۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۵۳۱۴۷۶

تحلیلی از هراس آمریکا نسبت به قدرت موشکی انصارالله یمن

ناکارآمدی سیستم‌های پدافند هوایی عربستان ساخت آمریکا و فرانسه در رهگیری موشک‌های متعارف یمنی‌ها پنتاگون را آشفته کرده. همزمان، عربستان از بیم افکار عمومی آماری جعلی از تلفات خود در جنگ ارائه می‌دهد.
قدرت موشکی یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، پایگاه خبری «شهاره» یمن در تحلیلی با عنوان «چرا موشک یمن پنتاگون را بشدت برآشفته کرد» به ناکارآمدی سیستم‌های پدافند هوایی عربستان در برابر موشک‌های متعارف یمنی‌ها پرداخت.

کارشناسان و تحلیلگران نظامی غالبا می‌دانند که کمربندهای دفاعی در جنوب عربستان در جنوب مرکز استان جازان نصب شده به گونه‌ای که ماموریت دفاعی در رهگیری موشک‌های یمن سامانه آمریکایی پاتریوت (پک 2 و پک 3)  را دارند که مدرن‌ترین نمونه‌های پدافندی آمریکایی قابل صدور به دیگر کشورها و همچنین سامانه فرانسوی «کروتال ان جی» است.

این سامانه‌های دفاعی از لحاظ عملیاتی همه جغرافیای استان جیزان  به علاوه جغرافیای یمن و به طور مشخص شمال استان حجه تا جنوب شهر حرض یمن را پوشش می‌دهد به این معنا که هر موشک بالستیکی که در رادارهای پاتریوت در استان حرض ظاهر شود از سوی این رادار شناسایی و در آسمان منطقه صامطه رهگیری می‌شود اما سرعت موشک‌های سامانه پاتریوت قریب به 5 ماخ است که با سرعت موشک‌های «قاهر ام 2 » مواجه است که قریب به هفت ماخ است.

از همین رو ناظران نظامی آمریکا تصمیم گرفتند سامانه‌های پاتریوت (پک3) را نصب کنند که به روزترین نمونه پدافند هوایی آمریکا در دنیا است که به طور ویژه مختص رهگیری و نابودی موشک‌های بالستیک تاکتیکی است.

ناظران نظامی آمریکا به نصب سامانه‌های پک 3 به جای پک 1 و 2 در منطقه جازان اشاره کردند که جدیدترین نمونه آن و ویژه رهگیری موشک‌هاست دلیل تمرکز آمریکا بر بکارگیری این سامانه موشکی خشم عربستان از ناکامی سامانه‌های دفاعی آمریکا در رهگیری موشک‌های یمنی و بخصوص در منطقه جیزان بوده که دائما در معرض پرتاب موشک‌های بالستیک یمنی‌ها قرار دارد اما قادر به رهگیری آنها نیست.

سفر چند ماه قبل ژنرال‌های ارتش آمریکا و بخصوص رییس فرماندهی مرکزی آمریکا به منطقه جیزان نشان داد که نگرانی عربستان در نتیجه حضور نظامی زمینی بزرگ ارتش عربستان و مزدوران سودانی و غیرسودانی است که به اهداف نظامی یمنی‌ها مبدل شدند و گهگاه هدف موشک‌های یمنی قرار گرفته و تلفات سنگین جانی و تجهیزاتی متحمل می‌شوند.

یگان موشکی یمنی به تازگی یک فروند موشک بالستیک میان برد قاهر ام 2 به سمت فرماندهی ارتش سعودی در منطقه صامطه در استان جیزان شلیک کرد که تلفات سنگین مالی و تجهیزاتی در صفوف ارتش عربستان برجای گذاشت.

به نظر می‌رسد که کشته‌های این عملیات از فرماندهان نیروهای زمینی عربستان بودند که خشم پنتاگون را در رسانه‌های آمریکایی به همراه داشت چرا که فرماندهی ارتش عربستان نسبت به سامانه موشکی پاتریوت پک 3 که اخیرا در جیزان نصب شده بود عکس العمل تندی نشان داده بود.

در همین حال «اسماعیل ولد الشیخ»، فرستاده ویژه سازمان ملل هم بلافاصله پرتاب موشک‌های بالستیک از یمن به عمق خاک عربستان را محکوم کرد تا ترجمان خشم آمریکا باشد.

وقتی که فرستاده سعودی سازمان ملل سطح فاجعه‌ای را که موشک قاهر ام 2 به فرماندهی ارتش عربستان در منطقه صامطه وارد کرده است، محکوم می‌کند این امر نشانه سطح بالای ناکامی مفتضحانه سامانه پاتریوت آمریکا در رهگیری حتی یک فروند موشک و نه چندین موشک است.

به طور کلی موشک‌های یمنی با قدرت در مبارزه تکنولوژی با تسلیحات آمریکا ورود کرده و آنها را متحمل شکست‌های پیاپی می‌کنند به گونه‌ای که به اعتراف رسمی آمریکا تسلیحات این کشور در برابر جهانیان به تسخیر درآمده است.

اگرچه اعتراف‌ها مملو از عذر و بهانه‌های واهی است که می‌گوید دلیل آن بی کفایتی کاربران پدافند هوایی آمریکا در مدیریت سامانه‌های پاتریوت است که خشم آل سعود را برانگیخته و آن را برای خرید سامانه های موشکی اس 400 روسی به طرف مسکو کشانده است و بدین گونه یمن پیروزی‌های راهبردی فرامرزی علیه متجاوزان و شرکت‌های اسلحه سازی آمریکا محقق می‌کند.

تلفات واقعی عربستان در جنگ علیه یمن 

پایگاه شهاره در گزارشی دیگر با عنوان «تلفات واقعی ارتش دشمن سعودی و متحدانش در یمن حقایقی نظامی است که جدال را یکسره می‌کند»، دروغ پردازی های حکومت و رسانه های ائتلاف سعودی با کاستن از شمار واقعی خسارات جانی نیروهای خود در جنگ یمن را از جمله ترفندهای ائتلاف برای آرام کردن افکار عمومی در داخل کشورهای خود دانست.

در این یادداشت آمده است: میزان تلفات مادی و انسانی در صفوف نظامیان متجاوز سعودی و همپیمانانشان در جبهه‌های داخل یمن و در جنوب عربستان در ایستگاه آخر به اقتصاد عربستان ضربه سهمگینی زده اقتصادی که اساس قدرت در عربستان و رکن اصلی جایگاه آن در هرم سیاسی منطقه و دنیا محسوب می‌شود.

آمار و ارقامی که وزارت دفاع عربستان و رسانه‌های این کشور از شمار کشته ها و مجروحین ارتش خود اعلام می کنند با با آمار واقعی حیرت انگیزی که بسیاری از منابع مردمی یا بی طرف و مستقل در عربستان اعلام می کنند مغایرت دارد چون این منابع غیردولتی در عربستان خیلی زود از میزان تلفات سنگین کشورشان در یمن مطلع شده و از آن با تاسف و حزن و حسرت سخن گفتند.

 دولت عربستان با سرپوش گذاشتن و جعل اطلاعات درباره جنگ یمن به دنبال فریب افکار عمومی در این کشور و دیگر شیخ نشین‌هاست از همین رو آمار رسمی تلفات خود از جنگ یمن را آنچه که در پایگاه‌های رسمی وزارت دفاع عربستان گذاشته می‌شود دانسته و اگر کسی بخواهد به آمارهای واقعی و محرمانه دسترسی پیدا کند مورد شکنجه و حبس قرار می‌گیرد چون برملا شدن آن خطرات سیاسی و اقتصادی شدیدی برای این کشور به همراه دارد.

عربستان برای تسلط بر افکار عمومی رسانه‌های خود و منطقه و جهان را تحت تسلط خود گرفته علاوه بر اینکه بر دیگر رسانه‌های داخلی و خارجی هم با تشویق و تهدید اعمال زور می‌کند، اما تداوم جنگی که از سه سال پیش آغاز شده و آمار بالای نظامیان کشته شده سعودی و متحدانش و همچنین شمار مجروحین و فراری از خدمت نظامی در ارتش عربستان و سرریز شدن هزینه‌های جنگ بسیاری از فعالان و اصحاب رسانه و شیخ نشین‌ها را به طرح سوال‌های مهمی درباره میزان تلفات جنگ واداشت بخصوص که در محافل مردمی عربستان هم بحث بر سر شمار زیاد کشته‌ها و مجروحین و خشم و نارضایتی از ادامه جنگ داغ شده است.

رسانه‌های جنگ یمن و وزات دفاع این کشور در انتشار تلفات انسانی و تجهیزاتی متجاوزان بر اساس تصاویر منتشر شده از صحنه درگیری‌ها که حداقل خسارات را نشان می‌دهد اتکا دارد اما فرماندهان و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی هم آمارهایی نظامی ارائه می‌دهند که دقیق‌تر از چیزی است که دوربین‌ها ثبت و ضبط می‌کنند و با توجه به جنگ رسانه‌ای، روانی و اطلاعاتی و دیگر ملاحظات راهبردی تنها به آماری که از صدا و سیمای یمن منتشر می‌شود کفایت می‌شود.

برای مثال رسانه جنگ یمن تلفات ارتش عربستان در ماه گذشته را بالغ بر یکصد نفر از جمله شماری سرباز و افسر اعلام کرد اما آمار واقعی بالغ بر سیصد کشته است .

در مقابل رسانه‌های عربستان اعلام کردند که یکصد نظامی و افسر سعودی ظرف سه ماه گذشته کشته شدند که دروغی شرم آور است اگر به آمار و ارقام منتشر شده از سوی رسانه جنگ یمن بنگریم تنها با چیزی که رسانه سعودی اعلام کرده منطبق است اما اختلاف در مدت زمان آن است یعنی به جای اینکه تلفات یک ماهه خود را اعلام کند تلفات سه ماهه خود را این میزان اعلام می‌کند و با این دروغ پردازی‌ها به دنبال ناکام گذاشتن جنگ روانی یمن است.

رسانه‌های دشمن متجاوز ائتلاف سعودی به تقلید از آمریکا و رژیم صهیونیستی از ابتدای تجاوز به یمن به دنبال کاستن از میزان واقعی تلفات بودند تا افکار عمومی در داخل عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها علیه آنها بسیج نشود چون بر تصمیم رژیم آل سعود و ساز و کارهای حمایت مالی از این جنگ هزینه بردار که ملت سعودی متحمل آن شده تاثیر می‌گذارد؛ بخصوص که مردم این کشور پیش از آن با مالیات‌های سنگین و برداشته شدن یارانه برق و محصولات نفتی و غذایی و غیره روبرو شدند علاوه بر اینکه اعلام شمار واقعی تلفات جنگ بر روحیه نظامیان و افسران سعودی در میدان نبرد هم تاثیرگذار خواهد شود.

بین سال های 2015 ت 2016 ارتش عربستان و متحدانش آمار تلفات خود را در جبهه‌ها ده‌ها یا صدها نظامی عنوان کردند اما دیری نپایید که آمار واقعی به یبرون درز کرد که حاکی از ده ها هزار کشته و زخمی بود و این امر اعتماد، اعتبار و جاه و مکان رژیم آل سعود را نابود کرد به گونه ای که از مردم آسیب دیده خود کامل جدا شد.

در پایان باید گفت که یمن در انتشار تلفات دشمن سعودی بر اساس یک اصل رسانه ای متقن که حلقه اتصال ملت با رسانه است به حداقل آمار اعتماد می‌کند چون صداقت جوهره قدرت و تاثیرگذاری بر محافل مردمی است اما متجاوزان و رسانه‌های آنها با  انتشار اخبار ضدو  نقیض و وارونه جلوه دادن حقایق در واقع علیه خود عمل می‌کنند.

دروغ پردازی‌ها و تناقض گویی‌های رسانه‌های عربستان و متحدانش تنها نشانه ورشکستکی و استیصال آنها و برای فرار از اعتراف به خسارات واقعی حیرت آوری است که ارتش‌های آنها در جنگ یمن متحمل شدند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات