۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۵۳۱۰۳۶
استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان مطرح کرد؛

وابستگی اشیاء به غنی مطلق

آیت الله سیدان گفت: اشیا به غنی مطلق نیازمندند، چیزی که قائم بالذات باشد و همه موجودات دنیا بر او تکیه کنند و معلولش باشند، ذات مقدس پروردگار قدیم ازلی و ابدی است و او غنی مطلق است.
وابستگی اشیاء به غنی مطلق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان چهارشنبه در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی در ادامه مباحث خطبه های توحیدی نهج البلاغه، گفت: ذات مقدس حق برای او قبلی نیست تا گفته شود، چیزی قبل او بوده و یا بعد از او چیزی هست در این صورت او معلول خواهد بود.

وی ادامه داد: روایات و بیانات علما موکد این است که ذات خدا ازلی است و برایش بعدی نیست و شیء با او همراه نبوده است.

این استاد اخلاق با اشاره به خطبه ۹۱ نهج البلاغه عنوان کرد: وقتی عارف در مسیر معرفت حرکت می کند که حقایق کائنات را متوجه باشد و برترین چیزی که متوجه آن می شود، شناخت ذات خداست.

آیت الله سیدان ابراز داشت: این معلول بودن سلسله کائنات ۲ اصل موضوعی را دنبال می کند؛ اصل اول وجود قدیم است و اصل دوم نمی توان قدیم را بیش از یکی فرض کرد، چرا که خدا یکی است و شریک ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه در توضیح معنای قدیم یادآور شد: قدیم دلالت دارد بر اینکه با او چیزی نیست او ازلی و ابدی است و فرض اینکه شیء دیگری هم ازلی و ابدی باشد محال است.

وی اظهار داست: پس فرض شریک بودن با توجه به ادله توحیدی باطل خواهد بود و اگر فرض شود شیء دیگری هم هست، پس آن شیء دیگر مخلوق نخواهد بود، گرچه با خدا باشد.

آیت الله سیدان گفت: اشیاء به غنی مطلق نیازمندند، چیزی که قائم بالذات باشد و همه موجودات دنیا بر او تکیه کنند و معلولش باشد، ذات مقدس پروردگار قدیم ازلی و ابدی است و او غنی مطلق است./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات