۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۸
کد خبر: ۵۳۱۰۱۸
مدیر حوزه‌های علمیه مطرح کرد؛

شوق و اشتیاق به خدمت الگوی نیروی انسانی اسلامی

آیت الله اعرافی شوق و اشتیاق به خدمت را الگوی نیروی انسانی اسلامی دانست و گفت: یک مدیر راهبردی و موفق کسی است سازمان خود را مانند یک موجود زنده، پویا و فعال تلقی کند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، امروز در جلسه‌ شورای اداری استان قم که با حضور فرماندهان نیروی انتظامی و مسؤولان و مدیران استانی برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، بیان داشت: آسیب‌های اخلاقی و فرهنگی فراوانی می‌تواند موجودیت یک سازمان را تهدید کند.

وی با تأکید بر این که یک سازمان همچون یک فرد می‌تواند دارای سلامتی یا بیماری باشد، ابراز داشت: یک نهاد مانند یک فرد می‌تواند در معرض آسیب‌های گوناگونی قرار بگیرد، از این رو مهم‌ترین مسؤولیت یک مدیر آن است که سلامت نهاد و مجموعه خود را مورد پایش و رصد قرار دهد تا دچار این آسیب‌ها نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: در مجموع منابع اسلامی و آثار دینی این آسیب‌ها مورد توجه قرار گرفته است چرا که هر آسیبی  می‌تواند یک نهاد را از انجام وظایف سازمانی و ارایه خدمات برتر باز دارد.

وی افزود: مدیر به کسی گفته نمی‌شود که تنها به دستور العمل‌ها بپردازد و آنها را دنبال کند، بلکه یک مدیر راهبردی و موفق کسی است سازمان خود را مانند یک موجود زنده، پویا و فعال تلقی کند و به طور دائم وقایع و حوادث آن را رصد کرده و همچون طبیب معالج بکوشد تا سازمان را از ورود میکروب‌ها مصون نگهدارد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شناخت مستمر سازمان، پایش نقاط ضعف و قوت، توجه به آسیب‌های متوجه سازمان و تلاش برای معالجه آنها از جمله مسایلی است که باید مدنظر مدیران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برخی آسیب‌ها جنبه‌های اخلاقی و فرهنگی دارد که می‌تواند یک سازمان را دچار آفت‌های فراوانی کند، از این رو باید نگاه ویژه‌ای به این آسیب‌ها وجود داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تأکید بر این که طعمه‌پنداری مسؤولیت در برابر امانت‌داری یک از آسیب‌های مهمی است که می‌تواند یک سازمان را به تباهی بکشاند، خاطرنشان کرد: یک مدیر موفق هر چند باید برای تأمین ضروریات زندگی خود بکوشد، اما باید نهاد خود را یک امانت بداند و برای تعالی و پیشرفت آن تلاش کند.

وی با اشاره به انواع تفکر نسبت به مقوله کار کردن در میان مدیران، گفت: برخی کار می‌کنند تا زندگی بهتری داشته باشند اما برخی موضوع اصلی را انجام وظیفه دانسته و در کنار آن به زندگی خود می‌پردازند.

آیت‌الله اعرافی افزود: به هر میزانی که منابع انسانی کار و ماموریت خود را تابع زندگی بدانند، از الگوی کار اسلامی فاصله خواهیم گرفت، چرا که الگوی نیروی انسانی اسلامی آن است که کار را در برابر مزد انجام ندهیم بلکه شوق و اشتیاق به خدمت باید افراد را به سمت کار هدایت کند.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی مدیران سازمان را متعلق به خود می‌دانند  و فراموش می‌کنند که آن سازمان یک امانت در دست او است؛ چنین غفلتی بیشترین آسیب را به سازمان خواهند رساند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این که تربیت منابع انسانی باید به شیوه‌ای باشد که رویکرد افراد توجه به اصل انجام وظیفه باشد، اظهار داشت: هر کارمند و مدیری که از حقوق الهی و خدمتی که به عنوان یک فرصت در اختیار اوست غافل شود، سقوط می‌کند در حالی که فرصت خدمت می‌تواند به یک کالای ابدی و ماندگار برای انسان تبدیل شود.

وی غفلت از نعمات الهی را از دیگر آسیب‌های وارده به یک سازمان معرفی کرد و ابراز داشت: غفلت از نعمت‌های خداوند متعال و عدم استفاده از فرصتی که در اختیار ما  گذاشته شده است، آسیبی است که در زندگی روزمره می‌تواند بسیاری از موارد را در حاشیه قرار دهد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: غفلت از حقوق جامعه یکی دیگر از آسیب‌ها است؛ باید بدانیم این مردم و جامعه هستند که فرصت خدمت کردن را در اختیار ما قرار داده‌اند.  

وی تصریح کرد: غرور در اخلاق فردی و عبادی آفتی است که یک مجموعه سازمانی را از رسیدن به موفقیت، خودسازی و بازسازی باز می‌دارد، ارتباط میان دستگاهی کاهش می‌یابد در حالی که انجام بسیاری از وظایف در گرو تعامل میان‌نهادی و سازمانی است.

آیت‌الله اعرافی عرافی توجه به فرهنگ اخلاقی را یکی از نیازهای رسیدن به تعامل میان‌نهادی دانست و گفت: غرور سازمانی مانع از تعامل میان دستگاهی می‌شود در حالی که با نگاه تعامل میان دستگاهی بسیاری از مشکلات رفع‌شدنی است.

وی کاهش شوق و رغبت افراد به کار را از دیگر آسیب‌های یک نهاد برشمرد و خاطرنشان کرد: یک مدیر باید بکوشد تا از عادی شدن کار‌ها برای افراد جلوگیری کند، چرا که به وجود آمدن روزمرگی در میان کارگران موجب فرسوده شدن یک سازمان خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه به دیگر آفات و آسیب‌های سازمان‌ها و نهاد‌ها اشاره کرد و افزود: هر سازمانی مانند انسان عمر معینی دارد؛ برای جلوگیری از فرسودگی یک نهاد باید دست به خلاقیت و ابتکار زده شود تا سازمان بتواند خود را بازسازی کند./878/پ۲۰۲/ی

اکتای بهمنی
ارسال نظرات