۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۳۱۵۰۲

همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان برگزار شد

همزمان با سومین همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان از ۱۹ شاعر و مداح داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی آذربایجان از جمله کشورهای آذربایجان، ترکیه و گرجستان تجلیل به‌عمل آمد.

 «مقتل حسینی در ادبیات تركی، فارسی و عربی»

به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز، احمد فرشبافیان، دبیر سومین همایش پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان امروز در این اجلاس با بیان این که این همایش با هدف تجلیل از مروجان فرهنگ ناب عاشورایی و مقاومت، محققان، شاعران و مداحان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، شیعیان ترکیه و گرجستان برگزار شد، اظهار داشت: این همایش زمانی برگزار می‌شود که ویژگی مهم فرهنگ ایثار و شهادت در جهان آشکار شده و حتی دشمنان فرهنگ مقاومت و عاشورا هم اقرار می‌کنند که عامل اصلی پیشرفت مسلمانان فرهنگ ناب عاشورا و فرهنگ مقاومت است.

وی در ادامه افزود: اگر دشمن گزینه‌های روی میز برای خودش مطرح می‌کند، گزینه‌های روی میز ما با این فرهنگ آشکار می‌شود. امروز فرهنگ عاشورا در ترکیه و آذربایجان خودش را با شاعران و مداحانی نشان می‌دهد که با تمام محدودیت‌ها در راه بسط فرهنگ مقاومت و ایثار با تأسی از فرهنگ ناب عاشورایی تلاش می‌کنند.

رئیس مؤسسه مطالعاتی تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود برگزاری چنین همایش‌هایی در سطح ملی، منطقه و بین‌المللی برای شناساندن ابعاد مختلف فلسفه قیام امام حسین(ع) و عاشورا ضروری بیان کرد و گفت: سال گذشته در دومین همایش بین‌المللی پاسداشت ادبیات عاشورایی آذربایجان که با حضور ۱۶ نفر از شاعران و مداحان ادبیات عاشورایی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، گرجستان و جمع کثیری از علاقه‌مندان و فعالان این عرصه برگزار شد، از 23  نفر شاعر، مداح و محقق داخلی و خارجی شعر عاشورایی آذربایجان، 3 هیات‌ مذهبی تبریز و یک هیات دانشجویی تجلیل به‌عمل آمده بود.

به گفته وی در همایش امسال نیز از ۱۹  شاعر و مداح داخلی و خارجی شعر و ادبیات عاشورایی آذربایجان یک هیأت دانشجویی( ۱۰ شاعر و مداح خارجی شامل: الشن خزر، یاشار جاهد، سید رحیم بخشی اف، افغان شریف اف، عادل اکبر اف، زامیغ محمود اف، سلیمان پولاد، ولی بدر، حسین ترک ائلی و عقیل ییلدیز ، ۴ مداح شامل: ولی الله کلامی زنجانی، مهدی خادم آذریان، مهدی قربانی و مهدی لیثی و ۴ شاعر داخلی شامل نادر سالک، مهدی رستمی، قادر نوجوان و محمدرضا بحری و  مهدی نعلبندی، مسوول هیات دانشجویی شهدای گمنام دانشگاه تبریز)  تجلیل به عمل آمد.

همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز اظهار داشت: از عمده‌ترین اهداف برپایی چنین همایش‌هایی، اشاعه فرهنگ حسینی در منطقه و تبیین راه و رسم سیدالشهداء(ع) در قالب ادبیات و هنر و گردهمایی شاعران، سخنوران و ادیبان در جغرافیایی فراتر از ایران است.

وی در بخش دیگر سخنان خود همچنین با اشاره به پیشینه غنی فرهنگ حسینی در آذربایجان و شاعران و مرثیه سرایان بزرگ در این خطه  افزود: دانشگاه‌ها باید به حوزه ادبیات، به ویژه ادبیات عاشورایی بیشتر توجه کنند. چرا که این حوزه ادبیاتی غنی همراه با فرهنگ ناب زندگی برای جوامع بشری است.

حجت‌الاسلام عبدالحمید بنابی نیز به عنوان سخنران تخصصی این همایش به جایگاه محرم و کربلا اشاره کرد و گفت: در سوره فجر که به سوره امام حسین(ع) مشهور است، به 10 شب قسم خورده شده است که بر اساس نظر عالمان دینی، 3 روایت مشهور در خصوص این 10 شب مطرح است. برخی آن را دهه اول ذی‌حجه، برخی دهه آخر رمضان و برخی دیگر این 10 شب را، دهه اول محرم می‌دانند که این دیدگاه از جایگاه رفیع محرم و عاشورا حکایت دارد./۹۳۵/د۱۰۳/ب۲

ارسال نظرات