۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۵۳۰۸۳۴
استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان:

یاد مرگ می تواند نفس انسان را رام کند

حجت الاسلام کمالی گفت: اگر یاد مرگ از کودکی در دل انسان باشد؛ یعنی قبل از اینکه نفس انسان چموش شود می تواند نفس را رام کند.
حجت الاسلام منصور کمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان حجت الاسلام منصور کمالی استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در جلسه شرح نهج البلاغه در سالن بقیه الله این شهر گفت: باید یاد مرگ در همان دوران کودکی با انسان باشد تا نفس رام شود زیرا اگر نفس چموش شده باشد در بزرگسالی توجه و یادآوری مرگ نفس را رام نمی کند؛ در جامعه به اشتباه یاد مرگ را برای بزرگسالان و افراد پا به سن گذاشته می دانند؛ قشر جوان بیشتر از میان سال شعله های شهوت و دنیا دوستی دارد و جوانان باید یاد مرگ را در دل خود بیاندازند تا نفسشان رام شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نفس رام شده به کم دنیا راضی و قانع می شود، افزود: یاد مرگ مرگ انسان را از گرفتار شدن در بازی های دنیا نجات می دهد و این فایده بزرگی است به طوریکه رغبت انسان را نسبت به گناه کم می کند حتی می تواند انسان را به جایی برساند که هیچ رغبتی به دنیا نداشته باشد.

این کارشناس امور دینی با اشاره فرموده های امیر مؤمنان گفت: انسان نیاز به واعظ و نصیحت کننده داشته و بدون آن زندگی به جایی نمی رسد؛ بزرگ ترین استاد اخلاق و نصیحت کننده ما در زندگی مردگانی هستند که با چشم خود می بینیم رفته اند و می روند؛ در حدیثی از امام نهم آمده برای انسان توفیق از جانب خدا، واعظ درونی و حس پندپذیری، لازم است.

وی اظهار داشت: اوقات بسیاری انسان تنها است و شیطان در تنهایی انسان را وسوسه می کند؛ همینکه دیگران ما را می بینند ترمزی است تا گناهی انجام ندهیم اما وسوسه شیطان در تنهایی بیشتر از هر زمانی است پس واعظی درونی لازم است تا انسان را از گناه نجات دهد.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: حس پذیرش نصیحت در جامعه به بهانه های متفاوتی کم شده است؛ ثروتمند نصیحت فقیر را نمی پذیرد و پیر حرف نصیحت گونه جوان را نادیده می گیرد اما نصیحت کننده ای هست که می تواند همه انسان را پند دهد؛ دوستان و همراهانی که با آن ها سر و کار داشتیم و گاهی می بینیم بدون اینکه سواره باشد آن هارا می برند و بدون اینکه فرود بیایند به گودال قبر او را می گذارند؛ طبق فرمایش امیر مؤمنان دیدن این انسان ها که عمری با آن ها زندگی و همکاری می کردیم اما مرگ آن ها را از دنیا دور کرده است بهترین نصیحت برای ما زنده ها است.

وی گفت: بعضی ها گله و شکایت می کنند که در کرمان استان اخلاق نیست و اگر ما در قم بودیم و دسترسی به استاد اخلاق داشتیم خوب تر می شویم؛ آیت الله بهجت می گفت «واجبات خود را انجام دهید و گناهان را ترک کنید» و حرف بسیار درستی است چون همین نکته انسان می سازد؛ بعضی ها استاد اخلاق می خواهند تا به قول خودشان به مقامات بالا برسند یعنی بتوانند طی الارض کنند و چشم برزخی داشته باشند در حالی که انسانیت به اینها نیست.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: مردگان به ما می گویند هر چه داشتیم گذاشتیم و رفتیم شما هم باید دارایی های خود را بگذارید به سمت مرگ بروید؛ در حدیثی روایت شده خداوند به او توصیه می کند به قبور اموات برود و از آن ها پند و موعظه بگیر؛ این حدیث نشان می دهد حضرت عیسی هم نیاز به نصیحت داشته و وقتی زندگان شایستگی نصیحت کردن او را ندارند او از مردگان نصیحت بخواهد.

وی در ادامه افزود: خداوند به حضرت عیسی می فرماید خشوع قلب و چشمی گریان را به من ببخش و منظور از خشوع قلب دلی شکسته است و خداوند این ها را از عیسی می خواهد؛ امیر مؤمنان می فرماید قلب شکسته و چشمی گریان از رحمت های خدا هستند و بهترین زمان برای دعا همین زمان بوده که انسان باید غنیمت شمارد.

حجت الاسلام کمالی اظهار داشت: انسانی که از جنگ می آید خسته و مجروح است اما دنیا فریبنده هست و می تواند انسان هایی که مرگ را در پیش چشمان خود دیده اند فریب دهد؛ همانطور که سرداران جنگ های رسول خدا و امیر مؤمنان گرفتار دنیا و زیور های آن شدند و همچنین در جنگ هشت ساله خودمان هم سردارانی گرفتار دنیا و بازی های آن شده اند؛ حضرت علی با لشکر خود در جنگ صفین هنگام برگشت از جنگ به قبرستان رسیدند و حضرت برای اینکه یاران خود را غیر مستقیم نصیحت کنند مردگان را با صدای بلند به هفت اسم را خطاب کرند.

وی در ادامه فرمایشات امیر مؤمنان، افزود: حضرت مردگان را به اسم کسانی که در تنهایی، غریبی، تاریکی و وحشت هستند و از ما زودتر رفتند خطاب کردند و متذکر شدند که ما هم به سوی آن ها می رویم؛ امام علی خطاب به مردگان فرمودند« در خانه های شما دیگران زندگی می کنند و همسرانتان هم ازدواج کردند و اموالتان را تقسیم کردند؛ این خبری از من برای شما بود و شما چه خبری برای ما دارید؟» حضرت نگاهی به اصحابش کرد و فرمود «اگر این ها اجازه حرف زدن داشتند داد می زدند تقوا بهترین توشه ای است که می توانید بیاورید.»

استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان اظهار داشت: شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان بسیار با فضیلت بوده و از نظر فضیلت و برتری بعد از شب بیست وسوم قرار می گیرد و جالب آن در این شب دعای کوتاهی وارد شده و توصیه شده که مرتب تکرار شود؛ در این دعا از خداوند می خواهیم تجافی نسبت به دار غرور داشته باشیم به این معنا که در برابر فریب خوردگی دنیا نیم خیز بوده و چسبیده به دنیا نباشیم. بعد از نیم خیز بودن از دار دنیا دل متوجه خانه جاودانی می شود و این مورد را هم از خداوند در این دعا می خواهیم.

وی ادامه داد: سومین چیزی که از خدا در این دعای کوتاه طلب می کنیم استعداد و آمادگی مرگ را قبل از فرا رسیدن آن می خواهیم و از این سه تعبیر به رزق شده است؛ کسی که می خواهد به سفر مکه برود از یک سال قبل آمادگی هایی در خود ایجاد می کند برای مثال لباس می خرد و واکسن می زند و کاروان خود را انتخاب می کند؛ کسی که در وصیت خود قرض و دین خود را می نویسد و به ورثه می سپارد فلان کار ها را بعد از من انجام دهید مانند کسی است که به مکه می رود و می گوید لباس های مرا بخرید و برایم بفرستید.

حجت الاسلام کمالی در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید تا وقتی زنده است به فکر دین و واجبات خود باشد و قرض های خود را ادا کند؛ مهریه خانم ها حق آن ها است و کسی که آن را نپردازد خداوند آن را می گیرد؛ در حدیثی روز قیامت خداوند به مردی که مهریه زن خود را نداده است می فرماید مهریه این کنیز من را بده و به ملائکه گفته می شود این مرد را در صف زناکاران نگه دارید؛ بی توجهی به مهریه در آخرت بلای جان مردان خواهد شد./9704/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات