۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۵۳۱۳۴۷
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

توبه تنها راه نجات انسان از عذاب الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نعمات الهی مرکب گناهکاران برای ورود به عذاب دنیا و آخرت است، گفت: توبه تنها راه نجات انسان از عذاب دنیوی و اخروی است.
استاد انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد و مفسر قرآن کریم، شب گذشته در امام زاده ابوالحسن(ع) شهرری، گفت: همه ما ما از دوران کودکی تا به امورز داستان عبرت انگیز و پند آموز قوم حضرت نوح(ع) را شنیده‌ایم و می‌دانیم که طوفان افکار پلید، رذائل اخلاقی، اعمال ناپسند و نفرت انگیز می‌توانست با توبه آن قوم برطرف شود اما به سبب کبر باطنی‌شان در برابر حق حاضر به توبه نشدند.

وی افزود: اما افکار پلید، اخلاق ناپسند و اعمال ظالمانه زندگی مادی آنان را تحت فشار قرار داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عالم طبیعت در برابر اعمال انسان دو عکس العمل از خود بروز می‌دهد ابراز کرد: نخستین عکسل العمل در برابر خوبی های انسان است یک ملتی که نسبت به یکدیگر نیت پاک و درست دارند، همه خیر یکدیگر را می‌خواهند، کسی راضی شر نسبت به دیگری نیست و اخلاقشان نرم، پاک و متواضع است در عمل هم به عبادت و خدمت به خلق اهتمام دارند، خداوند می‌فرماید: برکت آسمان و زمین را به روی آنان خواهیم گشود؛ شاید اینجا کسی بگوید که آیا غربی‌ها نیت سالم، اخلاق و خدمت به خلق دارند که اینقدر سرزمینشان سرسبز بوده و اقتصادشان رونق دارد آیا این برکات الهی است که آنان نصیب می‌شود؟

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: آنان با سرپیچی از فرمان الهی همه نعمت‌ها را در گناه هزینه کرده و بار گناهشان را برای آخرت سنگین‌تر می‌کنند بنابراین ما نباید تصور کنیم که آنان در برکات خدا شناورند بلکه آنان با نعمت خدا انواع معصیت را مرتکب می‌شوند و نعمت را به نغمت تبدیل می‌کنند تا وارد جهنم شوند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان اضافه کرد: گاهی به سبب گناهان صورت گرفته آنان شاهد گردبادهایی شدید و سونامی‌های ویرانگر و مرگبار هستند بنابراین نباید چنین تصور شود که آنان در بهشت دنیا زندگی می‌کنند آنان با استفاده از نعمت‌های خود را برای آتش جهنم مهیا می‌کنند، خداوند می‌فرماید: آنان نعمتها را مرکب ورود به عذاب دنیا و آخرت قرار داده‌اند.

این استاد حوزه علمیه گفت: قوم حضرت نوح(ع) دچار عذاب اقتصادی، کم بارانی و قحطی شدند و تنها راه نجات آنان توبه بود و خداوند می‌فرماید: خروج از چارچوب گناه انسان را با انواع فراوانی نعمات روبرو می‌کند؛ به سخره گرفتن توبه از شاخصه‌های انسان‌های گناهکار است.

وی با اشاره به اینکه منظور از توبه قطع از گناه و رجوع به نیکی‌ها است، تصریح کرد: انسان اگر رابطه‌اش را با گناه قطع کند براساس آیات الهی در طول سال از برکات باران مدراری برخوردار می‌شود. قبول نکردن حق بدترین کبر انسان است امام جواد(ع) می‌فرمایند: هر انسانی نیاز دارد که اعمال خود را ارزیابی کند، مومن نیاز دارد که مدام به راهنمایی خداوند وصل باشد و مومن نیازمند است که به نصیحت و خیرخواهی دلسوزان را قبول کند./807/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات