۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۳۱۱۴۰
همزمان با سومین یادواره شهدای روحانی مازندران؛

کتاب زندگینامه شهید روحانی ولی الله سلیمانی فرد رونمایی شد

همزمان با برگزاری سومین یادواره شهدای روحانی مازندران با محوریت شهید ولی الله سلیمانی فرد از کتاب زندگینامه این شهید روحانی رونمایی شد.
شهید سلیمانی فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، در حاشیه برگزاری سومین یادواره شهدای روحانی مازندران از کتاب زندگی نامه و شناخت نامه حجت الاسلام ولی الله سلیمانی فرد، نخستین روحانی شهید دفاع مقدس رونمایی شد.

براساس این گزارش، در رونمایی از این کتاب آیت الله نورالله طبرسی، نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله حسینی بوشهری، جمعی از علما، شخصیت های حوزوی، فرمانده ارشد سپاه استان و خانواده شهید سلیمانی فرد نیز حضور داشتند.

این گزارش می افزاید؛ نویسنده این کتاب خانم منور ولی نژاد است که با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران از سوی انتشارات رسانش نوین به در هزار نسخه برای نخستین بار به چاپ رسیده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب که در 60 صفحه به رشته تحریر در آمده است به زندگی نامه، تحصیل، هجرت، تلاش های مبارزاتی و تبلیغی، حضور در جبهه های حق علیه باطل، فضایل فردی، اندیشه و افکار، آثار و صیت نامه پرداخته شده و در پایان نیز اسناد و تصاویر از شهید ولی الله سلیمانی فرد به چاپ رسیده است.

گوشه ای از زندگینامه شهید ولی الله سلیمانی فرد 

شهید والامقام ولی الله سلیمانی فرد در پاییز سال 1337 در روستای ازنی از بخش چهاردانگه شهرستان ساری در خانواده ای کشاورز، و در دامان مادری از سلاله ی زهرا سلام الله علیها دیده به جهان گشود.

ایشان دوره ابتدایی را در دبستان روستای ازنی طی نمود و به دلیل علاقه وافری که به مسایل مذهبی داشت، در جلسات سخنرانی وعاظ حضور می یافت و عیناً مطالب را در سینه ضبط نموده و برای همسالان خود بیان می کرد به طوری که تحسین عموم را بر می انگیخت. همین عامل جرقه ای شد که وی پس از طی دوران ابتدایی جهت فرگیری دروس حوزوی به شهرستان ساری عزیمت نمود و در مدرسه علمیه مصطفی خان و تحت اشراف مرحوم آیت الله شفیعی به تحصیل حوزوی پرداخت.

شهید سلیمانی فرد در سال 1357 با بانویی از خانواده ای کشاورز و شیفته و علاقمند به اسلام و روحانیت، ازدواج نمود که حاصل این ازدواج پربرکت دو فرزند یک دختر به نام زهره و یک پسربه نام روح الله  است که پسر ایشان بعد از شهادت ایشان متولد شد. وی همچنین پس از هجرت به شهر قم از محضر اساتید بزرگی همچون استاد شهید مرتضی مطهری و آیت الله العظمی مکارم شیرازی کسب فیض نمود.

در عرصه تبلیغ دین با سفر به نقاط مختلف کشور از جمله شیراز، کرمان، خمین، زاهدان، اراک، ساری، گرگان به افشاگری و مبارزه علیه رژیم پهلوی می پرداخت و با سخنرانی های کوبنده و آتشین که هنوز در اذهان مردم نقش ماندگارش باقی است، خشم عمال رژیم طاغوت را بر انگیخت تا جایی  که همین افشگری ها سبب شد که ساواک ایشان را دستگیر کرد و مورد شکنجه قرار داد، زمانی که آزاد شد، از ایشان سوال کردند: «خیلی به شما سخت گذشت.» ایشان در پاسخ گفتند: «کاری که برای اسلام باشد مشکل نیست.»

این شهید والامقام در غائله خلق آذر بایجان که عده ای از روی غفلت و فریفته شدن توسط منافقین، قصد تعرض به بیت امام را داشتند، این شهید بزرگوار در حراست از بیت مرجعیت نقش فعالی ایفا نمود و شب ها به پاسداری از بیت امام می پرداخت.

شهید سلیمانی فرد علاوه بر مبارزات سیاسی برای رفع فقر فرهنگی و تبعیض در جامعه آن روز اقدامات موثری از برگزاری کلاس قران و احکام برای جوانان در روستای ازنی اقدام به تاسیس کتابخانه در جوار مسجد زادگاهش انجام داد.این کتابخانه به ظاهر کوچک ملجا و پناهگاه جویندگان علم و حقیقت علی الخصوص جوانان شد.به علاوه ایشان با تهیه جزوات مذهبی و تنظیم و تکثیر نوارهایی با صدای دلنشین، که مشتمل بر زندگی ائمه بود به ارشاد و هدایت جوانان می پرداخت.

با آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث اعراق برگ زرین دیگری از کتاب عشق و حماسه این روحانی فداکار ورق خورد و مبارزاتش رنگ خون گرفت. علاقه وافر این روحانی به اعتلای پرچم اسلام و وطن به حدی بود که با داشتن طفلی چند ماهه و فرزندی که چشم انتظار به دنیا آمدنش بود وعلاقه به همسر فداکارش مانع از رفتن به جهاد در راه خدا نشد و بخاطر خدا از تمامی علایق دنیوی دست شست.

در همان روز های ابتدایی جنگ به عنوان اولین گروه رزمی تبلیغی روحانیان در معیت حضرت آیت الله نوری همدانی عازم جبهه های حق علیه باطل شد و مدال پر افتخار شهادت زینت بخش وجودش  شد. شهید سلیمانی فرد در مدت حضورش در منطقه عملیاتی سر پل ذهاب در جبهه های غرب کشور به انجام رسالت تبلیغی و جهادی خود پرداخت.

سر انجام این روحانی وارسته و مبارز خستگی ناپذیر در بیست دوم مهر 1359 در سر پل ذهاب به خیل شهدای اسلام پیوست و خاکیان را رها نموده و با جسم و روحش به افلاک پرکشید و همانند مادرش زهرا(س) مدفنش مخفی ماند و عزیزانش را چشم به راه گذاشت./۹۵۰/پ204/ب1

ارسال نظرات