۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۵۳۱۱۷۶

چند خبر از انتشارات جمکران

چاپ اول کتابهای تفنگمو زمین نذار و بچه‌های فرات و چاپ دهم کتاب تاریخ سید‌الشهدا (ع) از مهم ترین خبرهای انتشارات جمکران هستند.
جمکران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا چاپ اول کتابهای تفنگمو زمین نذار و بچه‌های فرات و چاپ دهم کتاب تاریخ سید‌الشهدا (ع) از مهمترین خبرهای انتشارات جمکران هستند.

بچه‌های فرات، روایتی متفاوت از واقعه کربلا در قالب داستانی

این داستان از زاویه متفاوت، فاجعه کربلا در سال 61 هجری را روایت می‌کند؛ چند نوجوان که روزگار خود را با سرگرمی‌ها و ماجراجویی‌های نوجوانانه می‌گذرانند، در روزهایی که خبر سفر امام حسین و یارانش به کوفه منتشر شده است، مقابل دوراهی مهمی قرار می‌گیرند. دست آخر و با پشت سر گذاشتن ماجراهایی، هر کدام راه خودش را در تقابل سپاه یزید با کاروان امام حسین علیه‌السلام بر‌می‌گزینند.

نویسنده در خلق داستان «بچه‌های فرات» از منابع مرجع تاریخی استفاده کرده است تا تصویر قابل اطمینانی از وقایع تاریخی که ضمن داستان روی می‌دهند ارائه دهد.

برشی از کتاب:

معلوم نبود که چه اتفاقی افتاده است. علی و مالک به همراه همه اعضای خانواده کنجکاو از خانه بیرون آمدند. همسایه‌ها هم راه افتاده بودند. هنوز پرتوهای نارنجی خورشید، کوچه‌های روستا را بی‌رمق روشن می‌کرد. در کوچه بزرگ روستا، جمعیت زیادی جمع شده بودند. هر کس چیزی می‌گفت. علی جلوتر رفت تا خبر بگیرد.

– می‌گویند از سوی پسر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله آمده است.

– هیبتش به مردان جنگی می‌ماند.

– فرستاده حسین‌بن‌علی است.

به زحمت خود را به آنجا رسانده بود. با دست‌هایش از مردم خواست تا آرام باشند. یکی از میان جمعیت، با صدای بلندی گفت:

– ای مردم! آرام باشید. او حبیب‌بن‌مظاهر است. از سوی حسین‌بن‌علی برای شما پیغامی دارد.

انتشارات کتاب جمکران چاپ اول کتاب بچه‌های فرات نوشته لیلا قربانی را در 140 صفحه و 7000 تومان منتشر کرده است.

تفنگمو زمین نذار...؛ مجموعه داستان کوتاه دفاع مقدس

مجموعه داستان «تفنگمو زمین نذار»، نوشته «سیدمیثم موسویان» در سه فصل تنظیم شده است. تمامی داستان های این مجموعه، در ژانر دفاع مقدس  هستند. زبان برخی از داستان ها زبانی طنز است و لبخند را بر لب مخاطب می نشاند و صحنه های تصویر شده در داستانهای دیگر، غم انگیز و متاثر کننده است.

فصل نخست این کتاب، حول محور مسائلی که بازماندگان رزمندگان با آن دست به گریبان هستند، شکل گرفته است.  فصل دوم به ماجراهایی که برای اسرا رقم خورده می پردازد و  فصل سوم، ماجرای خود رزمندگان در خط مقدم است. داستان های این مجموعه از واقعیت و تاریخ جنگ نشات گرفته اند اما اصل بسیاری از داستانهای فصل سوم نیز واقعی است، هرچند که مسائل پیرامونی آنها پرداخته ذهن نویسنده اند.

بسیاری از داستان های مجموعه «تفنگمو زمین نذار»، در جشنواره های گوناگون، صاحب رتبه شده و مورد تقدیر قرار گرفته اند. از سیدمیثم موسویان پیش از این کتابهایی در انتشارات سوره، روایت فتح و شهریستان ادب منتشر شده است.

برشی از کتاب:

چنگ می‌زنم به گردن‌بندش. گردنبند پاره می‌شود و می‌ریزد روی زمین. از صدای ریختن مهره‌ها بر زمین، آهنگی ساخته می‌شود که نزدیک است مدهوشم کند. سرخ‌شدن گوش‌هایم از خجالت را حس می‌کنم. ببخشیدی گفته و نگفته، می‌نشینم به جمع‌کردن دانه‌های گردن‌بند مرواریدش. او هم می‌نشیند. آخ چه کیفی دارد نخ کردن دانه‌های مروارید با چنین جنس لطیفی. دانه‌ها دارد تمام می‌شود. آخرین مروارید را او توی نخ طلایی می‌‌اندازد. یکهو صدایی بلند همه ‌جا را پر می‌کند. سر بلند می‌کنم.

  ـ چه خبر شده؟

  ـ قیامت... قیامت شده!

با حورالعین بلند می‌شویم، نگاه می‌کنم ببینم اثری از زخم‌های بمبی که زیر ماشینم ترکیده در بدنم هست یا نیست.

انتشارات کتاب جمکران چاپ اول کتاب تفنگمو زمین نذار نوشته سید‌میثم موسویان را در 228 صفحه و11000تومان  منتشر کرده است.

تاریخ سید‌الشهدا (ع)؛ کوششی برای ارائه زندگینامه و مقتلی از امام حسین(ع) بدون تحریفات

کتاب تاریخ سید‌الشهداء(علیه‌السلام) تالیف آیت‌الله شیخ عباس صفایی حائری با نگاهی تاریخی به این بازه‌ی زمانی نگریسته و با قلمی روان و فصل‌بندی مناسب به خوبی، نمایی روشن از این حادثه ارائه کرده است. این نوشتار علاوه بر تحلیل خوب زمینه‌های عاشورا، از برخی حیله‌گری‌های خلفای وقت و دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام پرده برداشته و نگاهی نو به روش مطالعه تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام مخصوصا تاریخ کربلا ارائه کرده است.

نویسنده با نکته سنجی‌ و بر اساس گزاره‌ها و داده‌های تاریخی و با روش مقایسه‌ای میان نقل قول‌ها، سعی در ارائه‌ تصویری روشن و درست از حادثه‌ی عاشورا دارد. به عقیده‌ی مولف، تاریخ امام حسین علیه‌السلام تاریخی مجهول و از تاریک‌ترین ادوار و ازمنه بوده طوری که آن زمان را‌، عصری سراسر حق‌ستیز دانسته که دشمنان به جعل اکاذیب و نشر احادیث باطل پرداخته‌اند این عصر از منظر کتاب به دلیل هجمه‌ی سنگین تبلیغاتی بنی امیه و تقیه‌ی شدید پیروان امام علیه‌السلام ناگفته‌هایی دارد و سِرّ مخفی شدن فضائل امام حسین علیه‌السلام نیز در همین نکته بوده لذا این موضوع، نیازمند دقت و موشکافی فراوان است.

برشی از کتاب:

گرفتارى هاى اهل کوفه، به خاطر بى‌وفایى به اهل بیت علیهم‌السلام :

اگر اهل کوفه، از این صفت دیرینه خویش دست بر مى‌داشتند و به امام حسن (علیه‌السلام) که همگى بامیل و رغبت با او بیعت کرده بودند، وفادار مى‌شدند، هرآینه همین امام نیز چون پدرش بر معاویه مى‌تاخت و روز روشن را بر وى تاریک مى‌ساخت. ولى با کدام لشکر و…؟! رؤساى لشکر، از معاویه پولهایى گرفتند و با او زد و بندهایى کردند، و حتّى حاضر شدند که امام حسن ۷ را به او تحویل دهند، و هر عشیره و قبیله‌اى هم از رئیس خود اطاعت مى‌کند نه از امام. بنابر این، امام (علیه‌السلام) چگونه مى‌توانست با معاویه بجنگد؟ اگر مى‌جنگید، منجر به نابودى او و اهل بیت و چند نفرى که از شیعیان واقعى بودند، مى‌شد و این، نهایت آرزوى معاویه بود. اهل کوفه، بى‌وفایى خود را مجدداً ثابت کردند و به همین خاطر امام علیه‌السلام با معاویه صلح کرد و شرایطى را به میان آورد. آنگاه از کوفه و اهلش دست شست و روى گرداند و همان گوشه حجاز (مدینه) را اختیار فرمود. پس امام حسن (علیه‌السلام) به سبب رفتار گذشته آنان با پدرش و خودش، از آنان چشم پوشید و رفت. اهل کوفه، با از دست دادن اهل بیت پیغمبر اکرم (صلی‌الهه‌علیه‌وآله) گرفتار سختى ها، شکنجه‌ها و ظلم هاى عمّال معاویه شدند و به راستى که همه چیز را از دست دادند و این، نتیجه رفتار آنان با امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) و ناله و نفرین هاى آن امام مظلوم است. باید به جاى آن سرور، «مغیره بن شعبه» و «زیاد بن ابیه» بالاى منبر روند، و آن‌ها را ارشاد و هدایت نمایند و با تازیانه و شمشیر خود ادب کنند.

انتشارات کتاب جمکران چاپ دهم کتاب «تاریخ سیدالشهداء» نوشته عباس صفایی‌حائری را در قطع وزیری و 672 صفحه به قیمت 37000تومان  منتشر کرده است./پ204/ش

 

ارسال نظرات