلال‌گرای اهل‌سنت را با خود همراه می‌سازند و به موضع‌گیری و ضدیت با شیعه فرا می‌خوانند.

در همین راستا نویسنده با بررسی مسئلۀ لعن، از نهی خاص اهل‌بیت-علیهم السلام- درباره توهین و لعن یاد می‌کند. افزون بر این، «لعن‌های موجود در قرآن و روایات» نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. «سخنی دربارۀ زیارت عاشورا» و « شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل» از دیگر عناوین این بخشند. همچنین نویسنده در ادامه بحث‌هایی پیرامون «تقیه» و «سیره و روش اهل بیت علیهم‌السلام» در این باره ارائه می‌دارد.

نویسنده در پایان نیز گزارش‌هایی تاریخی را بیان می‌کند که عناوین آنها عبارتند از: « محقق کرکی و لعن علنی خلفا» «تیزهوشی میرزای شیرازی» « این کتاب‌ها هرچه بیش نشود، بهتر است» «انتشار کتاب‌های تفرقه انگیز در قم» و «چند توصیه از مرحوم آیت‌الله‌بهجت».

نشر آرما ، چاپ سیزدهم کتاب «لعن‌های نامقدس»  در ۱۶۸ صفحه و  بهقیمت ۱۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

رای تهیه این کتاب می توانید با شماره تلفن 32351709-031 تماس حاصل نمایید و همچنین می توانید به صورت آنلاین از سایت چهارسوق به آدرس http://4soooq.ir تهیه نمایید.

انتشار دوبیتی‌های عاشورایی سیدحبیب نظاری

مجموعه دوبیتی های عاشورایی با عنوان «با ردیف آب» سروده سیدحبیب نظاری توسط نشر جهاد اندیشه منتشر شد.

مجموعه دوبیتی های عاشورایی با عنوان«با ردیف آب» سروده سیدحبیب نظاری توسط نشر جهاد اندیشه منتشر شد.

این کتاب که دومین مجموعه دوبیتی های عاشورایی سیدحبیب نظاری است، شامل 103 دوبیتی عاشورایی است که با نگاهی نو به مسئله عاشورا و محرم پرداخته و سعی کرده با گریز از نگاه رایج و کلیشه ای که بیشتر به بُعد مرثیه ای و مصیبتی عاشورا می پردازد، آثاری را در حال و هوای تازه و با نگاهی امروزی به عاشورا، خلق کند و در حد توان خود به شکوه این واقعه تاریخی نگاه داشته باشد.

 پیش از این در موضوع عاشورا از سیدحبیب نظاری کتابی با عنوان«از این دست» توسط حوزه هنری استان قم منتشر شده بود، که علاوه بر کسب رتبه اول کتاب در جشنواره شعر طلاب (اشراق)، به عنوان یکی از ده کتاب برتر شعر عاشورایی در اولین سوگواره کتاب عاشورایی کتیبه که در سال 1395 به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار گردید، شناخته شد.

نمونه ای از دوبیتی های کتاب«با ردیف آب»:

هوای گریه نم نم داشت باران

غم از جنس محرم داشت باران

میان دسته ی زنجیرزن ها

به روی شانه پرچم داشت باران

***

اگر چه سوگوار و بی قرارم

به قد یک محرم شرمسارم

لبان کودکان خشکیده و من

دوبیتی با ردیف آب دارم./۹۹۸/د ۱۰۳/ش

 

ارسال نظرات