۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۵۳۰۸۷۹

نظر آیت الله نوری همدانی درباره لقاح مصنوعی و رحم اجاره ای

حضرت آ‌یت الله نوری همدانی دیدگاه فقهی خود درباره درباره لقاح مصنوعی انسان و رحم اجاره ای را تبیین کرد.
درس خارج آ‌یت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به بیان دیدگاه فقهی خود درباره استفاده از نطفه مردی در رحم کسی که با یکدیگر ارتباط ازدواجی ندارند پرداخت.

وی افزود: این مسأله یکی از مسائل مستحدثه امروز است چون ناباروری وجود دارد و از بانکی که نطفه مرد را جمع آوری کردند به زن تلقیح می شود و فرزندی به وجود می آید، باید بررسی کرد که آیا این روش شرعا درست است یا خیر و چه اثراتی دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که یقینا زنا حرام است، اظهار داشت: معنای زنا معلوم است و در حرمت آن شکی نیست اما اگر نطفه مرد اجنبی را در رحم زنی وارد کردند و فرزندی به وجود آمد با زنا تفاوت دارد اما دارای حرمت است.

وی ادامه داد: آنچه امروز معمول است قراردادن نطفه مرد در رحم زن است و روایات دلالت دارند که این کار حرام است، در روایت آمده که خداوند زنا را حرام کرده چون از آن فساد به وجود می آید و نسب شرعی از بین می رود و احکام الهی برای نسب شرعی است، اگر مرد با زن ازدواج کرده باشد فرزند را تربیت می کنند اما در زنا تربیتی وجود ندارد و در ارث مشکل ایجاد می شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی ابراز داشت: این علت در جایی که زنا نباشد اما نطفه را وارد رحم زن کنند نیز وجود دارد، علت های منصوصه را باید مد نظر قرار داد، علت اقتضا می کند که اگر در جایی نطفه ای را به زن تلقیح کنند حرام است.

وی عنوان کرد: همان مفاسدی که بر زنا مترتب می شود بر این کار نیز مترتب است، امروز بحث رحم اجاره ای نیز مطرح است که ما قبول نداریم، خداوند متعال مقرر کرده که فروج خود را حفظ کنند و تنها راه درست ازدواج است،

 این مرجع تقلید در بخش دیگری سخنان خود با بیان این که درس اخلاق برای حوزه بسیار لازم است، خاطرنشان کرد: بزرگان در ضمن بحث فقه و اصول نیز درس و بحث سازنده اخلاقی، تفسیری و معارفی داشتند، میرزای شیرازی قبل از درس چند دقیقه نهج البلاغه برای شاگردان بیان می کرد.

وی اضافه کرد: علما تنها به مباحث فقهی اکتفا نمی کردند،  امسال سعی داریم که چهارشنبه ها مقداری از نهج البلاغه و تاریخ و سیره علما بیان شود چرا که بسیار مؤثر و اثرگذار است، بعد از تاریخ انبیا  اهل بیت(ع) هیچ تاریخی همانند تاریخ و سیره علمای بزرگ ما مؤثر نیست./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات