۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
کد خبر: ۵۳۰۹۲۵
استاد حوزه علمیه:

نشست‌های انجمن اولیا و مربیان از حالت کلیشه خارج شود

مدیر حوزه علمیه آل البیت(ع) بندرلنگه گفت: ارتباط مستمرو سازنده بین والدین و معلمان زمینه ساز تربیت دینی دانش آموزان است.
حجت الاسلام حیدرزاده

حجت الاسلام عبدالمهدی حیدرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، به تبیین ابعاد و ساحت های نظارتی والدین بر تربیت فرزندان پرداخت و گفت: از آنجایی که فرزندان بیشترین ساعات زندگی خود را در منزل و با والدین می گذرانند نقش نظارتی و تربیتی والدین را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه مدرسه نیز در تربیت دانش آموزان نقش مهمی دارد، افزود: البته نقش والدین و محیط خانواده در تربیت صحیح فرزند به مراتب بالاتر و با اهمیت تر از مدرسه است که خانه دوم فرزندان به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: ممکن است دانش آموز در محیط مدرسه به دلیل نظارت مدیر مدرسه، خود را حفظ کند، اما به محض خروج از مدرسه، دانش آموز دیگر تحت نظارت مدیر و یا معلم نیست و ساعات بیشتری در اختیار خانواده قرار می گیرد.

حجت الاسلام حیدرزاده ادامه داد: اینکه برخی والدین به بهانه آغاز فصل تحصیلی مدارس، تربیت فرزندان را به مدرسه بسپارند و از نقش تربیتی خود غافل شوند کار درستی نیست، بلکه آسیب های اجتماعی در کمین فرزندان و فضای مجازی، می طلبید تا نظارت والدین بر تربیت فرزندان در این ایام بیشتر و دقیق تر شود.

وی همچنین تاکید کرد: والدین نه تنها در ساعات خارج از مدرسه، نظارت دقیق بر رفتار و کردار فرزندان خود داشته باشند بلکه باید در مدرسه نیز باید به امر نظارت اهتمام ویژه ای بورزند، حتی ساعت رفت و برگشت فرزندان باید برای والدین مهم باشد.

حوزه علمیه آل البیت(ع) بندرلنگه به تاثیر تفکر دینی معلمان در تربیت علمی دانش آموزان و تربیت نسل ایده آل تصریح کرد: اگر یک معلم دیدگاه معنوی و تربیت دینی در دروس خود نداشته باشد تاثیر چندانی بر تربیت دانش آموز ندارد.

وی ادامه داد: اگر معلم شیمی، فیزیک و یا هر درس دیگری غیر از کتاب دینی و قرآن، در کنار تدریس، روزانه یک مسأله اخلاقی را در کلاس درس بیان کند تاثیر آن به مراتب بیشتر از زمانی است که معلم دینی و قرآن مطالبی را بیان می کند، چراکه معلمان دینی بر حسب وظیفه ذاتی خود به بیان مسائل مربوطه می پردازد.

حجت الاسلام حیدرزاده اضافه کرد: معلمان فیزیک، ریاضی، جغرافیا و ... باید علاوه بر تفکرات دینی، در عمل هم به مسائل مذهبی نظیر اقامه نماز و رعایت آموزه های دینی و پرداختن به مباحث مذهبی نشان دهند چراکه دانش آموزان تمام و کمال رفتار و کردار معلمان را زیرنظر دارند و از آنان الگو می گیرند.

حوزه علمیه آل البیت (ع) بندرلنگه با اشاره به تفکر دینی معلم در تربیت جامعه ای سالم گفت: در روایات آمده که اگر عالِم فاسد باشد عالَمی را فاسد خواهد کرد، عکس این قضیه نیز صدق می کند که معلمی با تفکر دینی می تواند جامعه را به راه راست هدایت کند.

وی با تاکید بر ایجاد وحدت رویه در عملکرد خانواده و مدرسه تصریح کرد: ارتباط مستمر و سازنده بین والدین و معلمان می تواند نقش مهمی در تربیت دینی دانش آموزان داشته باشد.

حجت الاسلام حیدرزاده با اشاره به آیه ای از قرآن کریم و اهمیت امر نظارت گفت: طبق این آیه شریفه که می فرماید: انسان طغیان می کند زمانی که کسی را به عنوان ناظر بر کار خود نبیند، در جایی دیگر می فرماید خداوند بر اعمال شما نظارت دارد، این بدان معناست که نفس انسان از همان ابتدا به گونه است که اگر نظارتی بر آن صورت نگیرد طغیان می کند.

کارشناس دینی اضافه کرد: بنابراین باید در سایه ارتباط مستمر بین خانواده و مدرسه، نظارت دقیق بر عملکرد دانش آموز صورت گیرد در غیر این صورت زمینه برای طغیان وی فراهم می شود.

وی در پایان بر عملی شدن جلسات انجمن اولیا و مربیان در مدارس تأکید کرد و گفت: این انجمن باید از حالت تکراری و کلیشه ای خارج شود و به معنای واقعی در راستای ارتقای سطح آموزشی و تربیتی دانش آموزان گام بردارد./851/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات