۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۵۳۰۸۹۶
نماینده ولی فقیه در قزوین:

حاضر بودن اعمال انسان در قیامت جلوه‌ای از حق و حقیقت است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: حاضر بودن اعمال نیک و بد انسان در قیامت جلوه‌ای از حق و حقیقت است هر کس هر کار خیری انجام داده در قیامت آن کار را حاضر می‌بیند و اگر کار بدی انجام داده است آن را هم محقق و حتمی مشاهده می‌کند.
حجت الاسلام عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در شبستان امیرالمومنین مسجد النبی این شهر برگزار شد با اشاره به معنا و مفهوم حاقة در ادبیات دین گفت: ریشه حاقة همان حق است یعنی چیزی که محقق شده و لباس حقیقت و واقعیت می‌پوشد از این رو منظور از حاقة زمان و ساعتی است که آمدن آن حق است و وقوع آن حتمی، ثابت و مسلم است.

وی در ادامه با اشاره به برخی از تفسیرها پیرامون معنا و مفهوم الحاقة افزود: برخی گفته‌اند الحاقة یعنی زمان و ساعتی که ظرف تحقق وعده‌های الهی است اینکه حساب و کتاب خداوند، وعده‌ها و وعیدهای او، بشارت‌ها و اندرزهای الهی در جایی اتفاق می‌افتد که به آن رستاخیز و قیامت می‌گوییم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به قول دیگر پیرامون معنا و مفهوم الحاقة اظهار کرد: الحاقة تحقق وعده‌های الهی در قیامت است اتفاقاتی است که در آن روز می‌افتد و اعمالی است که در آن روز مجسم می‌شود خداوند متعال زمانی که درباره الحاقة صحبت می‌کند هم ظرف و  هم مظروف را می‌گوید.

امام جمعه قزوین در ادامه شک و تردید نداشتن نسبت به روز رستاخیز و وقایع آن را همان معنای حق بودن الحاقة دانست و ابراز کرد: خداوند متعال تمام انسان‌ها را در روزی که هیچ شکی در آن نیست جمع می‌کند در حقیقت معنای هیچ شکی در آن نیست همان الحاقة است یعنی روزی که حق و حقیقت بوده و محقق می‌شود و وقوع پیدا می‌کند.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به آیه 30 سوره آل عمران پیرامون حاضر شدن اعمال نیک و بد آدمی در مقابل او اضافه کرد: خداوند در سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید روزی که هر کسی آنچه کار نیک به جای آورده و آنچه بدی مرتکب شده است حاضر شده می‌یابد و آرزو می‌کند کاش میان او و آن کارهای بد فاصله‌ای دور بود و خداوند شما را از کیفر خود می‌ترساند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در ادامه حاضر بودن اعمال نیک و بد انسان را درقیامت در مقابل او جلوه‌ای از حق و حقیقت دانست و تاکید کرد: هر کس هر کار خیری انجام داده است در قیامت آن کار را حاضر می‌بیند یعنی محقق می‌بیند و اگر کار بدی انجام داده است آن را هم محقق و حتمی مشاهده می‌کند از این رو آرزو می‌کند کاش میان او و کار بدی که انجام داده است فاصله زیادی بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با اشاره به ویژگی برجسته مومنان از دیدگاه قرآن تصریح کرد: در حقیقت مومنان کسانی هستند که به خدا و پیامبر او گرویده و دیگر شک نیاورده‌اند و با مال و جانشان در راه خدا جهاد کرده‌اند اینان راست کردار هستند خداوند متعال درباره مومنین می‌فرماید اینها اهل ریب نیستند زیرا هر قدر که ایمان قوی‌تر شود شک و تردید ضعیف‌تر می‌شود.

وی در پایان گفت: حضرت امیرمومنان(ع) در ارتباط با خودشان می‌فرمایند اگر تمام پرده‌های قیامت کنار رود و رستاخیز محقق شود یک ذره بر یقین من افزوده نمی‌شود زیرا من هر چه یقین لازم بوده است به آن رسیده‌ام هر قدر که انسان به امیرمومنان(ع) و ائمه اطهار(ع) یعنی به حقیقت ایمان نزدیک‌تر شود به همان اندازه شک و تردیدش به یقین تبدیل می‌شود./873/پ202/ب1

ارسال نظرات