۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۵۳۰۹۱۰
به همت مجمع جهانی اهل بیت؛

همایش مبلغین عراقی برگزار شد

پنجمین هم اندیشی مبلغین عراقی به همت دفتر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بصره برگزار شد.
همایش مبلغین عراقی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ابنا، پنجمین همایش مبلغین عراقی مرتبط با مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سالن اجتماعات مسجد المظفر در شهر "بصره" برگزار شد.

این گردهمایی که به مبلغان استان های جنوبی عراق اختصاص داشت با شعار "خطابه حسینی در مواجهه با چالش ها و شبهات" برپا گردید.

در این هم اندیشی حجت الاسلام و المسلمین «بهبهانی» رئیس دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نجف اشرف، حجت الاسلام و المسلمین «داخل الاسدی» مدیر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بصره، حجت الاسلام و المسلمین «محمد السیاوی»، حجت الاسلام و المسلمین «حبیب السهلانی» و مبلغینی از استان های بصره، میسان و ذی قار حضور داشتند و سخنران به جایگاه مبلغین، نکات ضروری برای آنها و نیز شیوه عمل تبلیغی در مواجه با شبهات اشاره کردند.

هم اندیشی مبلغین پس از قرائت قرآن توسط استاد «اثیر المالکی»، با سخنرانی مدیر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) دربصره آغاز شد و وی پس از خیرمقدم به میهمانان به اهداف برگزاری این همایش اشاره کرد.

فرزندان ما با حجم زیادی از برنامه های تلویزیونی و محتوای مجازی نامناسب مواجه هستند

حجت الاسلام والمسلمین الاسدی با اشاره به جایگاه مجالس حسینی اظهار کرد: خطبا باید در منابر خود به شرایط روز توجه داشته باشند و راه شبهات را سد کنند. باید با الگوگیری از امام حسین(ع) بر چالش ها فائق بیاییم و شبهات را از بین ببریم.

مدیر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بصره ادامه داد: چیزی که امروز با آن مواجه هستیم بحران فکری نیست بلکه یک انحراف فکری است که باید سعی در تصحیح آن داشته باشیم. باید تلاش کنیم که الحادی شدن افکار و داعشی شدن افعال را کاهش کنیم تا این حمام خون و گسترش افکر انحرافی پایان یابد.

وی افزود: مبلغین باید با پایداری و عمل مستمر با شرایط سخت مواجه شوند و تلاش کنند که جلوی گسترش افکار انحرافی را بگیرند. لازم است که آنها شیوه هایی را برای این مسأله پیدا کنند تا جوانان مسلمان در برابر این افکار بیمه شوند. همچنین آنها باید بدانند که فرزندان جوان ما با حجم زیادی از برنامه های تلویزیونی و محتوای مجازی نامناسب مواجه هستند.

حجت الاسلام و المسلمین الاسدی، برگزاری جلسات دوره ای برای مبلغین را ضروری دانست و تصریح کرد: باید از موسم عزاداری استفاده و ارتباط خودمان را با دینمان و ائمه مان تقویت کنیم و با سیره و سلوک امام حسین(ع) آشنا شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید مبلغین با افشای نقشه های دشمنان، به بیان نقش مرجعیت و فداکاری های بزرگ ملت عراق بپردازند. به برکات خون شهدا زندگی در این کشور جریان دارد و باید به فرهنگ سازی در زمینه بحث مهدویت بپردازیم.

اهل بیت(ع) دین را براساس محبت می خواهند

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حبیب السهلانی از مبلغین استان ذی قار به ایراد سخن پرداخت.

وی کلام خود را با روایتی از امام سجاد(ع) آغاز کرد که فرمود: «خدای تعالی به موسی بن عمران(ع) وحی کرد: ای موسی! مرا به مخلوقم و آنان را نسبت به من مهربان کن! حضرت موسی (ع) عرض کرد: پروردگارا چگونه مهربان کنم؟ خطاب رسید: نعمت های ظاهری و باطنی مرا برای ایشان بازگو کن تا مرا دوست بدارند و هیچ گریزپایی را از در خانه من و هیچ گمراهی را از آستانه من بازمگردان که این عمل برای تو از عبادت یک سال که روزها روزه بداری و شبهایش را نماز بگزاری بالاتر است.»

السهلانی افزود: مردم خداوند را از روی ترس عبادت می کنند؛ اما اهل بیت(ع) دین را براساس محبت می خواهند. باید بدانیم که چگونه می توانیم افراد گناهکار را هدایت کنیم و امامان معصوم را به مردم بشناسانیم. باید علوم اهل بیت(ع) را به مردم تعلیم بدهیم که این کار بهترین درمان برای انحرافات است.

این مبلغ برجسته عراقی در خصوص مسئولیت مبلغین گفت: ما در برابر خداوند مسئولیت داریم. باید آثار اهل بیت(ع) را احیاء کنیم؛ باید امام معصوم را بشناسیم تا به مرگ جاهلیت نمیریم؛ باید از غیر خداوند قطع امید کنیم.

اکنون در شرایطی استثنائی به سر می بریم.

حجت الاسلام و المسلمین «العطوان» از مبلغین استان بصره هم در این همایش، اجتماع مبلغین برای بررسی اوضاع در وضعیت کنونی را ضروری دانست و تصریح کرد: اکنون به دلیل شبکه های ماهواره ای فراوان و وجود برخی از روحانیون منحرف، در شرایط استثنائی به سر می بریم.

وی ادامه داد: مبلغ نیاز به آگاهی دارد تا بتواند به شیوه مناسب با دشمن مقابله کند. باید در این راستا به توصیه های مرجعیت توجه کرد. همچنین باید انقلاب اصلاح گرایانه امام حسین(ع) را بشناسیم و از آن الگو بگیریم. در این راستا باید از کتاب های معتبر در خصوص انقلاب حسینی کمک گرفته شود.

این مبلغ استان بصره افزود: خداوند بر ما منت گذاشته و دو مرجع بزرگ ــ آیت الله العظمی «سید علی خامنه ای» مقام معظم رهبری و آیت الله العظمی «سید علی سیستانی« ــ را در میان ما قرار داده است. باید به این دو مرجع بزرگوار تمسک بجوییم که آنها عزت اسلام هستند.

مؤمن باید از باب امام حسین(ع) وارد شود تا گناهانش پاک گردد

مدیر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نجف اشرف سخنران بعدی پنجمین همایش مبلغین بود که سخنانش را با تسلیت شهادت تعدادی از مردم استان های بصره و ذی قار در حمله به ایست بازرسی ناصریه ــ که 93 شهید و ده ها مجروح برجای گذاشت ــ آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهبهانی در ادامه به شرح حدیث رسول اکرم(ص) در روز غدیر پرداخت. در این حدیث آمده است: ای مردمان بدانید خداوند برای شما او [امام علی(ع)] را صاحب اختیار و امامی قرار داد که اطاعتش بر مهاجرین و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می‌کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه لازم شمرده شده است و نسبت به هر یکتا پرستى حکم او اجرا شونده و کلامش مورد عمل و امرش نافذ است. هر کس با او مخالفت کند ملعون است و هر کس تابع او باشد مورد رحمت الهى است و هر کس او را تصدیق کند مؤمن است. ای مردم! در قرآن اندیشه کنید و ژرفی آیات آن را دریابید و بر محکماتش نظر کنید و از متشابهاتش پیروی ننمایید. پس به خدا سوگند که باطن ها و تفسیر آن را آشکار نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا آورده ام و اعلام می دارم که: هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. ای! همانا علی و پاکان از فرزندانم از نسل او، یادگار گران سنگ کوچک ترند و قرآن یادگار گران سنگ بزرگ تر. هر یک از این دو از دیگر همراه خود خبر می دهد و با آن سازگار است. آن دو هرگز از هم جدا نخواهند شد تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.

وی با تأکید بر اینکه "حق ولایت بر مسلمانان، متعلق به امام علی(ع) و فرزندان ایشان است ــ به توضیح توطئه منافقین پرداخت و گفت: آنها نوشتند که خلافت نباید در بنی هاشم و خاندان نبوت باشد. برای همین گفته می شود که قتل امام حسین(ع) در واقع، در روزی رخ داد که این عبارت نوشته شد. 

بهبهانی ادامه داد: حضرت زینب(س) در روز عاشورا خطاب به امام سجاد(ع) گفت: ای یادگار جد و پدر و برادرانم! تو را چه شده است؟ در این سرزمین برای قبر پدرت بیرقی برافرازند که اثر آن از بین نخواهد رفت و به آمد و رفت و شب و روزها محو نخواهد شد. پیشوایان و رهبران کفر و پیروان گمراه آنان ، برای از بین بردن آن قبر فعالیت ها می کنند ، ولی تلاش آنها جز بر عظمت آن قبر نخواهد افزود. حضرت زینب(س) همچنین فرمود که پدرم به فداى آن كسى كه روز دوشنبه‏ خيمه ‏هايش غارت شد.

مدیر دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نجف افزود: ما برای گرامیداشت موسم پیروزی خون بر شمشیر و حرکت اصلاح حسینی در استانهای مختلف فعالیت می کنیم. به همین دلیل به مبلغین توصیه می کنم که به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و اهمیت تمسک جستن به توصیه های مرجعیت دینی و دوری از اسراف و تبذیر تاکید کنند. باید فرهنگ انتظار مثبت و فرهنگ اهل بیت(ع) حقیقی و خالی از هرگونه شائیه را برای تعریف و ترویج کنیم. باید با جریان الحاد به مواجه بپردازیم.

وی در پایان تأکید کرد: مؤمن باید از باب امام حسین(ع) وارد شود تا گناهانش پاک گردد.

اسلام و تشیع با چالش های بزرگی مواجه اند و مبلغین باید بصیرت لازم را داشته باشند

حجت الاسلام و المسلمین «السیلاوی» از مبلغین استان میسان هم در خصوص چالش های پیش روی مبلغین اظهار کرد: اسلام و تشیع با چالش های بزرگی مواجه است و مبلغین باید بصیرت لازم را در این خصوص داشته باشند. باید جنگ نرم و ابزار آن را بناشیم بدانیم که چگونه به شیوه صحیح مشکلات را رفع کنیم. همچنین مبلغین باید از لحاظ فکری و معرفتی تغذیه شوند و در حد و اندازه تحمل مسئولیت تبلیغ اسلامی باشند.

حجت الاسلام شیخ «عبدالغفار العوضی» از وکلای آیت الله العظمی سیستانی در بصره هم در این همایش سخن خود را با کلام حضرت زینب(س) خطاب به امام سجاد آغاز کرد و در ادامه گفت: شهید صدر گفت ملتی که در وجدانش محبت امام علی و امام حسین(ع) باشد را نمی توان شکست داد.

این مبلغ استان بصره همچنین به سخن امام علی(ع) اشاره کرد که فرمودند: مردم سه گروهند: دانشمند خداشناس، دانش جوی در راه رستگاری و فرومايگانی بی اراده؛ و مشکل ما با این گروه سوم است.

العوضی نقش مبلغین را مهم دانست و تصریح کرد: باید مبلغین، جوانان فرهیخته و دانشجویان را دعوت کنند چون آنها در معرض تهدید قرار دارند. باید تبلیغ به صورت متمرکز صورت بگیرد. استان بصره بزرگ است و نیاز به مبلغین زیادی دارد. باید درگیری های عشائری در این استان حل شود و حاکمیت دولت تقویت شد. همچنین موارد خطرناکی از اعتیاد به مواد مخدر مشاهده شده است که باید راه حل هایی برای آن پیدا کنیم.

شایان ذکر است قبل از این همایش، گردهمایی مبلغان استان های مرکزی عراق نیز با حضور 150 مبلغ خواهر و برادر در "نجف اشرف" برگزار و فعالیت های تبلیغی در ایام سوگواری حسینی مورد بحث و بررسی قرار گرفت./۹۶۹//۱۰۳/خ

ارسال نظرات