۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۳۱۲۱۶
حجت الاسلام خادمیان مطرح کرد؛

آسیب‌های اجتماعی امروز نتیجه کم توجهی به مدارس

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اراک گفت: اگر امروز با آسیب های مدیریتی و اخلاقی مواجه شده ایم، در گذشته به مدرسه کم توجهی کرده ایم و ارزش کار آموزش و پرورش معلوم نشده است.
مدرسه

حجت الاسلام عباس خادمیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: باید نسبت به شناخت و فلسفه وجودی انسان که انسان موجودی تربیت پذیر و کمال گرا است؛ اگر انسان دقت نکند و تربیت انجام نگیرد، امکان دارد به سمت سقوط پیش رود و حتی از حیوان نیز پست تر شود.

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اراک به نقش خانواده در تربیت فرزندان پرداخت و گفت: هر کسی با انسان و هویت انسانی ارتباط داشته باشد، باید بحث تربیت انسان را جدی بگیرد و اولین نهادی که در تربیت نقش جدی دارد، خانواده است و باید این امر در خانواده به خوبی رقم بخورد.

تربیت فرزندان باید با همکاری خانواده و مدرسه صورت بگیرد

وی همکاری خانواده و مدرسه را لازمه تربیت دانست و تصریح کرد: ما در جامعه امروزی می بینیم که خانواده بخشی از سیر تربیتی را دنبال می کند و بخش دیگر در نظام واره امروزی به مدرسه واگذار شده است؛ در نظام واره اجتماعی امروزی بخشی از تربیت بر عهده مدرسه است و والدین بخش مهمی از سن تربیت را در اختیار مدارس می گذارند و مسلم است که مدارس نقش تربیتی جدی بعد از خانواده دارند؛ نمی توان گفت که خانواده و مدرسه هر کدام به تنهایی می تواند مسئله تربیت را بر عهده بگیرند بلکه باید با همکاری یکدیگر این امر صورت بگیرد.

حجت الاسلام خادمیان افزود: جامعه نسبت به تربیت فرزندان مسئول هستند و باید در جامعه اسلامی احکام دین حاکم شود؛ مردم متدین اسلامی به ساختار دینی که قائل شده و رأی داده اند و نظام اسلامی را تأیید می کنند که انتظار می رود این تربیت اتفاق بیفتد و با توجه به تعریفی که از تربیت است، پرورش، آموزش و نظارت مهم است اگر این چند بخش با هم اتفاق نیفتد.

ابراز تأسف از غفلت خانواده ها نسبت به نظارت و تربیت فرزندان

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اراک اظهار داشت: جای تأسف است که خانواده ها نسبت به نظارت و تربیت غفلت می کنند و یا به رسانه ها و مدرسه و نهادهای دیگر واگذار می کنند، این خطر بزرگی است که جامعه را تهدید می کند؛ پدر و مادر طبق وظیفه شرعی و عقلی وظیفه اولیه را در این راستا دارند و متکفل امر تربیت فرزندان هستند و نسبت به نیکو کردن اخلاق فرزندان وظیفه دارند.

وی با اشاره به سهم آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان گفت: در مدارس نیز سهم نگاه تربیتی کم نیست؛ مگر می شود که بچه ها ساعاتی را در مدرسه باشند و بگوییم در تربیت سهمی ندارند؟ دانشگاه ها نتیجه ای است که از مدارس گرفته شده است؛ امروز بعضا در مدارس دروس پرورشی و تربیتی تضعیف می شود.

حجت الاسلام خادمیان با بیان این که نظام آموزشی بخش نظارت و تربیت را جدی نگرفته است، تصریح کرد: جای نگرانی دارد که در مدارس عوامل و نقش آفرینان فرهنگی از کسانی انتخاب می شوند که بعضا در تدریس خود ناموفق هستند؛ نظام آموزشی ما بخش نظارت و تربیت را جدی نگرفته است و جامعه عملا به سمت نظام سکولاریسم و علم گرایی رفته و می بینیم که در جامعه و دانشگاه ها کسانی هستند که از نظر علمی برخوردارند اما از نظر رفتاری، تربیتی و اخلاقی این طور نیست.

آسیب های نگران کننده امروز ثمره کم توجهی در سنوات گذشته به مدارس است

عضو هیأت علمی گروه معارف دانشگاه اراک افزود: اگر بخواهیم آسیب های مدیران و خانواده ها و طلاق را آسیب شناسی کنیم، به مدارس و خانواده ها برمی گردد که کم کاری صورت گرفته و هر کدام بر گردن دیگری می اندازند، در صورتی که در راستای تربیت فرزندان همه نقش دارند.

وی درباره علت فساد های امروزی جامعه خاطرنشان کرد: اگر ما بعد از سال ها با آسیب های نگران کننده فرهنگی و اجتماعی و ریزش و تلخ کامی هایی که در خانوده ها صورت می گیرد و اگر با آسیب های مدیریتی، اخلاقی، فساد اقتصادی و مالی و مدیریتی مواجه شده ایم، در سنوات گذشته به مدرسه کم توجهی کرده ایم و ارزش کار آموزش و پرورش معلوم نشده است./822/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات