۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۵۳۱۲۹۱
مدیر کل هواشناسی استان قم:

استفاده از اطلاعات هواشناسی رمز توسعه پایدار هر کشور است

مدیرکل هواشناسی استان قم با بیان این که استفاده از اطلاعات هواشناسی رمز توسعه پایدار هر کشور است، گفت: در نظر گرفتن داده های هواشناسی یک ضرورت است چرا که به کاهش هزینه و افزایش بهره وری منجر می شود.
زارع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یحیی زارع مدیرکل هوشناسی استان قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزر شد، به ارائه سخن درباره کاهش ریسک بالای طبیعی پرداخت و گفت: رمز توسعه پایدار هر منطقه و کشوری استفاده از اطلاعات هواشناسی است.

وی افزود: حوادث غیر مترقبه و بلای طبیعی جهان معلول دو علت اصلی است که شامل ارتکاب برخی از گناهان و ابتلا و امتحان الهی می شود، یکی از مهم ترین و قوانین احکام دین اسلام است که بین اعمال انسان و حوادثی که رخ می دهد اربتاط مستقیم وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان قم با بیان این که قرآن می فرماید آنچه که به انسان می رسد به دلیل کارهایی است که انجام می دهند، اظهار داشت: خداوند نعمت هیچ قومی را سلب نکرده و وضع آنان را تغییر نمی دهد مگر این که خودشان وضع را تغییر دهند، از آیات این گونه استفاده می شود که میان اعمال انسان و حوادث طبیعی ارتباط وجود دارد.

وی ادامه داد: اعمال خیر اتفاقات خوب را رقم می زند و اعمال نادرست سبب حوادث تلخ می شود، اگر انسان از راه عبودیت و بندگی خدا منحرف شود و فساد را دنبال کند و مرتکب اعمال زشت و ناپسند شود باید منتظر ظهور حوادث تلخ، هلاکت امت ها، سلب امنیت، شیوع ظلم، بروز جنگ و بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله باشد.

زارع با بیان این که حوادث طبیعی همچنین ابزار امتحان الهی هستند، ابراز داشت: خداوند متعال برای هدایت بشر ابتدا به وسیله انبیای الهی دین را تشریع کرده تا انسان ها مسیر اصلی هدایت را در پی گیرد، ثانیا حوادث و امتحانات فردی و اجتماعی وجود دارد تا انسان ها در آن شرایط آنچه در استعداد دارند را به فعلیت برسانند.

وی عنوان کرد: خداوند متعال امتحان و مشکلات را به وجود می آورد تا کسی که می خواهد به بهشت برود در خلال این سختی ها خود را لایق فردوس برین کند و آن که لایق نیست از این فیض بی نصیب خواهد ماند.

مدیرکل هواشناسی استان قم خاطرنشان کرد: می توانیم با رعایت نکات خود و جامعه را در برابر حوادث ایمن کنیم، استاندارد سازی و مقاوم سازی منازل مسکونی، عدم ساخت منازل در حاشیه رودخانه ها، بیمه کردن محصولات کشاوری، اماکن مسکونی و تجاری از مهم ترین کارها قبل از وقوع بحران است.

وی اضافه کرد: همچنین باید با برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به صنعت کشاورزی و سایر صنایع ساماندهی شود تا بتوانیم بهترین بهره را داشته باشیم، همچنین باید به دستورات و عبادات الهی توجه شده و احیای سنت حسنه زکات و پرهیز از گناهان امری مهم است؛ همیشه پیشگری بهتر از درمان است.

زارع با ارائه گزارشی از فعالیت های هواشناسی قم گفت: قم تنها استانی است که از سال 95 مجهز به هشدار سیل و سیلاب شهری شده است، در استان 50 نقطه مجهز به ایستگاه های خودکار باران سنجی هستند، هواشناسی با 120 ایستگاه خودکار و سنتی در سطح استان نسبت به جمع آوری اطلاعات و آمار هواشناسی اقدام می کند، این آمار و اطلاعات برای کارهای زیربنایی و سایر امور حائز اهمیت است.

وی افزود: در اردیبهشت ماه امسال که تقریبا تمام کشور با بارش های بهاری و سیل مواجه شدند قم تنها استانی بود که بدون خسارت جانی و با کمترین خسارت مالی پشت سرگذاشت، دستاورد دیگر این بود که سامانه توسعه هواشناسی کاربردی در زمینه کشاورزی، راهداری و سلامت مورد بهره برداری قرار گرفت، هدف سامانه بهبود کمی و کیفی محصولات زراعی، باغی و دامی استان است تا اطلاعات مفید و سودمندی درباره بهترین محصولات قابل کشت، زمان کشت، زمان برداشت و زمان آبیاری و کودهی را از طریق سامانه 1559 در اختیار افراد قرار دهد.

مدیر کل هواشناسی استان قم با بیان این که با بیش از 10 هزار نفر از کشاورزان استان به صورت مستقیم ارتباط داشته و اطلاعات هواشناسی را در اختیار آن ها قرار می دهیم، اظهار داشت: برای ساخت و ساز پروژه ها و راه اندازی کسب و کار اقتصادی در نظر گرفتن داده های هواشناسی یک ضرورت است چرا که به کاهش هزینه و افزایش بهره وری منجر می شود.

وی ادامه داد: فعالیت هواشناسی علمی، تخصصی، حرفه ای و مورد نیاز عموم جامعه است از این رو استان قم نیاز جدی به احداث مرکز تحقیقات کاربردی هواشناسی دارد که این ساختمان در حال احداث است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات