Web
Analytics
Rasa News :: خبرگزاری رسا - جامعه شناسي مردم كوفه/ هزار رنگ زير پوست نفاق
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ Tuesday, August 21, 2018 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۶/۷/۲۲ - ۱۲:۴۲
شناسه خبر: ۵۳۱۳۹۰
 
یادداشت؛
جامعه شناسي مردم كوفه/ هزار رنگ زير پوست نفاق
در مركز شهر کوفه مردماني هستند كه روزي پاي خطبه علي(ع) مي نشينند و شاگردي او را مي كنند و روزگاري شمشير به گردن آن حضرت مي گذارند تا بالاجبار حكميت را بپذيرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، كوفه را شهري تصور كن كه با اهداف سياسي و نظامي در سال 17 هجري شمسي به دستور خليفه دوم و توسط سعد بن ابي وقاص پايه گذاري شد. شهري متشكل از گروه ها و طوايف مختلف اعم از نظاميان حرفه اي، سياست مداران كار كشته، كارگزاران، افسران، سربازان حكومتي و باديه نشيناني كه با هدف ارتزاق از حكومت در آن جمع شده بودند و همين طليعه ايجاد باعث شد تا علاوه بر اهميت استراتژيك شرايط ويژه اي از جنبه هاي مختلف فكري، اعتقادي، گرايشهاي سياسي و عوامل انگيزشي پيدا كند و از لحاظ تركيب اجتماعي به يك سرزمين 72 ملتِ مشوش تبديل شود.

كوفه شهري است كه فاصله بيعت كردن تا بيعت شكستن به اندازه يك نماز مغرب و عشاء طول مي كشد. يك سوي اين جامعه مشوش هاني بن عروه، حبيب بن مظاهر اسدي و مسلم بن عوسجه هستند كه تا پاي جان بر عهد خود مي مانند و در طرف ديگر اين بلده نو پا سليمان بن صرد خزاعي و يارانش هستند كه به اندك مسئله اي فريب ميخورند و ميدان را خالي مي كنند؛ در زاويه ديگر آن شبث بن ربعي است كه هر روز رنگي مي گيرد و چون آفتاب پرست به هر جا و هر كس بچسبد همرنگ آن مي شود؛ روزي حسين(ع)  را به كوفه دعوت مي كند و وعده جند و لشكر مي دهد و روزگاري نه چندان بعد به شكرانه قتل حسين(ع)  مسجد مي سازد و با پاي پياده به حج مي رود.

در مركز اين شهر هم مردماني هستند كه هر كس سوارشان شود راه آن را ميروند؛ روزي پاي خطبه علي(ع)  مي نشينند و در مسجد كوفه شاگردي علي(ع)  را مي كنند و روزگاري شمشير به گردن علي(ع)  مي گذارند تا بالاجبار حكميت را بپذيرد؛ زماني دم از دوستي آل علي(ع)  مي زنند و در واپسين زماني پاي دار ميثم تمار هلهله مي كنند؛ يك بار دوازده هزار نامه براي حسين(ع)  مي نويسند و او را به كوفه مي خوانند تا امام شان باشد و زماني به ثمن بخس با ابن زياد همراه مي شوند براي قتل حسيني كه قرار بود امام شان شود؛  روزگاري به آل زبير دست دوستي مي دهند و بعد پا در ركاب مختار مي شوند.

سخن گفتن از اين بازار هزار رنگ كمي دشوار است.

اعتقادات كوفي

اعتقاد در واقع نشان گر سير اجتماعي يك جامعه است و يا به زبان ساده تر اعتقاد است كه مشخص ميكند كه جامعه به چه سمت و سويي حركت كند و چه سبكي را در زندگي انتخاب نمايد.

اگر اين كه فرموده اند مردم بر دين حاكمان خود هستند را يك اصل مسلم بگيريم، كوفه به خاطر شرايط خاصي كه در طول تاريخ از تاسيس تا واقعه عاشورا و پس از آن داشته است بارها دست به دست شده و هر روز كسي را بر سرير زعامت خود ديده كه اعتقادي دارد و همين باعث شده است كه مردمان آن ديار هيچگاه به ثبات فكري و اعتقادي نرسند؛ تا زماني كه امير المؤمنين(ع) در كوفه بود خطبه هاي دلنشينش صيقل روح و فكر كوفيان بود؛ گاه از توحيد برايشان ميگفت و روزي از نبوت و زماني از مبدأ و معاد؛ زنان كوفه پاي درس تفسير زينب(س) دختر علي(ع)  بزرگ مي شدند  و هر روز توشه اي از معارف قرآن برمي گرفتند تا آنجا كه مردانشان سست شدند زنان پايشان را به ركاب محكم كنند؛  اما علي(ع)  را كه در محراب كوفه به خون نشاندند ديگر كسي به فكر اعتقادات اين مردم نبود. آنها كه توانستند مايه كلام و تربيت علي(ع)  را حفظ كنند شدند ميثم تمار و آنان كه نتوانستند رنگ و لعاب دنياي امويان گرفتشان و شدند قتله كربلا.

علاوه بر مسلمانان كه خود متشكل از گروه هاي مختلفي چون شيعيان دو آتشه، حاميان حكومت بني اميه، خوارج، عثماني مذهب ها و...  بودند، بخش كوچكي از كوفه را غير مسلمان هايي مثل مسيحيان عرب از بنى‏ تغلب و مسيحيان نجران و مسيحيان نبطى، يهوديان رانده شده از جزيرة‏العرب در زمان عمر و مجوسيان ايرانى تشكيل مى ‏دادند كه به عناوين مختلف در كوفه جمع شده بودند ولي هدف يك چيز بود و آن پر كردن كيسه ها از زر نابي كه يا از دار الاماره مي آمد و يا از غنائم جنگي و گاه شايد از تجارت هاي پر سود.

در يك كلام كوفه‌ي بعد از علي اعتقادش را سكه هاي زر مشخص مي كرد.

بافت جمعيتي كوفه

كوفه بافته اي بود هزار رنگ از 30 هزار جنگجو به همراه خانواده هايشان، سياست مداران جوياي نام و پر هياهو، تجار پر آوازه  و مهاجراني كه به بهانه بهره مندي از هواي خوش و منابع آب و نيز غنائم جنگي به آنجا رفته بودند؛ اين تركيب جمعيتي به همين نسبت در زماني كه كوفه به فرمان علي (ع) به پايتخت حكومت اسلامي بدل شد رو به رشد نهاد تا آنجا كه كوفه به يك شهر واقعي تبديل شد؛ شهري كه مردمانش هيچ پيوستگي و علقه اي به هم جز سياست و تجارت نداشتند و تمام معادلات حول محور همين دو ميگرديد.

در تقسيمي ديگر كوفه به دو گروه عرب و عجم  تقسيم ميشد. اعراب در واقع كساني بودند كه در زمان فتح ايران با هدف شركت در جنگ به اين شهر آمدند و عجم ها كساني بودند كه به بهانه هاي مختلف چون تجارت و يا ياري امير المؤمنين در زمان حكومت علي(ع)  بر كوفه به اين شهر مهاجرت كرده بودند . اين تقسيم بندي در طول تاريخ كوفه منشاء اختلافات و گسستگي هاي زيادي بود و جريان هاي مختلفي را به وجود آورد كه البته حاكمان كوفي در دامن زدن به اين اختلافات از هيچ تلاشي فروگذار نمي كردند.

كوفه در بعد جمعيتي شهري بود از هم گسسته كه طوايفش چون جزيره هاي جدا از هم، هر كدام به فكر منافع خودشان بودند.

بررسي بعد انگيزشي كوفه

اين تركيب جمعيتي و آن اعتقادات پوسيده باعث شد تا در كوفه انگيزه اي جز دنيا باقي نماند و امثال حبيب بن مظاهر و هاني بن عروه جزءِ معدودي باشند كه در تقسيم بندي ها و بررسي هاي جامعه شناختي جايگاهي نداشته باشند.

در كوفه هر كس به سرير حكومت نزديك تر مي شد محبوب تر بود و هركس رنگ شكست مي گرفت براي قتلش همه همدست ميشدند. انگيزه بالاي دنيايي در كوفه باعث شده بود تا همگان چون گرگان در هنگام خواب يك چشم شان باز باشد و اگر  چشمان كسي روي هم ميرفت او را ميدريدند. تنها طايفه اي از مخلصان شيعي كه به عشق امير المؤمنين(ع)  به كوفه آمدند در حوادث روز گار نلغزيدند و رنگ دنيا آنها را نگرفت ميثم تمارها 40 سال دار خود را بر دوش گرفتند تا انگيزه هايي چون حب قدرت سياسي و يا دوستي سكه هاي زر انگيزه هايشان را تغيير ندهد.

آنچه در كوفه مهم بود پركردن شكم هايي بود كه هر چه در آن مي ريختي گرسنه تر مي شد و ارضاي شهوت هايي كه هرچه به كام شان مي شد بر افروخته تر مي گشتند.

و در يك كلام در فضاي حاكم بر كوفه آن روز انگيزه اي جز شكم و شهوت و مال اندوزي وجود نداشت.

اكنون جامعه كوفه را اين گونه ببين

جامعه بي اعتقادي كه جز سكه هاي زر نمي شناسد و براي منافع شخصي و قبيله ايش حاضر است حتي سر پسر پيغمبر خدا را به دربار شراب خواره اي چون يزيد پيشكش نمايد.

حواسمان باشد كوفه تكرار شدني است.

عبد الصالح شمس اللهي

/۹۰۱/ی۷۰۳/ج

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۴ + ۱
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۲۳:۳۱
حجت الاسلام حسین زاده:
عرفه روز توبه و دعا برای نیل به رستگاری است
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه فرصت توبه را یکی از مهم‌ترین فرصت‌های عرفه توصیف کرد و گفت: دعا از دیگر فرصت‌هایی است که همگام با توبه خواسته‌های مؤمن را به درگاه ازلی خداوند می‌رساند و زمینه‌ای برای ش...
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۲۲:۵۲
حجت الاسلام حسینی قمی:
منطق و مکتب سیدالشهدا در طول تاریخ جاودان است
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که افراد دارای منطق مقابل سیدالشهدا(ع) در تاریخ دفن شدند، گفت: این در حالی است که منطق و مکتب سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان برای همیشه در تاریخ جاودان شده است.
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۲۲:۴۹
حجت الاسلام والمسلمین ملبغی:
تفرق ادیان آسمانی از یکدیگر سفاهت و مواجهه با خطرات است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروز فضا برای تشکیل ملت های ابراهیمی پرزمینه تر از گذشته امکان وقوع پیدا کرده است، تأکید کرد که تفرقه در چارچوب ملت های ابراهیمی، سفاهت و نادانی است.
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۱۴:۲۲
رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی:
دانش های دانشگاهی با اجتهاد حوزوی در آمیخته شود
حجت الاسلام والمسلمین قوامی با بیان این که باید از دانشجویانی که به حوزه می آیند استفاده بیشتری برده شود، تأکید کرد که حتی می توان دانش های دانشگاهی با اجتهاد حوزوی در آمیخته شود.
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۱۴:۰۷
حجت الاسلام احتشام کاشانی مطرح کرد؛
عصر عرفه عالی ترین زمان رسیدن به مقام عرفان قدرت و حکمت خدا
استاد حوزه علمیه شب قدر را بهترین شب و روز عرفه را بهترین روز در میان ایام سال برای ارتباط با خدا عنوان و تأکید کرد که عصر روز عرفه، عالی ترین زمان برای رسیدن به مقام عرفان قدرت و حکمت حضرت حق است.
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۱۴:۰۰
حجت الاسلام والمسلمین محصل همدانی:
طلاب به جلسات هفتگی درس اخلاق عنایت ویژه داشته باشند
استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به این که اخلاق و تحصیل در حوزه دو مسأله در هم تنیده است، تأکید کرد که طلاب باید به جلسات هفتگی درس اخلاق عنایت ویژه ای داشته باشند چون اخلاق نیز همچون علوم دیگر نیاز به ...
۱۳۹۷/۵/۲۹ - ۱۱:۳۷
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:
عرفه روز آغاز درست زیستن و حرکت در مسیر خدا است
استاد درس خارج حوزه عرفه را روز اعتراف به گناهان و آغاز درست زیستن دانست و با اشاره به فضیلت زیارت امام حسین(ع) در این روز تأکید کرد کرد که جهاد در راه خدا از بالاترین مصادیق عبادت است.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۲۳:۱۲
حجت‌الاسلام عرفان:
کمال، رشد اخلاقی و عقلی است
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها کمال را رشد اخلاقی و عقلی توصیف کرد و گفت: در تعابیری کمال مؤمن ستون ایمان و دین‌داری او توصیف‌ شده است.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۲۳:۰۸
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:
مسلمان و شیعه نباید بنده پول و مقام باشد
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مسلمان و شیعه نباید بنده پول و مقام باشد، گفت: کسی که در گوشه ای با یک صندلی و جایگاه زیر و رو می شود اهل دین و خدا نیست.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۲۳:۰۶
حجت الاسلام رزاقی:
دشمن از حربه اقتصاد برای به زانو آوردن ملت استفاده می کند
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروز در یک جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: از حربه اقتصاد برای به زانو آوردن ملت استفاده می شود به همین دلیل مدیریت دقیق اقتصادی باید سرلوحه کار مسؤولان باشد.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۱۹:۵۴
ظریف منش خبر داد؛
بازسازی واقعه غدیر در ۱۰۰ نقطه کشور
مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر از بازسازی واقعه غدیر در صد نقطه کشور خبر داد و اعلام کرد که در شماری از شهرها این برنامه به همت اهل سنت برگزار می شود.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۱۴:۴۶
توصیه های آیت الله سعیدی به اعضای ستاد بازسازی واقعه غدیر
امام جمعه قم جذب حداکثری را لازمه احیای جریان غدیر دانست و گفت: وحدت اساسی ترین پیام غدیر به تاریخ اسلام است.
۱۳۹۷/۵/۲۸ - ۱۳:۴۵
اعزام مبلغ و گروه های تبلیغی در ایام محرم از سوی دفتر تبلیغات
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به مناسبت دهه نخست محرم اقدام به اعزام مبلغ به صورت فردی و همچنین گروه های تبلیغی می کند.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۲۳:۵۰
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ماندگاری:
ایمان به غیب زمینه بزرگی نفس است
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این‌که از منظر قرآن کریم ایمان به غیب اصول سبک زندگی مؤمن را ساماندهی می‌کند، گفت: اگر حسابرسی مبتنی بر اصول دنیا باشد انسان حقیر خواهد ماند.
۱۳۹۷/۵/۲۷ - ۱۰:۳۶
آیت الله سعیدی در همایش رسولان کریمه:
کار خبرنگار همچون حرکت رزمنده در میدان مین است
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: خبرنگاران در نگارش اخبار خود، باید نگاهی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب داشته باشند و بر اساس ضرورت‌ها و منویات ایشان اقدام به نگارش خبر کنند.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۹:۲۹
حجت الاسلام وافی:
مبلغان در روضه خوانی بیشتر به جنبه تاریخ و مقتل توجه کنند
کارشناس فن رثا و روضه خوانی با بیان این که جریان روضه خوانی یک ابزار و وسیله نیست، گفت: روضه خوانی یک راهبرد است و جامعه امروزی نیازمند آن است که احساسات و عواطفش جهت پیدا کند.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۹:۲۷
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:
مشکلات امروز ثمره بی توجهی به رهنمودهای امام و رهبری است
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان این که مبلغان باید ولایتمداری را به مردم بیاموزند، گفت: اگر مردم و مسؤولان در این چهل سالی که از انقلاب می گذرد به حرف امامین انقلاب گوش می دادند و به رهنمودهای عالم...
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۹:۱۹
بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان برگزار شد
بیستمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان با حضور سردار نجات و حجج اسلام طائب، ماندگاری، مؤمنی و وافی در قم برگزار شد.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۴:۱۰
آیت الله حسینی قزوینی مطرح کرد؛
حدیث غدیر بزرگ ترین سند شیعه و سنی در اثبات ولایت امیرمؤمنان
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به حدیث غدیر به عنوان بزرگترین سند شیعه و سنی در اثبات ولایت امیرمؤمنان(ع) تأکید کرد که این حدیث علاوه بر منابع شیعه در منابع بزرگ اهل سنت نقل شده است.
۱۳۹۷/۵/۲۵ - ۱۳:۰۰
استاد درس اخلاق حوزه مطرح کرد؛
نقش تقویت رابطه استاد و شاگرد در پیشرفت علمی طلاب
حجت الاسلام زاهدی با بیان این که خیلی از طلاب در حوزه احساس غریبی می کنند، گفت: اگر طلاب با استاد رابطه عاطفی بیشتری داشته باشند احساس تنهایی را کنار گذاشته و این پیوند عاطفی در درس و گفت‌وگوهای علمی ...