۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۳۱۰۰۲
کارشناس دینی و فرهنگی:

خانواده‌ها در سلامت معنوی فرزندان نقش آفرین باشند

مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان گفت: آموزش مستدل معارف دینی، تبدیل فراگرفته های دینی به باورهای قلبی و رفتار و کردار اهداف تربیتی دینی است.
مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان

حجت الاسلام رستگاری فرد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، حجت الاسلام رستگاری فرد، در پاسخ به ابعاد نظارتی والدین، با بیان اینکه خانواده ها در مسیر سلامت معنوی فرزندان نقش آفرین باشند، گفت: خانواده ها نقش پررنگ و تاثیرگذاری بر تربیت فرزندان خود دارند و نهاد خانواده به عنوان پایه گذار شکل گیری شخصیت فرزندان از اهمیت بالایی در دین مبین اسلام برخوردار است که با پیروی از دستورات دین مبین اسلام این وظیفه مهم را باید به بهترین نحو ایفا کنند.

 مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان ابراز کرد: پدر و مادر می توانند با عمل به چهار توصیه پیامبر اکرم (ص) زمینه اصلاح فرزندان را فراهم آورده و از نافرمانی و گستاخی آنان جلوگیری کنند.

وی افزود: پذیرش آنچه کودک در حد توان خود انجام داده، سپردن وظایف متناسب با توان کودک به او، وادار نکردن کودک به گناه و سرکشی و دروغ نگفتن به فرزند از جمله کارهایی است که سبب اصلاح فرزندان می شود.

والدین محبت خویش را به فرزندان اظهار کنند

حجت الاسلام رستگاری فرد تصریح کرد: بر اساس آیات و روایات فرزند هشت حق دارد که والدین باید به آنان عمل کنند که نخستین و مهمترین حق فرزند، انتخاب نام نیکو و با معانی زیبا برای او است زیرا نام انسان در روح و روان وی تاثیر گذاشته و او را به سوی محتوا و مضمون آن نام سوق می دهد.

مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان اضافه کرد: والدین باید محبت خویش را به فرزندان خود اظهار نموده و تنها به دوستی قلبی بسنده نکنند، زیرا تنها آنچه برای کودکان قابل مشاهده و لمس است معنا و مفهوم می یابد .

حجت الاسلام رستگاری فرد تاکید کرد: انتخاب محیطی سالم برای رشد کودکان و به حداقل رساندن عوامل منفی تاثیرگذار بر آنها از جمله دستوراتی است که در آیات و روایات بر آن بسیار تاکید شده است.

روشنگری و دفاع از مرزهای فرهنگی

مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان خاطر نشان کرد: آموزش قرائت قرآن، آشناسازی با مفاهیم و معارف اسلامی، محبت به پیامبر(ص) و اهل بیت (ع)، آموزش احکام شرعی و ازدواج به موقع از جمله حقوق فرزندان بر والدین است.

حجت الاسلام رستگاری فرد افزود: تداوم بخشیدن راه انبیا، راهنمایی و روشنگری و دفاع از مرزهای فرهنگی سه نقش اساسی معلمان است که در دین مبین اسلام بسیار بر تاکید شده است.

مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان بیان کرد: آموزش مستدل معارف دینی، تبدیل فراگرفته های دینی به باورهای قلبی و رفتار و کردار در چارچوب معارف اسلامی اهداف تربیتی دینی است.

حجت الاسلام رستگاری فرد ابراز کرد: معلم، كودكان دوره هاي ابتدايي یعنی مستعدترين و پاک ترین افراد به لحاظ قلبي و عاطفی را در اختيار داشته و به دلیل سپری کردن مدت زمان زیادی با آنان عهده دار آموزش و پروش آنان فرزندان نیز است و نقش ممتازی در تربیت دینی آنان بر عهده دارد.

مدیر جامعه المصطفی واحد آشتیان تصریح کرد: معلم بايد با شناسايي دقيق موانع ايمان و درک روحيه دانش آموزان، تدبيرهايي را در راستای  از ميان برداشتن موانع اندیشیده و ماهرانه آنها را اجرايي کند.

سوال وحدت رویه بین مدرسه و خانواده

حجت الاسلام رستگاری فرد خاطر نشان کرد: معلم باید با دينداري، گشادهرويي، خلق نيکو، تواضع و احترام به دانشآموزان، زهد و بي رغبتي به دنيا و آراستگي و زيبايي ظاهري محبوبيت خود را نزد دانش آموزان افزايش دهد و همواره با دانش آموزان خود دوست بوده و با این روش محبت و اعتماد آنها را به خود جلب مي كند زیرا دانش آموزان در عمل با مفاهیم و دستورات اسلامی آشنا شده و سعی در پیروی از آن می کنند.

حجت الاسلام رستگاری فرد در ادامه در پاسخ به سوال وحدت رویه بین مدرسه و خانواده افزود: خانواده و مدرسه دو نهاد مهم در تربیت دانش آموزان به شمار می آیند که باید با هماهنگی و هم اندیشی همه جانبه، نقش تربیتی خود را به درستی ایفا کرده تا فرزندانی دین دار و موفق به جامعه تقدیم کرده و سبب رشد هر چه بیشتر جامعه اسلامی شوند./842/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات