۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۳۰۹۵۹
کارشناس فرهنگی تبیین کرد؛

ویژگی سبک مقتدرانه در تربیت فرزند

حجت الاسلام درویشوند گفت: آموزه اسلامی سبک تربیت مقتدرانه را می‌پسندد که با تکریم فرزند همراه است در این سبک تربیت فرزند در سایه نظارت غیرمستقیم بر کارهای او صورت می‌گیرد.
حجت الاسلام احمد درویشوند تعلیم و تربیت

حجت الاسلام احمد دریشوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به جایگاه نظارت تربیتی خانواده‌ها بر فرزندان گفت: در جامعه چهار نوع سبک تربیتی وجود دارد که هر کدام از خانواده‌ها به تناسب شرایط و موقعیت زندگی خود آن سبک را اتخاذ کرده و اعمال می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به محورهای سبک تربیتی در جامعه افزود: سبک نخست تربیتی سبک سخت گیرانه است که در آن خانواده به شدت فرزند را کنترل کرده و گاهی به او اجبار می‌کنند دوم سبک سهل گیرانه است که خانواده به تربیت فرزند اهمیت نداده و او را آزاد می‌گذارند.

معاون فرهنگی مرکز پاسخگویی به شبهات دینی قزوین در ادامه با اشاره به دیگر سبک‌های تربیتی در جامعه اظهار کرد: نوع دیگر سبک غافلانه است که خانواده از تربیت و رفتارها و کارهای فرزند خود غافل و بی‌خبر هستند سبک چهارم سبک مقتدرانه است که خانواده فرزند را آزاد می‌گذارند اما به طور غیرمستقیم بر کارهای او نظارت دارند.

وی در ادامه با اشاره به سبک مورد پسند فرهنگ دین خاطرنشان کرد: در واقع اسلام سبک تربیت مقتدرانه را می‌پسندد که با تکریم فرزند همراه است در این سبک تربیت فرزند در سایه نظارت غیرمستقیم بر کارهای او صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام درویشوند در ادامه با بیان اینکه در جامعه امروز خانواده‌ها باید نظارت و دقت بیشتری در تربیت فرزندان خود داشته باشند ابراز کرد: با توجه به اینکه جامعه کنونی دارای ابعاد متعددی بوده و خطرات گوناگون چون فضاهای مجازی و آسیب‌های ناشی از آن فرزندان را تهدید می‌کند از این رو لازم است خانواده‌ها در تربیت فرزندان دقت و نظارت کامل داشته باسند.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر تفکر دینی معلمان مدارس در تقویت علمی دانش آموزان و تربیت نسل آینده ابراز کرد: آموزش و پرورش وزارتخانه وسیعی است که تعلیم و تربیت فرزندان را در کنار هم بر عهده دارد به ظاهر معلم و مربی یک وظیفه را بر عهده دارند اما در اصل رسالت معلم از مربی هم بالاتر و برتر است.

معاون فرهنگی مرکز پاسخگویی به شبهات دینی قزوین در ادامه با اشاره به رهاورد تعلیم و تربیت دلسوزانه معلمان و مربیان نسبت به دانش آموزان اضافه کرد: مهربانی معلم و مربی موجب می شود دانش آموزان راه و رسم زندگی را بهتر بیاموزند و نسبت به خطرات جامعه آگاه شوند مهربانی و محبت در ارتباط با فرزندان موجب می شود آنها روش های صحیح رفتار و ارتباط با دیگران را هم بهتر آموزش ببینند.

حجت الاسلام درویشوند در ادامه آفت تربیت فرزندان را تضاد تربیتی آنها دانست و تصریح کرد: اگر هماهنگی در تربیت پدر و مادر نباشد یا میان خانواده و مدرسه وحدت تربیتی وجود نداشته باشد فرزندان دچار تربیت نادرست شده و تضاد تربیتی پیدا خواهند کرد.

وی در پایان گفت: خانواده و مدرسه باید دارای تفکر هماهنگ باشند وحدت رویه در تربیت و برگزاری جلسات ویژه اولیا و مربیان موجب می‌شود خانواده و مدرسه رفتارها و گفتارهای یکدیگر را خنثی نکنند و در مقابل رفتار طرف مقابل عکس العمل صحیحی داشته باشند./873/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات