۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۵۳۱۵۳۲

سی‌گفتار درباره شرح دعای حضرت مهدی در یک اثر

انتشارات مرکز مدیریت اصفهان، کتاب دوجلدی «آرزوهای ناب» سی‌گفتار درباره شرح و توضیح دعای حضرت مهدی را منتشر کرد.
کتاب دوجلدی «آرزوهای ناب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات مرکز مدیریت اصفهان، کتاب دوجلدی «آرزوهای ناب» سی گفتار درباره شرح و توضیح دعای حضرت مهدی(ع) را به قلم حجت الاسلام روح الله بیدرام منتشر کرد. کتابی که مولف به شهید مدافع حرم شهید محسن حججی؛ شهیدی که خود را جون خادم المهدی نام گذاشته بود.

شیعه در طول غیبت کبری به انتظار نشسته که چه زمانی یوسف گم گشته باز آید و غم هجران یعقوبی آنها به سرور وصال مبدل شود و عزت از دست رفته باز گردد. همه امید شیعه این است که روزی در زیر پرچم امام عصر به جهاد علیه دشمنان خدا و دین پرداخته،از یاران امام و شهدا در رکاب حضرت باشد؛ از این رو نویسنده در پیش‌گفتار چنین آورده است:

می‌دانیم که این مقامات با آلودگی و پلیدی سازگار نیست و از سوی دیگر چون ظهور حضرت، زمان دقیقی ندارد، پس شیعه‌ی منتظر باید در تمام ابعاد زندگی خودسازی کند، هم در بعد عقیده و هم در بعد نفسانیات، اخلاق و عمل، چرا که نه شخص فاسد العقیده در حریم امام راه دارد و نه شخص فاسد الاخلاق و نه انسان آلوده به گناه. پس بنابراین خودسازی بزرگ‌ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت امام زمان است و از دو طریق حاصل می‌گردد: ۱. جذب فضایل اخلاقی؛ 2. ترک رذایل اخلاقی.

این خودسازی با محوریت جذب فضایل اخلاقی و ترک رذایل اخلاقی به طور شایسته در نیایش‌های پیامبر، [و امامان معصوم] بیان گردیده است.

یکی از ادعیه‌هایی که از ناحیه مقدّسه امام عصر حضرت مهدی نقل شده، دعای معروف به دعای حضرت مهدی(عج) است که شروع آن با جمله «اللّهمّ ارزقنا توفیق الطّاعه ...» است. این دعا درسنامه گران‌بهایی است که در قالب نیایش بیان شده و آموزنده اوصافی است که مطلوبِ آخرین ذخیره الهی حضرت حجت ابن الحسن العسکری است، از این رو حجت الاسلام بیدرام درباره هدف خویش از نگارش این کتاب چنین می‌نویسد:

آراستگی به فضائل بیان شده در این دعا برای هر منتظر واقعی مطلوب است و شاید بتوان گفت که این دعا سرچشمه همۀ صفاتی است که برای منتظران راستین آن حضرت توصیف گردیده؛ چرا که جزء آرزوهای امام عصر(ع) است که انسان‌ها توفیق بندگی و دوری از معصیت را پیدا کنند و در مسیر ایجاد یک جامعه ایده‌آل و زمینه‌ساز برای امر ظهور، تلاشی در خور تحسین داشته باشند.

برای انسان منتظر هیچ ارزشی بالاتر از لبخند رضایت امام منتظَر نیست و دقت در مضامین این دعا و عمل به آن، بهترین مسیر جلب رضایت آن عزیز می‌باشد. رضایتی که خشنودی خداوند متعال را در برخواهد داشت و بهشت پاداش این رضایت خواهد بود.

در این دعا، امام عصر گویی درس‌های فرهنگی و اخلاقی بسیاری را در لباس دعا به منتظرانش آموخته است؛ درس‌هایی سازنده که لازمۀ یک جامعۀ زمینه‌ساز برای ظهور حضرت خواهد بود. در ابتدای آن، به مجموعه امت اسلامی اعم از زن و مرد، پیر و جوان، عالم و غیرعالم ده دعای عمومی که می‌بایست هر شیعه راستین این ویژگی را دارا باشد، ارائه نموده و سپس برای هر کدام از اقشار جامعه اسلامی یک دعای ویژه بیان می‌فرمایند.

 به راستی اگر همه منتظران خود را به این صفات کلیدی که حضرت در قالب دعا مطرح نموده‌اند، آراسته سازند، راه برای نیل به گلستان وعده داده شده بشریت هموار خواهد شد و زمینه‌های ظهور آن حضرت محقق خواهد گشت.

نویسنده این مجموعه را در سه بخش و سی گفتار تنظیم کرده است. در بخش اول با عنوان «پیام‌های حضرت از دریچه دعا به بررسی مطالب: پیشینه و متن و ترجمه دعا، دل نگرانی‌های امام زمان برای شیعیان پرداخته و نیز در بخش دوم با عنوان «دعای حضرت برای عموم شیعیان» موضوعاتی همچون: طلب توفیق اطاعت و بندگی، درخواست دوری از گناه، نیت صحیح و خالص، شناخت محارم الهی، گناه و معصیت، کرامت الهی به واسطه هدایت و استقامت ، کنترل زبان و درست سخن گفتن، کسب علم و معرفت، پرهیز از غذای حرام و شبهه ناک، باز داشتن دست از ظلم و دزدی، کنترل چشم از گناه و پرهیز از شنیدن سخن بیهوده و غیبت را واکاوی نموده است.

در جلد دوم ابن کتاب و بخش سوم با عنوان «دعاهای حضرت برای اقشار جامعه اسلامی» این گفتارها را مطالعه می‌کنیم: زهد و خیر خواهی ویژگی علما و دانشمندان، کوشش و شوق در راه تحصیل، پیروی کردن و پندپذیری؛ وظیفه عموم مردم، کمک در حل مشکل بیماران؛ وظیفه همگانی، طلب رحمت و مغفرت برای اموات وظیفه همگانی، حفظ وقار و متانت؛ وظیفه کهن‌سالان، توجه، ذکر و بازگشت به خدا؛ وظیفه جوانان، حیا و عفت؛ وظیفه زنان، تواضع و گشایش در امر فقرا؛ وظیفه اغنیاء، صبر و قناعت؛ ویژگی فقرا، حفظ حکومت اسلامی و پیروزی بر دشمنان؛ وظیفه رزمندگان، دعا برای آسایش و آزادی اسیران؛ وظیفه همگانی، برقراری عدالت و دلسوزی نسبت به مردم؛ وظیفه حاکمان و مدیران، رعایت انصاف و خوش‌رفتاری؛ وظیفه توده مردم و برکت در اموال و دارایی حاجیان؛ به فضل و رحمت خداوند.

نویسنده در بیان علت اهداء این اثر به شهید مدافع حرم شهید حججی بیان می دارد که  زمان نگارش گفتارهای پایانی کتاب که مربوط به دعای حضرت برای نصرت و پیروزی رزمندگان اسلام و همچنین طلب خلاص و آسایش برای اسرای اسلام می باشد مصادف شد با اسارت و در نهایت شهادت این شهید با اخلاص که خود را جون خادم المهدی نام گذاشته بود . شهیدی که به فرموده ی رهبر معظم انقلاب حججی حجتی شد برای همه.  در همان لحظه نیت نموده و این اثر را  از طرف این شهید بزرگوار تقدیم به مولا حجه ابن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه) نموده. است.

این نویسنده در متن تقدیمی کتاب هم چنین آورده است:

بسم رب الشهداء والصدیقین

خدای را بسی شاکرم که از روی کرم خویش توفیقی نصیبم ساخت تا بتوانم قلم برگیرم و در مسیر خدمتش به گوشه‌ای از وظیفه بندگی خود، در رکاب حضرت ولی‌عصر به عنوان سربازی کوچک با پایی لنگان قدمی بردارم و در این عصر مهم برای نزدیکی ظهور حضرتش خالصانه تلاشی هر چند اندک انجام دهم.

اما...

این بار قلم را به نمایندگی از رزمنده‌ی سرافراز و مجاهد مدافع حرم شهید محسن حججی برداشتم و به امام مهربانی‌ها حضرت مهدی تقدیم نمودم. او که در مسیر عاشقی خود با معبودش عاشقانه زیست. غیور مردی که خود را «جون»؛ خادم المهدی نامید و عباس‌گونه پا به عرصه عاشقی نهاد و در راه خدا برای امام خویش جنگید و از مادر و پسر با خود نشانی به همراه آورد...

او از حریم ولایت دفاع نمود و زینبی‌وار اسیر گشت و حسینی‌وار شهید؛ و حقیقتا چه فاتحانه اسیر شد و چه عاشقانه شهید...

آری، پذیرفتن این اندک سرمایه از دست مدافع حریم ولایت بر عزیز زهرا(س) دلنشین‌تر است تا از دستانی همچو من!

گفتنی است، انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، کتاب دو جلدی «آرزوهای ناب» را جلد اول در ۲۷۲ صفحه و جلد دوم در ۴۰۴ صفحه تدوین و منتشر و به قیمت دوره ۴۵۰۰۰ تومان راهی بازار نشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات