Web
Analytics
Rasa News :: خبرگزاری رسا - جامعه شناسي مردم كوفه/ هزار رنگ زير پوست نفاق
سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ Tuesday, May 22, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۷/۲۲ - ۱۲:۴۲
شناسه خبر: ۵۳۱۳۹۰
 
یادداشت؛
جامعه شناسي مردم كوفه/ هزار رنگ زير پوست نفاق
در مركز شهر کوفه مردماني هستند كه روزي پاي خطبه علي(ع) مي نشينند و شاگردي او را مي كنند و روزگاري شمشير به گردن آن حضرت مي گذارند تا بالاجبار حكميت را بپذيرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، كوفه را شهري تصور كن كه با اهداف سياسي و نظامي در سال 17 هجري شمسي به دستور خليفه دوم و توسط سعد بن ابي وقاص پايه گذاري شد. شهري متشكل از گروه ها و طوايف مختلف اعم از نظاميان حرفه اي، سياست مداران كار كشته، كارگزاران، افسران، سربازان حكومتي و باديه نشيناني كه با هدف ارتزاق از حكومت در آن جمع شده بودند و همين طليعه ايجاد باعث شد تا علاوه بر اهميت استراتژيك شرايط ويژه اي از جنبه هاي مختلف فكري، اعتقادي، گرايشهاي سياسي و عوامل انگيزشي پيدا كند و از لحاظ تركيب اجتماعي به يك سرزمين 72 ملتِ مشوش تبديل شود.

كوفه شهري است كه فاصله بيعت كردن تا بيعت شكستن به اندازه يك نماز مغرب و عشاء طول مي كشد. يك سوي اين جامعه مشوش هاني بن عروه، حبيب بن مظاهر اسدي و مسلم بن عوسجه هستند كه تا پاي جان بر عهد خود مي مانند و در طرف ديگر اين بلده نو پا سليمان بن صرد خزاعي و يارانش هستند كه به اندك مسئله اي فريب ميخورند و ميدان را خالي مي كنند؛ در زاويه ديگر آن شبث بن ربعي است كه هر روز رنگي مي گيرد و چون آفتاب پرست به هر جا و هر كس بچسبد همرنگ آن مي شود؛ روزي حسين(ع)  را به كوفه دعوت مي كند و وعده جند و لشكر مي دهد و روزگاري نه چندان بعد به شكرانه قتل حسين(ع)  مسجد مي سازد و با پاي پياده به حج مي رود.

در مركز اين شهر هم مردماني هستند كه هر كس سوارشان شود راه آن را ميروند؛ روزي پاي خطبه علي(ع)  مي نشينند و در مسجد كوفه شاگردي علي(ع)  را مي كنند و روزگاري شمشير به گردن علي(ع)  مي گذارند تا بالاجبار حكميت را بپذيرد؛ زماني دم از دوستي آل علي(ع)  مي زنند و در واپسين زماني پاي دار ميثم تمار هلهله مي كنند؛ يك بار دوازده هزار نامه براي حسين(ع)  مي نويسند و او را به كوفه مي خوانند تا امام شان باشد و زماني به ثمن بخس با ابن زياد همراه مي شوند براي قتل حسيني كه قرار بود امام شان شود؛  روزگاري به آل زبير دست دوستي مي دهند و بعد پا در ركاب مختار مي شوند.

سخن گفتن از اين بازار هزار رنگ كمي دشوار است.

اعتقادات كوفي

اعتقاد در واقع نشان گر سير اجتماعي يك جامعه است و يا به زبان ساده تر اعتقاد است كه مشخص ميكند كه جامعه به چه سمت و سويي حركت كند و چه سبكي را در زندگي انتخاب نمايد.

اگر اين كه فرموده اند مردم بر دين حاكمان خود هستند را يك اصل مسلم بگيريم، كوفه به خاطر شرايط خاصي كه در طول تاريخ از تاسيس تا واقعه عاشورا و پس از آن داشته است بارها دست به دست شده و هر روز كسي را بر سرير زعامت خود ديده كه اعتقادي دارد و همين باعث شده است كه مردمان آن ديار هيچگاه به ثبات فكري و اعتقادي نرسند؛ تا زماني كه امير المؤمنين(ع) در كوفه بود خطبه هاي دلنشينش صيقل روح و فكر كوفيان بود؛ گاه از توحيد برايشان ميگفت و روزي از نبوت و زماني از مبدأ و معاد؛ زنان كوفه پاي درس تفسير زينب(س) دختر علي(ع)  بزرگ مي شدند  و هر روز توشه اي از معارف قرآن برمي گرفتند تا آنجا كه مردانشان سست شدند زنان پايشان را به ركاب محكم كنند؛  اما علي(ع)  را كه در محراب كوفه به خون نشاندند ديگر كسي به فكر اعتقادات اين مردم نبود. آنها كه توانستند مايه كلام و تربيت علي(ع)  را حفظ كنند شدند ميثم تمار و آنان كه نتوانستند رنگ و لعاب دنياي امويان گرفتشان و شدند قتله كربلا.

علاوه بر مسلمانان كه خود متشكل از گروه هاي مختلفي چون شيعيان دو آتشه، حاميان حكومت بني اميه، خوارج، عثماني مذهب ها و...  بودند، بخش كوچكي از كوفه را غير مسلمان هايي مثل مسيحيان عرب از بنى‏ تغلب و مسيحيان نجران و مسيحيان نبطى، يهوديان رانده شده از جزيرة‏العرب در زمان عمر و مجوسيان ايرانى تشكيل مى ‏دادند كه به عناوين مختلف در كوفه جمع شده بودند ولي هدف يك چيز بود و آن پر كردن كيسه ها از زر نابي كه يا از دار الاماره مي آمد و يا از غنائم جنگي و گاه شايد از تجارت هاي پر سود.

در يك كلام كوفه‌ي بعد از علي اعتقادش را سكه هاي زر مشخص مي كرد.

بافت جمعيتي كوفه

كوفه بافته اي بود هزار رنگ از 30 هزار جنگجو به همراه خانواده هايشان، سياست مداران جوياي نام و پر هياهو، تجار پر آوازه  و مهاجراني كه به بهانه بهره مندي از هواي خوش و منابع آب و نيز غنائم جنگي به آنجا رفته بودند؛ اين تركيب جمعيتي به همين نسبت در زماني كه كوفه به فرمان علي (ع) به پايتخت حكومت اسلامي بدل شد رو به رشد نهاد تا آنجا كه كوفه به يك شهر واقعي تبديل شد؛ شهري كه مردمانش هيچ پيوستگي و علقه اي به هم جز سياست و تجارت نداشتند و تمام معادلات حول محور همين دو ميگرديد.

در تقسيمي ديگر كوفه به دو گروه عرب و عجم  تقسيم ميشد. اعراب در واقع كساني بودند كه در زمان فتح ايران با هدف شركت در جنگ به اين شهر آمدند و عجم ها كساني بودند كه به بهانه هاي مختلف چون تجارت و يا ياري امير المؤمنين در زمان حكومت علي(ع)  بر كوفه به اين شهر مهاجرت كرده بودند . اين تقسيم بندي در طول تاريخ كوفه منشاء اختلافات و گسستگي هاي زيادي بود و جريان هاي مختلفي را به وجود آورد كه البته حاكمان كوفي در دامن زدن به اين اختلافات از هيچ تلاشي فروگذار نمي كردند.

كوفه در بعد جمعيتي شهري بود از هم گسسته كه طوايفش چون جزيره هاي جدا از هم، هر كدام به فكر منافع خودشان بودند.

بررسي بعد انگيزشي كوفه

اين تركيب جمعيتي و آن اعتقادات پوسيده باعث شد تا در كوفه انگيزه اي جز دنيا باقي نماند و امثال حبيب بن مظاهر و هاني بن عروه جزءِ معدودي باشند كه در تقسيم بندي ها و بررسي هاي جامعه شناختي جايگاهي نداشته باشند.

در كوفه هر كس به سرير حكومت نزديك تر مي شد محبوب تر بود و هركس رنگ شكست مي گرفت براي قتلش همه همدست ميشدند. انگيزه بالاي دنيايي در كوفه باعث شده بود تا همگان چون گرگان در هنگام خواب يك چشم شان باز باشد و اگر  چشمان كسي روي هم ميرفت او را ميدريدند. تنها طايفه اي از مخلصان شيعي كه به عشق امير المؤمنين(ع)  به كوفه آمدند در حوادث روز گار نلغزيدند و رنگ دنيا آنها را نگرفت ميثم تمارها 40 سال دار خود را بر دوش گرفتند تا انگيزه هايي چون حب قدرت سياسي و يا دوستي سكه هاي زر انگيزه هايشان را تغيير ندهد.

آنچه در كوفه مهم بود پركردن شكم هايي بود كه هر چه در آن مي ريختي گرسنه تر مي شد و ارضاي شهوت هايي كه هرچه به كام شان مي شد بر افروخته تر مي گشتند.

و در يك كلام در فضاي حاكم بر كوفه آن روز انگيزه اي جز شكم و شهوت و مال اندوزي وجود نداشت.

اكنون جامعه كوفه را اين گونه ببين

جامعه بي اعتقادي كه جز سكه هاي زر نمي شناسد و براي منافع شخصي و قبيله ايش حاضر است حتي سر پسر پيغمبر خدا را به دربار شراب خواره اي چون يزيد پيشكش نمايد.

حواسمان باشد كوفه تكرار شدني است.

عبد الصالح شمس اللهي

/۹۰۱/ی۷۰۳/ج

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۱۳ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۷/۳/۱ - ۱۴:۱۰
معاون فرهنگی تبلیغی خبر داد؛
اعزام بیش از ۱۰۰۰مبلغ جامعه‌الزهرا در ماه رمضان
حجت‌الاسلام‌ تهرانی گفت: بیش از هزار مبلغ از سوی جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برای امر تبلیغ در ماه مبارک رمضان به مناطق مختلف کشور اعزام شدند.
۱۳۹۷/۳/۱ - ۱۲:۵۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه:
مبلغان در محور قرار گرفتن مداحی ها بی تقصیر نیستند
حجت الاسلام اسلامی فر کوتاهی کردن مبلغان در زمینه محور شدن مداحی ها را بی تأثیر نداست و بر ظرفیت شناسی و مخاطب شناسی از سوی مبلغان تأکید کرد.
۱۳۹۷/۳/۱ - ۱۲:۴۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی:
هویت بندگی بدون تسلیم معنا و مفهوم پیدا نمی کند
استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که هویت بندگی بدون تسلیم معنا و مفهوم پیدا نمی کند، گوشه گیری معقولانه را از اصول بندگی دانست.
۱۳۹۷/۳/۱ - ۰۰:۴۳
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی:
هرآنچه انسان را از خدا دور کند مجلس گناه است
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهادتین نشانه اسلام است نه ایمان، گفت: ایمان به باور درونی و قلبی انسان اشاره دارد و یکی از نشانه‌های ایمان ناظر دانستن خداوند در خلوت بر اعمال خویش است و مؤمن واقعی...
۱۳۹۷/۳/۱ - ۰۰:۳۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:
نقد منصفانه با تضعیف نظام تفاوت دارد
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم پرهیز از تضعیف نظام اسلامی، تصریح کرد که بین تضعیف و نقد نظام تفاوت فاحشی وجود دارد.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۷:۰۳
رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه:
بزرگان عرصه تبلیغ را رها نکنند
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد واعظ موسوی محور شدن مداحی را آسیب دانست و تصریح کرد: خالی شدن صحنه تبلیغ از سوی برخی اساتید و صاحب نظران حوزوی موجب می شود میدان در اختیار دیگر گروه ها قرار گیرد.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۶:۴۰
استاد حوزه علمیه قم:
نهی از منکر را با سرزنش اشتباه نگیرید
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این‌که سرزنش با نهی از منکر متفاوت است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر بر اساس دلسوزی برای طرف مقابل است، اما هدف از سرزنش اغراض شخصی و تحقیر طرف مقابل است.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۶:۲۶
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین میرشفیعی:
حضور قلب شرط تعالی معنوی به‌واسطه دعا است
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که ایمان شاخصه نجات از آتش عذاب الهی است، گفت: یکی از راه‌های رسیدن به ایمان حضور قلب در دعا است و دعا زمانی تعالی معنوی انسان را فراهم می‌کند که با حضور قلب همراه...
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۴:۴۳
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت:
معرفت خود را نسبت به قرآن کریم افزایش دهیم
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ایمانی مقدم با بیان این که قرآن کریم کتاب زنده‌ها است، گفت: اگر این کتاب آسمانی بر سر سفره عقد یا مراسم ختم و غیره باشد، ارزشمند است، اما تلاش کنیم که از برکات آن بهره مند شویم ...
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۴:۳۳
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:
ملامت نباید مانع اقامه امر الهی شود
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این که ملامت نباید مانع از اقامه دین شود، گفت: تکلیف گرایی هویت یک مسلمان است و مسلمان باید همواره هویت خود را حفظ کند.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۴:۲۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛
حکم شرعی خدمات دندانپزشکی در ماه مبارک رمضان
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به‌حکم فقهی انجام خدمات دندانپزشکی در طول روزهای ماه مبارک رمضان گفت: اگر انجام این خدمات برای فرد در طول روز ضرورت دارد و نمی‌توان آن را به افطار موکول کرد درصورتی‌که خو...
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۳:۳۰
کارشناس مسائل خانواده:
مبلغان شبهات فضاهای مجازی را پاسخ دهند
حجت الاسلام وطن خواه با اشاره به شبهات و اشکالاتی که علیه دین و انقلاب در فضای مجازی پیش می آید از مبلغان خواست تا با آگاهی وارد این عرصه شده و شبهات فضاهای مجازی را پاسخ بدهند.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۲:۲۴
حجت الاسلام والسملیمن سعیدی:
سوره توحید آینه تمام نمای وجود خداوند است
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان اینکه در مقام توصیف خداوند در سوره توحید با چهار آیه به احسن وجه توصیف‌ شده است، گفت: سوره توحید آینه تمام نمای وجود خداوند است.
۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۱۱:۵۳
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی:
نماز قوام و ستون سبک زندگی اسلامی است
خطیب برجسته حوزه علمیه قم نماز و روزه را الگوی کمال‌یافته از عبودیت و بندگی در محضر خداوند متعال توصیف کرد و گفت: نماز قوام و ستون ایمان و سبک زندگی است.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۱۶
استاد حوزه عملیه قم مطرح کرد؛
عدم مسؤولیت پذیری از مهمترین مشکلات اخلاقی و رفتاری
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان این‌که کسانی که مسؤولیت اشتباه خود را نپذیرند، آن‌را به گردن دیگر امور و انسان‌ها می‌اندازند گفت: بخشی از علت واگذار کردن امور به عوامل طبیعی مانند نحوست زمان، ...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۶:۰۷
سخنران حرم حضرت معصومه تبیین کرد؛
ویژگی های بهشت و بهشتیان
استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که آیه ۱۸۵ سوره آل‌عمران مرگ انسان را سرنوشتی همگانی توصیف کرده است، گفت: مؤمنی که نجات پیدا کند و وارد بهشت می‌شود برنده اصلی رقابت زندگی بشری است.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۵۹
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی:
تنوع‌طلبی قوام خانواده را درهم می‌شکند
عضو هیأت‌ علمی جامعه المصطفی بدخلقی را اساسی‌ترین دلیل تزلزل قوام خانواده دانست و گفت: تنوع‌طلبی و عدم رعایت حقوق زن از سوی مرد اساسی‌ترین محور رشد نمودار طلاق در کشور است.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۵۲
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین وحیدپور تشریح کرد؛
احکام روزه بیمار
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در تبیین احکام روزه گرفتن بیماران به دو نوع بیماری از منظر شرع مقدس اسلام اشاره کرد و گفت: اگر زمان مصرف دارو قابل‌تغییر نباشد و بیماری برای مکلف مضر باشد و این دو شرط از...
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۴۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری کاشانی:
سبقت گرفتن در ساحت مهدویت حقیقت تعالی و موفقیت است
استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که سبقت گرفتن در جریان مهدویت اساس موفقیت در عصر آخرالزمان است، گفت: مؤمن برای دست‌یابی به حقیقت تعالی از ساحت مهدویت نباید غافل شود.
۱۳۹۷/۲/۳۰ - ۱۵:۱۰
استاد درس خارج:
جذاب نبودن منابر مردم را به سمت مداحی سوق می دهد
حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی با تاکید بر این که منبر باید برای عموم مردم جذاب و دلنشین باشد، تصریح کرد مبلغان باید دانش و محتوای تبلیغی خود را به روز کنند.