۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۳۱۱۸۹
رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی:

تفسیر معصوم، قرآن به قرآن است/ نیاز به معصوم در تفسیر قرآن به معنای هم عرضی کلام او با قرآن نیست

آیت الله فیاضی گفت: نیاز به معصوم برای تفسیر قرآن از باب این نیست که کلام آنان در عرض قرآن قرار دارد؛ بلکه از این جهت است که کلام معصوم مستفاد از قرآن است.
حضور آیت الله فیاضی درمراسم دفاع پایان نامه دکتری با موضوع روش شناسی تفسیراجتماعی المیزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله محمود فیاضی، رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، امروز در نخستین اجلاس مدیران مجمع حکمت اسلامی در هتل ولایت مشهد با اشاره به آیه ۸۹ سوره نحل گفت: قرآن، کتاب علم الهی بوده و همه حقایق و معلومات عالم در آن وجود دارد اما تبیین این حقایق نیازمند وجود پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است.

وی تصریح کرد: پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌توانند مفاهیم قرآنی را درک و تبیین کنند و آیه 89 سوره نحل تأکید دارد که پیامبر(ص) همه چیز را از قرآن می‌فهمد و باید آن را برای مردم تبیین کند. 
 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی یادآور شد: گاهی این ایراد به علامه طباطبایی وارد می‌شود که در مقدمه تفسیر المیزان احادیث را کنار گذاشته، به تفسیر قرآن به قرآن پرداخته و بر مبنای «حسبنا کتاب الله» عمل کرده است.

آیت الله فیاضی اضافه کرد: این در حالی است که کلام علامه در مقدمه المیزان به هیچ عنوان به معنای «حسبنا کتاب الله» نیست؛ قرآنی که خود، مبین همه چیز است، نیاز به مبینی جز خود ندارد و فرمایشات ائمه اطهار(ع) نیز چیزی نیست جز کلام قرآن و بطن قرآن که همان تفسیر قرآن به قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: براین اساس، نیاز به معصوم برای تفسیر قرآن از باب این نیست که کلام آنان در عرض قرآن قرار دارد، بلکه از این جهت است که کلام معصوم مستفاد از قرآن است./930/پ۲۰۲/ب۲

 

 

 

ارسال نظرات