۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۳۱۳۵۵

سبک زندگی حسینی

مکتب عاشورا آیینه ای از بندگی خداوند است که تلألو نور معنویت عاشوراییان را در کربلا تاباند تا بشریت تا انتهای تاریخ از از این سرمایه بهره مند شود.
سبک زندگی حسینی

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نهضت عاشورا و امام حسین(ع) به عنوان محور این نهضت الهی، یک مکتب آموزنده برای تاریخ بشریت است.

آن حضرت چراغ هدایت را در تاریکی مطلق و ظلمانی ترین روزهای تاریخ بشر روشن کرد و خیل مشتاقان هدایت را به سوی مسیر عبودیت و بندگی خداوند و مبارزه با انحرافات و منکرات و دعوت به معروف و نیکی ها هدایت کرد.

لحظه لحظه زندگی این امام همام، مکتب انسان سازی و فراگیری معرفت الهی است و زندگانی سراسر نور و معنویت ایشان راه و رسم بندگی و عبودیت را تا انتهای تاریخ به بشریت می نمایاند.

ابعاد زندگی آن حضرت، نه تنها در صحنه عشق‌بازی با معبود و نثار جان خویش و عزیزترین بستگان و یارانش که در عرصه های مختلف معنوی، اخلاقی، تربیتی، عبودیت و به طور کلی در سبک زندگی اسلامی الگو و معیار زندگی دینی و الهی است.

همانگونه که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «انی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کتابَ اللَّه و عترَتی اهل‌بیتی فَأِنَّهُمَا لَنْ یَفتَرِقا حتَّی‌ یَردِا عَلَی الحوض»؛ عترت و اهل بیت پیامبر خاتم(ص) در کنار آیات وحی الهی، راهنما و هادی انسان ها در مسیر تعالی و کمال هستند و انسان ها برای حضور در جبهه حق طلبی و عبودیت و بندگی خداوند و راه پیمودن در مسیر تعالی و تکامل، باید الگوی زندگی اهل بیت(ع) را به عنوان سبک زندگی اسلامی در دستور کار خود قرار دهند.

آزادی و آزادگی؛ رکن اصلی سبک زندگی حسینی(ع)

نهضت حسینی(ع) و سبک زندگی آن حضرت ترجمان دقیقی از آزادی و آزادگی در مسیر آرمانهای الهی است.

قیام برای رهایی انسان ها از زنجیرهای منکرات و انحرافات، تنها از انسان های آزاده ای که روح آزادگی از آنها وام گرفته شده  امکان پذیر است و امام حسین(ع) و یاران با وفایش نمونه عینی و بارز این آزادگی و حریت هستند.

صحنه کربلا، جلوه اي از آزادگي بود و آنگاه که سیدالشهدا(ع) میان شهادت و تسلیم شدن و ذلت مخیر شده بودند، ایشان شعار«هیهات من الذله» سر داده و زندگی دنیایی با ذلت را ناچیز انگاشتند و آزادگی و فداشدن در راه آرمانهای الهی را بر زندگی با ذلت ترجیح دادند و به دشمن نیز درس آزادگی آموختند و فرمودند:« فکونوا احراراً في دنياکم؛ اگر دین ندارید در دنیایتان آزاد مرد باشد» و همین موضوع سبب شد که نهضت عاشورا، به نهضتی ماندگار برپایه حریت و عزت مندی تبدیل شود.

در واقع اوج آزادگی و حریت را می توان در نهضت عاشورا و قیام امام حسین(ع) مشاهده کرد و نهضت عاشورا را باید نهضت آزادمردان تاریخ نام نهاد.

امر به معروف و نهی از منکر؛ هدف نهضت عاشورا

امر به معروف و نهی از منکر از موضوعات مهمی هستند که سبب می شود تا جامعه از آسیب ها و انحرافات دور شده و به مسیر صحیح خود ادامه دهد و به همین منظور نیز بر مسلمانان واجب شده تا هرجا شاهد انحراف هستند، امربه معروف و نهی از منکر کنند.

امام حسین(ع) با قیام خود در زمانه ای که منکرها معروف و معروف ها منکر شده بودند، بالاترین امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد و خون ایشان و یاران باوفایش تا انتهای تاریخ فریادگر مهجوریت این واجب الهی در جامعه اسلامی است.

 همانگونه که آن حضرت هدف از نهضت خود را امر به معروف و نهی از منکر می دانند و می فرمایند:« «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الأِصلاح فی أَمّهِ جَدّی محمد -صلی الله علیه و اله وسلم- اُریدُ أَن آمُرَ بِالمَعروف وَانهی عنِ المُنکر...؛ من برای اصلاح در امت جدم محمد -صلی الله علیه و اله وسلم- قیام کردم و امر به معروف و نهی از منکر را طالبم...»، امروز نیز ما باید با تأسی از سیره و سبک زندگی آن امام بزرگوار، احیای این فریضه الهی و فراموش شده را در دستور کار خود قرار دهیم و همچون آن حضرت مصداق آیه««وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَکَ هُمُ الْمُفْلِحُون؛  باید از میان شما گروهی به نیکی دعوت کنند و به کار شایسته وادارند و از زشتی بازدارند و آنان همان رستگاران‌اند» شویم.

به عبارت دقیق تر، چراغ هدایتی که امام حسین(ع) با انقلاب خونین خود در پیش روی ما قرار دادند، بیانگر این موضوع است که باید نسبت به انحرافات جامعه اسلامی حساسیت داشت و تلاش کرد تا جامعه از مسیر صحیح خود دچار انحراف نشود و در این مسیر نیز امر به معروف و نهی از منکر مهم‌ترین نقش را ایفا می کند و هرکس باید در حد توان خود در احیای این فریضه الهی تلاش کند.

ایثار و فداکاری لازمه سبک زندگی حسینی(ع)

نام امام حسین(ع) و مکتب خونین عاشورا با ایثار و فداکاری عجین گشته است و این دو عنصر از الزامات سبک زندگی حسینی(ع) محسوب می شوند.

پایه و اساس نهضت عاشورا بر محور ایثار و از خودگذشتگی و جانبازی در طریق الهی می چرخد و آنچه در عاشورا اتفاق افتاد، ترجمان آیه« وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّه...» است و امام حسین(ع) جان خود و یارانش را در راه رضای الهی نهاده و خود را فدای هدایت جامعه کرد تا انحرافات در جامعه ریشه ندواند و در واقع این ایثار و فداکاری امام حسین(ع) بود که سبب ماندگاری نهضت عاشورا و پیام این نهضت الهی در طول تاریخ شد.

این ایثار و فداکاری در راستای هدف الهی که همانا هدایت جامعه اسلامی و جلوگیری از انحراف اسلام بود سبب شد تا پیام نهضت عاشورا به سراسر جامعه اسلامی منتقل شود و خون شهیدان کربلا، طومار حکومت بنی امیه را در هم بپیچد.

عبودیت و عبادت در مکتب حسینی(ع)  

عبودیت و عبادت و بندگی خداوند، از ویژگی های برجسته سبک زندگی حسینی(ع) است بگونه ای که آن حضرت در زمانی که دشمن قصد آغاز جنگ را داشت از آنها مهلت یک شبه ای گرفت تا با خدا راز و نیاز و عبادت کند.

در ظهر عاشورا نیز که تنور جنگ به شدت گرم شده بود وقتی صحبت از نماز شد به فکر اقامه‌ نماز افتاد و به شخصی که وقت نماز را به ایشان یادآوری کرد فرمود: «نماز را به یادمان آوردی خدا تو را از نمازگزاران قرار دهد، بلکه اکنون وقت آن است، از دشمنان بخواهید که دست از جنگ بشویند تا نمازمان را بخوانیم.» و چون آنان حاضر به این امر نشدند، سعید بن عبدالله حنفی و زهیر بن قین، پاسداری از جان امام را بر عهده گرفته و در این راه شهید شدند.

در واقع امام حسین(ع) مظهر عبودیت و بندگی خداوند بودند و مکتب عاشورا و صحنه کربلا آیینه ای از این عبودیت و بندگی خداوند بود که تلألو نور معنویت و بندگی عاشوراییان را در کربلا تاباند تا بشریت تا انتهای تاریخ از عبودیت و بندگی اصحاب عشق، درس عاشقی در مکتب الهی بیاموزد.

امروز و در عصری که معنویت و عبودیت از زندگی انسان ها حاضر رخت بربسته است، نهضت همیشه جاودان عاشورا در حکم اکسیری گرانبها می تواند راهگشا و راهنمای انسان های سرگردان در باتلاق نفسانیات و مادیات زندگی مدرن باشد و الگوگیری از سبک زندگی حسینی(ع) در بعد معنوی و عبادی آن می تواند نقش بی بدیلی در روی آوردن جامعه به سمت معنویت ایفا کند.

صبر و استقامت

زندگی امام حسین(ع) از ابتدا با صبر و استقامت عجین شده است و رخدادهای تلخی مانند شهادت حضرت زهرا(س)، شهادت امام علی(ع)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت یاران و اصحاب باوفای آن حضرت در روز عاشورا، نشان دهنده عمق مصایب و سختی هایی است که بر آن حضرت وارد شده است.

امام حسین(ع) در برابر این سختی ها صبر پیشه کرده و با تسلیم بودن در برابر رضای الهی، مصداق عملی آیه « وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُور» گردید و به به بشریت نشان داد که عترت و اهل بیت(ع) و سیره زندگی این چراغ های فروزان هدایت در کنار آیات وحی الهی، راه نجات و هدایت انسان ها است.

نهضت عاشورا در واقع نمایانگر صبر، استقامت و تسلیم عاشوراییان در برابر امر الهی است و اوج این تسلیم بودن در برابر خداوند را در این جمله پیام آور کربلا حضرت زینب(س) مشاهده می کنیم که در باره شهادت امام حسین(ع) و یاران و اصحابشان فرمودند: «و ما رأیت إلا جمیلاً» و این نشان دهنده صبر الهی و تسلیم بودن در برابر خداوند است و شیفتگان و رهروان نهضت حسینی(ع) باید این صبر و استقامت و مقام تسلیم و رضا را از حماسه آفرینان نهضت خونین کربلا آموخته و جامعه را براساس این آرمانها شکل دهند.

در حقیقت نهضت عاشورا و زندگانی سراسر رحمت امام حسین(ع) می تواند به عنوان الگویی مجسم در عبودیت و بندگی و دستیابی به سبک زندگی اسلامی و الهی، راهنمای انسان شود و در برهوت معنویت و بندگی خداوند، هدایت بشر سرگردان که در دنیازدگی به سر می برد را برعهده گیرد.

باید توجه کرد که الگوگیری از این اسوه های راستین بندگی می تواند نشان دهنده راه هدایت به جامعه اسلامی باشد و می توان گفت که سبک زندگی حسینی(ع) بهترین و دقیق ترین مسیر در راستای بندگی و عبودیت الهی و دستیابی به سبک زندگی اسلامی محسوب می شود./872/ی۷۰۳/س

ارسال نظرات